Orgineel Bestand invullen maar verplicht opslaan met een nieuwe bestandsnaam zodat orginele bestand leeg blijft!

Bespreek het rekenblad
holtjes1
Berichten: 2
Lid geworden op: ma apr 17, 2023 4:24 pm

Orgineel Bestand invullen maar verplicht opslaan met een nieuwe bestandsnaam zodat orginele bestand leeg blijft!

Bericht door holtjes1 »

Origineel Bestand invullen maar verplicht opslaan met een nieuwe bestandsnaam zodat originele bestand leeg blijft!

Beste medegebruikers van dit platform,

ik heb een vraag:
Hoe kan ik er voor zorgen dat een origineel document in Calc, ingevuld kan worden met gegevens en dataen dat als men het bestand wilt opslaan.
De gebruiker gedwongen wordt om de gegevens van het bestand op te slaan onder een andere naam?
Bijv: Bestand A (bevat alle formules en codes enz)
gebruiker vult nieuwe gegevens in in het bestand A.
Gebruiker wilt de gegevens opslaan maar krijgt een scherm dat ze de naam van het bestand A moet opslaan onder een andere bestandsnaam!
Ik heb geen idee of dit mogelijk is, maar mijn doel hiermee is om te voorkomen dat Bestand A vervuilt word met steeds nieuwe gegevens en dat na het invullen het orginele lege bestand A, niet meer leeg is.
Geen idee of ik het duidelijk maak voor jullie wat ik bedoelt, maar mijn doel is om ten alle tijden een origineel leeg document
te hebben van Bestand A.

met vriendelijke groet.
Holtjes1
OpenOffice 4113 op Windows 10 Home
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Orgineel Bestand invullen maar verplicht opslaan met een nieuwe bestandsnaam zodat orginele bestand leeg blijft!

Bericht door RPG »

Volgens mij beschrijf je dat je een sjabloon of template wilt gebruiken. Template is het Engelse woord hier voor. Een sjabloon is een betrekkelijk normaal normaal document maar wordt op een andere manier beheerd en ook op andere plaatsen opgeslagen.
menu --> Bestand--> sjablonen --> verdere mogelijkheden
menu --> Bestand --> Nieuw -->sjablonen en documenten

Het wordt zowel in de helpfile als in de gebruikers handleidingen wel uitgelegd.

Ik heb wel eens wat geoefend met sjablonen maar het vraagt ook wel enige oefening en zeker discipline.

Het openen van een sjabloon wordt normaal als een nieuw bestand gezien en dus wordt er ook gevraagd naar een naam als je het wilt opslaan. Wel is het mogelijk om het sjabloon te bewerken en het dan weer als sjabloon op te slaan.

Merk ook ook dat de extensie van een sjabloon anders is voor calc is de extensie ots
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
holtjes1
Berichten: 2
Lid geworden op: ma apr 17, 2023 4:24 pm

Re: Orgineel Bestand invullen maar verplicht opslaan met een nieuwe bestandsnaam zodat orginele bestand leeg blijft!

Bericht door holtjes1 »

Hallo RPG,

dank je wel voor je antwoord maar jou info kan ik niet gebruiken, Ik heb in Openoffice Calc een sheet aangemaakt met een aantal formules,
degene die deze sheet gaat gebruiken heeft niet zoveel ervaring met excel enz..
wat ik wil voorkomen dat ze het originele sheet opslaat met alle haar eigen ingevoerde gegevens (zoals cijfers)
Het zou prettig zijn als er een optie bestaat waarin ze gewoon alles kan toevoegen qua cijfers in mijn sheet maar op het moment dat ze alles wilt opslaan, ze gedwongen wordt door Calc om een andere bestandsnaam te kiezen.

op deze manier blijft mijn sheet voor deze persoon altijd puur qua inhoud.
Jouw template idee, heb ik getest, maar dat is niet zo 1,2,3, gedaan, dat vraagt voor een hoop gestudeer omdat onder de knie te krijgen.

dus nogmaals bedankt voor je antwoord, maar het is het niet helemaal voor deze situatie.

mvg,
OpenOffice 4113 op Windows 10 Home
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Orgineel Bestand invullen maar verplicht opslaan met een nieuwe bestandsnaam zodat orginele bestand leeg blijft!

Bericht door RPG »

Misschien kun je op het Engelse forum gaan zoeken.
Mijn zoek advies is: zoek op het trefwoord: Template
en de auteur : Villeroy

Ik heb zelf dit zoek resultaat gekregen
Zoek resultaat
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Orgineel Bestand invullen maar verplicht opslaan met een nieuwe bestandsnaam zodat orginele bestand leeg blijft!

Bericht door RPG »

Ik krijg het idee dat je, Holtjes1, meer ervaring heb met Excel dan met Calc en daar is niets verkeerds aan. Mijn advies om een een sjabloon te gebruiken geldt waarschijnlijk ook in Excel als beste oplossing. Wanneer mijn idee correct is dat je ervaring hebt in het gebruik van Excel zou ik gaan oefenen met een sjabloon zowel in Excel als in OpenOffice. Op dat moment werk je dus met twee verschillende programma's om een zelfde doel te bereiken. Werk wel met twee verschillende documenten. Mijn ervaring is als ik werk met twee verschillende programma's die het zelfde beogen dat ik nieuwe inzichten krijg die ik in beide programma's kan toepassen.

Om echt de voordelen van een sjabloon te kunnen gebruiken zul je het in de eerste plaats echt moeten opslaan als een sjabloon. Ik denk dat het hebben van de goede extensie niet voldoende is maar echt de daarvoor bedoelde opslag methoden moet gebruiken voor het opslaan van sjablonen. Op die manier krijg je ook pas de bescherming die gewenst wordt.

Sjablonen in OpenOffice vergt inderdaad wat studie maar toch ook weer niet zoveel. Het belangrijkste wat we moeten leren is een duidelijke aanpak die losstaat van de einddocumenten. Ook moet gerealiseerd worden dat het gebruikte sjabloon ook min of meer beschermd moet worden opgeslagen. De reden hiervoor is dat verandering in het sjabloon gemakkelijk doorgevoerd kunnen worden in alle bestaande documenten die afgeleid zijn van dat sjabloon. Dat is ook de reden dat ze opgeslagen zijn in het gebruikers profiel. Maak ook een normaal document waarbij het sjabloon gebruikt wordt en verander daarna het sjabloon iets. Als alles goed verloopt zal na het heropenen van het document waarschijnlijk gevraagd worden of het document bijgewerkt moet worden. Tussentijds moeten waarschijnlijk wel alle veranderingen vastgelegd worden en documenten opgeslagen en afgesloten. Dat is ook niet zo vreemd. Het is al lang geleden dat ik er mee geoefend heb.

Een eenvoudige manier om het sjabloon te beschermen is om het op OS niveau schrijfbeveiligd te maken, dit is natuurlijk ook toe te passen op een standaard document
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2111
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Orgineel Bestand invullen maar verplicht opslaan met een nieuwe bestandsnaam zodat orginele bestand leeg blijft!

Bericht door floris v »

Een template of sjabloon is meer dan een verzameling opmaakprofielen. Ik moet wel bekennen dat ik nog nooit een sjabloon heb gemaakt in Calc, maar je kan in Writer een standaardbrief opstellen en die als sjabloon opslaan, vervolgens kan je elke keer een nieuw document maken op basis van dat sjabloon, en dan komt gewoon de hele brief in beeld. Ik neem aan dat het in Calc niet anders gaat, en dat je formules blijven staan. Je moet haar alleen de discipline bijbrengen om steeds een nieuw document te maken op basis van je sjabloon in plaats van het oorspronkelijke document te openen.
Een alternatief is dat je het oorspronkelijke bestand instelt als alleen-lezen ofwel read-only. Ze kan het dan openen, maar niet bewerken en moet dan een kopie maken om wel te kunnen bewerken. Alleen kan zij dat misschien wel weer ongedaan maken. Dit is een situatie waarin je bij elke oplossing een nieuw probleem kan vinden.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Plaats reactie