Kolom toevoegen aan bestaande grafiek

Bespreek het rekenblad
Kees2
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Kolom toevoegen aan bestaande grafiek

Bericht door Kees2 »

Hoe voeg ik een kolom met data toe aan een reeds bestaande grafiek op hetzelfde werkblad?
Bestaande grafiek: X-as is data uit kolom A, Y-as de data uit kolom B. Maar nu heb ik een kolom C met data gevuld. Hoe voeg ik die kolom C nu toe in de bestaande grafiek ?
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
Kees2
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Re: Kolom toevoegen aan bestaande grafiek

Bericht door Kees2 »

Inmiddels heb ik een methode gevonden door zo vaak in de bestaande grafiek te klikken todat de kolommen waarmee de bestaande grafiek gevuld was blauw omkaderd zijn. In de grafiek rechtsklikken en kiezen voor Gegevensbereiken..... Het venster "Gegevensbereiken" opent. Rechts van het invulveld "Gegevensbereik" klikken op het icoon "Kies het gegevenbereik". Het op-popende venster nu negeren en opnieuw alle kolommen selecteren, inclusief de toegevoegde kolom.
Tenslotte op OK klikken in het venster "Gegevensbereiken".

Mocht er een andere kortere methode zijn dan hoor ik het graag.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolom toevoegen aan bestaande grafiek

Bericht door RPG »

Ik probeer gegevens die voor een grafiek gebruikt worden zo in het werkblad staan dat er gemakkelijk een grafiek van te maken is. Wanneer er regels of kolommen aan toegevoegd worden levert dat vaak ook weinig problemen op.Daarna is het invoegen niet zo moeilijk.

Selecteer alle gewenste gegevens voor de grafiek.
Sleep deze naar de grafiek en laat ze op de grafiek vallen.
Beantwoord nog de vraag die komt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees2
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Re: Kolom toevoegen aan bestaande grafiek

Bericht door Kees2 »

Na het doorlezen van uw reactie is mij nog steeds het e.e.a. onduidelijk.
RPG schreef: wo feb 07, 2024 7:36 pm Ik probeer gegevens die voor een grafiek gebruikt worden zo in het werkblad staan dat er gemakkelijk een grafiek van te maken is. Wanneer er regels of kolommen aan toegevoegd worden levert dat vaak ook weinig problemen op.Daarna is het invoegen niet zo moeilijk.
Om welke gegevens gaat het dan precies? Kunt u hier een voorbeeld van geven?
Het gaat er om hoe de nieuwe kolom (C) met getallen aan een bestaande grafiek die door de kolommen A en B is gemaakt, toe te voegen.
RPG schreef: wo feb 07, 2024 7:36 pm Sleep deze naar de grafiek en laat ze op de grafiek vallen.
Beantwoord nog de vraag die komt.
Ik heb kolom C geselecteerd en de muis losgelaten. Opnieuw een linksklik in de geselecteerde kolom C en met de muis naar de grafiek (moest die eerst worden geactiveerd) gesleept en de muis losgelaten. Er popt alleen een window op om opschriften te selecteren (eerste rij als kop, eerste kolom als kop). Er komt geen curve uit kolom C bij in de grafiek na loslaten muis.

Het gaat om diagramtype "XY(verspreid) - alleen lijnen".
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolom toevoegen aan bestaande grafiek

Bericht door RPG »

Kees2 schreef: vr feb 09, 2024 5:03 pm Ik heb kolom C geselecteerd en de muis losgelaten.
Ik selecteer gewoon alle gegevens die in de grafiek moeten komen. Dus niet de toe te voegen gegevens maar alle gegevens waarvan ik een grafiek wil maken.
Ik ben wel aan het kijken maar het is misschien beter dat je zelf voor een voorbeeld zorgt want ik ben zelf geneigd mijn gegevens zo te organiseren dat het goed in de pas loopt met het door mij gebruikte programma.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Kolom toevoegen aan bestaande grafiek

Bericht door RPG »

Misschien is het ook verstandig om aantegeven van mij waarom ik zo werk zo als ik werk.
De grafieken zijn echt mooi en feitelijk ook niet moeilijk maar je moet een grote hoeveelheid kleine details weten die ook vaak moeilijk te vinden zijn. De begin moeilijkheid is hoe kom ik op het niveau om dat te doen wat ik op dat moment wil doen: Voor dit moment is dat gegevens bewerken.
Dit is alles maakt ook dat een grafiek soms ook moeilijk aan te passen is. Dat maakt dus dat ik de gegevens zo aanbied dat de grafiek min of meer vanzelf getekend wordt.

Bewerkingsmode
Ik moet eerst eenmaal dubbel klikken. Op dat moment kom ik in een bewerkingmode.
Er is dan de mogelijkheid om met een werkbalk te werken die automatisch verschijnt voor zover ik weet of je kunt door op de rechtermuisknop te klikken kiezen voor : gegevens bewerken. Dan is het mogelijk om nog een gegevens reeks toe te voegen. De lengte moet passen bij de eerder ingevoegde gegevens.

Gegevens
Je kunt hier kiezen voor een aaneengesloten gegeven gebied maar je kunt ook diverse kleine gebieden selecteren. Deze gebieden zijn gescheiden door een puntkomma.

Mijn ervaring is geweest dat ik er uren op geoefend heb in verschillende tijdsvakken. Ook het doorlezen van de handleiding en de helpfile was echt noodzakelijk om ook de kleine details te kunnen vatten.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie