Rij cellen toevoegen aan grafiek

Bespreek het rekenblad
GerardX

Rij cellen toevoegen aan grafiek

Bericht door GerardX »

Ik heb ooit in LibreOfficeCalc een grafiek gemaakt met waarden uit een rij cellen. Nu wil ik daar een nieuwe grafieklijn in maken met de waarden van een andere rij cellen. Hoe doe ik dat?
LibreOffice 24.2.0 op Raspberry Pi 400 met 64 bit besturingssysteem Raspberry Pi 'Bookworm'.
RPG

Re: Rij cellen toevoegen aan grafiek

Bericht door RPG »

Het lijkt mij dat in principe er een eenvoudige oplossing is:
  • Selecteer de gegevens, Dit is eenvoudig als de gegevens goed georganiseerd zijn voor de grafiek.
  • Sleep de selectie naar de grafiek toe en laat het vallen op de grafiek.
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
GerardX

Bericht door GerardX »

Testgrafiek (3 oct).pdf
(25.08 KiB) 29 keer gedownload
RPG schreef: vr sep 13, 2024 9:45 am Het lijkt mij dat in principe er een eenvoudige oplossing is:
Zou moeten zijn. Maar na uren lang van alles geprobeerd te hebben en ook de digitale handleiding vele malen geraadpleegd te hebben, vond ik bij toeval dit forum en hoop ik nu de verlossende oplossing aangereikt te krijgen.
  • Selecteer de gegevens, Dit is eenvoudig als de gegevens goed georganiseerd zijn voor de grafiek.
  • Sleep de selectie naar de grafiek toe en laat het vallen op de grafiek.
Ja, was het maar zo simpel. Ik heb dit (omdat dat zo logisch lijkt), vele malen geprobeerd maar zonder succes. Ik krijg na de sleepbeweging een venster met als kop "Brongegevens wijzigen" met 2 mogelijkheden onder het kopje "Labels" om aan te vinken. Namelijk "Eerste kolom als kop" en "Eerste rij als kop". Wanneer ik welke mogelijkheid ook kies (ook de mogelijkheid om geen van beiden aan te vinken, verschijnt er alleen op de Y-as een rijtje, van elkaar verschillende, symbooltjes.
LibreOffice 24.2.0 op Raspberry Pi 400 met 64 bit besturingssysteem Raspberry Pi 'Bookworm'.
RPG

Bericht door RPG »

Probeer een goede beschrijving te geven van het probleem. Wat je nu aangeeft maakt mij niet duidelijk waar het probleem zit. Misschien kun je ook een klein voorbeeld geven waar het probleem ook in voorkomt.

De bijgevoegde PDF maakt niet duidelijk waar het probleem zit. Het zou best kunnen dat je in het geheel een andere strategie moet kiezen in het omgaan met je gegevens. Nu beantwoord ik een afgeronde vraag: hoe verander ik de gegevens van een grafiek.

De vraag is meer ik heb gegevens die ik veranderd hebt en hoe plaats ik die in de grafiek die ik al heb. Ik weet niet of ik het antwoord op die vraag heb maar misschien dat anderen dat antwoord wel weten.
RPG

Bericht door RPG »

Ik heb het PDF om gevormd naar een werkblad en dan krijg ik het idee dat een andere oplossing is:
Eerst het verwijderen van de oude grafiek,
daarna opnieuw een grafiek maken.

Het punt is dat er altijd gekeken moet worden wat de beste werkwijze is. Ik heb dat ook pas gevonden door langdurig te oefenen. Het oefenen heeft mij ook geleerd dat het rangschikken van allerlei brongegevens buitengewoon belangrijk is.
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: vr sep 13, 2024 10:22 am Probeer een goede beschrijving te geven van het probleem. Wat je nu aangeeft maakt mij niet duidelijk waar het probleem zit. Misschien kun je ook een klein voorbeeld geven waar het probleem ook in voorkomt.
Ja, dat laatste had ik natuurlijk gelijk moeten doe, maar dat maak ik hierbij goed.
Testgrafiek (3 oct).pdf
(25.08 KiB) 29 keer gedownload
Zoals je kunt zien, worden de gegevens van cel B3 t/m N3 keurig als puntgrafiek getoond. Nu wil ik eveneens de gegevens van cel B4 t/m N4 in dezelfde grafiek laten tonen. En daarvan weet ik dus niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.
Hopelijk is het nu duidelijk, maar zo niet, laat het weten.

N.B. het Zou mooier/makkelijker zijn wanneer mijn afbeelding in mijn berichten getoond worden maar ik weet niet of dat kan in dit forum en zo ja, hoe.
Nu beantwoord ik een afgeronde vraag: hoe verander ik de gegevens van een grafiek.
Niet, hoe verander ik gegevens; maar hoe kan ik gegevens toevoegen aan een grafiek.

Klein toegevoegd puntje; ik heb de gegevens punten van een, naar mijn smaak, fraaier symbooltje voorzien, maar het punt dat F3 symboliseert, doet daarbij niet mee. Is waarschijnlijk een programmafoutje van LO-Calc?
Laatst gewijzigd door GerardX op vr sep 13, 2024 4:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: vr sep 13, 2024 11:27 am Ik heb het PDF om gevormd naar een werkblad en dan krijg ik het idee dat een andere oplossing is:
Eerst het verwijderen van de oude grafiek, daarna opnieuw een grafiek maken.
Dat lost het probleem niet op, want zodra ik nog een reeks wil toevoegen, loop ik bij die nieuwe grafiek weer tegen hetzelfde probleem aan.
RPG

Bericht door RPG »

Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk geweest maar ik wil graag een calc document want in een pdf kan ik niet zien waar het mogelijk fout gaat. Het is ook niet altijd zo dat het in een calc document wel duidelijk is.

In principe blijf ik bij het eerste antwoord.

Een andere mogelijkheid is dat je de grafiek in edit mode brengt en dan het gegevens bereik handmatig verandert. Het is niet noodzakelijk om een enkel bereik op te geven het mogen ook enkele bereiken zijn maar er moet toch wel enige orde zijn van een gelijk aantal rijen van cellen.

Aangezien het handmatig veranderen van de cellen door weinigen op prijs gesteld wordt is het goed rangschikken van de gegevens belangrijk dat biedt te mogelijkheid om er eenvoudig gegevens naar toe te slepen. Er zijn ook wel mogelijkheden om een geselecteerd gebied met enkele muisklikken met een grafiek te verbinden maar daarvoor geldt het zelfde als voor het eenvoudig slepen het moet op elkaar afgestemd zijn. LibreOffice heeft veel verbeteringen gemaakt ten opzichte van ApacheOffice maar ik weet niet waar je precies op vast loopt.

Het feit dat je er een kolom Start en end is die naar mijn idee geen betekenis hebben voor de grafiek zou het best moeilijk kunnen maken. Ook is het belangrijk om te kiezen voor de goede Labels te kiezen. Aangezien ik ook niet weet wat je verwacht zal het ook zo kunnen zijn ik tevreden ben met een resultaat wat niet aan jouw verwachtingen voldoet.

Dynamisch
Grafieken zijn soms ook aardig dynamisch. Dit resultaat bereik je met het al of niet verbergen van rijen of kolommen in de grafiek. Het is wel aan jouw dat dit niet de getoonde grafiek zelf beïnvloed. Dit betekent dat je een goede positie voor de grafiek moet hebben ten opzichte van verborgen rijen en kolommen.
Bijlagen
Voorbeeld_GeradX_01.ods
(28.88 KiB) 31 keer gedownload
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: vr sep 13, 2024 5:04 pm Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk geweest maar ik wil graag een Calc-document want in een pdf kan ik niet zien waar het mogelijk fout gaat.
Oke, bij deze.
OrgTestgrafiek (3 oct).ods
(40.28 KiB) 27 keer gedownload
Testgrafiek.ods
(18.36 KiB) 25 keer gedownload
Het eerste Calc-document is het uitgangspunt en het tweede Calc-document is het resultaat na slepen.
Het is ook niet altijd zo dat het in een Calc-document wel duidelijk is.
Een andere mogelijkheid is dat je de grafiek in edit mode brengt en dan het gegevensbereik handmatig verandert.
Het gaat er niet om, om een gegevensbereik te veranderen, maar om dat grafisch te tonen.
Het is niet noodzakelijk om een enkel bereik op te geven het mogen ook enkele bereiken zijn maar er moet toch wel enige orde zijn van een gelijk aantal rijen van cellen.
Zoals je uit een eerdere reactie van mij en bovendien op basis van de bijlagen hebt kunnen constateren, is het aantal cellen van de rij die ik grafisch wil presenteren precies gelijk aan het aantal dat al getoond word.
Het feit dat je er een kolom Start en Eind is die naar mijn idee geen betekenis hebben voor de grafiek
Start en Eind volgen uit de eerste (B2) en laatste (O2) cel van de rij B2 t/m 02 die gerepresenteerd worden als elementen op de X-as met als As-titel "Vragen".
zou het best moeilijk kunnen maken. Ook is het belangrijk om te kiezen voor de goede Labels. Aangezien ik ook niet weet wat je verwacht
Ik verwacht slechts, dat ik op een eenvoudige manier een grafiek uit kan breiden met nieuwe elementen.
Stel je wilt het aantal verkopen van een bepaald product per week, grafisch laten zien. Je besluit de verkoop van een 2e soort product grafisch te laten zien. Dan moet dat toch eenvoudig kunnen worden toegevoegd?
Dynamisch
Grafieken zijn soms ook aardig dynamisch. Dit resultaat bereik je met het al of niet verbergen van rijen of kolommen in de grafiek. Het is wel aan jouw dat dit niet de getoonde grafiek zelf beïnvloed. Dit betekent dat je een goede positie voor de grafiek moet hebben ten opzichte van verborgen rijen en kolommen.
Dit is niet aan de orde. Ik wil de meest eenvoudige stap, namelijk een tweede rij cellen grafisch weergeven in dezelfde grafiek.
RPG

Bericht door RPG »

Het is goed dat je nu een spreadsheet gestuurd heb. Ik weet niet wat je gedaan heb met de oorspronkelijke grafiek maar het gestuurde resultaat lijkt mij geen grafiek meer. Ik kan hier je niet verder mee helpen.
RPG

Bericht door RPG »

Uit het vorige bericht mag duidelijk zijn dat ik er in het begin niets mee kon beginnen. Maar op een gegeven moment kreeg ik er grip op. De oplossing staat verder:

Je moet eerst de gegevens naar de grafiek slepen
In de popup aangegeven waar de labels zijn je kunt kiezen voor alle twee.
Daarna de grafiek in edit mode brengen en aangegeven dat de gegevens in rijen zijn.
Daarna moet het werken.
Bijlagen
OrgTestgrafiek_RPG01.ods
(43.24 KiB) 24 keer gedownload
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: vr sep 13, 2024 8:45 pm Het is goed dat je nu een spreadsheet gestuurd heb. Ik weet niet wat je gedaan heb met de oorspronkelijke grafiek maar het gestuurde resultaat lijkt mij geen grafiek meer.
Zoals ik schreef, IS het 1e odt-bestand de oorspronkelijke grafiek! Het 2e odt-bestand is het resultaat nadat ik de cellenreeks B4 t/m O4 geselecteerd en in de grafiek heb gesleept.
Ik kan hier je niet verder mee helpen.
Jammer. Ben je soms onbekend met LibreOffice (Calc)?
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: vr sep 13, 2024 9:45 pm Uit het vorige bericht mag duidelijk zijn dat ik er in het begin niets mee kon beginnen.
Dat bleek inderdaad.
Maar op een gegeven moment kreeg ik er grip op. De oplossing staat verder:

Je moet eerst de gegevens naar de grafiek slepen
Dat heb ik gedaan, door eerst alle cellen van B4 t/m O4 te selecteren. Het geheel krijgt dan een blauwe rand met daarbinnen een lichtblauwe kleur die de waarden in die cellen afdekt. Vervolgens sleep ik dat geheel in de grafiek en zodra ik m'n muisknop loslaat, verschijnt er een 'pop up'-venster met de titel "Brongegevensbereik wijzigen".
In de popup aangeven waar de labels zijn je kunt kiezen voor alle twee.
Ik heb nu eerst zowel "Eerste kolom als kop" als "Eerste rij als kop" aangevinkt en vervolgens in dat 'pop up'-venster op "OK" geklikt. Dat leidde tot het onderstaande.
Fase1.ods
(25.57 KiB) 33 keer gedownload
Daarna de grafiek in edit mode brengen
HOE doe ik dat?
en aangegeven dat de gegevens in rijen zijn.
Ziet LibreOffice Calc dit zelf niet dan? Uit het feit, dat alle cellocaties van het geselecteerde gegevensbereik eindigen op hetzelfde (rij)nummer, namelijk 4, kan moeilijk iets anders begrepen worden, toch?
Daarna moet het werken.
Tsja ...
GerardX

Bericht door GerardX »

Opvallend was, dat begin dit jaar een onderwerp met de titel "Kolom toevoegen aan bestaande grafiek" een soortgelijk probleem als het mijne omschreef. In dat draadje was niet aangegeven, dat de reacties tot een oplossing hadden geleid. Immers, anders had die Kees2 dat toch wel laten weten? Althans, dat zou ik hebben gedaan wanneer ik die Kees2 zou zijn geweest. Dus neem ik aan, dat die Kees2 het maar opgegeven had omdat die adviezen geen oplossing brachten of dat hij elders z'n oplossing had gevonden. Dat draadje had ik gelezen en niettemin de adviezen gevolgd m.b.t. hetzelfde probleem dat ik had, maar dan met rijen i.p.v. kolommen, voordat ik mijn onderwerp plaatste. T.n.t. worden echter dezelfde adviezen gegeven dan destijds bij die Kees2.
Laatst gewijzigd door GerardX op za sep 14, 2024 3:04 am, 4 keer totaal gewijzigd.
GerardX

Bericht door GerardX »

GerardX schreef: vr sep 13, 2024 2:50 pm Klein toegevoegd puntje; ik heb de gegevenspunten van een, naar mijn smaak, fraaier symbooltje voorzien, maar het punt dat F3 symboliseert, doet daarbij niet mee. Is waarschijnlijk een programmafoutje van LO-Calc?
Inmiddels is dat verholpen, want toen ik terug ging en nog eens via "Gegevensreeks opmaken", "Lijn" en "Selecteren > Galerij" hetzelfde symbooltje koos, bleken dit keer (zonder uitzondering) wel ALLE punten van dat symbooltje (.../bullets/con-blue.gif) te zijn voorzien.
RPG

Bericht door RPG »

De zelfde adviezen
Door actief te zijn op verschillende forums geef ik niet alleen antwoorden maar lees ik ook de antwoorden van anderen. Dat maakt dat we voor een deel ook eenduidig zijn in de antwoorden. Daarnaast oefenen we vaak ook veel en dat maakt ook dat we goed leren wat LibreOffice verwacht.

Kolommen of rijen
Er lijkt mij geen ingebouwde intelligentie voor het bepalen of de gegevens in rijen of kolommen zijn. Het lijkt mij wel dat de voorkeursinstelling is, dat de gegevens in kolommen zijn. Ik heb mij daar aan aangepast en werk dan ook het liefst met gegevens die ik via een databasedocument op maat maakt voor een volgende stap in dit geval een grafiek.

Edit mode
Je moet twee keer klikken in de grafiek maar niet op de grijze delen. Dan nog een keer klikken met de rechtermuisknop en dan kiezen voor gegevensbereiken. Bij twee keer klikken verschijnt er ook een werkbalk speciaal voor grafieken, daar is ook een knop voor gegevensbereiken. Vaak is het handiger om eerst te oefenen met het maken van een nieuwe grafiek in een nieuw werkblad en dan in de assistent gelijk te kiezen voor de goede instellingen.

Ik denk dat Kees2 tevreden was met mijn latere antwoord waar ik duidelijk maakt om niet alleen de toe te voegen kolom geselecteerd moest worden maar alles wat in de grafiek moest komen.
De link is voor andere lezers:
viewtopic.php?p=16424#p16424

Het is wel waar dat de vragenstellers soms tot vaak andere verwachtingen en vooronderstellingen hebben dan de antwoordgevers dat kunnen we ook niet voorkomen. Dat is vaak ook de reden waarom we een echt voorbeeld vragen en ook niet een PDF of screenshot. Soms willen we ook echt het document waarvan de vertrouwelijke gegevens uit verwijderd zijn.
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: za sep 14, 2024 7:29 am De zelfde adviezen
Door actief te zijn op verschillende forums geef ik niet alleen antwoorden maar lees ik ook de antwoorden van anderen. Dat maakt dat we voor een deel ook eenduidig zijn in de antwoorden. Daarnaast oefenen we vaak ook veel en dat maakt ook dat we goed leren wat LibreOffice verwacht.
Dat stelt mij gerust. Verder dit forum en het Calc-deel bestuderend, viel het mij op, dat het vrij matig bezocht werd/wordt en dus bekend is (of omgekeerd). Dat hoeft natuurlijk niets te betekenen voor de kwaliteit van de reacties, maar verkleint wel de kans, dat wanneer iemand niet kan helpen een ander mogelijk kan helpen.
Kolommen of rijen
Er lijkt mij geen ingebouwde intelligentie voor het bepalen of de gegevens in rijen of kolommen zijn. Het lijkt mij wel dat de voorkeursinstelling is, dat de gegevens in kolommen zijn.
In mijn geval geef ik de voorkeur aan rijen, maar dat lijkt in te stellen te zijn maar dat is momenteel geen prioriteit.
Ik heb mij daar aan aangepast en werk dan ook het liefst met gegevens die ik via een databasedocument op maat maakt voor een volgende stap in dit geval een grafiek.
Dat is voor mij momenteel ver boven m'n pet. Ben nog niet zo lang met Linux aan het worstelen. Daarvoor ben ik sinds eind 80-er jaren (toen ik begon met Acorn's BBC-B) tot voor kort altijd vreselijk verwend geweest met het meest gebruiksvriendelijke besturingssysteem (laatstelijk het RISC-besturingssysteem). Dus het is wel even wennen. ;)
Edit mode
Je moet twee keer klikken in de grafiek maar niet op de grijze delen. Dan nog een keer klikken met de rechtermuisknop en dan kiezen voor gegevensbereiken. Bij twee keer klikken verschijnt er ook een werkbalk speciaal voor grafieken, daar is ook een knop voor gegevensbereiken.
Oke, dit wist ik al en had ik ook al verschillende keren gedaan, maar wist niet dat dit "edit mode" heette. Niettemin bedankt, want nu weet ik zeker, dat ik dit goed deed. :D
Vaak is het handiger om eerst te oefenen met het maken van een nieuwe grafiek in een nieuw werkblad en dan in de assistent gelijk te kiezen voor de goede instellingen.
Dat had ik een poosje geleden ook gedaan. Maar nu ik nog een gegevensreeks aan m'n grafiek toe wilde voegen liep ik vast.
Ik denk dat Kees2 tevreden was met mijn latere antwoord waar ik duidelijk maak om niet alleen de toe te voegen kolom geselecteerd moest worden maar alles wat in de grafiek moest komen.
Begrijp ik hieruit, dat ik in mijn geval, in 1 keer, de cellen B2 t/m O4 op de huidige grafiek moet slepen?
Het is wel waar dat de vragenstellers soms tot vaak andere verwachtingen en vooronderstellingen hebben dan de antwoordgevers dat kunnen we ook niet voorkomen.
Ja, dat is logisch, lijkt mij.
Dat is vaak ook de reden waarom we een echt voorbeeld vragen en ook niet een PDF of screenshot.
Dat vond ik ook echt professioneel en gaf mij veel vertrouwen. Immers, dan kun jij en/of kunnen anderen het ook echt uitproberen.
Soms willen we ook echt het document waarvan de vertrouwelijke gegevens uit verwijderd zijn.
Ook echt professioneel! :super:
RPG

Bericht door RPG »

Het lijkt er op dat de activiteiten op dit soort sites afnemen tenminste deze en voor LibreOffice.

Het is inderdaad de bedoeling dat alle gegevens die getoond moeten worden opnieuw naar de grafiek gesleept moeten worden.

In de helpfile staat echt veel informatie maar het staat er wel beknopt. De uitgebreide informatie, die ook in het helpmenu wordt aangegeven, vertelt het langzamer en met voorbeelden. De informatie loopt vaak wel achter op de mogelijkheden. Bij het zelf opzoeken voor informatie over grafieken werd mij voor het eerst duidelijk dat het ook mogelijk is om de informatie die vanuit het werkblad aan de grafiek door gegeven wordt ook opnieuw als een tabel toegevoegd kan worden aan die grafiek, dit is alleen mogelijk in LibreOffice.
Het lijkt een beetje op de manier hoe het is vormgegeven door jou. Nu staat het alleen onder de grafiek.

de link: https://tomazvajngerl.blogspot.com/2022 ... ables.html

De BBC-computers waren in die tijd mooi om mee te beginnen. In die tijd heb ik nog een voorganger van de BBC computer gehad. Maar ondanks dat ik al lang speel met computers blijf ik mij een hobbyist.
RPG

Bericht door RPG »

Tijdens het doorlezen van de helpfile werd ook duidelijk dat LibreOffice toch wel veel heeft toegevoegd wat niet in ApacheOffice is of nooit heb geprobeerd. Het blijkt ook dat LibreOffice nu ook gelijk de grafiek bijwerkt als er nieuwe gegevens worden toegevoegd.
In principe wordt dan ook de gehele vraag in deze draad overbodig: als er gegevens aan de onderliggende tabel wordt toegevoegd dan wordt het ook in de grafiek getoond. Het slepen van de gegevens is dan niet nodig. Ik denk dat hier ook wel voorwaarden voor zijn die ik op dit moment niet ken.
GerardX

Bericht door GerardX »

2 Geluid (3 octaven).ods
(31.17 KiB) 24 keer gedownload
RPG schreef: za sep 14, 2024 1:13 pm Het is inderdaad de bedoeling dat alle gegevens die getoond moeten worden opnieuw naar de grafiek gesleept moeten worden.
Oke, dat heb ik nu gedaan. Er verscheen een 'pop up'-venster "Brongegevens wijzigen" met onder het kopje "Labels" de optie "Eerste kolom als kop" aangevinkt. Na klikken op "OK" gebeurde echter niet wat ik hoopte maar vreesde (zie bijlage).
2 Geluid (3 octaven).ods
(31.17 KiB) 24 keer gedownload
Heb je het zelf ook uitgeprobeerd? Indien dat zo is, laat het resultaat dan eens zien. Niet, dat ik daarmee tevreden zou zijn, want dan heb ik nog niet geleerd hoe ik dat zelf kan doen en daar gaat het mij om.
In de helpfile staat echt veel informatie maar het staat er wel beknopt. De uitgebreide informatie, die ook in het helpmenu wordt aangegeven, vertelt het langzamer en met voorbeelden.
Ik heb de duvel en z'n ouwe moer al tig keer gelezen maar kon nergens het antwoord op mijn vraag vinden. Vandaar dat ik een gat in de lucht sprong toen ik jullie gespecialiseerde Nederlandstalige forum vond.
De informatie loopt vaak wel achter op de mogelijkheden.
Dat is beter dan dat ze daarop voorloopt, toch?
Bij het zelf opzoeken voor informatie over grafieken werd mij voor het eerst duidelijk dat het ook mogelijk is om de informatie die vanuit het werkblad aan de grafiek door gegeven wordt ook opnieuw als een tabel toegevoegd kan worden aan die grafiek, dit is alleen mogelijk in LibreOffice.
Helaas is mij nog niet duidelijk HOE. ;-(
Het lijkt een beetje op de manier hoe het is vormgegeven door jou. Nu staat het alleen onder de grafiek.

de link: https://tomazvajngerl.blogspot.com/2022 ... ables.html
Dit ziet er inderdaad vergelijkbaar uit, met hoe ik het heb gedaan. Mijn Engels is helaas onvoldoende om de bijgaande tekst te kunnen begrijpen, mocht hier staan HOE je nieuwe waarden aan een bestaande grafiek kunt toevoegen.
De BBC-computers waren in die tijd mooi om mee te beginnen. In die tijd heb ik nog een voorganger van de BBC computer gehad. Maar ondanks dat ik al lang speel met computers blijf ik mij een hobbyist.
Dat laatste geldt voor mij ook. Toen mijn computervereniging https://www.bigbenclub.nl/ waarvan ik jarenlang lid ben geweest en trouw de regiobijeenkomsten bezocht, 25 jaar bestond, ontvingen alle leden gratis de eerste RPi (Raspberry Pi) waarop je door simpel wisselen van een SD-kaartje met verschillende besturingssystemen kon werken. Later bleek het zelfs mogelijk, dat je niet eens van SD-kaartje hoefde te wisselen omdat er twee verschillende besturingssystemen op 2 kaartje konden en je zo nog makkelijker tussen 2 besturingsssystemen kon wisselen. Toen ik op een historisch zeilschip ging wonen (zie foto)
Wolwevershaven-B.jpg
Wolwevershaven-B.jpg (66.34 KiB) 861 keer bekeken
moest ik afscheid nemen van mijn motor (Honda Pan European), waarmee ik die bijeenkomsten bezocht, omdat die niet aan boord kon zonder het zeilen in de weg te staan en een kraan aan te schaffen om hem aan en van boord te kunnen hijsen. Toen ben ik definitief overgestapt op Linux omdat deze bijeenkomsten per openbaar vervoer bezoeken te lastig bleek.

N.b. Grappig. Bij het controleren van het voorbeeld, bleek de foto van mijn schip wel gewoon getoond wordt in mijn reactie maar bijlagen in ods- en pdf-formaat niet. Wat ods-formaat betreft begrijp ik dat nog wel, maar van pdf-formaat niet.
Laatst gewijzigd door GerardX op zo sep 15, 2024 10:08 am, 4 keer totaal gewijzigd.
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: za sep 14, 2024 10:26 pm Tijdens het doorlezen van de helpfile werd ook duidelijk dat LibreOffice toch wel veel heeft toegevoegd wat niet in ApacheOffice is of nooit heb geprobeerd.
Aanleiding voor jou om over te stappen naar LO? :)
Het blijkt ook dat LibreOffice nu ook gelijk de grafiek bijwerkt als er nieuwe gegevens worden toegevoegd.
Nou, ik heb daarvan nog niets bemerkt en al mijn programma's worden automatisch steeds 'up to date' gehouden.
In principe wordt dan ook de gehele vraag in deze draad overbodig: als er gegevens aan de onderliggende tabel wordt toegevoegd dan wordt het ook in de grafiek getoond. Het slepen van de gegevens is dan niet nodig. Ik denk dat hier ook wel voorwaarden voor zijn die ik op dit moment niet ken.
Gezien het feit, dat dit (nog steeds) niet werkt in mijn geval, is reden deze draad nog niet naar tevredenheid te kunnen afsluiten, toch?
RPG

Bericht door RPG »

Ik zie toch een verbetering. In het toegestuurde voorbeeld stond nu wel het gegevens bereik opgegeven. De vorige keer stond er geen gegevens bereik. Dat maakt me achterdochtig over hoe het document was samengesteld. Dat bleek mee te vallen.

Wat nu nog veranderd moet worden is dat de gegeven in rijen staan. Je kunt ook doorgaan met het document wat ik je terug stuur want daar in is alleen een ander rondje gekozen. Wanneer dat eenmalig veranderd is blijft dat naar mijn idee gewoon zo staan. Ik heb zelf ook altijd moeite om de goede keuze hierin te maken maar ik kijk altijd naar het resultaat.

Misschien moet je eerst net zo lang oefenen met het maken van een nieuw grafiek tot dat je ziet en kunt werken met gegevens in rijen en of in kolommen. Ik oefen soms maar met twee of drie regels data en ook maar enkele kolommen.

Ik ben lang bij ApacheOffice gebleven daar ik het scherm minder druk vindt. Aangezien ik allang met Linux werk heb ik dus ook altijd LibreOffice op de computer staan en kijk daar ook wel naar.
Bijlagen
2 Geluid (3 octaven)RPG01.ods
(29.38 KiB) 28 keer gedownload
GerardX

Bericht door GerardX »

RPG schreef: zo sep 15, 2024 9:56 am Ik zie toch een verbetering. In het toegestuurde voorbeeld stond nu wel het gegevens bereik opgegeven. De vorige keer stond er geen gegevens bereik. Dat maakt me achterdochtig over hoe het document was samengesteld. Dat bleek mee te vallen.

Wat nu nog veranderd moet worden is dat de gegeven in rijen staan.
Oke, dacht ik, dan moet ik hoogstwaarschijnlijk in dat 'pop up'-venster "Brongegevens wijzigen", onder het kopje "Labels" de optie "Eerste rij als kop" aanvinken. Maar dat bleek helaas ook de oplossing niet te zijn.
Je kunt ook doorgaan met het document wat ik je terug stuur want daar in is alleen een ander rondje gekozen.
Dat ziet er goed uit. Nu nog kijken hoe zoiets MIJ lukt. Wat mij wel opvalt is, dat er meer dan alleen dat rondje is veranderd. De inhoud van B2 staat niet meer vooraan op de X-as, maar is legenda geworden en de inhoud van O2 is gewijzigd in "13" aan het eind van de X-as. Je zou verwachten dat de legenda beide symbooltjes van elke rij getallen in een legenda toont.
Misschien moet je eerst net zo lang oefenen met het maken van een nieuwe grafiek tot dat je ziet en kunt werken met gegevens in rijen en of in kolommen.
Daar was ik inmiddels ook al mee begonnen en tegelijkertijd precies noteren wat ik deed om zodoende een persoonlijke handleiding te maken voor een volgende keer.
Ik oefen soms maar met twee of drie regels data en ook maar enkele kolommen.
Dat is precies wat ik had gedaan, maar dat was al weer een poosje geleden.

Terzijde, maar als achtergrond bij mijn pogingen een grafiek te maken, mogelijk interessant:
Ik ben zeer slechthorend, maar begin dit jaar heb ik operatief een CI (Cochlear Implantaat) gekregen. Door training https://musi-ci.nl/ ga ik nu steeds beter horen. een van de eerste oefeningen, is het luisteren naar een toon en een daaropvolgende toon die gelijk kan zijn of kan verschillen. Het verschil kan 1, 2 of 9 tonen zijn. Ik wil dat grafisch vastleggen, zodat ik kan zien, waar welke fouten ontstaan.
RPG

Bericht door RPG »

Ik heb er nog iets aan veranderd
Bijlagen
2 Geluid (3 octaven)RPG02.ods
(39.2 KiB) 21 keer gedownload
RPG

Bericht door RPG »

Ik krijg toch ook sterk het idee dat er een probleem is met het document. Wanneer je opnieuw begint moet je een grafiek maken met een knop op een werkbalk of de menu opdracht:
menu --> Invoegen --> Diagram.

Verder heb ik het idee dat ik het antwoord afdoende gegeven heb maar ik begrijp ook dat het probleem niet is opgelost. Dit kunnen we beter in een andere draad proberen oplossen maar ik zou ook beginnen met een nieuw document. In een nieuwe draad kunnen we het probleem ook anders aanpakken door ons meer te richten op de tabel die de grafiek moet vormgeven. Ik sluit voorlopig ook de draad.
Gesloten