[Opgelost] Diagram wordt niet automatisch aangepast

Bespreek de tekstverwerker
janneke-18

[Opgelost] Diagram wordt niet automatisch aangepast

Bericht door janneke-18 »

In een Writer-document heb ik een tabel gemaakt, in 1e instantie met twee kolommen en vier rijen. De bovenste rij is de kop.
In de 1e kolom staat de datum, in de 2e kolom een bepaalde waarde.
Van die tabel heb ik met Invoegen een diagram gemaakt. Daar komt netjes een mooi diagram uit.
De tabel moet elke dag (of op een bepaalde datum) worden bijgewerkt. Dan voeg ik een rij toe, met daarin de nieuwe waarden.

Nu komt er een nieuwe dag met nieuwe waarden. Dan zou het diagram, volgens de Helpbestanden, automatisch moeten worden aangepast.
Ik citeer:
Functies van OpenOffice.orgChart
Met diagrammen kunt u gegevens zo presenteren dat ze gemakkelijk gevisualiseerd kunnen worden.
U kunt een diagram maken van brongegevens in een Calc-werkblad of eeen Writer-tabel. Wanneer het diagram in hetzelfde document als de gegevens wordt ingesloten, blijft het gekoppeld aan de gegevens, zodat het diagram automatisch bijgewerkt wordt wanneer u de brongegevens wijzigt.

Maar het gebeurt niet.
Wat doe ik fout?
Laatst gewijzigd door janneke-18 op do jan 28, 2010 3:41 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Met de groeten van Janneke

OpenOffice 4.0.1 op Windows 7
lcup

Re: Diagram, gekoppeld aan tabel, wordt niet autom. aangepast

Bericht door lcup »

Ik heb een heel eenvoudige tabel gemaakt in Calc. Het blijkt dat het toevoegen van rij niet werkt, maar het invoegen van een rij wel. Dan wordt het bereik uitgebreidt met de ingevoegde rij.
OpenSUSE 11.2, Openoffice 3.2.0
eremmel

Bericht door eremmel »

Gedrag kun je sturen via Extra->Opties->'OOo Calc'->Algemeen->'Verwijzingen bij invoegen van ... aan de randen uitbreiden'.
P.S.
Volgens help
u de brongegevens wijzigt
kan dus iets anders betekenen dan 'u de brongegevens uitbreidt'.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
janneke-18

Icup: Heel goed! Bedankt voor de snelle en juiste reactie.

De reactie van 'eremmel' begrijp ik helemaal niet.
Laatst gewijzigd door janneke-18 op wo jan 27, 2010 7:39 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

janneke-18

Re: Diagram wordt niet autom. aangepast

Het is jammer, maar het werkte toch maar één keer. Wat ik ook doe, het diagram verandert niet.
Heeft nog iemand een idee? :cry:

eremmel

Bericht door eremmel »

Janneke, als ik een snelle test doe met de instelling die ik je suggereerde, dan wekt het telkens weer. Kun je het document hier plaatsen?
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
lcup

Bericht door lcup »

Vreemd, hier kon ik bijvoorbeeld een lijst met maanden zonder problemen uitbreiden van drie maanden naar een heel jaar. Wel consequent de rij invoegen, niet toevoegen. Ook moest het diagram handmatig worden vergroot.

De suggestie van eremmel werkt trouwens nog beter.
OpenSUSE 11.2, Openoffice 3.2.0
janneke-18

Het is laat op de avond, en ik heb ook geen idee hoe ik een bestand kan uploaden. Misschien kan ik even een hint krijgen, dan kan ik hier morgen mee verder.

eremmel

Bericht door eremmel »

zie Opties|Bijlage toevoegen onderaan het editvenster, dus nog onder de knoppen 'Opslaan' 'Voorbeeld' 'Bevestig')
janneke-18

Bedankt, ik zie waar ik mijn document kan toevoegen.

Vannacht lag ik te denken dat het misschien eraan ligt dat ik mijn documenten opsla als .doc bestand.
Vanochtend dus twee identieke documenten met een tabel en een gekoppeld diagram gemaakt, de ene opgeslagen als doc en de andere als odt. Bij alletwee werkte het invoegen van een rij prima, dus daaraan ligt het probleem niet.

De oplossing is dus: even opnieuw beginnen. Dat is geen probleem, want het zijn maar kleine documenten en bedoeld om ervan te leren.
Toch zal ik mijn originele document hier toevoegen, want daarin werkt het nog steeds niet. Misschien leren we er nog wat van.
Bijlagen
Gewichtstabel.doc
(22.5 KiB) 299 keer gedownload

eremmel

Bericht door eremmel »

Janneke,
Op de ene of andere manier heb je de grafiek verandered. Als je op je grafiek dubbelklikt en dan via de rechtermuisknop naar de opties kijkt zie je o.a. staan: "Gegevenstabel voor diagram...", kies je deze optie dan zie je gewoon een tabel met gegevens. Er is dus geen koppeling meer met je tabel, en daarom werkt het niet. Maak maar nog eens een grafiek van je tabel en vergelijke de opties die je krijgt via je rechtermuisknop.
Blijft de vraag over hoe kun je zo'n conversie voorelkaar krijgen?
janneke-18

Inderdaad, de koppeling met de tabel is verbroken. Bij een gekoppeld diagram krijg ik andere opties.
Wat mij betreft is dit item hierbij opgelost. Hartelijk dank voor de hulp.

Plaats reactie