Emailclient

Bespreek de tekstverwerker
Moemie

Emailclient

Bericht door Moemie »

Ik probeer over te stappen van MS Office naar Ooo. Nu heb ik een OOo-document en wil dat verzenden per email (in MS Outlook). Als ik dat doe, krijg ik de melding dat er geen standaardemailclient is geinstalleerd of de huidige emailclient kan niet aan het verzoek voldoen. In MS Outlook heb ik dit wel als standaard emailclient geselecteerd. Wat nu?
Open Office 3.1 op Windows Vista
Johan

Re: Emailclient

Bericht door Johan »

Als u een OpenOffice.org programma opent kan u onder Extra kiezen voor Opties... . Links onderaan ziet u internet staan. Als u dit aanklikt, kan u e-mail aanklikken. Welk mailprogramma ziet u nu rechts staan?
Moemie

Bericht door Moemie »

Hier heb ik geen email staan; wel bij bijv. Writer heb ik een standaardemail staan (ingevuld). Maar dan nog krijg ik dezelfde melding.
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Het lijkt er op dat je niet begrijpt wat Johan schrijft.

Je het eerst instellen en dan kan het pas gebruikt worden

In stellen
menu --> Extra --> Opties

en Verder de aan wijzing van Johan op volgen.

Je moet de excutable op zoeken van wat jouw email client is. Ik weet niet wat jouw email client is. In het algemeen is dat een programma zoals outlook of thunder bird het mag geen hotmail of gmail zijn.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
floris v

Bericht door floris v »

Extra - Opties - Writer - Standaard-email.
Geef uw e-mailadres op, en wat belangrijker is de naam van de mailserver van uw provider (bij voorheen Planet Internet is dat b.v. mail.planet.nl) en de poort die voor e-mail wordt gebruikt.

- Onderwerp verplaatst.
* LibreOffice 24.2.7.2 op Ubuntu Linux
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Moemie

Bericht door Moemie »

Ik begrijp wat jullie bedoelen, en ik heb het ook zo ingesteld, alleen bij mij werkt het niet.
Wat ik dus, samenvattend heb gedaan is, in Writer onder extra, opties, onder OoWriter mijn emailadres ingevuld, en ook de uitgaande smtp, de instellingen gecheckt (geslaagd), bij Outlook ook dit als de standaardemailclient aangevinkt. Maar nog steeds niks, nada!
floris v

Bericht door floris v »

Download Thunderbird en gebruik dat. :lol:
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Het lijkt mij dat je wat anders invult dan wat wij invullen.
Jij pakt een optie bij writer en ik geloof dat wij alle drie een optie pakken bij internet dat is een keuze lager.

internet --> Email.
Het enigste wat ik daar moet invullen is : /usr/bin/thunderbird

Ik denk dat het wel zo moet zijn dat het gekozen programma ingesteld moet zijn.

Als je de keuze van jouw wilt volgen dan moet er ook nog wel wat ingesteld worden. Ik weet niet wat en ik heb ook nog geen behoefte om mijn eigen syteem te ontregelen.

Romke
floris v

Bericht door floris v »

Voor de goede orde, ik heb bij Opties - Internet alleen de mogelijkheden Proxy; Zoeken; Browser plug-in. Geen mail, dat moet ik echt bij Writer instellen, bizar eigenlijk.

Edit: Ik heb die instellingen bij de opties verwijderd en daarna ging het nog perfect. Wat logisch is, trouwens.
Het ligt in dat geval niet aan OOo maar aan Windows, daar is dan niet goed ingesteld dat Outlook het standaard mail-programma is.
eremmel

Bericht door eremmel »

Windows kan in de 'war' zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden voor applicaties om de 'default' email client te vinden. Kijk maar eens hier onder het gedeelte voor windows. Het gaat hier over Thunderbird, maar de verwijzingen naar de hulp middelen om de juiste default e-mail client in te stellen zijn universeel.
Ik denk dat de mogelijkheid om e-mail client in te stellen bij Writer waarschijnlijk gereserveerd is voor mail-merge achtige activiteiten, omdat de mogelijkheid er bij andere applicaties zoals Calc er niet is, terwijl het wel mogelijk is om je document als attachment via email te verzenden.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Johan

Bericht door Johan »

Moemie schreef:Ik begrijp wat jullie bedoelen, en ik heb het ook zo ingesteld, alleen bij mij werkt het niet.
Wat ik dus, samenvattend heb gedaan is, in Writer onder extra, opties, onder OoWriter mijn emailadres ingevuld, en ook de uitgaande smtp, de instellingen gecheckt (geslaagd), bij Outlook ook dit als de standaardemailclient aangevinkt. Maar nog steeds niks, nada!
Onder Extra>> Opties...>> Internet>> e-mail dient u rechts niet uw mailadres in te vullen maar wel het path te kiezen naar Outlook.exe. U kan dit path vinden door rechtermuisklik op de snelkoppeling onder de eigenschappen, als ik me niet vergis. Waarschijnlijk begint het met C:\Program Files\...
eremmel

Bericht door eremmel »

Johan, RPG, zou het kunnen zijn dat de non-Windows versie van OOo wel Opties->Internet->Email heeft, maar de Windows versie niet? Ook voor mij geldt dat ik geen Opties->Internet->Email heb. Ik vermoed dat de e-mail programma keuze van OOo onder Windows geheel gebaseerd is op de default instellingen van Windows. Maar dat kan op verschillende manieren zoals ik eerder aangaf (hierboven).
Ik heb gekenen naar OOo 311 en 320m7 beide Windows versies, en floris heeft volgens signature 300 Windows.
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Johan

Bericht door Johan »

Eremmel,
U heeft gelijk!! :oops: Mijn excuses. U en Floris V zitten correct!!
henke54

Bericht door henke54 »

eremmel schreef:Johan, RPG, zou het kunnen zijn dat de non-Windows versie van OOo wel Opties->Internet->Email heeft, maar de Windows versie niet?
Ik werk met ubuntu linux, en ik zie in de Help-functie(toets F1) onder Zoeken bij intypen van het woord email het volgende :
Schermafdruk.png
Schermafdruk.png (10.5 KiB) 12433 keer bekeken
doch... ik zie geen Standaard-email onder Extra-Opties-OpenOffice.org Writer :
Schermafdruk-1.png
Schermafdruk-1.png (15.56 KiB) 12433 keer bekeken
De standaard email-client van ubuntu is evolution, en die word wel herkend als ik een writer dokument wil verzenden ... doch ikzelf prefereer thunderbird boven evolution , en die word niet herkend als emailclient...dus...eigenlijk hetzelfde geval met thunderbird in ubuntu als de topicstarter met outlook in windows... :?
LibreOffice 3.5.4.2
op Ubuntu Linux 12.04 LTS
RPG

Bericht door RPG »

Hallo

Door Johan en Henke is reeds bevestigd het verschil tussen linux versie van OOo en de windows versie. Ik was mij daar ook niet van bewust.

Is het mogelijk dat de OP tegen het volgende probleem aanloopt?
Voorzover ik weet was het verzenden van email altijd zonder wachtwoord. Vanwege spam hebben ze dat moeilijker gemaakt. Je moet nu eerst mail ontvangen en daar voor een wachtwoord hebben opgegeven en dan pas kun je mail versturen. Ik denk dat de email client, voor mij thunderbird, dat wel goed regelt maar OOo doet dat niet goed blijkbaar. Ik weet dit verder ook niet. Ik kan dit ook niet met een gegevens aantonen.

Romke
Johan

Bericht door Johan »

Henke54,
Kan u Thunderbird niet selecteren onder usr/bin als u onderstaand venster oproept?
Afbeelding
Zoals u ziet, zit ik niet onder openoffice.org writer maar wel onder Extra>> Opties...>> Internet>> E-mail.
henke54

Bericht door henke54 »

Johan schreef:Henke54,
Kan u Thunderbird niet selecteren onder usr/bin als u onderstaand venster oproept?
Afbeelding
Zoals u ziet, zit ik niet onder openoffice.org writer maar wel onder Extra>> Opties...>> Internet>> E-mail.
Johan, zo gaat het wel...als ik daar i.p.v. evolution, het woord thunderbird intyp, gaat het wel ... bedankt hoor... ;)
LibreOffice 3.5.4.2
op Ubuntu Linux 12.04 LTS
eremmel

Bericht door eremmel »

Er is een verschil tussen de 'algemene optie' documenten als e-mailbijlagen versturen en de specifieke optie van e-mail onder writer. De laatste is nl voor e-mail-merge (of zoals u wilt spam genereren). Blijkbaar zit dit niet in de linux versie die Henke heeft. Maar ik heb de indruk dat de discussie niet meer over de vraag van moemie gaat.

Moemie, ik had het probleem wat u heeft ook gehad op een andere manier. Door het programma Default Email Client te gebruiken, kon ik per gebruiker het juiste e-mail programma selecteren/instellen. OOo gebruikt het programma senddoc.exe voor email, dit programma kijkt naar de registry voor het juiste programma:
Current user: HKCR\Software\Clients\Mail\(Default)
en als niet bestaat naar
Local Machine HKLM\Software\Clients\Mail\(Default)
Het programma hiervoor vermeld zorgt dat dit juist staat (Natuurlijk gebruikt MS zelf andere methoden, waardoor het lastig is om andere email programma's te gebruiken of hun eigen email door andere programmas te laten gebruiken).
Plaats reactie