Grafiek kopieëren van het ene naar het andere blad

Bespreek het rekenblad
Kees2

Grafiek kopieëren van het ene naar het andere blad

Bericht door Kees2 »

Als ik op blad 1 een grafiek gemaakt heb om data op blad 1 te presenteren, dan wil ik deze grafiek op blad 2 hergebruiken, waarbij dan de data op blad 2 in die gekopieërde grafiek wordt gepresenteerd. Met een Ctl+c en Ctl+v lukt het niet.
Ik had gehoopt dat ik ook op blad 2 na het dubbel klikken van de gekopieërde grafiek het menu Gegevensbereiken.... zou krijgen. Want dan kan ik de Gegevensreeksen eenmalig aanpassen.
Ik zou als het ware een template van die eerste grafiek willen maken en die dan op de volgende bladen willen gebruiken. Misschien is dat een mogelijkheid.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
DiGro

Re: Grafiek kopieëren van het ene naar het andere blad

Bericht door DiGro »

En als je het gehele blad 1 kopieert ?

Als je dat voor het huidige blad 2 plaatst, lukt het dan wel ?
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.16
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Kees2

Bericht door Kees2 »

Nee dat werkt niet.
De grafiek (voorzien van datareeksen en titels etc) op blad1 kopieeren en daarna plakken (Ctl+V of Plakken Speciaal en kies dan Star Object Descriptor) op een leeg blad 2 werkt. Dezelfde datareeksen staan er dan nog steeds in. Maar zodra je dan in de grafiek op blad 2 dubbelklikt dan kun je nu niet met rechtsklik voor Gegevensbereik kiezen, maar krijg je nu Gegevenstabel. Daar heb ik niets aan. Als ik weer Gegevensbereik kon kiezen dan veranderde ik in het bereik voor de X- en Y waarden de naam van het nieuwe blad (blad 2 met de gegevensreeksen). Maar dat wil dus niet.
Ik maak nu steeds voor ieder nieuw blad na het vullen van de kolommen met data een nieuwe grafiek, pas iedere keer de X-as min/max en interval aan en ook voor de Y-as en kopieer wel de titels en de as-titels en doe verdere opmaak cf. een vorige grafiek. Zo moet het dan.
DiGro

Bericht door DiGro »

Da's vreemd.
Bij mij werkt het gewoon
Testbestand_grafiek_kopieren.ods
(22.98 KiB) 4 keer gedownload
Misschien dat je me verkeerd begrepen hebt:
Ik bedoelde met kopiëren vanaf de tab Blad1 (rechtsklikken en dan Blad verplaatsen/kopiëren)
(niet vergeten Kopiëren onderaan te selecteren)
DiGro

Windows 11 en AOO 4.1.16
Kees2

Bericht door Kees2 »

Bedankt voor deze uitleg.

Je eerste reactie "En als je het gehele blad 1 kopieert ?" was voor mij dus iets te vaag.
De selectie rechtsklikken op een tabblad en dan Kopiëren kiezen, daar concentreerde ik mij op en dat gaf niet het gewenste effect.
Maar nu je expliciet gewezen hebt op "Blad verplaatsen/kopiëren" werd het me duidelijk. Nu is mijn zoektocht ten einde en is de oplossing bereikt.
Er waren aanvankelijk teveel mogelijkheden om van het ene naar het andere blad te kopiëren, ieder met zijn eigen (voor mij ongewenste) resultaat.
DiGro

Bericht door DiGro »

Kees2 schreef: ma feb 09, 2026 9:46 pm Je eerste reactie "En als je het gehele blad 1 kopieert?" was voor mij dus iets te vaag.
Sorry, het was ook wel erg kort door de bocht :P
Blij dat nu wel het werkt
DiGro

Windows 11 en AOO 4.1.16
Plaats reactie