Het is maar iets kleins, maar ik mis het wel. Het gaat nl. om het feit dat het opslaan vanuit Writer heel willekeurig gebeurd. Wanneer Writer open en een aantal documenten ga maken. Daarna wil ik deze documenten allemaal in dezelfde map opslaan.
Dan moet ik dus bij elk bestand bij het opslaan naar de juiste map klikken. (mijn standaardmap voor opslaan is "\documenten", maar ik heb nogal wat submappen.)
Ook wanneer ik 1 document in de juiste map opsla, daarna uit dat document een nieuw document open, en dat weer opsla, moet ik weer naar de juiste submap klikken om deze op te slaan. Dit geldt trouwens ook voor het openen, wil ik een document openen, terwijl ik uit betreffende map net 1 gehaald heb, dan is Writer het vergeten, want ik kom weer in een andere uit.
Ooit ben ik overgestapt van MS Word naar Writer, dit mis ik het nog het meest. Vooral als je veel documenten hebt, en die allemaal 3 of meer mappen moet aanklikken om bij de juiste te komen. Ik had gehoopt dat dit opgelost was in de nieuwe update. Maar helaas.
Misschien dat ik iets fout doe, want soms opent Writer wel en slaat wel op in een andere map dan "\Documenten". Waarom dat zo is, heb ik nog niet kunnen achterhalen, terwijl ik al jaren met Writer werk.
Is het bekend hoe ik dit op de juiste manier en zonder teveel muiskliks kan doen?
Bestanden opslaan in of openen uit laatst opgeslagen map
-
Bestanden opslaan in of openen uit laatst opgeslagen map
OpenOffice 3.1.1 op Windows Vista
Re: Bestanden opslaan in of openen uit laatst opgeslagen map
Als ik het goed heb begrepen, 'onthoudt' OOo niet in welke map je het laatst actief was. Ik ben daar ook niet zo kapot van. Maar aan de andere kant, wie bestanden in veel verschillende mappen heeft staan, en steeds een bestand uit een andere map wil openen, ergert zich waarschijnlijk als OOo wel onthoudt waar je het laatst was. Het is nooit goed of het deugt niet.
De enige manier om het te omzeilen is waarschijnlijk met de lijst Eerder geopende bestanden te werken.

De enige manier om het te omzeilen is waarschijnlijk met de lijst Eerder geopende bestanden te werken.
-
de map Eerder geopende bestanden werkt natuurlijk alleen als je al bestaande bestanden hebt, of ik open ze vanuit de map zelf.Dit kan natuurlijk niet als je elke keer een hele rits documenten in een bepaalde map moet opslaan. Dan erger je je dood.
Toch zit er een bepaald systeem in OOo want hij gaat niet altijd naar standaardmap. Op de 1 of andere manier 'onthoudt' hij wel iets, maar ik ben er niet achter hoe ik dat kan beïnvloeden.
Toch zit er een bepaald systeem in OOo want hij gaat niet altijd naar standaardmap. Op de 1 of andere manier 'onthoudt' hij wel iets, maar ik ben er niet achter hoe ik dat kan beïnvloeden.
OpenOffice 3.1.1 op Windows Vista
Een trucje om het leed iets te verzachten is steeds de standaardmap te veranderen als je een hele ris bestanden in een aparte map kwijt wilt.
Een andere manier is een lege map als standaardmap te gebruiken, bij het begin van een nieuw project daarin alle nieuw gemaakte bestanden te zetten, en die dan vervolgens naar een nieuw te maken map te verplaatsen. Zodat de standaardmap aan het eind van de oefening weer leeg is. Wat het handigst is hangt er natuurlijk helemaal van af wat de werkwijze verder is.
Een andere manier is een lege map als standaardmap te gebruiken, bij het begin van een nieuw project daarin alle nieuw gemaakte bestanden te zetten, en die dan vervolgens naar een nieuw te maken map te verplaatsen. Zodat de standaardmap aan het eind van de oefening weer leeg is. Wat het handigst is hangt er natuurlijk helemaal van af wat de werkwijze verder is.