Query maken in Base

Bespreek het databaseprogramma
Dick Verhoef
Berichten: 1
Lid geworden op: ma dec 12, 2022 1:31 pm

Query maken in Base

Bericht door Dick Verhoef »

Ik werk met OpenOffice 3.4.1 onder Windows 8. Ik heb een uitgebreide database met artikelen uit een tijdschrift. In de database staan kolommen met Artikeltitel, Jaargang, Maandnummer en Trefwoorden. Met de zoekoptie (Verrekijker) kan ik op trefwoord zoeken maar moet dan steeds doorklikken naar een volgend artikel met dat trefwoord. Ik zou liever een lijst genereren met alle artikelen waarin dat trefwoord voorkomt. Ik probeer dat met een query, die echter steeds lege kolommen oplevert. Hieronder mijn werkwijze.
In het eerste scherm van de Queryassistent geef ik onder Tabellen de juiste database aan. Vervolgens verplaats ik alle velden naar rechts zodat ze alle in de query getoond zullen worden.
In het tweede scherm kies ik de Jaargang als eerste sorteercriterium en wel oplopend. Als tweede criterium kies ik het maandnummer, eveneens oplopend. De overige sorteeropties laat ik op ‘-geen-‘ staan.
In het derde scherm laat ik ‘Exacte overeenkomst’ aangevinkt staan, onder Velden selecteer ik de kolom met trefwoorden, als voorwaarde kies ik ‘is gelijk aan’ en onder waarde typ ik het trefwoord in waarop ik wil laten zoeken.
Het vierde scherm (Aliassen) gebruik ik niet.
In het vijfde scherm geef ik de query een herkenbare naam, kies ik voor Query weergeven, controleer of alle gegevens juist zijn en klik op Voltooien.
Vervolgens krijg ik een tabel met de juiste kolommen, maar zonder enige inhoud terwijl het opgegeven trefwoord toch echt meermaals in de database voorkomt en ook juist gespeld was.
Wat doe ik / wat gaat er fout?
Veel dank voor elke reactie.
Open Office 3.4.1
Windows 8
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Query maken in Base

Bericht door RPG »

Ik geloof niet dat ik de query assistent echt gebruikt heb. Ik heb er nu ook naar gekeken en het werkt bij mij niet. Ik weet niet of de query assistent kan werken. Ik zelf bent meer van de ontwerpweergave. Dat is ook niet zo moeilijk en dat geeft betrekkelijk snel resultaat.

Je kunt ook eerst de query assistent gebruiken en het later aanpassen door er rechts op te klikken.

Het zoeken is in principe ook gewoon te doen op een standaard tabel. Elke tabel in Base heeft boven meestal de navigatie werkbalk in een formulier staat het onderaan. Hier is best al veel mee te doen. het wordt beschreven in de helpfile bij de zoek index met het volgende: Navigatiebalk;formulieren.

Wanneer je op zoek bent naar een woord in een veld dan moet je echte een goede instructie gebruiken. Het onderstaande is een voorbeeld.

Code: Selecteer alles

SELECT "ID", "tekst" FROM "informatie"
 WHERE "informatie"."ID" = "informatie"."ID" AND "tekst" LIKE '%alter%'
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Query maken in Base

Bericht door eremmel »

Je schrijft "In het derde scherm laat ik ‘Exacte overeenkomst’ aangevinkt staan, onder Velden selecteer ik de kolom met trefwoorden, als voorwaarde kies ik ‘is gelijk aan’ en onder waarde typ ik het trefwoord in waarop ik wil laten zoeken."
Als je meerdere trefwoorden in één kolom hebt, dan kun je geen 'Exacte overeenkomst' gebruiken. Want je wilt dat de waarde IN een veld voorkomt. In SQL gebruik je hiervoor Tabel1.TREFWOORDEN LIKE '%woord%' zoals reeds aangegeven.

Je moet dus bij stap drie je trefwoorden-veldnaam, 'like' / 'is vergelijkbaar met' selecteren en dan als je zoekt op 'woord' invoeren '%woord%' (zonder die quotes).
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Query maken in Base

Bericht door RPG »

Ik heb vandaag nog eens geprobeerd hoe de query assistent werkt. Na ook de help file goed gelezen te hebben bleek de query assistent ook goed te werken. Voor het lezen van de help file is het gebruik van de help knop op de popup gemakkelijk. Je kunt dan ook de verklaringen lezen die voor elke scherm gelden. Die verklaringen in de popup zelf staan zijn niet zo duidelijk.

Voor het zoeken waar Eremmel en ik "Like" gebruiken wordt in de query assistent ALS gebruikt maar in het filter GELIJK gebruikt. Dit verschil is echt iets om vrolijk van te worden.

Mijn advies met het oefenen: is probeer niet meer dan een enkele optie te gelijk in te vullen. Je kunt dan eerst constateren of iets werkt. Later kunnen dan meer opties ingevuld worden.

Laat je niet ontmoedigen want het schrijven van query's en filteren van gegevens is echt wel mooi.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Query maken in Base

Bericht door RPG »

Ik merk nog steeds dat het lezen en herlezen van de helpfile aan te bevelen is. Op deze manier is het mogelijk om steeds nieuwe dingen te ontdekken.

Onder het trefwoord: filteren
Onder dit trefwoord zijn twee aanduidingen
*) filteren;gegevens in formulieren
*) filteren;gegevens in gegevensbronnen

Het filteren in zelfgemaakte formulieren biedt best veel mogelijkheden. Dit is zeker het geval wanneer men beschik over goede tabellen. Het ontdekken van diverse mogelijkheden is soms niet zo gemakkelijk aangezien het nauwelijks beschreven wordt.

De laatste tijd maak ik meer gebruik van het filteren van gegevens in formulieren. Bij het lezen van de helpfile kwam ik het volgende tegen:
U kunt tijdens het ontwerpen van uw formulier de eigenschap Filtervoorstel voor elk tekstvak op het tabblad Gegevens van het overeenkomstige dialoogvenster Eigenschappen instellen. Bij volgende zoekacties in de filtermodus kunt u een keuze uit alle informatie in deze velden maken. De veldinhoud kan dan gemakkelijk met behulp van de functie Woordinvulling worden geselecteerd. Vergeet echter niet dat deze functie een grotere hoeveelheid geheugen en tijd nodig heeft, in het bijzonder bij gebruik in grote databases; gebruik deze functie dus spaarzaam
Deze tekst had ik wel vaker gelezen maar ik had nog nooit de goede betekenis gevonden en ook niet gezocht. Het blijkt dat dit echt helpt bij het maken van zoek opdrachten als in een kolom enkel en alleen trefwoorden staan en ik gebruik maak van op formulier gebaseerde filters. Ik krijg in filter mode een soort keuze lijst.

Op formuliergebaseerde filters zijn alleen mogelijk wanneer de Navigatietoolbar getoond wordt. Ook moet ik Engelse woorden in typen dus:
Like in plaats als of gelijk

Ik heb dit geprobeerd met ApacheOffice 4.1.14 wel een test versie.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie