sorteren op celkleur

Bespreek het rekenblad
Henzman59
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 13, 2023 9:13 pm

sorteren op celkleur

Bericht door Henzman59 »

En ja....ik heb gezocht of er al topics waren over het volgende onderwerp: ik heb een werkblad in OpenOffice, met daarin in de eerste kolom een 600 tal cellen, die voor een deel handmatig door mij van een kleur zijn voorzien. Specifiek: voor iedere voorwaarde of criterium een bepaalde kleur. Deze gekleurde cellen staan willekeurig door de hele kolom. In de cellen zelf staan alleen cijfers, in hoogte oplopend. Ik bepaal of 1 rood is, 2 geel, drie weer rood enz.
In Excel was/is het mogelijk om deze kolom (samen met alles wat in de volgende kolommen staat, bijbehorende gegevens) te sorteren, zodat je dus bijvoorbeeld eerst alle groengekleurde cellen onder elkaar had staan, daarna de gele, de rode, enz....deze volgorde doet niets ter zake, is een voorbeeld.
In Open Office kan ik deze functie niet vinden, of zoek ik op de verkeerde plek. Ook met F1 kom ik er niet uit. WIE HELPT?

Hans
OpenOffice 4.1 op Windows 10 PRO
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: sorteren op celkleur

Bericht door RPG »

ApacheOffice kan niet op kleur sorteren maar LibreOffice heeft meer mogelijkheden wat dat betreft. Ik weet niet of je het gewenste in zijn geheel kunt uitvoeren zoals je wilt. Eventueel kun je LibreOffice en ApacheOffice gelijktijdig op de computer hebben maar LibreOffice heeft zoveel nieuwe dingen dat dat niet altijd meer wil met ApacheOffice. Dus het is niet verstandig om eenzelfde document zowel in ApacheOfice te gebruiken als in LibreOffice.

Aangezien ik begrijp dat je overgestapt bent van Excel naar ApacheOffice zou het kunnen dat je sneller went aan LibreOffice.

Sorteren
Aangezien getallen in je spreadsheet op een bepaalde manier de kleur bepalen dan is het toch ook eenvoudig om te sorteren op die getallen. Het zou best kunnen zijn dat je dan alleen die kolom kunt sorteren die de getallen heeft.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Henzman59
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 13, 2023 9:13 pm

Re: sorteren op celkleur

Bericht door Henzman59 »

Dan ga ik over op LibreOffice.
Overigens: de getallen in de kolom zijn van ondergeschikt belang, het gaat echt om de celkleur, die krijgt van mij een "waarde".
Maar evengoed, bedankt, ik ga eens bij Libre kijken!
OpenOffice 4.1 op Windows 10 PRO
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: sorteren op celkleur

Bericht door eremmel »

Henzman59 schreef: vr apr 14, 2023 7:43 am Overigens: de getallen in de kolom zijn van ondergeschikt belang, het gaat echt om de celkleur, die krijgt van mij een "waarde".
Het zou goed zijn om die cell keur te kiezen op basis van een waarde (of waarden) in die regel. Dit geeft dan ook de mogelijkheid om te sorteren. Je hebt daarvoor voorwaardelijke opmaak. Ik dacht dat OO enkel 3 mogelijkheden had maar LO kan er veel meer aan. Dit geeft je ook een consistency check mbt invoer van gegevens. Je kunt natuurlijk ook een 'kleur-nummer' introduceren in combinatie met voorwaardelijke opmaak.

Als de voorwaarden voor kleur complex zijn, dan zou ik gaan voor 'Benoemde bereiken' Zie:
Menu Blad - Benoemde Bereiken en uitdrukkingen - Maken
of zie help: 'Cellen een Naam geven'.

Kijk ook maar even in de toegevoegde Calc sheet.
Bijlagen
RelativeFormuleAlsNaam.ods
(53.73 KiB) 55 keer gedownload
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Henzman59
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 13, 2023 9:13 pm

Re: sorteren op celkleur

Bericht door Henzman59 »

De voorwaarden voor "een kleur" in dit verhaal zijn vrij simpel. Een cel (+ alle kolommen daarnaast) kan een betekenis krijgen. Bijvoorbeeld groen voor "JA", rood voor "NEE". Ik geef die kleur zèlf aan, op basis van een criterium, een besluit. Er is dus geen andere voorwaarde, formule of anderszins van toepassing. De nummers die IN de cel staan zijn verder ook niet van belang, dat zijn gewoon volgnummers, op basis van aanmelding.
Maar ik begreep dat LibreOffice waarschijnlijk soelaas kan bieddn, dus ga ik daar na het zonnige weekend eens induiken!
Thanks alvastvoor alle goede tips!
OpenOffice 4.1 op Windows 10 PRO
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: sorteren op celkleur

Bericht door RPG »

Ik was in de overtuiging dat LibreOffice ook sorteren op kleur had maar het is alleen filteren op kleur in een databasebereik. Het is er ook nog niet zo lang aan toegevoegd.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Alex
Berichten: 103
Lid geworden op: do feb 25, 2010 8:46 pm

Re: sorteren op celkleur

Bericht door Alex »

Als je op kleur kunt filteren kun je een extra kolom maken met waarden die de kleur aanduiden en dan kun je die gebruiken om op kleur te sorteren.
AOO 4.1.15 & LO 24.2.2 op Windows 10
Henzman59
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 13, 2023 9:13 pm

Re: sorteren op celkleur

Bericht door Henzman59 »

Als je op kleur kunt filteren kun je een extra kolom maken met waarden die de kleur aanduiden en dan kun je die gebruiken om op kleur te sorteren.

Hoe dan?
OpenOffice 4.1 op Windows 10 PRO
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: sorteren op celkleur

Bericht door RPG »

Henzman59 schreef: zo apr 16, 2023 9:40 am Als je op kleur kunt filteren kun je een extra kolom maken met waarden die de kleur aanduiden en dan kun je die gebruiken om op kleur te sorteren.
In principe lijkt mij dat de omgekeerde weg maar het kan wel.

Lees de bijdrage van Eremmel nog eens goed en begin met een duidelijke waarde in die cel te plaatsen. Ik zou kiezen voor een kleurnaam.
Afhankelijk van hoe ingewikkeld de rest van de opmaak is van het document is het misschien mogelijk om die kleurnaam ook te gebruiken als een naam voor een stijl. Deze stijlnaam die dan ook in een cel op die regel staat is dan te gebruiken bij de opmaak van die rij.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Henzman59
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 13, 2023 9:13 pm

Re: sorteren op celkleur

Bericht door Henzman59 »

De waardes in die cellen in die kolom lopen van 1 tot 665, een volgnummer dus. Ze hebben geen formules of afgeleiden, het zijn lidmaatschapnummers. Ik verbind daar zèlf een "toestand" aan, die ik, voor mijn overzicht, een kleur geef.
Daarna is het handig als ik bijvoorbeeld eerst alle groene cellen kan selecteren, daarna blauw of rood of zo. In Excel ging dat bij wijze van spreken in een paar muisklikken, met OpenOffice kan het schijnbaar niet....
OpenOffice 4.1 op Windows 10 PRO
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: sorteren op celkleur

Bericht door RPG »

Ik zou Excel gebruiken om het bestand zo te krijgen zodat je er wat aan heb in ApacheOffIce of LibreOffice. Ik mag aannemen dat je gemakkelijk kunt omgaan met Excel. Als je het bestand van anderen gekregen heb vraag je of zij dat op die manier kunnen doen. Dit maakt naar mijn idee dat je een betrouwbaar begin bestand hebt. Ik zou ook een kopie bewaren van het originele Excel bestand.

Het is natuurlijk mogelijk om dat ook in LibreOffice te doen maar de kans dat dan wat fout gaat lijkt mij groter.

Verder moet je een databasebereik maken.
menu --> Gegevens --> BereikDefinieren

Het filteren en bereikt aanpassen gebeurd min of meer op de zelfde manier als met Excel, zeker als je dat met LibreOffice doet.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Henzman59
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 13, 2023 9:13 pm

Re: sorteren op celkleur

Bericht door Henzman59 »

Ja....behalve dat ik geen Office pakket meer heb. Abo verlopen en dus gratis overstap naar gratis OpenOffice. Geen geld meer, snap je? 😔 Excel, Word, Powerpoint, ik kèn die dingen van haver tot gort. Maar mijn vraag gaat over ëén specifieke taak die Excel wel kende, maar OO niet. En om daarvoor een Officepakket aan te schaffen.....
OpenOffice 4.1 op Windows 10 PRO
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: sorteren op celkleur

Bericht door RPG »

Maar het is toch niet zo moeilijk om een databasebereik te maken zoals aangegeven
menu --> gegevens --> bereik definieren

en daarna is het gewoon filteren zoals bij Excel.

Ik begrijp dus niet waar het probleem ligt.

De overstap is vaak moeilijk

Let wel het op kleur filteren wil alleen in LibreOffice en dat heb ik nog nooit geprobeerd. Als je hier het bestand plaatst of 10 regels daarvan dan kunnen we misschien iets meer zeggen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Henzman59
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 13, 2023 9:13 pm

Re: sorteren op celkleur

Bericht door Henzman59 »

Dan ga ik eerst overstappen op LibreOffice, ik begrijp dat daar wel meer mogelijkheden zijn. Misschien kan ik een klein stukje van het bestand eens sturen, met wat knipwerk want er staan adresgegevens in.
OpenOffice 4.1 op Windows 10 PRO
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: sorteren op celkleur

Bericht door RPG »

Bijgesloten een klein bestand met een zeer eenvoudige functie-macro voor het vinden van de achtergrondkleur. Misschien kun je hier een blad in plakken of kopieren
Bijlagen
achtergrondkleur.ods
(9.77 KiB) 53 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Henzman59
Berichten: 8
Lid geworden op: do apr 13, 2023 9:13 pm

Re: sorteren op celkleur

Bericht door Henzman59 »

Thanks, ga het morgen eens proberen!
OpenOffice 4.1 op Windows 10 PRO
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: sorteren op celkleur

Bericht door RPG »

In de release notes voor LibreOffice 7.6.0 lees ik dat het sorteren op kleur nog iets is uitgebreid.
https://wiki.documentfoundation.org/ReleaseNotes/7.6

Ik denk dat dit alleen versies zijn om uit te proberen en niet voor productie.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie