Oude bestanden opruimen (off topic)

Bespreek de tekstverwerker
hulpzoeker
Berichten: 20
Lid geworden op: do aug 31, 2023 9:37 am

Oude bestanden opruimen (off topic)

Bericht door hulpzoeker »

Sorry, dit bericht is niet bedoeld als reactie, maar als een nieuwe probleemstelling.
Ik kon echter niet vinden hoe ik een nieuwe vraag kan opstarten in een aparte rubriek.

Betreft : Linux Mint
Bij recente pogingen om plaats vrij te maken op de harddisk door rommel op te ruimen ontdekte ik dat er enorm veel oude bestanden als "trash" opgeslagen staan in de mappen /.local/share/Trash/files en /.local/share/Trash/info .
Het zijn verwijzingen in tekstvorm (byte-formaat) naar oude restanten van ooit gemaakte teksten, met telkens als extensie "trashinfo".
Toen ik deze meermaals probeerde te verwijderen (delete), begreep ik plots dat ik telkens nieuwe kopieën van die afval gemaakt had, die dus hardnekkig bleven staan, en zich zelfs vermenigvuldigen !
bijvoorbeeld : tekst.odt/trashinfo/trashinfo/trashinfo/trashinfo - wat niet de bedoeling was.
Vraag : Hoe kan ik die overbodige data echt en definitief verwijderen ? (zonder stommiteiten te doen)
Dank.
LibreOffice 7.5.5.2 op Linux Mint 20.3
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2111
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Oude bestanden opruimen (off topic)

Bericht door floris v »

Hallo hulpzoeker. Voor elke echt nieuwe vraag moet je een nieuw onderwerp aanmaken. Dat kan alleen als je in een overzichtspagina van het forum staat, dus niet in een bestaande topic. Dan staat er links bovenaan een knop "Nieuw onderwerp". Daarop klikken.

Nu je vraag, die voor dit forum off-topic is. Je zou dat moeten vragen op een forum over Linux (Mint). Maar goed, hier een gok, onder voorbehoud. Open het venster Instellingen van Linux Mint. Ik vertel het hier voor Ubuntu, maar dat zal wel ongeveer hetzelfde zijn. Kies daar de tab Privacy, en kies dan Bestandsgeschiedenis en prullenbak. Ik heb er ingesteld dat Linux niets automatisch moet verwijderen aan tijdelijke bestanden of ebstanden in de prullenbak, maar ik heb niets staan in /.local/share/Trash/files en /.local/share/Trash/info. Kijk eens wat er gebeurt als je OpenOffice en LibreOffice afsluit en dan pas die mappen leegt.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie