Omgaan met tabellen in het algemeen en voor een grafiek. was een poging om duidelijk te maken wat naar mijn idee de beste manier is om van een tabel een grafiek te maken. Ik blijf ook bij het idee dat het begint bij een tabel en niet bij de grafiek. In dit voorbeeld is alles afgestemd op LibreOffice.
Maak gebruik van de ingebouwde mogelijkheden
Deze draad is echt gericht op het feit dat LibreOffice toelaat om simpel een tabel te maken en van de tabel een grafiek. Het zelf ingrijpen in dit proces maakt het moeilijk en vragen daarover worden ook niet gelijk begrepen.
Uit eigen testjes gedaan in de tijd dat de draad in bovenstaande link zich ontwikkelde is mij duidelijk geworden dat eigen gemaakte veranderingen in de grafiek nadelige invloed kunnen hebben in wat normaal geacht wordt voor een grafiek. Dit maakt het naar mijn idee noodzakelijk om snel en gemakkelijk een grafiek te kunnen maken. Het is dus naar mijn idee ook beter om elke keer opnieuw met de assistent Grafiek te beginnen dan om de onderdelen van die grafiek aan te passen.
De assistent voor een Grafiek
De assistent voor een Grafiek kan vaak meer dan in de eerste plaats gedacht. LibreOffice heeft dit nog meer uit gebreid ten opzichte van ApacheOffcie maar verwacht ook geen wonderen.
Gegevens voor de grafiek
De gegevens voor de grafiek bestaan uit tekst en getallen. De getallen zijn meestal duidelijk die willen we zien op verschillende manieren in de grafiek. Bij het ontwerpen van de grafiek moet ook bepaald worden of de gegevens in rijen of kolommen zijn. De keuze die hierin gemaakt is wel belangrijk in hoe de grafiek getoond wordt.
Het maken van de grafiek
Plaats de cursor in de tabel. Klik daar op het icoontje van Diagram of Diagram invoegen. Voor zover ik weet is het niet noodzakelijk om alle gegevens te selecteren. De assistent selecteerd de gehele tabel. Als er wel meer dan een enkele cel geselecteerd is dan wordt van de selectie een grafiek gemaakt.
De tabel die geselecteerd wordt is dat gebied dat omgeven wordt door lege cellen.
Labels
De eerste kolom en eerste kolom wij kunnen gebruikt worden voor labels. In de grafiek assistent zijn hiervoor keuze mogelijkheden. Wanneer de eerste rij of de eerste kolom van een tabel tekst is wordt dit als een label gebruikt.
Meer labels voor de X-as van de grafiek
Wanneer de gegevens begonnen wordt met meer tekst rijen of kolommen dan wordt deze tekst gebruikt om de gegevens duidelijker te maken in de grafiek. Deze extra kolom- of rij-hoofden maakte dat de tabel ook al duidelijker was door deze extra tekst. Dit maakt ook duidelijk dat de grafiek assistent echt de tabel volgt. Er is een keuze gemaakt voor gegevens in rijen of kolommen en dit bepaalt ook de plaats van de extra labels.
Grafiek volgt tabel
De grafiek volgt de tabel niet alleen bij de labels maar ook in de opmaak van de getallen in de tabel.
Oefenen met de assistent en een tabel
Mijn ervaring is dat het oefenen met de assistent belangrijk is om het een en ander te leren. En het lijkt mij ook zo dat sommige mogelijkheden alleen met de assistent te bereiken zijn en dat andere mogelijkheden alleen te bereiken zijn door de grafiek zelf te bewerken.
Voorbeeld
Bij gevoegd is een eenvoudig voorbeeld gemaakt in LibreOffice wat gemaakt is met de assistent.
Afronding
Dit had met iets andere bewoording ook aan het begin kunnen staan want dit gaat over het feit hoe de gebruiker het best de mogelijkheden van LibreOffice kan gebruiken. Ik zelf accepteer hierbij ook altijd de beperkingen die er zijn. Dit heb ik ook geleerd door schade en schande in de vorm van veel verspilling van tijd.
2 Omgaan met tabellen in het algemeen en voor een grafiek.
2 Omgaan met tabellen in het algemeen en voor een grafiek.
- Bijlagen
-
- VoorBeeldLabels.ods
- (22.4 KiB) 8 keer gedownload
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6