Hoe maak ik een PDF met meerdere pagina's op 1 pagina?

Bespreek de tekstverwerker
Oranjevis

Hoe maak ik een PDF met meerdere pagina's op 1 pagina?

Bericht door Oranjevis »

Hallo!

Wie kan me helpen? Ik wil een pdf maken met meerdere (kleinere) pagina's op 1 pagina, bijvoorbeeld 8 pagina's van a6 formaat op 1 pagina. Is dit mogelijk?

En dan niet onder elkaar maar naast elkaar. Hoop dat het zo duidelijk is?

Groetjes van Ina
Open office 4.1.1
WINDOWS 8
RPG

Re: Hoe maak ik een PDF met meerdere pagina's op 1 pagina?

Bericht door RPG »

Hallo

Het gevraagde is mij nog niet duidelijk maar ik denk dat het gewenste wel mogelijk is al hoewel de weg erna toe nog goed verkend moet worden.

Voorlopig heb ik de vraag waarom wil je een pdf met 8 acht pagina's A6 op een enkele pagina. Is het ook goed om 8 pagina's A6 af te drukken op een A3 papier. Ik geloof dat dit goed te regelen is met Adobe reader.

Wat ik probeer te doen is het opdelen van een groot probleem in kleine hapklare brokken.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Oranjevis

Bericht door Oranjevis »

Hey Romke, bedankt voor je reactie!

Ik zal het uitleggen: ik wil kleine kaartjes maken dus ik maak eerst een kleine pagina ( zeg maar 6 x 10 cm). Al die pagina's bij elkaar (zeg maar 50 stuks) wil ik als een PDF willen afdrukken op A4 formaat.

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik typen in een tabel (om zo kaartjes te maken) heel vervelend vind want dan word de cel weer groter en ben ik steeds met de opmaak bezig, en dat vind ik nogal een gedoe om alles hetzelfde formaat te krijgen. Dus die kleine pagina's werken perfect voor mij om in te werken, en je kunt ook meerdere pagina's afdrukken op 1 pagina, die optie is er wel. Maar het moet dus omgezet worden naar een PDF.

Hartelijke groeten van Ina

ps: hoop dat het zo wat duidelijker is.
Open office 4.1.1
WINDOWS 8
floris v

Bericht door floris v »

Je kunt een programma als CutePDFWriter downloaden en installeren. Vervolgens kun je naar PDF printen. Met een beetje geluk kun je ook dan b.v. 8 pagina's per pagina 'afdrukken'.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb nog een vraag en die gaat over de inhoud van die kleine pagina's. Is er wat gemeenschappelijk in de kleine pagina's. Het belangrijkste is misschien wel een gelijke indeling.

Ik krijg namelijk het idee dat wat je wilt doen wel lijkt op het maken van etiketten.

Romke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Hetgeen hier gevraagd wordt heb ik echt niet paraat maar uit enig testen blijkt dat alles betrekkelijk snel te regelen is.

Stel onder stijlen en opmaakt bij pagina de gewenste pagina grootte in. Ik heb het geprobeerd met 6 * 10. Ik denk dat het maken van de aangepaste pagina grote nog wel het moeilijkste is. Het is niet de papier grote van de printer maar hoe groot moeten de pagina's worden waar OOo mee moet werken. Het kan best zijn dat de printer het zelfde formaat papier heeft maar in het gevraagde is dat niet het geval.

Geef aan dat je het wilt uitprinten. Voor dat je het echt laat printen alle opties goed aanvinken
Tabblad opties : aangeven dat het naar een bestand moet.
Tabblad pagina opmaak : aangeven hoeveel pagina per pagina
Ook de volgorde aangeven
Alle andere opties naar wens aan of uit vinken. Vergeet niet als laatste om het naar een bestand te laten printen.

Romke
Oranjevis

Bericht door Oranjevis »

Bedankt voor de tip Floris. Denk je ook dat ik het dan kan opslaan (die PDF)?

Groetjes van Ina
Open office 4.1.1
WINDOWS 8
Oranjevis

Bericht door Oranjevis »

@ Romke: onderstaande klopt! De gelijke indeling (dat alle kaartjes even groot zijn) is het belangrijkste. Het formaat per kaartje is ongeveer 6,5 x 9,5 cm.
Maar de tekst is per kaart anders. Ik heb al gekeken bij etiketten maken maar ik krijg ze niet in het goede formaat en ik weet niet hoe de tekst erin te plaatsen. Sorry, ben niet zo handig hierin. IK ben blij dat je me helpt :-

Ik heb nog een vraag en die gaat over de inhoud van die kleine pagina's. Is er wat gemeenschappelijk in de kleine pagina's. Het belangrijkste is misschien wel een gelijke indeling.

Ik krijg namelijk het idee dat wat je wilt doen wel lijkt op het maken van etiketten.
Open office 4.1.1
WINDOWS 8
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat het belangrijkste is om met het begin te beginnen. Het begin lijkt mij:
  • Wat is de inhoud van die kaartjes.
    Wat is het doel van die kaartjes.
    Zit er een soort structuur in de inhoud van die kaartjes.
Wat misschien ook belangrijk is hoe zien de kaartjes er in het echt er uit? Zijn het echt kaartjes van die maat en moeten ze direct op die kaart geprint worden. Het kan ook zijn dat je zo iets bedoeld als een vel etiketten. Echte kaartjes of een vel etiketten maakt nog al verschil.
Oranjevis schreef:Maar de tekst is per kaart anders. Ik heb al gekeken bij etiketten maken maar ik krijg ze niet in het goede formaat en ik weet niet hoe de tekst erin te plaatsen.
Wanneer je een iets groter project wilt aanpakken dan wordt het al gauw belangrijk om te werken met de mogelijkheden die OOo biedt. Ik krijg het idee dat de gemakkelijkste oplossing op dit moment is: Alle gegevens opslaan in een spreadsheet tabel. Van dit spreadsheet moet dan een geregistreerde database gemaakt worden. De laatste stap is dan het maken van labels. Het lijkt in het begin niet zo gemakkelijk maar je leert dan wel werken hoe OOo het beste werkt.

Het is niet zo dat ik al zeker weet of het de beste manier is, dat blijkt pas als we ook meer details kennen. Voorlopig heb ik meer vragen dan directe oplossingen. Dat komt ook door het feit dat OOo zo flexibel is dat er van alles mogelijk is.

Romke
floris v

Bericht door floris v »

@Oranjevis: als je print naar PDF, krijg je vanzelf een PDF-bestand, je hoeft dat dus niet nog eens op te slaan.

Iets anders: om hoeveel kaartjes gaat het eigenlijk? Als het er maar acht of zelfs zestien zijn, kun je misschien iets doen met frames - voeg gewoon zoveel frames in als je nodig hebt, zet ze vast op de goede plek op de pagina, als een tabel, met de goede afmetingen, zet dan de tekst en plaatjes erin.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Oranjevis

Bericht door Oranjevis »

Dank je wel Floris! Ook Romke bedankt!
Ik weet inmiddels hoe ik het ga doen en leer nu meer en meer hoe het werkt met Open office en dat is wel fijn. Er is inderdaad veel mogelijk, het is bijna een studie op zich :-)

Groetjes van Ina
Open office 4.1.1
WINDOWS 8
Plaats reactie