cursorregel

Bespreek het rekenblad
MeetUp
Berichten: 2
Lid geworden op: di jun 06, 2023 3:18 pm

cursorregel

Bericht door MeetUp »

als de cursor in een willekeurige cel staat:
standaard wordt de CEL opgelicht waarin de cursor staat. Om te laten zien waar de cursor is.
Ik wil graag dat "DE HELE REGEL van die cel" opgelicht wordt,
zodat de andere waarden op die regel veel makkelijk te lezen zijn.

Ik heb een link gevonden hoe dat te doen in eXcel:
https://youtube.com/shorts/JYsLOFpR7S4?feature=share

ik heb geprobeerd om dit in OpenOffice te doen, maar dat lukt mij niet.

Wie heeft al een verlichte cursorregel ipv een verlichte cursor cel?
Of wie kan dit maken in OO met behulp van het voorbeeld in de Youtube video?

Graag verneem ik hoe dat kan....

Bij voorbaat hartstikke bedankt!!!

Bart.
Open Office 7.4.6.2 op Winodws 10
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: cursorregel

Bericht door RPG »

Er zijn veel sneltoetsen en ik denk dat de meesten in de helpfile beschreven staan. In principe zijn de sneltoetsen gewoon dispatcher opdrachten die ook aan het menu of een werkbalk verbonden kunnen worden.
Met : menu --> Extra --> Aanpassen wordt een popup geopend die het een en ander mogelijk maakt. Het is beter om dat in de helpfile verder te lezen. De laatste tijd begin ik mij echt te verdiepen in die mogelijkheid en ik sta versteld wat daar geboden wordt. Het is wel zo dat het allemaal heel simpele mogelijkheden zijn maar ze worden pas krachtig wanneer ze verbonden worden met elkaar en ook met de gedachte hoe er gewerkt moet worden met het onderliggende programma.

Code: Selecteer alles

Voor ApacheOffice gelden de volgende toetsen:
selecteer kolom: Shift + control + spatie
Selecteer rij  : Shift + spatie
Wanneer je het echt wilt gebruiken dat is enige oefening aan te raden want er gebeuren dingen waarvan ik het voordeel niet zo direct zie. Bijvoorbeeld selecteer drie cellen horizontaal in combinatie met het daarna selecteren van kolommen.

Code: Selecteer alles

Voor LibreOffice gelden de volgende toetsen:
selecteer kolom: Control +  spatie
Selecteer rij  : Shift + spatie
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
MeetUp
Berichten: 2
Lid geworden op: di jun 06, 2023 3:18 pm

Re: cursorregel

Bericht door MeetUp »

dank voor de uitgebreide uitleg. Ik bedoel niet het selekteren maar het laten zien WAAR de cursor is.
bij voorbeeld: de cursor staat in cel J5. Daar staat een bedrag. In cel A5 staat de de datum. Ik moet naar links kijken of ik naar het getal op de goede regel kijk, bij de juiste datum. Standaard staat om cel J5 (in dit voorbeeld) een blauw rechthoekig lijntje. Waarom te zien is dat het DIE cel is.
In het voorbeeld van youtube krijgt dan daarbij ook de HELE REGEL een kleur, waardoor het veeeeeeeeeel makkelijker is om de regel naar links te volgen, opzij te kijken, en te zien of dit de regel is met, in dit voorbeeld, de juiste datum in cel A5.

Dat is wat ik graag zou willen...
Open Office 7.4.6.2 op Winodws 10
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: cursorregel

Bericht door RPG »

Bij het zoeken op youtube is het misschien verstandiger om wat meer doelgerichter te zoeken. Je zou het woord spreadsheet of libreoffice er bij kunnen zetten.

Zelf maak ik nooit gebruik van voorwaardelijke opmaakt zoals de Nederlandse term is aan gezien het veel extra programmeer werk vraagt. Ik maak meer gebruik van filteren van gegevens zodat ik niet zoveel gegevens op het scherm zie en dat is vaak gemakkelijk te doen.

Misschien kun je op het Engelse forum een voorbeeld vinden waarvan je de gegevens zo kunt kopiëren. Veel Youtube filmpjes hebben zo'n hoog tempo dat je het niet kunt bijhouden. De filmpjes hebben wel een knop die het beeld laten stil zetten op die manier kun je de tekst over typen.

Ik denk dat het gegeven filmpje ook wel werkt in LibreOffice als je een Engelstalige versie op je computer plaatst of de opdrachten naar het Nederlands vertaald.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: cursorregel

Bericht door RPG »

Het getoonde filmpje geeft nauwelijks informatie. Bij een zoekactie met de volgende zoekopdracht:

Code: Selecteer alles

conditonal format mark the current row libreoffice
Gaf wel resultaten. Het leek er op dat het niet werkt zonder een macro.

Mijn idee wordt steeds meer verzamel je gegevens en maak het pas complex wanneer er een noodzakelijk resultaat getoond moet worden. Ik heb het idee dat de werkwijze hierin in OpenOffice en Excel toch wel wat verschillen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: cursorregel

Bericht door RPG »

MeetUp schreef: di jun 06, 2023 6:28 pm In het voorbeeld van youtube krijgt dan daarbij ook de HELE REGEL een kleur, waardoor het veeeeeeeeeel makkelijker is om de regel naar links te volgen, opzij te kijken, en te zien of dit de regel is met, in dit voorbeeld, de juiste datum in cel A5.
Aangezien het gevraagde niet of niet gemakkelijk is te realiseren kun je kijken of het fixeren van een deel van het scherm of het splitsen van het scherm kan helpen voor het probleem. Plaats bij het oefenen de cursor wel iets uit de hoek van het scherm. Zie Venster splitsen
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: cursorregel

Bericht door RPG »

Er is ook nog een andere eenvoudige mogelijkheid dat misschien helpt bij het aangestipte probleem. Ik denk hier aan het verbergen en weergeven van gegevens. Dit kan ook gedaan worden met het begrip: groeperen van gegevens. Groeperen van gegevens is naar mijn idee het meest flexibel. Het is te veel omvattend om er een korte omschrijving aan te geven maar het wordt goed beschreven in de helpfile

Zoek in de help file met behulp van de index naar de twee onderstaande begrippen
*) verbergen;bladdetails
*) Groeperen

Wanneer je gebruik maakt van deze eigenschappen is het belangrijk om in de gaten te houden het misschien ook werkt op soms niet gewenste momenten. Als voorbeeld tijdens het beheer van gegevens wil je misschien overbodige gegevens verbergen maar ze moeten wel getoond worden in een email of PDF.

Leren lezen van helpfile
Het is niet gemakkelijk om in korte tijd de gehele helpfile te lezen. Het helpt als je ook de tijd neemt om ook af en toe goed naar de verschillende onderdelen van het geheel van de helpfile te kijken. Daarnaast is het leren zoeken op verschillende manieren ook belangrijk om te leren. Ook merk ik dat op de verschillende forums iets wordt uitgelegd en dat maakt dat de helpfile ook beter begrepen kan worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie