Base, rapport. Printen per variabele

Bespreek het databaseprogramma
R. Schut
Berichten: 7
Lid geworden op: di mar 16, 2010 5:02 pm

Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door R. Schut »

L.S.

In Access had ik een bestand dat ik gebruikte om de bezorging van een verenigingsblad te verzorgen. De leden waren verdeeld in wijken en iedere wijk had een bezorger.
Ik had 2 tabellen, een leden- en een bezorgerstabel. Via een query kon ik dan met een rapport per wijk een bezorgerslijst uitprinten.
In Base heb ik dit bestand zo goed mogelijk nagemaakt, de query ziet er goed uit; bij alle velden is de functie groeperen ingeschakeld. Maar in het rapport krijg ik het niet voor elkaar dat elke wijk op 1 pagina wordt afgedrukt; alle wijken worden niet apart, maar als één document direct onder elkaar uitgeprint.

Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om elke wijk op 1 vel uitgeprint te krijgen? Ik zou het op prijs stellen als ik (telefonisch) contact met iemand kan opnemen, dat werkt veel directer dan via deze site. Ik woon in Castricum. Ik gebruik OO 3.2.0 op een windows XP computer met de laatste rapportontwerper.
Ik heb de artikelen over Variabele in Rapport doorgeworsteld, maar kom er niet uit.

M.v.g.

e-mailadres verwijderd - floris v, moderator
OpenOffice.Org 3.2.0.
Windows XP
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door floris v »

Ik heb het e-mailadres verwijderd omdat het toch de bedoeling is dat vragen in het forum worden beantwoord. Bovendien kan het door spambots worden opgepikt.

Ik kan hier helaas niet bij helpen, want ik heb geen enkele ervaring met Base.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door RPG »

Hallo

Je moet werken met de rapport navigator en met groeperen.

Geef alle gegevens die je wilt uitprinten door aan het rapport dit kan met een query.

In het rapport worden de gegevens gegroepeerd. Dat kun je regelen in de rapportnavigator.
Selecteer dan in de rapportnavigator groepkopptekst. Er wordt dan rechts een tabblad getoond om een pagina's te regelen.
Ik kies dan : forceer nieuwe pagina : voor sectie

Ik weet niet zeker of ik je begrijp?

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
R. Schut
Berichten: 7
Lid geworden op: di mar 16, 2010 5:02 pm

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door R. Schut »

Hallo Romke,

Bedankt voor je reactie, maar ik kom er nog niet verder mee.
Als ik de rapportnavigator open zie ik de indeling van mijn rapport, met Pagina koptekst, detail en pagina voettekst.
Als ik dan b.v. de paginakoptekst selecteer en dan Sorteren en Groeperen aanklik kan ik in dit venster een veld (in mijn geval Wijk) instellen waarop ik gegroepeerd wil hebben. In dit venster kan ik bij eigenschappen het één en ander instellen, maar ik kan nergens iets vinden waar staat: forceer nieuwe pagina : voor sectie.

Maar als ik Wijk (of een ander veld) instel als groep en dan klik op rapprt uitvoeren krijg ik direct de melding:
Er treed een fout op bij het maken van het rapport.
Fout: SQL status : S1000
Fout: Het opgegeven veld 'wijk' kan naar meer dan één tabel verwijzen in de component FROM van uw sql-instructie.
Maar in de query heb ik nu juist de twee tabellen met het veld 'wijk' met elkaar verbonden; in het rapport moeten alle gegevens per wijk gesorteerd worden.
M.a.w. Ik snap er niets van.
Maar hopelijk begrijp je mijn probleem.
R. Schut.
OpenOffice.Org 3.2.0.
Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door RPG »

Hallo

Ik ben niet zo geweldig bekend met rapporten. Ik gebruik het zelf niet. De oude rapport generater heb ik vroeger wel eens gebruik.

Dus ik moet zelf ook goed kijken hoe het werkt.
Ik gebruik een eenvoudige tabel voor het leren omgaan met de rapport generator. Ik gebruik geen enkel veld dubbel. Ik schrijf dat zo om dat het dan controleerbaar is. Ik zou je dat ook willen aanraden het zo te doen. Pak gewoon een kleine tabel die je hebt en ongeveer datgene kan doen wat je wenst.

Stap 1
Je hebt de rapportgenerator(F5) nodig om te kunnen selecteren welke tabel je wilt gebruiken.
Als je met F5 de rapportgenerator aktiveert wordt rechts een extra tabpage zichtbaar met de tab gegevens. Selecteer hier in de gewenste tabel.

Stap2
Selecteren van de gewenste velden
Na het selecteren van de tabel kan er gekozen worden welke velden er zichtabaar moeten worden. Als het gewenste venster niet zichbaar is doe dan
menu --> Beeld --> Veldtoevoegen
Selecteer de velden die je wilt zien

Stap3
Nu moet er een keuze gemaakt worden voor groeperen.
menu --> beeld --> groeperen en sorteren
Kies een veld wat gegroepeerd moet worden
Op het moment dat er een groep gemaakt wordt dan komt er in het rapport links ook een vierkantje bij voor koptekst voor dat veld. Klik links eerst in dat veld. En rechts op het scherm veranderd dan het eigenschappen veld. In dat eigenschappen veld is het veld om een nieuwe pagina tameken voor een groep bij :forceer nieuwe pagina : voor sectie.


Op de vraag van de fout in de query weet ik niet maar probeer een enkel veld te gebruiken en niet twee. Misschien kun je de query tonen en is daar iets over te zeggen.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
R. Schut
Berichten: 7
Lid geworden op: di mar 16, 2010 5:02 pm

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door R. Schut »

Hallo Romke,

Ik heb zo'n idee dat jij een andere rapport ontwerper gebruikt dan de laatste sun-report-builder die ik gebruik De velden en knoppen die jij benoemd vind ik bij mij niet, wel vergelijkbare. Maar het lukt me niet om het net zo te laten werken als mijn bestand in Access; na veel proberen krijg ik het idee dat Base niet dezelfde mogelijkheden biedt.
Het valt ook niet mee om via dit forum het probleem goed uit te leggen, via direct contact zou het veel makkelijker zijn.
Ik vind dat ik (en jij) er genoeg tijd in gestopt hebben, ik wacht op de volgende versie van sun-report-builder en ga dan nog eens proberen.
In ieder geval, bedankt voor je opmerkingen.

R. Schut.
OpenOffice.Org 3.2.0.
Windows XP
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door eremmel »

Groeperen moet gewoon werken met SRB en OOo 3.2. Voorstel: plaats hier een kopie van uw Base bestand, met wat demo data, zodat duidelijk wordt wat het probleem is met het rapport. Dan kunnen anderen of ik hier naar kijken en een oplossing zoeken. (Zie 'Bijlage-toevoegen' tab onder 'bevestig' knop.)

P.S.
Misschien handiger om volgende keer dit soort berichten onder Base te plaatsen ipv onder beginners.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
R. Schut
Berichten: 7
Lid geworden op: di mar 16, 2010 5:02 pm

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door R. Schut »

Ik moet nog helemaal wennen aan 't werken met een forum; ik ga proberen het werkende Access-bestand en mijn probeersel in OOo bij te voegen. Het Access bestand als voorbeeld wat de bedoeling is.
Alvast bedankt,
R. Schut
OpenOffice.Org 3.2.0.
Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door RPG »

Hallo

Als informatie kan ik vertellen dat ik reportbuilder versie 1.2 gebruik. Dat is dacht ik de nieuwste SUN versie. Ik gebruik openSUSE linux en het is mogelijk dat zij het iets veranderd hebben maar ik verwacht dat niet.

Ik weet dat het moeilijk is om te volgen wat ik vertel maar de voorkeur van forums gaat uit naar deze vorm van communicatie. Ik wil mij niet alleen verschuilen achter het beleid van het forum maar ik zelf heb veel te danken aan allerlei forums op het internet dat is ook de reden dat ik nu vragen soms zeer gedetailleerd beantwoordt. Ik ben mij er van bewust dat veel mensen alleen maar lezen en zelf geen vragen stellen.

Misschine is het niet zo'n goed idee om Access na te doen. De reden is niet dat ik een bezwaar heb tegen MS Access maar eerder kun manier is vaak zo anders dat het moeilijk na te doen is met OOo-base

Ik hoop dat je een oplossing kun vinden.

Groeten Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door eremmel »

Zoals Romke aangeeft, heeft elk programma zijn eigen manier van werken. Daarnaast is Base t.o.v. MSAccess een veel eenvoudigere applicatie. Maar dat wil niet zeggen dat je een aantal zaken op functioneel niveau niet in Base zou kunnen doen. Uw poging om een rapport te maken hoort mijn inziens daarbij. Ik gebruikt bv OROV voor mijn bankrekeningen overzicht. Dit is een 'gratis' applicatie gebaseerd op een MSAccess database. Een aantal tekortkomingen heb ik nu gewoon ondervangen door vanuit Base MSAccess te benaderen (o.a. rapportage met grafieken, toekennen uitgave posten). Uiteindelijk heb ik zelfs de database naar mijn hand gezet zonder OROV te breken. Er is best wel e.e.a. klaar te krijgen met Base voor eenvoudige 'single user' toepassingen.
Daarnaast denk ik dat MSAccess stabieler en krachtiger is (in combinatie met MSJet-engine) dan de ingebouwde database in HSQLDB in Base zelf, vooral als de database groot wordt. Voor beide geldt trouwens vaak backups maken.
De verhouding MSWord v.s. OOo Writer is zeker niet illustratief voor de vergelijking van OOo Base t.o.v. MSAccess.

P.S.
Romke heeft u een belangrijke vraag gesteld, die u over het hooft heeft gezien. Hij vroeg u om de query die ten grondslag ligt aan uw rapport hier te tonen, misschien kunnen we de oorzaak van uw probleem daaruit afleiden.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
R. Schut
Berichten: 7
Lid geworden op: di mar 16, 2010 5:02 pm

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door R. Schut »

Als ik de vorige reacties lees krijg ik de indruk dat jullie allemaal computerdeskundigen zijn. Ik ben niet voor niets begonnen in de beginnersafdeling, al ben ik al vele jaren met pensioen.
Het rapport met bijbehorende query heb ik naar mijn idee al aardig voor elkaar, alleen het groeperen lukt me niet; zodra ik dat probeer krijg ik een foutmelding.
De query heet 'Bezorglijst_1' en het daarop gebaseerde rapport 'Umpire bezorglijst'. In dat rapport wil ik per bezorger (en dus per wijk) één vel afdrukken, dus gegroepeerd per wijk. Nu staat alles nog achter elkaar.
En als het kan zou ik ook op ieder vel het totaal van dat vel willen zien, zodat je direkt ziet hoeveel exemplaren die betreffende bezorger nodig heeft.
Als iemand dat voor me voor elkaar krijgt ben ik hem erg dankbaar.
Alles staat in 'Test.odb' en ik probeer dit als bijlage hierbij te voegen.
Alle adressen in dit bestand zijn echt, graag niet verder verspreiden.
M.v.g.
R. Schut
OpenOffice.Org 3.2.0.
Windows XP
R. Schut
Berichten: 7
Lid geworden op: di mar 16, 2010 5:02 pm

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door R. Schut »

Sorry, ik moest even zoeken waar ik de bijlage kwijt kon, hier moet ie staan.
R. Schut
Laatst gewijzigd door R. Schut op di mar 30, 2010 12:59 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice.Org 3.2.0.
Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door RPG »

Hallo

Als het echte adressen zijn dan is het beter ze niet hier neer te zetten. Dit is een openbaar forum voor iedereen leesbaar.
Voorzover ik kan zien is er geen enkel gegeven in het bestand.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door floris v »

De tabellen zijn er waarschijnlijk niet bij gedaan.
Inderdaad, beter de adressen anonimiseren voordat je een bestand hier op zet. Je weet nooit of er niet een spambot langskomt dat attachments downloadt en het oppikt.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
R. Schut
Berichten: 7
Lid geworden op: di mar 16, 2010 5:02 pm

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door R. Schut »

Jammer, maar ik kom zo niet verder. Ik stop ermee, wat mij betreft mogen alle berichten gewist worden.
In ieder geval allemaal bedankt voor de moeite.
R. Schut.
OpenOffice.Org 3.2.0.
Windows XP
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door RPG »

Ik kan begrijpen dat het voor personen die eerst met MSO gewerkt hebben en nu werken met OpenOffice.org het erg wennen is. Ik zelf heb altijd het idee dat de methodes voor het oplossen van een probleem in de windows wereld anders verloopt dan in de wereld van OOo. Het is voor mijn gevoel niet alleen tussen MSO en OOo maar meer tussen Windows en linux/Unix.

Deze afgelopen zomer, 2009, heb ik dat ook gemerkt toen ik bezig was met Excel en SPSS en anderszijds OOo-calc en RKWard en R
Ik heb veel moeite gehad om iets te kunnen begrijpen van SPSS en het leek eenvoudiger met RKWard. De moeilijkheids graad is denk ik vergelijkbaar maar het oplossen van een probleem verloopt iets anders. Later merkte ik dat als ik van het ene, Linux wereld, iets begreep ik ook weer iets van het andere, Windows wereld, kon begrijpen. Want de feitelijk manier van het oplossen is wel gelijk.

Ik krijg het idee dat in de windows wereld er meer een totaal oplossing geboden wordt en in de Linux wereld wordt gewerkt met kleine deel oplossingen. Op de een of andere manier werk ik liever met de deeloplossingen maar ik trek niet de conclusie dat het beter is. Ik kan zelfs begrijpen dat andere mensen liever de totaaloplossing hebben.

Wat betekent dit nu voor dhr. Schut. Aangezien dhr Schut nu OOo gebruikt moet hij zich wel neerleggen bij de werkwijze van OOo en zich de werkwijze van OOo eigen maken. Dit gaat niet vanzelf het doet vaak letterlijk of figuurlijk pijn. Een van de dingen die anders zijn in OOo is dat er gemakklijk een tabel te slepen is vanuit de database naar een spreadsheet. Dit kan zelfs ook met een tijdelijke query. Met het spreadsheet kan dan misschien datgene gedaan worden wat mogelijk gewenst is. Bij het beter begrijpen van OOo kan alsnog geprobeerd worden het op een andere manier te doen.

Voor de duidelijk heid Ik schrijf dit niet als deskundige maar gewoon als thuis gebruiker. Een reden waarom ik zoveel moeite had om SPSS te begrijpen was namelijk om dat ik niet weet wat statistiek is en daar is het voor.

Ik hoop dat het dhr Schut sterkt in zijn poging om zijn doel tereiken maar misschien op een iets andere manier.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Base, rapport. Printen per variabele

Bericht door eremmel »

Ik heb nog even gekeken naar het Base document van de heer Schut. Als je bij het openen van het document het document naar een andere MS access database-file laat verwijzen kun je wel de inhoud van het document bekijken. Vervolgens heb ik aan de hand van de queries in het document de ontbrekende twee tabellen aangemaakt en daar twee wijken en 4 adressen in geplaatst: voila een testbare omgeving :-).

Ik zag ook de fout
Fout: Het opgegeven veld 'wijk' kan naar meer dan één tabel verwijzen in de component FROM van uw sql-instructie.
. Dit is niet goed/juist en lijkt me een bug in SRB. Ik ga hier nog verder naar kijken. De oplossing is echter om de volgende aanpassing te maken:
- Open rapport naviagator (F5), navigeer naar top-element (Rapport), open eigenschappen, kies Gegevens-tab, kies bij 'SQL-opdracht analyseren' nee.

Verder is data in Pagina kop/voet tekst statisch. Als je wilt groeperen, dan moet je een groepering toevoegen op wijk en de gegevens in de kop/voet tekst plaatsen. Als U even rondkijkt bij de voetteksteigenschappen kan u bij 'Forceer nieuwe pagina' e.e.a. instellen.

Ik voeg hier uw document weer toe met een (volgens mij) werkend rapport. Dit kunt u gebruiken voor verdere studie.

Vr.gr.

Erik

P.S.
Dit was telefonische niet op te lossen. Het delen van een document is de meest handige manier om dit soort problemen op te lossen.
Voor het probleem met de foutmelding de volgende issue aangemaakt: Report fails with error 'SQL Status: S1000' on grouping wiht MSAccess
Bijlagen
Test.odb
(82.12 KiB) 238 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Plaats reactie