grote tabellen samenvoegen
grote tabellen samenvoegen
Ik heb twee hele grote tabellen, één koloms, tientallen rijden in zo'n 70 A4's. Beide tabellen zijn gelijk aan elkaar en bevatten alleen tekst.
Ik wil de twee tabellen samenvoegen, maar lukt niet, menu 'Samenvoegen' is grijs (niet geactiveerd). Heeft Writer een limit? Wat kan ik doen?
Ik wil de twee tabellen samenvoegen, maar lukt niet, menu 'Samenvoegen' is grijs (niet geactiveerd). Heeft Writer een limit? Wat kan ik doen?
OpenOffice 4.1.13
Re: grote tabellen samenvoegen
Beschrijf eens hoe je aan die getallen komt en wat het voor moet stellen?
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
Voor zover ik weet, is er geen grens aan het aantal rijen van een tabel. Ik herinner me wel dat het werken met tabellen die zich uitstrekken over een groot aantal pagina's geen genoegen is. Maar dat is off-topic. Weet je zeker dat de tabellen niet al samengevoegd zijn? Want dan wordt de menu-optie Samenvoegen inactief (grijs). Bij rechtsklikken in de tabel verdwijnt de optie Tabellen samenvoegen helemaal als de tabellen al samengevoegd zijn.
Je kunt makkelijk zien dat de tabellen niet aan elkaar zitten door een tabel te selecteren. De tweede tabel wordt niet geselecteerd. Ook als je de rijen sorteert wordt slechts één tabel gesorteerd, dus zijn aparte tabellen.
Zelfs als ik na de grote tabel er een van twee rijen direct onder zet, licht 'Samenvoegen' niet op.
Dat het 70 pagina's zijn kun je onderaan in de balk zien.
Ik vrees dat het bestand te groot is.
Zelfs als ik na de grote tabel er een van twee rijen direct onder zet, licht 'Samenvoegen' niet op.
Dat het 70 pagina's zijn kun je onderaan in de balk zien.
Ik vrees dat het bestand te groot is.
OpenOffice 4.1.13
Wij kunnen dat natuurlijk niet zien.
We denken graag mee, maar we krijgen te weinig informatie om iets zinnigs over je probleem te kunnen zeggen. Maar ik doe een gok. Ik begrijp wel dat je een soort database aanlegt met gegevens die je in een eenkolomstabel hebt staan om ze makkelijk te kunnen sorteren. Je kunt de sorteeropdracht ook gebruiken gewone tekst, dan sorteert hij alinea's. Als elk "record" in je tabellen uit maar één alinea bestaat, kun je afzien van het gebruik van tabellen en gewoon de hele tekst selecteren en sorteren. Je werkt dan ook sneller dan met zo'n grote tabel.
We denken graag mee, maar we krijgen te weinig informatie om iets zinnigs over je probleem te kunnen zeggen. Maar ik doe een gok. Ik begrijp wel dat je een soort database aanlegt met gegevens die je in een eenkolomstabel hebt staan om ze makkelijk te kunnen sorteren. Je kunt de sorteeropdracht ook gebruiken gewone tekst, dan sorteert hij alinea's. Als elk "record" in je tabellen uit maar één alinea bestaat, kun je afzien van het gebruik van tabellen en gewoon de hele tekst selecteren en sorteren. Je werkt dan ook sneller dan met zo'n grote tabel.
Ik denk dat er beter geoefend kan worden met kleine tabellen. dat werkt gemakkelijk naar mijn idee en je leert dan hoe het werkt. En uit de help file lees ik dat de tabellen naast of onder elkaar moeten staan :Voegt twee opeenvolgende tabellen samen tot één enkele tabel. De tabellen moeten direct naast elkaar staan en niet zijn gescheiden door een lege alinea.
Dank voor reacties. Het is een beetje moeilijk uit te leggen. Samenvoegen van tabellen ken ik.
Ik heb in WordPerfect één grote tabel met 1300 rijen (om op onderwerp te kunnen sorteren, maar WP kan sortering niet meer aan, Writer doet dat zo te zien wel.) in bijna 500 pagina's gemaakt in vele jaren. Als ik bestand / tabel inlees in Writer, dan maakt Writer er spontaan meerdere tabellen van. Deze probeer ik weer samen te voegen, maar dat kan/lukt niet...
Ik heb in WordPerfect één grote tabel met 1300 rijen (om op onderwerp te kunnen sorteren, maar WP kan sortering niet meer aan, Writer doet dat zo te zien wel.) in bijna 500 pagina's gemaakt in vele jaren. Als ik bestand / tabel inlees in Writer, dan maakt Writer er spontaan meerdere tabellen van. Deze probeer ik weer samen te voegen, maar dat kan/lukt niet...
OpenOffice 4.1.13
Het zou kunnen dat ik een iets andere ideeën heb dan Floris v maar dat is niet erg het laat jou de keuze.
Het belangrijkste is dat je in ieder geval extra kopieën hebt van de gegevens in het geval het niet goed loopt. Maak ook extra kopieën wanneer een bepaalde mijlpaal bereikt is.
Ik mis nog steeds over wat voort soort tabel en gegevens het nu gaat. Maar uit de weinige gegevens maak ik op dat ik een benadering van een database zou kiezen. Hiervoor kun je in ApacheOffice het beste de tabel kopiëren naar een werkblad. LibreOffice kent de mogelijke om een database te maken van tabellen in een tekstdocument.
Al met al betekent dat je een andere manier van werken moet zien te vinden.
Wanneer je toch de zelfde manier van werken wilt houden als in Wordperfect dan is het misschien ook verstandig eerst met een klein deel van de gegevens te beginnen als proef om te leren. Het oefenen gaat gemakkelijker met 13 rijen en een 5 bladzijden.
Het belangrijkste is dat je in ieder geval extra kopieën hebt van de gegevens in het geval het niet goed loopt. Maak ook extra kopieën wanneer een bepaalde mijlpaal bereikt is.
Ik mis nog steeds over wat voort soort tabel en gegevens het nu gaat. Maar uit de weinige gegevens maak ik op dat ik een benadering van een database zou kiezen. Hiervoor kun je in ApacheOffice het beste de tabel kopiëren naar een werkblad. LibreOffice kent de mogelijke om een database te maken van tabellen in een tekstdocument.
Al met al betekent dat je een andere manier van werken moet zien te vinden.
Wanneer je toch de zelfde manier van werken wilt houden als in Wordperfect dan is het misschien ook verstandig eerst met een klein deel van de gegevens te beginnen als proef om te leren. Het oefenen gaat gemakkelijker met 13 rijen en een 5 bladzijden.
Dank voor reactie. In werkblad gaat het wat beter, dank voor tip. Ik geef toch voorkeur aan tekstverwerker. Die hebben blijkbaar moeite met een tabel met zo'n 1200 rijen, één kolom en 300.000 woorden over zo'n 500 pagina's.
OpenOffice 4.1.13
Floris v weet beter het antwoord op vragen of de grootte van de tabellen een probleem maar uit zoeken op het Engelstalige forum heb ik het idee gekregen dat Wordperfect het begrip "parallelle kolommen" , in het Engels "parlellel columns". Het schijnt dat die niet tot niet gemakkelijk naar een ander programma zijn te verplaatsen.
Het lijkt mij verstandig om in de eerste plaats de gegevens veilig te stellen en daarna kijken hoe er verder mee te werken.
Je kunt zelf aangeven of je met "parallelle kolommen" gewerkt hebt.
Het lijkt mij verstandig om in de eerste plaats de gegevens veilig te stellen en daarna kijken hoe er verder mee te werken.
Je kunt zelf aangeven of je met "parallelle kolommen" gewerkt hebt.
Dat is een mooi understatement. Daar hou ik van. Zeker, zoveel tekst in een tabel zet een tekstverwerker onder behoorlijke druk. Ik herinner me dat MS Word 7 ook in de problemen kwam bij het sorteren van grote hoeveelheden gegevens, dan kreeg je twee apart gesorteerde blokken, allebei van A tot Z, terwijl het dus één gesorteerd blok had moeten zijn.
Misschien is het toch beter de zaak te splitsen in delen die dan steeds afzonderlijk gesorteerd kunnen worden. Bijvoorbeeld een deel 1 met A t/m M en een deel 2 met de letters N t/m Z. Of meer delen. Een bijkomend voordeel is dat je dan waarschijnlijk ook sneller kan werken.
Ik heb hem nog in WPx4 staan. Dat werkt op zich prima, maar het sorteren gaat niet ([problems met "32K sort limit") meer. Mooi is het als je kunt sorteren dan kun je een specifiek onderwerp/woord (soms beginnend met a, soms b, enz.) , als eerste woord in een rij, onder elkaar krijgen. In twee tabellen gaat dat niet.
OpenOffice 4.1.13
Daar snap ik niets van.
Rijen in tabellen met tekst kun je sorteren op het eerste woord beginnend met een a, b c, enz.
OpenOffice 4.1.13
Dat is inderdaad het idee van sorteren, ja.
Maar we hebben hier twee problemen die door elkaar gaan lopen. 1. Twee tabellen met heel veel rijen samenvoegen. 2. Een grote tabel sorteren. Mijn idee voor het tweede probleem was, zeker als je toch met twee tabellen begint: sorteer de twee tabellen eerst apart. Vervolgens splits je elke tabel in twee of meer stukken, die dus al gesorteerd zijn. Het kan handig en veilig zijn om dat met een kopie van je bestand te doen en dan twee nieuwe bestanden aan te maken; in het ene zet je de deeltabellen met de letter A-M, in het andere die met N-Z. Vervolgens kun je de deeltabellen in de aparte bestanden hopelijk samenvoegen (anders moet je de procedure herhalen met kleinere stukken, bv A-G en H-M), en dan de resulterende tabellen sorteren. Die kun je daarna weer in één bestand zetten. Als ze erg groot zijn, is het misschien een idee om een hoofddocument te maken en de deeltabellen in subdocumenten te zetten, dat zal ook enorm schelen bij toekomstige sorteeracties.
Maar we hebben hier twee problemen die door elkaar gaan lopen. 1. Twee tabellen met heel veel rijen samenvoegen. 2. Een grote tabel sorteren. Mijn idee voor het tweede probleem was, zeker als je toch met twee tabellen begint: sorteer de twee tabellen eerst apart. Vervolgens splits je elke tabel in twee of meer stukken, die dus al gesorteerd zijn. Het kan handig en veilig zijn om dat met een kopie van je bestand te doen en dan twee nieuwe bestanden aan te maken; in het ene zet je de deeltabellen met de letter A-M, in het andere die met N-Z. Vervolgens kun je de deeltabellen in de aparte bestanden hopelijk samenvoegen (anders moet je de procedure herhalen met kleinere stukken, bv A-G en H-M), en dan de resulterende tabellen sorteren. Die kun je daarna weer in één bestand zetten. Als ze erg groot zijn, is het misschien een idee om een hoofddocument te maken en de deeltabellen in subdocumenten te zetten, dat zal ook enorm schelen bij toekomstige sorteeracties.
Mijn tabel in stukken gehakt, en de stukken overgebracht naar Writer. Maar weer na ongeveer 70 bladzijden gaat het plakken van gehakte stukken niet meer. Writer plakt dan nog maar één rij. En na pagina 70 pagina's gaat 'samenvoegen' uit staan, is 'samenvoegen' nergens niet meer mogelijk.
OpenOffice 4.1.13
Vooruit, ik heb een proefbestand gemaakt met eindeloze kopieën van de "blinde tekst", met één woord per regel. In totaal 5901 woorden. Het converteren naar een tabel was een beetje een dingetje en er kwam twee keer een waarschuwing dat OpenOffice niet reageerde, ik heb gewacht en uiteindelijk is het wel gelukt. Daarna ergens in het midden de boel gesplitst, duur de ook even, en daarna weer de tabellen kunnen samenvoegen.
Het aantal rijen is dus niet het probleem. Misschien bestaan uw rijen uit meer tekst, maar zonder materiaal om mee te werken wordt het lastig te zeggen waar het aan kan liggen dat er niet één tabel van te maken valt.
Het aantal rijen is dus niet het probleem. Misschien bestaan uw rijen uit meer tekst, maar zonder materiaal om mee te werken wordt het lastig te zeggen waar het aan kan liggen dat er niet één tabel van te maken valt.
Goed om te lezen.
Sommige rijen bevatten bijna 2000 woorden. Ik zal eens kijken of ik grote rijen kan opdelen in kleinere rijen. Maar het is een hele klus in zo'n groot bestand.
Sommige rijen bevatten bijna 2000 woorden. Ik zal eens kijken of ik grote rijen kan opdelen in kleinere rijen. Maar het is een hele klus in zo'n groot bestand.
OpenOffice 4.1.13
Henk, volgens je onderschrift gebruik je OpenOffice, overweeg eens ook LibreOffice te installeren (Kan gewoon naast elkaar). Die zou best wel eens wat meer kunnen betekenen voor je.
Met het gebruik van zoveel tekst in een document zoek je wel de grenzen op. Ik denk dat Excel en/of een database daar beter voor is, maar vraagt wel anders naar het probleem te kijken.
Zelf zou ik met platte tekst aan de gang gaan in een *.txt bestand en dan wat gnu tools gebruiken beetje perl/python code etc., Kun je elke regel op elk gewenst patroon sorteren en ook snel filteren (zoeken). Maar niet iedereen heeft dat soort zaken in z'n toolbox.
Met het gebruik van zoveel tekst in een document zoek je wel de grenzen op. Ik denk dat Excel en/of een database daar beter voor is, maar vraagt wel anders naar het probleem te kijken.
Zelf zou ik met platte tekst aan de gang gaan in een *.txt bestand en dan wat gnu tools gebruiken beetje perl/python code etc., Kun je elke regel op elk gewenst patroon sorteren en ook snel filteren (zoeken). Maar niet iedereen heeft dat soort zaken in z'n toolbox.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Dank, geprobeerd: LibreOffice. Geen verbetering, heel ander uiterlijk. Ja, mijn bestand zal tegen de grenzen aanzitten wat een tekstverwerker aan kan. Vreemd.
Excel of een werkblad in Openoffice is weer niet echt een tekstverwerker, dus ook niet ideaal.
Zal er mee moeten dealen.
Excel of een werkblad in Openoffice is weer niet echt een tekstverwerker, dus ook niet ideaal.
Zal er mee moeten dealen.
OpenOffice 4.1.13