OPGELOST OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
hapipiko
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 09, 2014 2:51 pm

OPGELOST OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bericht door hapipiko »

Heb net een nieuwe iMac en heb de laatste versie van OpenOffice gedownload. Elke keer als ik een document open, krijg ik de pop-up: waarschuwing, dit bestand kan niet worden geopend omdat de maker niet bekend is.
Dan ga ik naar instellingen>privacy en beveiliging en klik op 'Open Toch'. Hierna kan ik het document wel openen. Maar als ik het sluit en opnieuw wil openen, moet ik weer naar instellingen menu en weer naar beveiliging en weer op 'Open Toch' klikken.
Heb de installatie verwijderd en opnieuw gedownload en opnieuw geïnstalleerd maar helaas.
Ik heb ook libre- office geprobeerd, maar die kan ik niet eens installeren, wordt meteen geblockd.
Weet iemand raad?
Laatst gewijzigd door hapipiko op vr sep 29, 2023 7:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice op iMac 12.7
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bericht door RPG »

Het lijkt mij dat je in principe de goede weg volgt om ApacheOffice te laten werken. Je moet waarschijnlijk een iets andere keuze maken zodat het permanent zo wordt ingesteld.

In Apache OpenOffice Community Forum - [Tutorial] Mac FAQ staat een hele lijst met handige weetjes voor Mac. Je moet speciaal bij nummer 5 kijken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2111
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bericht door floris v »

Het kan een goed idee zijn om over te stappen op LibreOffice. Dat wordt goed onderhouden en misschien doet Apple daar niet zo moeilijk over. Je kunt met vragen over LibreOffice ook hier terecht.
De FAQ waar RPG naar verwijst, heeft als belangrijkste link https://support.apple.com/nl-nl/guide/m ... 0/mac/13.0, in het Nederlands (je wordt op de site van Apple doorverbonden met de Nederlandse pagina). De FAQ geeft ook aan dat het probleem echt bij Apple ligt.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
hapipiko
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 09, 2014 2:51 pm

Re: OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bericht door hapipiko »

floris v schreef: vr sep 29, 2023 2:45 pm Het kan een goed idee zijn om over te stappen op LibreOffice. Dat wordt goed onderhouden en misschien doet Apple daar niet zo moeilijk over. Je kunt met vragen over LibreOffice ook hier terecht.
De FAQ waar RPG naar verwijst, heeft als belangrijkste link https://support.apple.com/nl-nl/guide/m ... 0/mac/13.0, in het Nederlands (je wordt op de site van Apple doorverbonden met de Nederlandse pagina). De FAQ geeft ook aan dat het probleem echt bij Apple ligt.
Bedankt voor deze tip, dit heb ik ook al geprobeerd, maar werkt niet. De Open Toch knop verdwijnt en bij een volgende openpoging van een OpenOffice document verschijnt het helemaal niet meer, tenzij ik op het instalatiebestand klik. Dan krijg ik een waarschuwing met het bericht dat de maker onbekend is. Als ik die mededeling wegklik, kan ik bij instellingen en bebeiliging nog op Open Toch klikken, maar dat geldt voor dit moment.
En, zoal ik hierboven schreef LibreOffice kàn niet eens geïnstalleerd worden, het wordt na downloaden geblokkeerd.
Laatst gewijzigd door hapipiko op vr sep 29, 2023 5:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice op iMac 12.7
hapipiko
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 09, 2014 2:51 pm

Re: OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bericht door hapipiko »

RPG schreef: vr sep 29, 2023 2:35 pm Het lijkt mij dat je in principe de goede weg volgt om ApacheOffice te laten werken. Je moet waarschijnlijk een iets andere keuze maken zodat het permanent zo wordt ingesteld.

In Apache OpenOffice Community Forum - [Tutorial] Mac FAQ staat een hele lijst met handige weetjes voor Mac. Je moet speciaal bij nummer 5 kijken.
Bedankt voor deze tip. Al geprobeerd, werkt niet.
Ik zal met Apple contact zoeken.
OpenOffice op iMac 12.7
hapipiko
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 09, 2014 2:51 pm

Re: OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bericht door hapipiko »

[
Schermafbeelding 2023-09-29 om 16.23.56.png
Schermafbeelding 2023-09-29 om 16.23.56.png (108.04 KiB) 629 keer bekeken
Schermafbeelding 2023-09-29 om 16.24.10.png
Schermafbeelding 2023-09-29 om 16.24.10.png (37.17 KiB) 629 keer bekeken
OpenOffice op iMac 12.7
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bericht door RPG »

Ik ben het met Floris v eens dat LibreOffice een betere keus is. Het is misschien verstandig om goed te zoeken op LibreOffice en de M2 chip. Het kan best zo zijn dat niet alle versies van LibreOffice goed werken dus dat is uit proberen.

LibreOffice V7.2.2 compatible with OS 10.12, Monterey? geeft misschien aanwijzingen. Die oude versie van LibreOffice is waarschijnlijk nieuwer dan ApacheOffice
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
hapipiko
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 09, 2014 2:51 pm

Re: OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bericht door hapipiko »

RPG schreef: vr sep 29, 2023 6:12 pm Ik ben het met Floris v eens dat LibreOffice een betere keus is. Het is misschien verstandig om goed te zoeken op LibreOffice en de M2 chip. Het kan best zo zijn dat niet alle versies van LibreOffice goed werken dus dat is uit proberen.

LibreOffice V7.2.2 compatible with OS 10.12, Monterey? geeft misschien aanwijzingen. Die oude versie van LibreOffice is waarschijnlijk nieuwer dan ApacheOffice
Het is opgelost!
Weliswaar blijft de bewaker van Apple mijn iMac het OpenOfficepakket tegenhouden, maar ik heb nu LibreOffice er op gezet, de intelversie, en die is gewoon te installeren en te gebruiken. Ik had de silliconversie gedownload, maar ik blijkt een intel iMac te hebben :oops:
Dus ik ga mij verdiepen in LibreOffice, ik kan gelukkig documenten openen en bewerken en dat is het belangrijkste.
OpenOffice op iMac 12.7
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: OPGELOST OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bericht door RPG »

Het is mooi dat het nu wel werkt.

Misschien moet je een update maken van alle OpenOffice bestanden voordat je ze in LibreOffice gebruikt. Bestanden die door LibreOffice opgeslagen worden kunnen niet zo gemakkelijk gelezen worden door ApacheOffice. LibreOffice heeft zoveel nieuwe ontwikkelingen dat ApacheOffice dat allemaal niet kan tonen.

Wanneer je met een database werkt schakel niet over naar Firebird of je moet dat echt willen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
hapipiko
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 09, 2014 2:51 pm

Re: OPGELOST OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bericht door hapipiko »

@RPG, heb OpenOffice verwijderd van mijn iMac, ik heb dus geen bestanden meer. De documenten, .doc of .xls kan ik gewoon openen met LibreOffice. Als ik die opsla worden ze niet meer door OpenOffice gelezen, want dat programma heb ik niet meer.

Trouwens wel vreemd dat deze twee verwante officepaketten zo verschillend worden behandeld door de beveiliging van mijn iMac.
OpenOffice op iMac 12.7
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: OPGELOST OpenOffice op OS 12.7 Monterey wordt geblokkeerd

Bericht door RPG »

Als je werkt met ApacheOffice of LibreOffice is het in het algemeen verstandig om je bestanden op te slaan met een ODF extensie.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie