OpenOffice 4.0 een ramp

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
GeorgHK

OpenOffice 4.0 een ramp

Bericht door GeorgHK »

Twee dagen geleden heb ik de nieuwste versie van OOo gedownload en geinstalleerd.
Wat een ramp! Althans wat Calc en Draw betreft. Met Writer heb ik het nog niet geprobeerd.
In Draw wordt een tekstbox die je wilt maken voorzien van een blauw randje. Geen groot probleem maar het is er wel weer groter door.
Veel erger is dat als je tekst in tikt in de tekstbox en een spatie invoegt de voorgaande tekst verdwijnt.
Ga je dan met de curser uit de tekstbox of drukt op Enter, dan staat de voorgaande tekst er wel gewoon in. Maar het werkt rampzalig.

Nog erger is het met Calc.
Verwissel je van werkblad, dan heb je een goede kans dat de twee bladen (het vorige en het nieuwe) over en door elkaar op het scherm staan.
Hier en daar worden cellen helemaal niet getoond, terwijl in de formulebalk alles prima staat te lezen.
Met randen om cellen is het ook al mis. Die worden meest wel maar ook vaak niet zichtbaar en het scherm staat vol resten van het raster.
Ligt dat aan mijn hardware of software?
Ik gebruik Windows 7/64 bits en met OpenOffice 3.4 had ik centje last van die dingen.
Een rekenprogramma waar ik mee bezig was nog in 3.4 is na de installatie van OOo 4.0 een puinhoop.
Heeft iemand soortgelijke ervaring met 4.0 ?
Windows 7/64 OpenOffice 4.0.0
floris v

Re: OpenOffice 4.0 een ramp

Bericht door floris v »

Ik heb even wat geprobeerd in Draw, met een uiterst simpel geval met alleen een tekstbox, en totaal geen probleem. De blauwe lijn verschijnt alleen als je de tekst bewerkt, ook raak ik geen tekst kwijt als ik ik een spatie invoer. Dus ... Waarschijnlijk is je installatie beschadigd. Vernieuw eerst je gebruikersprofiel, voer als dat niet helpt het installatieprogramma opnieuw uit en kies de optie Installatie repareren/herstellen, wat ook kan is de-installeren en dan opnieuw installeren.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
GeorgHK

Bericht door GeorgHK »

Na reparatie nauwelijks verbetering.
Na verwijderen en opnieuw installeren enige verbetering.
Wat blijft storen:
bij scrollen blijven er resten staan van lijnen (met randen opgemaakte cellen) en rasterlijnen. (Calc)
Meest storend: bij wisselen van werkblad in Calc blijft een deel van het vorige werkblad op het scherm staan.
Het probleem in Draw lijkt zich niet meer voor te doen. Het gaat vooral om Calc.

Zoals gemeld: mijn OS is Windows 7 - 64 bits.
Er wordt bij downloaden van Apache OOo 4.0.0 gesteld dat het voor Windows 7 geschikt is.
Wat ik mij afvraag is of dit ook de 64 bits versie betreft.
In OOo 3.4.1 (en voorgangers had ik het probleem nooit.
floris v

Bericht door floris v »

Het gaat steeds meer op een hardwareprobleem lijken, ik heb nog steeds alleen 32 bits Vista (op een 64 bits machine), en kan dus niks testen voor 64 bits. Maar wat je beschrijft moet bij testen zijn opgevallen.
GeorgHK

Bericht door GeorgHK »

Nee Floris V het is waarschijnlijk geen hardwareprobleem.
1 week geleden bewerkte ik hetzelfde bestand nog met OOo 3.4.1 en daar gebeurde het niet.

Beschrijving probleem.
Een nette tekstbox maken of bewerken in OOo Draw is zo goed als ondoenlijk.
Gaat het om een enkel woord dan wil dat nog wel lukken.
Zodra er meer woorden in moeten dan gaat het mis.
Tekst wijzigen (tikfout wordt zo gauw gemaakt) is werkelijk onmogelijk.
Er is maar 1 oplossing: verwijderen en opnieuw proberen.
De adviezen heb ik opgevolgd.
Het Gebruikersprofiel is exact gelijk aan dat in OOo-3.4
Reparatie leverde niets op, opnieuw installeren deels.
In Calc met enig resultaat, dat gaat iets beter, hoewel nog niet zoals ik gewend was.
In Draw blijft het dus onopgelost.
Bij het testen heeft men denk ik steeds met een schoon blad gewerkt.
Dat heb ik ook geprobeerd en dan gaat het prima.
Moet er een tekst worden geplaatst op een bestaande tekening (was nooit een probleem) dan gaat het mis zoals beschreven.
Ik heb een paar screenshots gemaakt om het te laten zien maar weet niet of ik dat plaatje kan uploaden.
floris v

Bericht door floris v »

Kunt u hier een voorbeeldbestand als bijlage uploaden? Misschien is daar wat mee aan de hand. Ik zou op het Engelse forum kunnen vragen naar problemen op dit vlak, maar ik zie er geen vragen over, dus het is geen veelvoorkomend probleem, en dan is het bijna zeker dat het iets specifieks op uw computer is.
Waar hebt u OO gedownload? Mogelijk van een heel foute website, en dan kan er een virus meegelift zijn.
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb wat geprobeerd met draw. Ik heb een tekst element getekend en gevuld met tekst. Ik was verbaasd dat er standaard gebruik gemaakt werd van directe opmaak. Om de stijlen te kunnen toepassen moest ik eerst de directe opmaak verwijderen. Gezien het feit dat ik bijna nooit met het teken programma werk weet ik niet of dat normaal is of niet. Het zou kunnen zijn dat het een fout is in LibO en AO.

Ik heb het idee dat veel problemen die aangegeven worden mogelijk een gevolg kunnen zijn van instellingen van een toegepaste stijl die niet gewenst is.

Probeer een echt bestand toe te voegen. Doe dat door op bijlage toevoegen te klikken. De knop voor bijlage toevoegen zit vlak onder het witte veld waar je de normale boodschap intypt.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
GeorgHK

Bericht door GeorgHK »

beste mensen,
ik heb steeds geprobeerd er achter te komen wat de oorzaak kan zijn.
Probeerde het op steeds andere bestaande bestanden, sommige met heel wat tekenwerk er op.
Gelukkig niet meer professioneel want ik ben al aardig wat jaren gepensioneerd.
Het kost een zee aan tijd.
Ik doe hier een bestand bij van twee bladen.
Op het eerste blad staat een ingevoegde afbeelding, een foto gemaakt van een oude archieftekening.
Die bleek niet te kloppen (slordigheidje van de toenmalige projectontwikkelaar (1971).
Ik heb daar wat correcties op ingetekend.
Op beide bladen treedt bij mij dat probleem op.
Merkwaardig genoeg niet op alle tekeningen.
Overigens: OOo 4.0 heb ik gedownload van de officiele website toen ik een bericht ontving dat OOo 4.0 er is.
Aan de instellingen zoals die standaard zijn heb ik niets veranderd (geen stiijlen gewijzigd etc)

Ik voegde een bestand toe, maar dat was te groot 391 kB.
Er stond een afbeelding in geplakt. Die heb ik er uit gehaald en nu is het maar een klein bestandje.
Bijlagen
Bestaande-fund-corr.odg
likt nu een raar bestand maar dat komt doordat de afbeelding er uit moest.
(11.6 KiB) 173 keer gedownload
floris v

Bericht door floris v »

Ik zie het probleem nu - en het ligt denk ik aan het bestand. Als ik dat open en met tekstvakken bezig ga, krijg ik precies de ellende te zien die u beschrijft. Maar als ik de hele inhoud kopieer naar een blanco document, gaat het helemaal goed. Mogelijk is het bestand door veelvuldig gebruik en geconverteer vervuild geraakt.
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

http://www.qcad.org/en/qcad-downloads-trial
De link wijst naar een teken programma. Misschien dat dat teken programma gemakkelijker werkt dan OOo-draw. De gratis versie werkt misschien steeds maar 10 min waarna je de file kunt op slaan en later opnieuw bewerken.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
GeorgHK

Bericht door GeorgHK »

Blij dat anderen het probleem nu hebben gezien, was ik tenminste niet de enige.
Maar ik denk dat ik er nu achter ben wat de oorzaak is.
Lang geleden heb ik een toepassing gemaakt van Lotus Approach voor een klein Hotel-Restaurant bedrijfje in Indonesie dat ik had opgericht voor een bevriende familie van arme mensen die mij jarenlang trouw hebben geholpen. zodat ze een redelijk inkomen kunnen hebben.
Met Lotus Approach kan je heel mooie en gebruikersvriendelijke toepassingen opbouwen die makkelijk zijn te gebruiken. Alles met een muisklik en erg weinig zelf teksten invoeren, muv van de namen van hotelgasten, maar daar blijft het bij. Die toepassing voorziet in de complete administratie van inkoop- t/m financieel jaarverslag. Letterlijk alles. Dat draait nu 15 jaar zonder mankeren. Alleen... Lotus werd overgenomen en er kwam een nieuwe versie. (inmiddels ook al weer jaren oud).
Die gaf op de nieuwere computers met hogere schermresolutie het probleem dat de "Error" meldingen, ook de zelf gemaakte "waarschuwingen" niet meer leesbaar waren. Gevraagd naar de oorzaak kreeg ik het advies (van Lotus-IBM) om de schermresolutie kleiner te maken en dat hielp. Omdat ik af en toen nog wat onderhoud pleeg aan dat administratieve systeem heb ik op mijn laptop de resolutie terug gezet. (sorry voor de uitvoerige uitleg).
En nu doet zich het probleem (nog maar net het een en ander uitgeprobeerd) niet meer voor, zodat ik vermoed dat het daar aan heeft gelegen.
Ik zal het nog een paar dagen uitproberen en al het goed blijft gaan dan zal ik dit onderwerp groen afvinken.
Mijn dank voor het meedenken.
GeorgHK

Bericht door GeorgHK »

Helaas, ik was te optimistisch. Dezelfde narigheid op het scherm blijft zich voordoen, ook met de grootste resolutie. Het was een eerste indruk dat het beter leek.
De halve dag ermee bezig geweest en steeds dezelfde rommel op het scherm en verdwijnende tekstgedeelten.
Toen heb ik OOo 4.0 verwijderd en 3.4.1 weer geinstalleerd, vooral omdat ik wilde weten of het mogelijk toch aan mijn laptop ligt.
Maar nu is het weer als vanouds (nou ja vanouds, zoals 2 weken geleden). Geen enkel probleem meer.
In Draw is het maken van tesktboxen als voorheen en in Calc blijven er geen resten staan van rasterlijnen en worden er geen delen van een vorig werkblad meer getoond.
Je staat echt raar te kijken als er na de overgang naar een ander werkblad ineens twee tabellen door elkaar staan.
Of, dat komt heel vaak voor, dat bij het scrollen in een werkblad delen van het boven/onderliggende gewoon blijven staan over de feitelijke tabllen en functies heen.
Buitengewoon verwarrend.
Mijn conclusie is toch dat er in OOo 4.0 kleine onvolkomenheden zitten in het grafische deel.

Ik zou dat best willen melden, maar heb geen idee hoe dat moet.
In elk geval mijn dank voor de belangstelling en de wil om te helpen.
floris v

Bericht door floris v »

Je kunt in deze link lezen hoe het melden van onvolkomenheden in zijn werk gaat.
Plaats reactie