Links uitlijnen van nummering

Weet je niet waar je je bericht moet zetten? Doe het hier
Celebthilion

Links uitlijnen van nummering

Bericht door Celebthilion »

Goedemiddag,

Waarschijnlijk is mijn 'probleem' heel simpel en met een aantal klikken van de muis verholpen, maar ik kan het helaas niet vinden. Ik gebruik de Writer van OfficeOpen 3.1.0.

Het probleem: in mijn teksten maak ik veel gebruik van opsommingstekens en/of nummering. Ik wil graag dat deze lijsten helemaal links worden uitgelijnd, net zoals de normale tekst. Nu lukt mij dit wel door dit aan te passen per lijst of per alinea, maar ik had het graag gezien dat ik dat niet per document hoef in te stellen.

Is het mogelijk om het standaard in te stellen dat, als ik een nummering start, deze automatisch helemaal links wordt uitgelijnd? Dus zodra ik een nieuw document open en een lijst start, deze dus niet standaard inspringt? Het opmaakprofiel "Nummering 1" staat goed ingesteld, alleen wordt deze niet automatisch geselecteerd als ik in een nieuw document een nummeringslijst start.

Bij voorbaat dank!
floris v

Re: Links uitlijnen van nummering

Bericht door floris v »

De oplossing daarvoor is tamelijk eenvoudig. Anders dan Word slaat OOo aanpassingen van de standaardsjabloon niet automatisch op in de standaardsjabloon. Om b.v. de opmaak van genummerde lijsten steeds hetzelfde te krijgen moet je gewoon de standaard sjabloon aanpassen. Zie daarvoor [Tutorial] Een eigen sjabloon als standaard instellen.

Als je probleem opgelost is, bewerk dan het eerste bericht in dit onderwerp (klik op WIJZIG) en zet aan het begin van de titel [Opgelost]. Je kunt ook het groene vinkje toevoegen.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Celebthilion

Beste Floris,

Bedankt voor je reactie!

Het is me echter nog niet gelukt. Het lijkt er op dat je de opmaak van zo'n nummering alleen kunt wijzigen zodra je een lijst hebt aangemaakt. Op het moment dat je die hebt gewijzigd en je verwijderd de lijst om weer een leeg document te hebben, is ook de opmaak van de lijst verwijderd. Als ik dan een nieuwe lijst start, springt deze automatisch weer een stukje in. Als ik dan het document opsla als sjabloon, is er dus niets gewijzigd.

Ik krijg het niet voor elkaar om de standaardopmaak van een nummering zo te wijzigen dat deze standaard niet (of op 0,00cm) inspringt.

Wederom bij voorbaat dank!
floris v

Bericht door floris v »

Weet je zeker dat je de opmaak voor de nummering in het alinea-opmaakprofiel hebt uitgevoerd en niet met directe opmaak? Want met directe opmaak werkt het niet.
Celebthilion

Via Opmaak -> Stijlen en opmaak -> Tab Lijstopmaakprofielen heb ik Nummering 1 aangepast aan mijn wensen. Als ik deze dan selecteer via Opmaak -> Alinea -> Tabblad Overzicht en nummering -> Opmaakprofiel voor nummering gaat het perfect in de huidige alinea.

Echter, begin ik een nieuwe alinea of verwijder ik de huidige alinea om een leeg document op te slaan als sjabloon, dan ben ik ook die instelling kwijt. Een volgende alinea of, in een leeg document, een nieuwe nummering wordt weer de 'oude' / standaard opmaak (mét inspringing) gebruikt.

Het lijkt mij niet te lukken om de standaardopmaak van de nummering te wijzigen, deze blijft staan op inspringen.
floris v

Bericht door floris v »

Ik heb eens gekeken en zie nu dat als autonummering aan staat, de genummerde lijst i.d.d. automatisch inspringt, zonder dat duidelijk is waar de instellingen daarvoor staan. (N.B. ik werk nooit met dat soort auto-opmaak.) Mogelijk vind ik op een van de Engelse forums een oplossing, maar persoonlijk zou ik het houden op de lijst typen zonder nummering in te voeren en er vervolgens een opmaakprofiel voor nummering aan toekennen.
floris v

Bericht door floris v »

Ik heb het gevraagd op het Engelse forum. Het antwoord is dat de opmaak van de genummerde lijsten die je krijgt door de knoppen op de toolbar of de autocorrect ingebakken zijn in het programma. Aan de opmaak daarvan valt dus niets te veranderen. Blijft over de methode die ik hiervoor al heb voorgesteld.
floris v

Bericht door floris v »

In de issue tracker is hier al een oude discussie over: http://qa.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=9437

Je kunt daar stemmen voor verbetering.
Plaats reactie