macro koppeling wordt niet onthouden bij .xls

Bespreek het rekenblad
Remond
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 08, 2021 9:46 pm

macro koppeling wordt niet onthouden bij .xls

Bericht door Remond »

een gekke situatie, ik heb al eerder opgenomen macro's gekoppeld aan knoppen.
deze knoppen 'ontwerp' ik zelf in de ontwerpmodus.

Aan de knop ga ik via besturingselement->gebeurtenissen->actie uitvoeren, en dan voeg ik onder actie uitvoeren de (opgenomen) macro toe.

bij het daarna direct testen werkt de macro, en doet hij wat hij moet doen.
ik sla het document op als .xls bestand, en sluit hem af.

open ik het document opnieuw, dan is de koppeling verdwenen, en heb ik weer een knop zonder functionaliteit.
sla ik hem als .odf bestand op, onthoudt hij de koppeling wel, en blijft de functinaliteit bestaan.


is er een mogelijkheid deze functionaliteit te bewaren bij andere opslag dan opendocument-werkblad?
open office 4.1.10 / windows x10 home x64
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: macro koppeling wordt niet onthouden bij .xls

Bericht door RPG »

Remond schreef: wo dec 06, 2023 5:31 pm is er een mogelijkheid deze functionaliteit te bewaren bij andere opslag dan opendocument-werkblad?
Nee

Waarom zou je dat willen?
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Remond
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 08, 2021 9:46 pm

Re: macro koppeling wordt niet onthouden bij .xls

Bericht door Remond »

omdat het werkblad gedeeld gaat worden tussen diverse mensen binnen de sportvereniging.

ik kan ze uiteraard allemaal proberen te overtuigen van openoffice, maar in het kader van gebruiksgemak is een excel-bestand makkelijker en voor iedereen te openen.
open office 4.1.10 / windows x10 home x64
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: macro koppeling wordt niet onthouden bij .xls

Bericht door RPG »

Ik ben niet de beste adviseur op dit gebied maar je komt vroeg of laat in de problemen wanneer je werkt met verschillende programma's door elkaar. Ik zou eerder denken aan een webversie van een programma. Mijn voorkeur in dit geval zou zijn iets van Google maar ik weet niet of Google Docs nog bestaat.

In plaats van ApacheOffice is het misschien beter om te kiezen voor LibreOffice dat heeft meer mogelijkheden.

Een andere mogelijkheid is om het op te slaan met een ODF extensie en het niet bewerken in Excel. Ook mogen er dan geen macro's in voorkomen of andere onderdelen die een probleem geven in een ander programma.

Het zal wel zo zijn dat hoe eenvoudiger de toepassing is hoe kleiner de problemen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2111
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: macro koppeling wordt niet onthouden bij .xls

Bericht door floris v »

Je kunt LibreOffice eens proberen. Dat wordt nog onderhouden en heeft al een tijd een betere ondersteuning van de bestandsindeling van MS Office, ook is het beschikbaar als 64 bits op alle systemen. Of je macro's netjes blijven werken na conversie weet ik niet, maar het is het proberen waard. Het is trouwens geen goed idee om als je met andere mensen samenwerkt en bestanden met elkaar uitwisselt die iedereen kan bewerken en doorsturen, iedereen weer andere software te laten gebruiken. Je kunt ze zeggen dat je OpenOffice en LibreOffice gratis kunt downloaden en installeren, en dat je MS office ernaast kunt blijven gebruiken. Dan werken ze voor jullie vereniging met jou samen met OpenOffice of LibreOffice, en verder gebruiken ze dan MS Office voor andere dingen. Wat is het probleem?
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie