macro afdrukken

Bespreek het rekenblad
Henkjanlicht
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mei 26, 2023 6:37 am

macro afdrukken

Bericht door Henkjanlicht »

Ik heb een macro opgenomen waarin een bereik is geselecteerd, dat vervolgens geprint moet worden. De macro werkt niet naar behoren, omdat ik handmatig nog de geselecteerde cellen in het printmenu moet aangeven en vervolgens handmatig op afdrukken moet klikken.

is er een mogelijkheid om een macro voor het afdrukken te maken, die tijdens het uitvoeren geen handmatige handelingen nodig heeft?
Libre Office 7.4.7 op Windows 10
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: macro afdrukken

Bericht door RPG »

Ik zou me eerst richten op het onderzoeken hoe het eenvoudig kan. Wanneer het een aaneengesloten gebied is dan zijn voor zover ik op dit moment kan zien twee toets aanslagen voldoende.
Selecteer het gebied
Afdrukken.

Dit kan waarschijnlijk gecombineerd worden met afdrukbereiken wat ook nog wat mogelijkheden heeft.

Vergeet ook niet dat een printbereik weer gecombineerd kan worden met een benoemd gebied wat als een printbereik is aangemerkt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Henkjanlicht
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mei 26, 2023 6:37 am

Re: macro afdrukken

Bericht door Henkjanlicht »

Bedankt voor je reactie.

Het geselecteerde bereik is voor de gebruiker niet te zien (de kolommen worden verborgen). De macro wil ik als besturingselement op het zichtbare gedeelte van de spreadsheet plaatsen. Volgens mij kun je in Excel wel een macro print opnemen waarbij het hele proces uitgevoerd wordt, zonder daarbij nog handmatig een bereik in te moeten stellen en handmatig het commanda afdrukken moet geven.
Libre Office 7.4.7 op Windows 10
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: macro afdrukken

Bericht door RPG »

Ik heb als eenvoudig thuisgebruiker niet zo direct een voorstelling hoe ik het probleem moet voorstellen. Wel lees ik steeds op de verschillende forums dat de overschakeling van Excel naar OpenOffice niet eenvoudig is. LibreOffice wat door jouw gebruikt wordt is wel gemakkelijker dan ApacheOffice.

Ik blijf bij het idee wat ik al beschreef en dat sluit ook best aan bij Excel. Dus je zou kunnen oefenen in Excel en LibreOffice en dus van beide iets leren. Ik kies ook voor deze weg aangezien de macro's in OpenOffice veel moeilijker zijn. Als je goed bent in het schrijven van VBA macro's dan is het wel zo dat LibreOffice een groot deel van deze macro's moet kunnen uitvoeren. Maar wat ik gezien heb is het leren begrijpen van de Gebruikers interface misschien wel het belangrijkste.


Door een naam aan het gebied kun je aangeven wat de bedoeling van het betreffende bereik. Deze naam kan weer gebruikt worden in het definiëren van een print bereikt. Print bereiken worden voor een deel per werkblad gedefinieerd.
Door het voorbereidende werk is het daarna waarschijnlijk voldoende om alleen een geselecteerd werkblad te printen.
Misschien moet in de printer popup aangegeven worden dat alleen de selectie geprint moet worden.

Het kan best zijn dat het enige oefening vergt. Het is niet altijd duidelijk hoe de verschillende stappen genomen moeten worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: macro afdrukken

Bericht door RPG »

Op het Engelse LibreOffice forum is een soortgelijke vraag en beantwoord door Villeroy.
https://ask.libreoffice.org/t/direct-pr ... ange/91933
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: macro afdrukken

Bericht door RPG »

Ik geloof niet dat het een goed idee is om kolommen voor de gebruiker te verbergen die ook nog afgedrukt moeten worden. Beter is het om al die gegevens te plaatsen in een apart blad en dat blad te verbergen.

Het verbergen van gegevens heeft soms verschillende effecten. Tijdens het printen worden ze niet afgedrukt en bij grafieken worden de gegevens niet getoond. Het lijkt op filteren van gegevens. In libreOffice is het ook nog wat uitgebreid naar de functie subtotaal maar dat is onder die functie beschreven in de helpfile

Ik heb bij werkbladen steeds meer het idee dat het verstandig is om uit te gaan van wat je ziet. Maak een selectie van wat de beoogde gegevens zijn. Kies daarna een bewerking. Meestal wordt het resultaat ook geselecteerd en kan de volgende bewerking toegepast worden.

Een lange reeks van bewerkingen kan later best omgewerkt worden tot een opgenomen macro. Ik ben ook vaak te snel begonnen met macro's voordat ik het geheel goed begreep.
 Edit: Het is wel belangrijk om de bestanden in een ODF indeling op te slaan. Wanneer ze opgeslagen worden met een Excel indeling dan worden voor een deel Excel regels toegepast.Het verbergen van kolommen schijnt in Excel anders behandeld te worden. 
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie