Hoofdinterval

Bespreek het rekenblad
Kees2

Hoofdinterval

Bericht door Kees2 »

ALs ik in een grafiek de X-as handmatig wil aanpassen en de X-as heeft de dimensie Tijd dan gebeurt er iets vreemds. Althans ik begrijp niet waarom.

Als ik klik op het menu "X-as - X-As opmaken" dan komt er een schermpje met 4 vakjes onder elkaar:

Min
Max
Hoofdinterval
Aantal hulpintervallen.

Alle hokjes heb ik uitgevinkt, dus niet automatisch.
Als voorbeeld neem ik de minimum tijd 07:00:00, maximum tijd 09:00:00, hoofdinterval 00:30:00 (1/2 uur), Aantal hulpintervallen 6.
Mits de hoofd- en hulprasters aanstonden krijg ik nu keurig de hoofd- en hulplijnen te zien.
Zodra ik weer dat menu "X-as - X-As opmaken" open dan staat er in het Hoofdinterval vakje steeds weer 24:00:00 met als gevolg dat alle hulplijnen weer verdwenen zijn. Dus ik moet het iedere keer als ik dat menu open het hoofdinterval weer aanpassen van 24:00:00 naar 00:30:00.

Hoe komt dit en is het te verhelpen?
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
Alex

Re: Hoofdinterval

Bericht door Alex »

Het zou wel helpen als je een voorbeeld uploadt waarbij dat gebeurt. Dat scheelt ons een hoop gepruts. Misschien werkt het in de nieuwste versie van OO wel goed. 4.1.7 is wel erg oud. Je kunt ook LibreOffice proberen. Daarin is veel verbeterd.
AOO 4.1.16 & LO 25.8.3 op Windows 10
Kees2

Bericht door Kees2 »

Hier is een voorbeeld.
Drie cellen in Kolom A zijn opgemaakt als Tijd en opgevuld met 00:10:00, 00:20:00 en 00:30:00

Drie cellen in kolom B zijn opgemaakt als getal en opgevuld met 2,4, 6.
Ik selecteer de zes cellen en maak er een grafiek van door te klikken op het diagramsymbool bovenaan in de werkbalk.
Ik gebruik daarna de Assistent Diagram. Diagramtype - XY (verspreid) - en selecteer Alleen Lijnen (3e op de rij) en klik op voltooien.
Langs de X as staan nu willekeurige waarden voor de tijd.
Deze tijdwaarden wil ik aanpassen.
Daarvoor klik ik op de X-as om deze te selecteren.
Daarna dubbelkik ik op deze X-as.
Dan opent een venster en selecteer ik de tab SCHAAL.
Er opent een venster met onder elkaar vier getalhokjes met daarachter hokjes die zijn aangevinkt als AUTOMATISCH
In al deze hokjes verwijder ik de vinkjes.
In het bovenste eerste hokje (Minimum) zet ik 00:10:00, in het tweede (Maximum) 00:30:00, in het derde (Hoofdinterval) 00:05:00 en het getal (2) in het vierde hokje (Aantal Hulpintervallen) wijzig ik niet.
Daarna klik ik op OK.
Ik krijg langs de X-as precies wat ik hebben wil.
Nu ga ik de grafiek uitbreiden omdat er bijv. meer getallen in de tijd bijkomen.
Dan wil ik zelf het getal in het hokje Maximun voor de X-as aanpassen. De andere vakjes moeten ongewijzigd blijven.
Als ik nu weer op de X-as dubbelklik om de maximum waarde aan te passen dan zie ik niet meer in het vakje (Hoofdinterval) 00:05:00 staan, maar er staat weer 24:00:00. Dus moet ik dat ook iedere keer als ik de X-as dubbelklik weer aanpassen.
Daar ging mijn vraag om. Waarom staat er iedere keer als ik de X-as aan wil passen ook steeds die 24:00:00 weer?
En wat kan ik doen om dat te voorkomen?
Bijlagen
tijd.ods
(13.54 KiB) 2 keer gedownload
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
Alex

Bericht door Alex »

Kees2 schreef: wo jan 21, 2026 11:38 am Waarom staat er iedere keer als ik de X-as aan wil passen ook steeds die 24:00:00 weer?
Bij mij gebeurt het ook. Het is kennelijk een fout in OpenOffice.
En wat kan ik doen om dat te voorkomen?
LibreOffice gebruiken. Daar gaat het wel goed.
AOO 4.1.16 & LO 25.8.3 op Windows 10
Plaats reactie