Spellingscontrole NL Open Office 4.1.1 op Windows 7 ??

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
Eekhoorn

Spellingscontrole NL Open Office 4.1.1 op Windows 7 ??

Bericht door Eekhoorn »

Hoi,

Mijn Nederlandse versie Open Office 4.1.1 (systeem Windows 7) kent geen (spellingscontrole voor het) Nederlands. Ik wordt er niet helemaal wijs uit, maar begrijp een uit eerdere forumberichten dat niet helemaal onbekend is bij Liberoffice. Maar: ik kan nergens iets vinden over Open Office en het wel/niet bestaan van een oplossing. Opnieuw installeren hielp niet: het probleem is en blijft.

Wat er nu gebeurt is: bij aanklikken de icoontjes ABC ('F7' en 'Autospeling') doet OO alsof het gek is. Alles wordt rood onderstreept, en geen enkel woord wordt herkend als zijnde Nederlands-talig. Alles gecontroleerd en overal de Nederlandse taal aangevinkt. Nergens een woordenboek te bekennen.

> bestaat er een werkende spellingscontrole voor OO 4 voor Windows7?
> zo ja: hoe kom ik er aan, heb net een urenlange zoektocht opgegeven!
> zo nee: hoe kom ik aan een versie mét werkende spellingscontrole? (Ik schrijf mijn scriptie en wil beslist geen fouten over het hoofd zien).

Graag hulp.
Groet
Eekhoorn
Open Office 4.1.1 Windows 7 home premium
RPG

Re: Spellingscontrole NL Open Office 4.1.1 op Windows 7 ??

Bericht door RPG »

Hallo

Volgens mij moet je eerst een taalmodule installeren.

http://extensions.openoffice.org/en/pro ... dictionary

Het is bovenstaande link.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Het is misschien ook mogelijk om iets te downloaden bij opentaal
http://opentaal.org/bestanden
Als je een extensie installeert voor OOo dan moet na de installatie OOo opnieuw opgestart worden. Je moet dan ook de snelstarter uitschakelen. Een andere manier is het opnieuw opstarten van de computer.

Romke
Eekhoorn

Bericht door Eekhoorn »

Dag Romke,

Bedank voor de reactie.
Helaas.. Ik heb de language tool (die uit je link) al geprobeerd: geen enkel resultaat..
Source Force zelf geeft uiteindelijk de tekst "Oh snap! We can't process this request!"; de download geeft in extensiebeheer van OOo de melding 'Fout: de status van deze extensie in onbekend'...
Bij open Taal ook al gekeken voor ik ten einde raad het forum te hulp riep; werd daar ook niets wijzer.

Raar niet? Ik begrijp ook niet waarom ik de enige zou zijn met dit probleem..

Hoor graag meer.
Groet
Eekhoorn
Eekhoorn

Bericht door Eekhoorn »

Dag Romke,

reactie2:
Ik heb nog even weer bij Onze Taal gekeken en weet weer wat me daar niet verder hielp. Het is allemaal in een taal die ik niet spreek: computeriaans.. Wat in 's hemels naam te kiezen??
De woordenlijst voor OOo 'V210g' (wat is dat??) ?? En als je dan denk doemediemaar: volgende scherm nog meer abracadabra..'licentie document' en dan de begrijpelijke versie kiezen natuurlijk = doorgestuurd worden naar een pagina waar ik geen touw aan vastknopen kan. En dat komt omdat toTAAL (haha) onduidelijk is wat dan verder te doen, waar is iets te downloaden, waar moet ik klikken??
Weet jij dat wel?

Groet
Eekhoorn
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik kan ook wel begrijpen dat het allemaal verwarrend is. Maar het probleem wat ondervonden wordt is nu ook wat duidelijker.

http://opentaal.org/bestanden
Bovenstaande link is voor de website : Opentaal.org

Je moet het volgende bestand hebben:
Woordenlijst v 2.10g voor OpenOffice.org 3

Je wordt dan door verwezen naar de volgende pagina
http://www.opentaal.org/bestanden/doc_d ... fficeorg-3

Bijna onderaan de pagina moet je voor akkoord klikken op een rondje daarna moet je klikken op: Klik hier om verder te gaan.
Bij dat laatste wordt de extensie gedownload.

Romke
Eekhoorn

Bericht door Eekhoorn »

Dank Romke, Ik ga het nu meteen proberen. !
Als het werkt laat ik het weten, als het niet werkt laat ik weten wat er niet werkt..
Eekhoorn

Bericht door Eekhoorn »

.... en dan komt Open Office weer geweldig goed uit de hoek met:
'Extensiebeheer (not responding)' bij dubbelklikken op de download. (OO al afgesloten voor die tijd uiteraard). Vervolgens geprobeerd via openen OO, dan naar extensiebeheer, toevoegen uit bestanden en dan wederom 'computer says no' (zie screenshot in bijlage).

Wat kan dit zijn?? Is OO4 niet geschikt voor Nederlands?

Groet
Eekhoorn
Bijlagen
forum OOo NL spellingscontrole vraagstuk.png
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik vrees dat je iets niet goed doet want ik kan de extensie Laguagetool moeiteloos installeren met versie 2.10 van OpenTaal. Of het werkt weet ik niet want ik weet nog niet wat Language tool doet.

In de afbeelding meegestuurd zie ik niet dat van OpenTaal ook maar iets geïnstalleerd is. Zorg eerst er voor dat van OpenTaal de extensie geinstalleerd wordt.

Romke
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

https://www.languagetool.org/issues/

Op de site van Languagetool heb ik een test document geladen en daaruit blijkt dat het bij mij ook werkt. Ik wel de instellingen aan gepast aan Language tool.

Het zou kunnen zijn dat alles met Java 32 bits werkt. Dat is daar te vinden. Mijn gehele systeem is 32 bits maar het zou kunnen dat daar ook een problem is,
https://www.languagetool.org/issues/

Romke
floris v

Bericht door floris v »

De spellingcontrole staat helemaal los van Java, daar ligt het niet aan. Bij OpenTaal moet je je door wat pagina's met licentie-informatie heen worstelen voordat je iets kunt downloaden. Bij SourceForge ging het downloaden probleemloos, je moet wel wachten tot er een dialoogvenster verschijnt met de informatie dat het downloaden begint en of je het bestand wil openen met AOO of opslaan. Beslist niet op de linken op die pagina klikken, dat is allemaal reclame.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Eizema

Bericht door Eizema »

Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem; alle tekst wordt rood onderstreept, ik heb extra taal bestanden geïnstalleerd, de hele lijst aan wijzigingen doorlopen en geprobeerd, maar ik krijg de spellingscontrole van O.O. niet werkend.
In mail, of in deze tekst werkt het wel en in ms word ook maar in OO dus niet.
Als ik van http://www.opentaal.org/bestanden/doc_d ... fficeorg-3 klik op:"klik hier om verder te gaan"" dan
krijg ik het dialoog venster en daar klik ik op ""openen met OpenOffice 4.4.4 (standaard) en dan loopt het document vast.
er komt wel existentie beheer te staan, maar meer ook niet.
Wie heeft enig idee hoe het wel moet?
groet
Frits
OpenOffice 4.1.1 op Windows 7 home premium.
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Over welke extensie gaat het hier nu eigenlijk?
a) LanguageTool is een 51 MB groot bestand.
b) OpenTaal-210G-LO.oxt is 1MB groot. Dit lijkt mij bedoeld voor de spellings controle.

Wanneer een extensie geïnstalleerd is moet OpenOffice herstart worden. Ook de snelstarten moet uit geschakeld worden. Soms is het gemakkelijker om de computer te herstarten dan is het duidelijk dat OpenOffice ook herstart is.

Gebruikers of users profiel
Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat.

Romke
Eizema

Bericht door Eizema »

Hallo,
Ik heb user veranderd in useroud.
OO opnieuw opgestart en merk geen veranderingen. Ook is User niet opnieuw aangemaakt.

Als ik een document open staat alles weer rood aangestreept.
Wel heb ik ontdekt dat in map 3 de map wordbook waarschijnlijk leeg is. inhoud is 732 bites wat mij erg weinig lijkt voor een woordenboek.

Iemand nog enig idee hoe ik de spellingscontrole werkend kan krijgen=

Groet

Frits
floris v

Bericht door floris v »

Hebt u de computer herstart? Als user niet opnieuw is gemaakt, betekent dat dat OO niet helemaal afgesloten was. De Snelstarter of Quickstarter was dan waarschijnlijk nog actief.
Eizema

Bericht door Eizema »

Jazeker heb ik de computer herstart.
Via ctrl / shift / esc gezien dat OO niet meer actief was.
zou niet weten wat ik nog meer moest doen. Misschien de snelkoppeling verwijderen?

groet

Frits
floris v

Bericht door floris v »

Ik sla downloads, ook van extensies, niet op in mijn gebruikersprofiel maar of in de downloads-map in mijn Windows-profiel, of in een apart aangemaakte map voor downloads. Dan dubbelklik ik op dat gedownloade bestand en dat werkt altijd, tenzij er iets mis is met de extensie.
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Floris v maakt terecht duidelijk dat extensies geïnstalleerd moeten worden en niet geplaatst in een map waarvan gedacht wordt dat hij daar voor dient.
Eizema schreef:Wel heb ik ontdekt dat in map 3 de map wordbook waarschijnlijk leeg is. inhoud is 732 bites wat mij erg weinig lijkt voor een woordenboek
De map Wordbook dient voor zover ik denk alleen voor aanvullingen op geïnstalleerde extensies. Daar staat meestal bijna niets. Woorden die als fout aangemerkt worden maar geaccepteerd worden door de gebruiker worden hier in geslagen. Ik zou ook even kijken bij opties en dan paden. Daar kun je lezen waar het gebruikers profiel is. Het lijkt mij dat daar een 4 moet staan.

Wanneer het gebruikers profiel vernieuwd is dan zijn ook alle extensies weg en nog meer. OpenOffice begint zo gezegd met een schone lei. Het is dan goed om te kijken of een extensie goed geïnstalleerd kan worden.
Eizema schreef:ik heb extra taal bestanden geïnstalleerd, de hele lijst aan wijzigingen doorlopen en geprobeerd, maar ik krijg de spellingscontrole van O.O. niet werkend.
Alinea's moeten altijd aan een taal toegekend worden. In dit geval zou ik beginnen met de standaard taal en pas later gaan uit breiden naar andere taalmodules. Ook dan beginnen met het toekennen van alinea's aan de nieuw geïnstalleerde taalmodules. Het beste is dat te doen met een klein proef bestand.

Romke
Eizema

Bericht door Eizema »

Hallo
Dat existenties geïnstalleerd moeten worden en niet gekopieerd zal best zo zijn, maar als het installeren niet lukt is kopiëren een mogelijkheid die je probeert, dat het niet werkt, ben ik ook onderhand wel achter. Maar ik krijg het installeren niet voor elkaar.
Ik heb van uit de tekst een stel rood onderstreepte woorden toegevoegd aan het woorden boek [standaard disk] en dat is dezelfde file naam als in de map wordbook, maar de grootte van dit bestand veranderd daar door niet.
Welke opties en paden bedoel je? Waar kan ik die vinden? Welke ‘’4’’?
Ik kan het veranderde bestand niet terug vinden.
Welke alinea’s?
Er is geen enkele taal module die ik werkend kan krijgen.
Groet

Frits
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Probeer het volgende:
menu --> Extra --> Opties
In de popup:
OpenOffice uit breiden door op het driehoekje te klikken.
Daarna op paden te klikken. Dan komt er een venster met allerlei padnamen. Daar kun je zien waar het huidige gebruikers profiel zich bevindt.

Romke
Eizema

Bericht door Eizema »

Hallo Romke,

Bedankt voor je reactie.
Menu Extra geopend.
In de pop-up krijg ik bij opties; 8 menu's, maar geen driehoekje.
Ik heb even gekeken wat ik bij die 8 menu's kan instellen maar kwam niets tegen wat volgens mij met spellingscontrole te maken heeft.

Wel pad namen gevonden, waarvoor dank.
Ik kan zien waar de diverse bestanden staan, maar daarmee werkt de spellingscontrole nog steeds niet.
Groet
Frits
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Het gebeuren met de padnamen laat ik niet voor niets doen! Ik denk dat er meerdere gebruikers profielen staan. Het gaat er om dat het actieve gebruikers profiel vernieuwd wordt. De plaats van het actieve gebruikers profiel kun je halen uit al die pad namen. Je moet dus goed kijken of het juiste profiel heb. Dus padnamen goed vergelijken.

Wanneer je het actieve gebruikers profiel vernieuwd hebt dan moet je bij extensies kunnen zien dat sommige extensie er niet meer zijn. Bij mij blijken er nog wel wat standaard extensie over waaronder een eerdere versie van spellingscontrole. Ik heb dat geprobeerd met Apache Office voor linux.

Romke
Eizema

Bericht door Eizema »

Hallo Romke,

Het klopt dat er op Extra, Opties, Paden meerder paden staan, 9 stuks!
Er staan er 7 op: C:\users\FJ\Appdata\Roaming\O.O.\Users\'' en dan de zelfde 7 namen: Afbeeldingen, Autocorr., Gallery, Res.kopien, sjablonen. En nog 2 andere paden voor mijn documenten en tijdelijke bestanden.
Maar wat kan ik daar mee?
Wat is het actieve gebruikersprofiel?
Bij welke extensies moet ik kijken dat ze er niet meer zijn?

Ik waardeer je pogingen om mij te helpen zeer, maar ben bang dat je mijn computerkennis iets te hoog inschat.
Groet

Frits
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Het is mooi dat je de padnamen gevonden hebt. Op de plaats die je gevonden hebt onder Opties horen al die namen te staan. Daar ook niets veranderen.

Dat deel wat voor veel namen gelijk is daar zit het actieve gebruikers profiel en dat moet je via de verkenner opzoeken. Het zit steeds dieper in het systeem. Als ik goed zie is het :C:\users\FJ\Appdata\Roaming\O.O.\Users\.

Aangezien ik geen Windows computer bij de hand heb weet ik niet wat de standaard map is. Ik heb gezien bij Linux en speciaal openSUSE dan het een paar keer veranderd is. Als je het veranderd op de zelfde manier zoals eerst maar met de gevonden padnaam.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Romke
Eizema

Bericht door Eizema »

Hallo Romke,
Ik heb via de verkenner het pad opgezocht en in Computer\C:\gebruikers\FJ\Appdata\Roaming\user. :bravo: User veranderd in useroud.

O.O opnieuw geopend en tot mijn grote verbazing werkt de spellingscontrole nu naar behoren.

Geen flauw idee hoe, maar wel blij. :super: https://forum.openoffice.org/nl/forum/p ... f=5&t=2145#

Wat nu? Een bloemetje? https://forum.openoffice.org/nl/forum/p ... f=5&t=2145#

Als het weer niet werkt kom ik wel terug.
Groet

Frits
Plaats reactie