[Opgelost] Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bespreek de tekstverwerker
RToewar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma okt 16, 2023 9:47 am

[Opgelost] Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RToewar »

Goedendag leden,

Ik ben bezig met een document en heb tekst en afbeeldingen hier in zitten. Voor dat ik het afsluit sla ik hem natuurlijk op. Als ik deze weer open dat zijn mijn afbeeldingen allemaal verplaatst, meestal gaan ze naar de eerste pagina. Het vreemde is dat er maar 3 tot 4 afbeeldingen blijven waar ik ze heb gezet. Ik heb document nu al twee gemakt maar het blijft gebeuren. Ik heb de afbeeldingen verankerd aan de pagina, maar als nog gebeurt het.

Zou iemand weten waar dit aan kan liggen.
afbeeldingen overelkaar
afbeeldingen overelkaar
lay out verandert.gif (91.22 KiB) 332 keer bekeken
Laatst gewijzigd door floris v op di okt 24, 2023 1:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als opgelost gemarkeerd
OpenOffice 4.1.14
Windows 11 Home 64-bits
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RPG »

Volgens mij kun je een afbeelding beter verankeren aan een letter of paragraaf dan aan een pagina.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RToewar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma okt 16, 2023 9:47 am

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RToewar »

RPG schreef: ma okt 16, 2023 11:14 am Volgens mij kun je een afbeelding beter verankeren aan een letter of paragraaf dan aan een pagina.
Hoi,
Dat deed ik in het begin, toen gebeurde dit allemaal. als ik hem veranker aan een teken, dan komt de afbeelding op een andere pagina en krijg hem dan ook niet meer verplaatst. omloop staat op "doorloop"
OpenOffice 4.1.14
Windows 11 Home 64-bits
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RPG »

Het gaat er naar mijn idee om dat je een goed tekst element vind waar de verankering aan kan plaats vinden. Wat gebeurd er als je kiest voor verankering aan een paragraaf. Het best is natuurlijk dat die paragraaf begint op de pagina die je wilt; dan kan de tekst er om heen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RToewar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma okt 16, 2023 9:47 am

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RToewar »

RPG schreef: ma okt 16, 2023 11:59 am Het gaat er naar mijn idee om dat je een goed tekst element vind waar de verankering aan kan plaats vinden. Wat gebeurd er als je kiest voor verankering aan een paragraaf. Het best is natuurlijk dat die paragraaf begint op de pagina die je wilt; dan kan de tekst er om heen.
ik heb alle verankeringen geprobeerd maar het blijft het zelfde doen. Kan het aan Openoffice liggen?
OpenOffice 4.1.14
Windows 11 Home 64-bits
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RPG »

Gezien de bijgevoegde afbeelding heb ik ook het idee dat er ook gewerkt wordt aan een document wat het programma waarmee gewerkt wordt niet kan afhandelen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RToewar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma okt 16, 2023 9:47 am

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RToewar »

RPG schreef: ma okt 16, 2023 12:10 pm Gezien de bijgevoegde afbeelding heb ik ook het idee dat er ook gewerkt wordt aan een document wat het programma waarmee gewerkt wordt niet kan afhandelen.
waar ligt het aan, ik ben al 3 keer opnieuw begonnen. kan ik hier iets aan doen? en hoe?
OpenOffice 4.1.14
Windows 11 Home 64-bits
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RPG »

Sla je het document op met een odt extensie?
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RToewar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma okt 16, 2023 9:47 am

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RToewar »

RPG schreef: ma okt 16, 2023 12:20 pm Sla je het document op met een odt extensie?
nee, Microsoft Word (.doc). Ik heb het net opnieuw geïnstalleerd. maar geen verschil. Nou komt de afbeelding helemaal onder de pagina en ik kan hem niet verplaatsen, hij valt steeds naar beneden.
OpenOffice 4.1.14
Windows 11 Home 64-bits
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RPG »

Ik denk dat je het moet opslaan met een ODF extensie anders moet je MSO gebruiken
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RPG »

En misschien is het ook beter om opnieuw met dat document te beginnen wanneer je OpenOffice blijft gebruiken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door eremmel »

Wil je geen ODF gebruiken, dan kun je LibreOffice proberen met docx documenten (die heeft veel betere compatibiliteit met MS producten).
Zelf plaats ik plaatjes altijd in een tabel (1 kolom bij twee regels (tweede regel voor caption)) dat werkt bij MS Word het meest stabiel.

In OO met doc / xls documenten werken is vragen om problemen, helaas.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2111
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door floris v »

Ervaren gebruikers van OpenOffice en LibreOffice op het Engelstalige forum adviseren dan ook, net als wij trouwens, om als je voor je werk bestanden moet uitwisselen met mensen die er verder mee moeten kunnen werken, je beter dezelfde software kunt gebruiken als die mensen. Bij complexe bestanden krijg je anders te veel gedoe met conversieproblemen.
Het is altijd het beste om bestanden op te slaan in de indeling van de app waar je ze mee maakt. Dus gebruik je MS Word, gebruik dan docx (doc is totaal verouderd), gebruik je OpenOffice of LibreOffice, sla dan op in ODF, dus met Writer als odt. Als je dit bestand nooit met andere mensen hoeft te delen, is er geen enkele reden om het in een andere indeling op te slaan. Als andere mensen het alleen hoeven te lezen, exporteer het dan naar PDF.

Nu het punt met verankeren aan pagina. Dat wordt (door bijvoorbeeld ajlittoz op https://ask.libreoffice.org/) ontraden. De reden is dat de afbeelding altijd blijft staan op dezelfde pagina (pagina met hetzelfde nummer), hoeveel tekst (en andere elementen) je ervoor ook invoert. Je raakt dus de koppeling tussen afbeelding en bijbehorende tekst kwijt.
Het is misschien ook wel een goed idee om vooral grote afbeeldingen niet meteen al in te voegen, als je nog druk aan het schrijven bent, maar ze pas op te nemen als de tekst op kleine wijzigingen na (denk aan stijlverbetering, typfouten herstellen e.d.) klaar is. Wat ook kan is dat je ze op een verder lege bladzijde zet, met een pagina-einde ervoor en erna (in te voeren met Ctrl+Enter). Als de tekst dan klaar is, kun je ze op hun plek zetten.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RToewar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma okt 16, 2023 9:47 am

Re: Plaatjes verplaatsen vanzelf

Bericht door RToewar »

Goedemorgen leden,

Bedankt voor alle informatie die jullie mij hebben gegeven. Ik weet wat ik fout deed met mijn document, denk ik.
ik ging naar de volgende regel met "shift+enter" (zachte enter) nou ben ik weer opnieuw begonnen en nou gebruik ik de harde enter (de gewone "enter") en de afbeeldingen verplaatsen niet meer. Ik heb in mijn document aantal afbeeldingen opnieuw gezet, opgeslagen en weer geopend en de afbeeldingen blijven waar ze waren.

Vriendelijk dank voor alle info en ik zal zeker aantal ideeën meenemen.
Raaj Toewar
OpenOffice 4.1.14
Windows 11 Home 64-bits
Plaats reactie