In kolom A staan 3 getallen onder elkaar (3 regels) als bijv:
A
1
2
3
Deze getallen wil ik met 2 vermenigvuldigen. De uitkomsten staan in de kolom ernaast (B)
Dus krijg ik:
A B
1 2
2 4
3 6
In kolom B bovenaan (B1) heb ik daarvoor de formule "= $A1 X 2 ingevuld.
Door met de muis het zwarte vierkantje van de geselecteerde cel B1 te pakken heb ik langs kolom B naar onder gesleept t/m cel B3, waardoor er in iedere cel de juiste formule staat.
Nu is er een sneltoets combinatie die, nadat het bovenste vakje van kolom B is geselcteerd (B1) dat slepen automatisch doet totdat de onderste cel (B3) is bereikt.
Want als zo'n kolom erg lang is, wordt het gesleep een langdurige geschiedenis.
In de Help-Sneltoetsen voor Werkbladen heb ik gezocht. Daar zit het denk ik niet bij?
Welke sneltoets combinatie is dit?
Sneltoetsen
Sneltoetsen
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
Re: Sneltoetsen
Als je dubbelklikt op het vierkantje wordt kolom B gevuld tot waar kolom A ophoudt. Het vermenigvuldigingsteken is *, niet X.
AOO 4.1.16 & LO 25.8.3 op Windows 10
Inderdaad worden de cellen keurig gevuld tot einde cel uit de kolom ernaast.
In mijn geval werden de cellen gevuld met een formule.
Ik heb het ook geprobeerd door i.p.v. een formule een getal in te vullen maar dan wordt de volgende cel steeds met 1 opgehoogd (1,2,3,...).
Als ik dat niet wil (iedere cel hetzelfde getal) dan moet het weer een formule worden. In dit geval door in de eerste (bovenste) cel een = teken ervoor te plaatsen (=getal).
In mijn geval werden de cellen gevuld met een formule.
Ik heb het ook geprobeerd door i.p.v. een formule een getal in te vullen maar dan wordt de volgende cel steeds met 1 opgehoogd (1,2,3,...).
Als ik dat niet wil (iedere cel hetzelfde getal) dan moet het weer een formule worden. In dit geval door in de eerste (bovenste) cel een = teken ervoor te plaatsen (=getal).
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
Met ingedrukte controltoets worden de waarden niet opgehoogd. Je kunt ook twee opeenvolgende waarden cellen selecteren. Dan krijg je steeds hetzelfde verschil als tussen die waarden bij slepen of dubbelklikken. Dubbelklikken werkt alleen verticaal, slepen ook horizontaal.
Laatst gewijzigd door Alex op vr jan 23, 2026 6:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
AOO 4.1.16 & LO 25.8.3 op Windows 10
Kijk even onder Bewerken > Vullen > Reeks.
(misschien moet je even een of twee cellen selecteren)
Daar staan wat mogelijkheden die je kunt gebruiken om de cellen op een bepaalde manier te vullen
O ja, net vergeten te vermelden:
Ctrl+Shift+ pijl
Selecteert alle cellen met gegevens van de huidige cel tot het einde van het continue bereik van gegevenscellen, in de richting van de ingedrukte pijl. Als de toetscombinatie gebruikt wordt om rijen en kolommen samen te selecteren, wordt er een rechthoekig celbereik geselecteerd.
Daarna Bewerken > Vullen > Omlaag / Omhoog
(misschien moet je even een of twee cellen selecteren)
Daar staan wat mogelijkheden die je kunt gebruiken om de cellen op een bepaalde manier te vullen
O ja, net vergeten te vermelden:
Ctrl+Shift+ pijl
Selecteert alle cellen met gegevens van de huidige cel tot het einde van het continue bereik van gegevenscellen, in de richting van de ingedrukte pijl. Als de toetscombinatie gebruikt wordt om rijen en kolommen samen te selecteren, wordt er een rechthoekig celbereik geselecteerd.
Daarna Bewerken > Vullen > Omlaag / Omhoog
DiGro
----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.16
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.16
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)