[Opgelost] problemen met opslaan nieuwe files

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
willemhoogendoorn

[Opgelost] problemen met opslaan nieuwe files

Bericht door willemhoogendoorn »

OPGELOST!

Sinds vandaag heb ik opeens problemen met het opslaan van documenten. wanneer ik de opslaan als - optie gebruik, nadat ik een nieuw document heb aangemaakt... ik geef een nieuwe titel en dat gaat prima, maar de file is vervolgens onleesbaar, of niet te openen (dan krijg je zo'n melding: kies waarmee windows dit document moet openen). ik gebruik open office al drie jaar en ik heb dit nooit aan de hand gehad; ook m'n computer vertoont geen kuren die ik hiermee in verband kan brengen... Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Laatst gewijzigd door willemhoogendoorn op ma aug 17, 2009 4:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
open office 3.1 op xp
RPG

Re: problemen met opslaan nieuwe files

Bericht door RPG »

Hallo
Sinds vandaag heb ik opeens problemen met het opslaan van documenten. wanneer ik de opslaan als - optie gebruik, nadat ik een nieuw document heb aangemaakt...
Ik begrijp hieruit dat je een tijd goed heb kunnen werken. Wat heb je nog meer verander op je computer naast de upgrade daar het nu niet goed meer werkt?
ik geef een nieuwe titel en dat gaat prima, maar de file is vervolgens onleesbaar, of niet te openen
Met welke extensie sla je het dan op ?
Ik begrijp dat je het wel normaal kun opslaan en lezen.

Het is niet beleefd om je probleem op twee plaatsen te posten.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
willemhoogendoorn

Dag Romke,
kZalt niet meer doen, dubbel reageren, ik ben niet zo bekend met deze fora
Ik heb anderszins - bij mijn weten althans - helemaal nix gedaan de laatste dagen
Wat er gebeurt - en in de drie jaar dat OO gebruik heb ik nooit waar dan ook last mee gehad - is dat ik een sjabloon pak, dat vul en opsla als. Dan doet ie dat niet als Odt-document, maar als 'onbekend bestand'. Dat geldt ook als ik een document als word of rtf opsla... Wat ik nu doe is heel omslachtig: ik sla het sjabloon op (als odt, dat doet-ie wel, want het WAS ook een odt, kennelijk), kopieer 't stuk, plak 't en geef 't een andere naam... en dan is t in orde. maar nogmaals, dit probleem was er opeens? enig idee? ik ben niet zo'n computeraar en ik herinner me ook niet wanneer 3.1 is gekomen en of t daarmee te maken heeft

willem
open office 3.1 op xp
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Als je geen reden heb om het bestand op te slaan als RTF lijkt mij het ook niet de beste opslag methode. De normale extensie wat geloof ik voor tekst ODT is, is aan te raden dat te gebruiken. Met die extensie worden alle gegeens en speciaal de opmaak gegevens goed weggeschreven.

Volgens mij is de juiste manier om met een sjabloon te werken
a) menu --> nieuw -- > templates en documents
b) kies de gewenste sjabloon
c) bewerkt of ga aan het werk met de sjabloon
d) beindig het werk en sla de sjabloon op
e) als er nog geen naam aan gegeven is wordt er automatisch een naam gevraagd.
f) De voorkeurs extensie is altijd de goede extensie voor dat bestand. Dat alleen veranderen als het noodzakelijk is.
g) Je krijgt een waarschwing als het mogelijk is dat het bestand niet volledig kan worden opgeslagen. Deze waarschwing is uit te schakelen
h) Bij de opslaan dialoog is er ook een vakje voor het automatisch invullen van de extensie. Ik denk dat het goed is als dar een kruisje staat.

Voor de goede orde
a) een bestand is goed op te slaan als een ODT bestand
b) Het is niet goed op te slaan als een RTF na dat het gekopieerd en geplakt is binnen OOo.

Je vertelt dat het opgeslagen wordt als onbekend bestand. Maar welke extensie heeft dat onbekende bestand?
Als je dat bestand in de verkenner opzoekt en selecteert. Klik met de rechter muis en dan selecteer openen met OOo gaat het dan wel goed?
Ik begin een idee te krijgen dat je bestand associaties niet goed zijn. Dat betekent dat windows niet goed weet wat het met alle bestanden moet doen.
Ik weet op dit moment niet hoe dat snel op te lossen. Ik gebruik zelf geen windows

Romke
willemhoogendoorn

Ha Romke,

ik denk dat je gelijk hebt, dat windows de extensies niet herkent... evengoed blijft de vraag waarom niet? ik werk al drie jaar met OO en nooit met nix een centje pijn en nu opeens aanvaardt het programma geen odt of rtf of word of welke wijze ook waarop een file kan worden opgeslagen... ik heb zelfs via systeemherstel eventuele troep weg te krijgen, maar ook dat baatte niet... ten slotte kwam ik hier terecht...
ik zoek verder, hoe dan ook bedankt!
open office 3.1 op xp
floris v

Bericht door floris v »

Stomme vraag, maar heb je per ongeluk het vinkje verwijderd in de optie Opslaan met standaard extensie (ik heb OOo nu niet open en weet niet uit mijn hoofd hoe het heet), zodat OOo als je een bestand opslaat geen extensie toevoegt?
Sjablonen moet je als sjabloon opslaan. Natuurlijk moet je niet gewoon de extensie achter de naam typen en het daarbij laten, je moet ook het bestandstype uit de lijst selecteren (ik zet dat er ten overvloede bij, want als je er al drie jaar probleemloos mee werkt, deed je dat natuurlijk al).
Wat eventueel zou kunnen is dat OOo corrupt is geraakt en de bestanden inderdaad onleesbaar opslaat. Maak eventueel een klein testbestand en zet dat hier als bijlage bij een bericht, dan kunnen we een kijkje nemen.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
willemhoogendoorn

ha floris, nee, OOffice staat gewoon op odt opslaan. het gekke is dat een bestaand bestand gewoon weer wordt opgeslagen als odt, maar nieuwe bestanden pakt-ie niet, niet als odt, niet als word, niet als rtf - hij slaat ze onleesbaar op... wat ik nu doe, tot ik iets beters heb verzonnen: een leeg eigen sjabloon dat ik via windows kopieer en dan een andere naam geef en dan als odt bestaand stuk kan opslan... omslachtig, maar 't werkt... 't is opeens zonder aanleiding fout gegaan, maar 't zal misschien ook opeens wel weer goed komen, hoi
open office 3.1 op xp
RPG

repareren van openoffice.org

Bericht door RPG »

Hallo

Misschien nog een wat verlaat idee
Je heb een probleem met de extensie en met het niet kunnen lezen van een eerder opgeslagen file.
Als je OpenOfiice.org opnieuw installeert is er in de opening dialoog een optie voor het repareren van de huidige geinstalleerde versie. Misschien kan jouw dit helpen.

OOo wordt niet opnieuw geinstalleerd maar gecontroleerd

Romke
willemhoogendoorn

Ha Romke,

Ja dat had ik me bedacht! Heel slim, maar 't werkte niet... Inmiddels heb ik Windows compleet geschoond en vernieuwd, en zoals je al suggereerde lag 't kennelijk daaraan, want sindsdien is alles weer gewoon... Maar wat er nou gebeurd is? Ik ken genoeg mensen die er verstand hebben die beweren dat dit de wegen van windows zijn, even ondoorgrondelijk en duister als die van onze lieve Heer!

Hoe dan ook bedankt! als ik nog eens wat aan de hand heb met OO weet ik je te vinden! (dat geldt ook voor Floris)
open office 3.1 op xp
Plaats reactie