Crash - vastlopen OO

Discussieer over algemene onderwerpen in verband met OpenOffice.org
Sun Fu Lai
Berichten: 1
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 2:01 pm

Crash - vastlopen OO

Bericht door Sun Fu Lai »

Word nu al enige maanden geconfronteerd met het vastlopen van OO. Het lijkt erop dat dit gebeurt zonder enige merkbare aanleiding, maar er zal best wat aan de hand zijn. Heb al de nodige foutrapportages verzonden, doch ben er maar mee opgehouden, omdat er niets veranderd. Heb ook al de laatste update gedownload (3.2), zonder resultaat.
Wat gebeurt er precies? Bij het openen of sluiten van een document (meestal een spreadsheet) wordt OO afgesloten en loop je een herstelprocedure door. De zgn herstelde file blijkt dan vaak maar voor een deel gesaved te zijn. Heb al gepoogd de functie "altijd back up maken" aangevinkt (functioneert niet er wordt geen bat file gemaakt) en kan niet vinden waar de "herstelfile elke 15 min" wordt gesaved.
Heb zelf enige theorieën, maar ik ben duidelijk geen expert:
- heb een externe harde schijf (WD) met een gebruikvriendelijk programma om automatisch een back up te maken - daar staan dan vaak de "halve" files gesaved. Wellicht dat dit programma conflicteert met andere procedures
- nadat ik een grote spreadsheet (dus relatief veel tijd om te saven) heb verkleind, lijkt het iets minder vaak te gebeuren, maar het is nog altijd niet over
- ik laat m'n computer nogal eens 's nachts in de slaapstand staan en constateer dat er dan kennelijk soms een update/herstart is gebeurd met een oo-crash als gevolg
- een crash komt ook vaak voor als ik een bijlage (vaak een presentatie) heb geopend vanuit mijn mailprogramma (Windows Mail).
Ik hoop dat er iemand is die mij op het juiste spoor te ztten dit op te lossen, want ik loop met een serieus plan rond om starks in juni over te schakelen naar het nieuwe M-Office 2010. Alvast bedankt.
Open Office 3.2, Windows Vista Home ed.
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Crash - vastlopen OO

Bericht door floris v »

Dat zijn ernstige dingen, maar het lijkt me dat ze niet aan OOo liggen.
Windows Vista in de slaapstand zetten werd mij in de winkel ontraden, de slaapstand van mijn computer (Acer) zou er niet behoorlijk door worden ondersteund (sic). Bij mij werd de computer dus gewoon midden in de nacht weer wakker. Sindsdien zet ik hem dus maar gewoon uit.
Ik laat OOo bestanden nooit tussentijds opslaan, dat doe ik zelf wel om de zoveel minuten. Op oudere versies deed ik dat omdat OOo er zo langzaam mee was, en nu ben ik het gewend. En het om de zoveel tijd automatisch opslaan door OOo is ook alleen maar de reserve voor als er een crash optreedt, je moet het bestand ook altijd nog zelf opslaan.
Het zou kunnen dat de software van die externe harde schijf voor conflicten zorgt; op dat gebied ben ik echter geen expert. Een simpele test is om die software van die hard disk eens een dag uit te schakelen en te kijken wat er dan gebeurt.
Het is al enige maanden zo - wat is er aan de computer veranderd in die tijd? Die externe harde schijf - was die er toen al? Is het de versie van de officiële website - www.openoffice.org? Wat mee kan spelen is in welk formaat de bestanden zijn opgeslagen: het eigen formaat of dat van MS Office.
Die bijlagen - zijn dat met MSO of met OOo gemaakte bestanden? Natuurlijk hoort OOo er niet op te crashen, maar de enkele keer dat ik een bestand vanaf een website direct in OOo open (bijlagen bij e-mails sla ik altijd eerst op) gaat het gewoon goed.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
lcup
Berichten: 49
Lid geworden op: zo jul 19, 2009 10:03 am

Re: Crash - vastlopen OO

Bericht door lcup »

Ik voel met je mee. Zo lang als ik OOo gebruik zijn er al crashes geweest. Wel kun je kans erop verkleinen. Zo gebruik ik geen slepen met de muis meer, maar alleen de menu's. Als het programma trager aan gaat voelen, dan opslaan en het herstarten.
Heb je de instellingen voor geheugengebruik al eens aangepast. Het is bij mij vaker voorgekomen dat Kopieren en plakken opeens niet meer werkte. Door een buffer te verhogen ging het dan weer wel.
Andersom komt ook voor. Zo gaat het invoegen van databasevelden hier opeens heel soepel. Heb alleen geen idee waarom en durf nu niets meer te veranderen...
OpenSUSE 11.2, Openoffice 3.2.0
hoogie01
Berichten: 1
Lid geworden op: do jun 16, 2011 8:38 am

Re: Crash - vastlopen OO

Bericht door hoogie01 »

Bij mij lag de oplossing uiteindelijk in het uitschakelen van de auto-updates: via
extra, opties, openoffice.org, online update, vinkje weghalen.
Daarna geen problemen meer gehad.

Cees
openoffice 3.3.0 op windows 7
Plaats reactie