documenten in Writer komen binnen als alleen-lezen

Bespreek de tekstverwerker
bolletje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr dec 03, 2010 4:26 pm

documenten in Writer komen binnen als alleen-lezen

Bericht door bolletje »

Sinds een paar dagen komen alle tekstdocjes in mijn mailprogramma (Thunderbird) binnen als alleen-lezen. Dat gebeurt niet alleen op mijn pc, maar ook op mijn laptop en omgekeerd, terwijl die berichten absoluut niet als alleen-lezen zijn bedoeld.
In de helpfunctie kan ik wel vinden hoe je alleen-lezen moet instellen, maar niet hoe je het standaard uit zet.
N.b. Ik weet dat ik dit met opslaan als nieuw document kan omzeilen, maar dat is niet het antwoord op mijn vraag: waar kan ik de instellingen zodanig aanpassen dat attachments weer meteen bewerkt kunnen worden?
OpenOffice 4.1.2, Windows 8.1
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: documenten in Writer komen binnen als alleen-lezen

Bericht door floris v »

Voor zover ik weet is dat al jaren het typische gedrag van OOo. Het heeft ermee te maken dat als je een bestand vanuit een mailprogramma opent, dat mailprogramma of OOo een tijdelijk bestand maakt in een map tijdelijke bestanden en dat tijdelijke bestand komt dan op het scherm. Om die reden is het ook niet bewerkbaar - na het afsluiten van het mailprogramma wordt het bestand weggegooid.
Ik heb net even gecheckt - Word 2002 doet precies hetzelfde.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
bolletje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr dec 03, 2010 4:26 pm

Re: documenten in Writer komen binnen als alleen-lezen

Bericht door bolletje »

Nee, het gaat hier niet om die tijdelijke bestanden.
Als ik een tekstdocument dat ik per mail ontvang probeer te openen (waarin bijvoorbeeld iemand wijzigingen heeft aangebracht met 'wijzigingen bijhouden') kan ik vervolgens in zo'n alleen-lezen-document mijn wijzigingen niet toevoegen, maar moet ik eerst opnieuw opslaan - waardoor de wijzigingen van de afzender niet meer zichtbaar zijn. Pas dan kan ik mijn wijzigingen in dat document aanbrengen.
Dit is een geheel nieuwe situatie. Ik gebruik al heel wat jaren OOo, maar heb dit nog nooit meegemaakt.
OpenOffice 4.1.2, Windows 8.1
lalindala
Berichten: 3
Lid geworden op: vr dec 03, 2010 7:42 pm

Re: documenten in Writer komen binnen als alleen-lezen

Bericht door lalindala »

Volgens mij heeft dit niets met OpenOffice te maken, maar met de familie Mozilla. Als je dergelijke bijlagen in Firefox download en opent, zijn ze ook alleen-lezen. Is een veiligeheidsmaatregel... geloof ik. Misschien onlangs je thunderbird geüpdated naar versie 3?

De oplossing staat hier beschreven: http://getsatisfaction.com/mozilla_mess ... be_changed
Je moet een waarde toevoegen aan het config-bestand van Thunderbird.
OpenOffice 3.2.1 op Windows 7
bolletje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr dec 03, 2010 4:26 pm

Re: documenten in Writer komen binnen als alleen-lezen

Bericht door bolletje »

De url die lalindala voor dit euvel voorstelt werkt niet (meer). Heeft iemand een actuele oplossing voor dit probleem?
OpenOffice 4.1.2, Windows 8.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: documenten in Writer komen binnen als alleen-lezen

Bericht door RPG »

Hallo
bolletje schreef:Als ik een tekstdocument dat ik per mail ontvang probeer te openen (waarin bijvoorbeeld iemand wijzigingen heeft aangebracht met 'wijzigingen bijhouden') kan ik vervolgens in zo'n alleen-lezen-document mijn wijzigingen niet toevoegen, maar moet ik eerst opnieuw opslaan - waardoor de wijzigingen van de afzender niet meer zichtbaar zijn. Pas dan kan ik mijn wijzigingen in dat document aanbrengen.
Zo werkt het. Dit is prima beschreven door Bolletje.
bolletje schreef:Dit is een geheel nieuwe situatie. Ik gebruik al heel wat jaren OOo, maar heb dit nog nooit meegemaakt.
Volgens mij werkt OpenOffice en al de voorgangers zo.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: documenten in Writer komen binnen als alleen-lezen

Bericht door eremmel »

Bijna alle programma's die bestanden via internet binnen krijgen en op schijf plaatsen voegen een stukje toe aan het programma om zo aan te geven dat het van buiten komt. AOO, LO en MSO openen deze bestanden dan weer in alleen-lezen mode.

Je kunt met de explorer (verkenner) naar de juiste folder toe en de properties (eigenschappen) opvragen. Op de eerste tab zie je onder aan de optie Unblock (zie plaatje). Als je dat doet dan verdwijnt de alleen-lezen benadering.
Ontlokken van een bestand verkregen via internet.
Ontlokken van een bestand verkregen via internet.
Even voor de techneuten: Dit wordt aangegeven door middel van een Alternate Data Stream. Een methode om extra gegevens aan een bestand te kunnen annoteren. Via 'DIR /R ...' kun je dit bekijken:

Code: Selecteer alles

C:\Temp\Download>dir /R *.xlsx
 Volume in drive C is OSDisk
 Volume Serial Number is FE2A-E778

 Directory of C:\Temp\Download

2015-08-14  11:31 PM           525,108 CatalogusDHCExceldec2013(1).xlsx
                                                 26 CatalogusDHCExceldec2013(1).xlsx:Zone.Identifier:$DATA
Werk alleen op NTFS niet op FAT.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: documenten in Writer komen binnen als alleen-lezen

Bericht door RPG »

Hallo

Bij mij rijst de vraag of het door Eremmel gemeldde ook geldt voor bestanden die per email binnen komen. Het hele principe is niet zo duidelijk voor mij maar ik kan mij voorstellen dat het geldt voor bestanden die via de moderne middelen binnen komen zoals facebook en wat er nog meer is. Bij het beter bestuderen van het plaatje krijg ik ook het idee dat het mogelijk alleen voor Windows zo werkt.

Het overigens gewoon nieuwsgierigheid van mij dat ik er op reageer.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie