[Opgelost] Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bespreek het rekenblad
Kees2
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

[Opgelost] Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bericht door Kees2 »

Op een afbeelding staan horizontale lijnen met een onderlinge afstand van ca. 0,4 cm. Dit getal is op zich niet relevant, want ik wil de onderlinge lijnafstand oplijnen met de rijhoogte (rasterlijnafstand) op het werkblad van Calc. Daar zit nu het probleem.
Als ik de afbeelding op het werkblad zet en daarna de rijhoogte van het werkblad aanpas aan de lijnafstand tussen de lijnen op de afbeelding (op het werkblad zijn net zoveel rijen geselecteerd als er lijnen op de afbeelding staan), dan wordt de hoogte van de hele afbeelding meeveranderd. En dat laatste wil ik niet. De afmeting van de afbeelding moet onveranderd blijven.
Hoe los ik dit op?
Laatst gewijzigd door floris v op wo dec 06, 2023 11:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als Opgelost gemarkeerd
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bericht door RPG »

Voorlopig heb ik geen idee, maar misschien kun je beschrijven hoe je afbeelding gemaakt heb of hoe je er aan komt? Als je het gekopieerd hebt van internet of uit een document dan moet het misschien op een andere manier geplakt worden :
menu --> Bewerken --> Plakken (speciaal).
Je moet misschien gewoon alle optie proberen.

Misschien is het nog beter als je hier een echt voorbeeld plaats want dan werken we met het originele probleem en nu moeten we echt raden.

Pas eventueel ook je onderschrift aan aan je huidig gebruikte van OpenOffice.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bericht door RPG »

Uit enig oefen zou het kunnen zijn dat je LibreOffice gebruikt en de afbeelding verankerd heb aan een cel en daarbij ook aangevinkt dat de verankering aan de cel is en zich moet aanpassing aan de veranderingen van de grote.
De rechtermuisknop biedt allerlei mogelijkheden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees2
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Re: Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bericht door Kees2 »

Het is een afbeelding met de extensie jpg, dus een afbeelding met pixels. Het kopieeren van de afbeelding uit de Windows verkenner werkt wel maar het Plakken via Menu-Bewerken-Plakken of Plakken(speciaal) werkt niet; beiden laatsten zijn uitgegrijsd.
je zou als voorbeeld een foto kunnen maken van een velletje lijntjespapier uit een schrift of iets dergelijks of je scant het in.
In beide gevallen levert dat een jpg bestand op. Dit jpg bestand kun je alleen maar in Calc binnen halen met Menu-Invoegen-Afbeelding-Uit bestand.
Stel dat je het bestand binnenhaalde in CEL A1 dan kun je aflezen hoeveel rijen de hoogte van deze afbeelding inneemt.
Stel dat je afleest dat het 10 rijen zijn van 0,45 cm. Vervolgens selecteer je die 10 rijen en door rechtsklikken met de muispijl in de kolom met de rijgetallen kies je uit het pop-up menu voor Rijhoogte. Vul daar eens 0,3 cm in en klik op OK. Dan zie je niet alleen de hoogte van de rijen kleiner worden, maar ook de hoogte van het binnengehaalde jpg bestand. De breedte van het bestand blijft ongewijzigd waardoor de afbeelding wordt vervormd. Alleen de rijhoogte mag veranderen, niet het JPG bestand.
Mijn opzet is dat als er op dat lijntjespapier 50 lijntjes onder elkaar staan dan selecteer ik 50 rijen in Calc. Die 50-ste rij wil ik naast de 50ste lijn van dat lijntjespapier laten uitkomen, zonder dat de hoogte van dat jpg bestand (van het lijntjespapier) mee verandert.
Als work around heb ik de lijnafstand die ik meet tussen twee lijntjes van het lijntjespapier gebruikt voor het invullen van de rijhoogte.
Als er niks met de afmeting van het jpg bestand gebeurt zou het voldoende geweest zijn om alleen de het getal van de rijhoogtes af te stellen.
Ik hoop dat het voorbeeld zo duidelijker is.

De zin:
Uit enig oefen zou het kunnen zijn dat je LibreOffice gebruikt en de afbeelding verankerd heb aan een cel en daarbij ook aangevinkt dat de verankering aan de cel is en zich moet aanpassing aan de veranderingen van de grote.
begrijp ik niet helemaal.

Wel heb ik hier het woord "verankering" in de HELP (in OO) opgezocht. Hierdoor zag ik dat via Menu-Opmaak-Verankering dat het jpg bestand verankerd zat aan een cel. Ik heb deze veranderd naar Menu-Opmaak-Verankering aan Pagina. Nu veranderde de hoogte niet meer mee bij het veranderen van de Rijhoogte. Daarmee is een deel van het probleem opgelost. Nu blijkt nog dat het instellen van de Rijhoogte op slechts twee decimalen achter de komma kan worden ingegeven. Dus 0,38 of 0,381 of 0,382 of 0,383 of 0,384 maakt niets uit op de rijhoogte. Echter het ingeven van 0,385 wordt 0,39.
Dat is weer teveel. Dus hoe krijg ik de derde decimaal actief?
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bericht door RPG »

Ik ben het gehele antwoord nog een beetje aan het onderzoeken.
Kees2 schreef: ma nov 27, 2023 3:52 pm De zin:

Uit enig oefen zou het kunnen zijn dat je LibreOffice gebruikt en de afbeelding verankerd heb aan een cel en daarbij ook aangevinkt dat de verankering aan de cel is en zich moet aanpassing aan de veranderingen van de grote.

begrijp ik niet helemaal.
Het gedeelte wat je niet begrijpt gaat feitelijk over het verschil tussen ApacheOffice en LibreOffice. Gezien de beschrijving die je geeft in de eerste bijdrage heb ik het idee dat je met LibreOffice werkt en niet met ApacheOffice. De keuze voor LibreOffice is een goede keuze maar bepaalt wel hoe we verder moeten handelen. Dus probeer eerst duidelijkheid te geven of je werkt met ApacheOffice of LibreOffice? Je kunt dit te weten komen met
menu --> Help --> Info

De rest moet ik nog uit zoeken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bericht door RPG »

Ik had de aanwijzing om eerst een aantal rijen te selecteren en en die te vergroten had ik wel nodig om het door jouw beschreven resultaat ook bij ApacheOffice te zien.

De drie decimalen
Ik geloof niet dat er op mogelijkheid bestaat op de maat op te geven in drie decimalen. Nu is het maatsysteem intern nog al verschillend.

Wanneer er wel enige afwijking getolereerd wordt kun je proberen om de afwijking zo klein mogelijk te houden. Volg in principe de door jouw gekozen methode en pas daarna de hoogte van de afbeelding aan om het precies gelijk te maken. Als ik het goed uit reken is het verschil in principe niet groter dan 2,5 mm.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees2
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Re: Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bericht door Kees2 »

Bedankt voor het vele puzzelwerk.
Als de rijhoogte met stapjes van 0,001 cm (1 mm) kon worden ingesteld had ik als het ware een template gehad om meerdere jpg bestanden hierop naar binnen te halen. In feite was het bedoeld om de tekstregels die in het jpg bestand voorkomen links en rechts van lijnen te voorzien (het raster van Calc) zodat ik op die lijnen tekst kon aanvullen.
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen een screenshot van een rasterpagina uit Calc te importeren en deze in een foto editor binnen te halen en daar de uitlijning gedaan.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bericht door RPG »

Het instellen van de rijhoogte met de gebruikers interface (UI) is voor zover ik het nu begrijp alleen mogelijk met stapgrootte van 0,1 mm maar wanneer je de dispatcher gebruikt dan is 0,01 mm mogelijk. Ik heb wel het idee dat het verschil in grootte verandering minstens 0,02 mm moet zijn. Let wel: wat je ziet bij het vullen van de dialoog daar wordt gemeten in cm.

Het is niet zo moeilijk om eerst alle regels eerst globaal op maat te maken en daarna het precies aan te passen zelfs per regel. Wel moet de afbeelding ook nog goed geplaatst worden.

In de macro heb ik gekozen voor vergroten in stappen van 0,02 mm en voor verkleinen in stappen van 0,03 mm in de hoop dat alle maten bereikbaar zijn. Er zijn nog steeds kleine stapjes die onduidelijk blijven.
Ik heb een bestand toegevoegd waaruit ik de plaatjes verwijderd heb.
rijhoogteaanpassen04.ods
(13.83 KiB) 48 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees2
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Re: Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bericht door Kees2 »

De meeteenheid kan ik ook met Extra-Opties-OpenOfficeCalc-Algemeen instellen in mm.
Je schrijft 0.02 mm, maar moet dat niet 0,02 cm zijn? Anders is het verschil wel heel erg klein.
Maar ik krijg je Macro niet werkend omdat bij het Macro - Uitvoeren er een popup verschijnt (defecte JRE). Zie Clipboard 1
Als ik via Extra-Opties-OO-Java laat openen dan staat er helemaal niets in het witte veld. Zie Clipboard 3.
Na het installeren van een recente JRE met jre-8u391-windows-x64.exe (succesfull installed) is er nog steeds dezelfde fout. Defecte JRE (clipbord 1).
Ook als ik het pad naar de JRE map opgeef (met Toevoegen in clipbord 3), diverse geprobeerd (C:/Program Files en C:/Program Files (X86), dan blijft de fout in Clipboard 4 verschijnen (de map die u selecteert bevat geen JRE. Selecteer een andere map).
Dus dat moet eerst worden opgelost. Hoe, weet ik nu niet meer.

Als je me even vertelt hoe ik de clipboards als download hier in het bericht kan plaatsen dan zal ik ze beschikbaar maken.

viewtopic.php?t=3159&hilit=java
Is een link die een beschrijving geeft voor het installeren van java
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bericht door RPG »

Kees2 schreef: za dec 02, 2023 5:35 pm Je schrijft 0.02 mm, maar moet dat niet 0,02 cm zijn?
ApacheOffice werkt intern met 0,01 mm. Ik heb een probleem om dat te bereiken maar 0,02 mm is ook genoeg. Ik kan dat ook zien als ik het scherm tot 400% vergroot. Bij minder vergroting vallen kleine afmetingen weg in het scherm.

ApacheOffice voor Windows is nog steeds 32bits software maar voor Linux werkt het wel op 64bit. Ik heb de macro geschreven met ApacheOffice maar het werkt ook met LibreOffice. Afhankelijk van je computervaardigheid is het misschien gemakkelijker om LibreOffice te installeren dat een 32bits Java. LibreOffice wordt meer ontwikkelt dan ApacheOffice.
Ik heb het alle twee op de computer staan zonder problemen. Ik hou niet zo van het drukke scherm van LibreOffice maar het team van LibreOffice kan de ontwikkelingen goed volgen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Oplijnen rijhoogte met lijnafstand in afbeelding

Bericht door RPG »

Ik heb per ongeluk de link in het bericht van Kees2 geplaatst. Het had een correctie op mijn eigen bericht moeten zijn. Ik zag dat toen ik ook wilde kijken naar de opmerkingen over Clipboard. Er staat mij bij dat ApacheOffice niet altijd goed kan werken met een Clipboard manager onder Windows. Ook hier geldt voor dat LibreOffice het mogelijk beter doet.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees2
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Rijhoogte veranderen

Bericht door Kees2 »

Ik heb via de link nu de 32 bits JRE 11-LTS in de Java lijst gekregen en kan nu de macro uitvoeren.
Echter krijg ik bi gebruik van Module1 (Rijhoogte aanpassen) een foutmelding van OO Er trad een scripting Frameworkfout op. Wrong number of parameters.

Graag ook even erbij vermelden hoe ik de Modules moet gebruiken.
Alvast dank.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rijhoogte veranderen

Bericht door RPG »

Als het goed is zie je een kleine werkbalk met de naam: Rijhoogte.
In de werkbalk zijn twee namen Verkleinrij en VergrootRij. Ze werken alleen wanneer je één of meer rijen selecteert door op de rijkoppen te klikken. Daarna klik je op de gewenste actie.

Ik heb er geen complete fout afhandeling inzitten.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees2
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Re: Rijhoogte veranderen

Bericht door Kees2 »

In de werkbalk zijn twee namen Verkleinrij en VergrootRij. Ze werken alleen wanneer je één of meer rijen selecteert door op de rijkoppen te klikken. Daarna klik je op de gewenste actie.
Dit werkt goed. Hiermee kan ik nu uit de voeten.
Veel dank daarvoor.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
RPG
Berichten: 4676
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Rijhoogte veranderen

Bericht door RPG »

Als ik het geheel goed begrijp dan lijkt het mij ook noodzakelijk dat de afbeelding op de goede plaats komt te staan. Dat is de reden dat ik ook de afbeelding nu kan verschuiven. Ik heb om die reden ook de namen iets veranderd en het werkt nog steeds op de selectie van een rij(en) of een afbeelding.
rijhoogteaanpassen06.ods
(15.07 KiB) 46 keer gedownload
Ik krijg wel het idee dat in de gebruikers interface wel 0,01 mm ingevoerd kan worden maar dat het mogelijk omgewerkt wordt naar pixels en daarna weer omgewerkt naar mm. Ik denk dat hier dan afrondingsverschillen optreden en bovendien wordt het niet getoond.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Kees2
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jan 10, 2020 11:52 am

Re: Rijhoogte veranderen

Bericht door Kees2 »

...Dat ik ook de afbeelding nu kan verschuiven...

Ook bedankt hiervoor.
Je ziet het resultaat van de macro's pas als je de zoomfactor van de pagina flink vergroot (400x).
Maar in feite was de rijhoogte macro voldoende voor het juiste oplijn-resultaat met de tekstregels in het bestand mits ik het geselecteerde bestand via Opmaak-Verankering op Pagina had ingesteld en niet voor Cel (default).
Wat mij betreft is deze Thread gereed.
OpenOffice 4.1.7 op Windows10
Plaats reactie