na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bespreek het presentatieprogramma
wimapon
Berichten: 5
Lid geworden op: wo sep 21, 2022 10:02 pm

na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bericht door wimapon »

Ik ben een zeer onervaren gebruiker. Ooit maakte ik presentaties met open office. Nu doe ik na lange tijd het weer en kom een vreemd probleem tegen. als ik in de diasorteerder een dia verschuif naar een andere plek verdwijnt de inhoud van deze dia ( een foto ) of verdwijnt de inhoud van een willekeurige andere dia. Ik krijg de inhoud dan niet meer terug.
Wat doe ik fout, of hoe los ik dit probleem op.
s.v.p. help me.
Wim
Apache openoffice 4 op windows
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bericht door RPG »

Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Het verwisselen van het gebruikers profiel wil vaak helpen. Ik heb gelezen dat wanneer je nu versie 4.1.13 gebruikt dat een nieuw gebruikersprofiel echt noodzakelijk is.

Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geef het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bericht door RPG »

Ik heb vandaag ook nog even op het Engelse forum gezocht en daar kwam ik de volgende algemene adviezen tegen.
[*]Sla het bestand waarmee gewerkt altijd op met ODF extensie. Voor delen van het bestand kan eventueel een andere extensie gebruikt worden.
[*]De huidige foto's zijn dermate groot dat het verstandig is om de foto als bestand kleiner te maken. Bewaar wel het origineel.
[*]Een enkele foto kan wel in een bestand maar veel foto's in een bestand geven toch vaak problemen.
[*]Het advies van foto's in het bestand of als hyperlink is niet eenduidig. Oefen hier goed mee als de presentatie gegeven vanaf een andere computer. Test goed of de foto's er zijn.
[*]Als de problemen niet opgelost kunnen worden is het overstappen naar LibreOffice te overwegen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
wimapon
Berichten: 5
Lid geworden op: wo sep 21, 2022 10:02 pm

Re: na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bericht door wimapon »

Beste RPG,
Bedankt voor je snelle reaktie.
Ik heb inderdaad hele grote fotoos in mijn presentatie.
Sommige zijn 8 MByte groot.
Het probleem doet zich pas voor als ik een stuk of 30 dia's erin heb.
Dat lijkt inderdaad op te veel data.

Ik ga het nogmaals overnieuw doen maar dan met kleiner gemaakte fotoos.

Heel erg bedankt!
Apache openoffice 4 op windows
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bericht door RPG »

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om de foto's kleiner te maken met ApacheOffice maar wel met LibreOffice. Je zou natuurlijk een extern programma kunnen gebruiken. Het gaat er om dat het aantal bytes kleiner wordt. Voorzover ik weet werkt het als volgt in LibreOffice

Geef de foto de gewenste groote op het scherm
Pas nu compressie toe.
Controleer het resultaat bij vertoning.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
wimapon
Berichten: 5
Lid geworden op: wo sep 21, 2022 10:02 pm

Re: na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bericht door wimapon »

Beste RPG,
Ik heb het userprofiel ingevuld.... was leeg.
Ik heb de fotoos kleiner gemaakt.... ongeveer 50 KByte.

Nog steeds gebeurt hetzelfde, al met 10 dia's in de presentatie.... je zet dia een bij het geheel, en daarna doe je de diasorteerder.
Je ziet dan alle dia's , hierna bekijk je de presentatie. dan blijkt een dia verdwenen... het plaatje met de
titel is er nog, maar de dia zelf is weg ( en niet meer terug te krijgen). Daarna is hij in de diasorteerder ook verdwenen.

Ik heb libre office geprobeerd, maar die heeft geen diasorteerder en daardoor raak ik verdwaald in de dia's.
Ook vind ik niet een geschikte layout.

Ik weet het niet meer....
Apache openoffice 4 op windows
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bericht door RPG »

Ik heb het idee dat je niet echt het gebruikersprofiel vernieuwd heb maar ik kan dat niet bewijzen. Vernieuw gewoon nog een keer het gebruikerprofiel. Je kunt dan controleren of na het opnieuw opstarten van OpenOffice er automatisch gevraagd om de naam op nieuw in te vullen: dan is het gebruikers profiel vernieuwd. Zoals je het nu opschrijft lijkt het alsof het gebruikers profiel niet vernieuwd is. Het invullen van een niet eerder ingevulde naam in het oude profiel helpt niet. Het is ook nooit zeker of OpenOffice compleet uitgeschkeld is geweest en daarom herstart ik ook vaak de computer. Als oude computer gebruiker heb ik geleerd om de computer soms compleet te herstarten. ApacheOffice heeft dat meer nodig dan LibreOffice.

LibreOffice heeft ook een diasorteerder. Maar zowel in ApacheOffice als in LibreOffice kun je de dia's ook organiseren op de plek waar de dia's onder elkaar staan.

Bij het lezen op het Engelse forum werd ook vermeld dat ApacheOffice mogelijk ook een fout heeft. Je zou kunnen kijken of overstappen naar de nieuwste versie van ApacheOffice helpt maar ook dan is het noodzakelijk om het gebruikersprofiel succesvol te vernieuwen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bericht door RPG »

Wanneer je enig vertrouwen krijgt of in ApacheOffice of in LibreOffice dan kan het soms ook helpen goed te spelen met hetal of niet zichtbaar maken van delen op scherm. Dat gebeurd meestal in
Menu --> Beeld --> een door de gebruiker gekozen iets.

Ook spelen met het zichtbaar maken van die werkbalken die speciaal voor een presentatie betekenis hebben is soms aan te raden. Daarna krijg je soms dat werkbalken soms alleen getoond worden wanneer een bepaald deel van het actief is. Waarom schrijf ik dat misschien kun je dan ook instellem hoeveel dia's je tegelijk wilt zien om te sorteren. Op de werkbalk "Diamodus" is in te stellen hoeveel dia je wilt zien in de sorteerder of in een ander venster "Dia's"

DiaSorteerde
Via het menu kun je kiezen voor het tonen van de diasorteerder
menu --> Beeld _>DiaSorteerder

iets lager kun je instellen dat de tabnamen zoals diasorteerder al of niet getoond moeten worden. Dit kan voorzover ik weet alleen in LibreOffice
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
wimapon
Berichten: 5
Lid geworden op: wo sep 21, 2022 10:02 pm

Re: na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bericht door wimapon »

Beste RPG,
Ik geloof dat ik het gevonden heb.
Bij de optie EXtra, opties, geheugen heb ik alle waarden flink opgehoogd.
Sinds dat moment zie ik geen problemen meer....
Ik hoop dat het zo blijft.

een jaar of 10 geleden gebruikte ik ditzelfde programma voor vele lezingen.
En altijd ging het goed.

Nu zijn de fotoos groter, dus dat zal het hem wel zijn.

Ik laat je nog weten hoe het is afgelopen.
Tot zover , heel erg bedankt voor je hulp

Wim
Apache openoffice 4 op windows
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bericht door RPG »

Het zou best kunnen dat door het geven van meer geheugen ruimte de problemen opgelost zijn.

Overstap naar LibreOffice
Ik kan ook persoonlijk wel begrijpen dat het overstappen naar LibreOffice wel wat problemen geeft. Ik heb zowel ApacheOffice als LibreOffice op de computer staan. Een hele tijd heb ik alleen maar gewerkt met alleen ApacheOffice 4.2, een testversie, maar nu werk ik toch weer toe naar het hoofdzakelijk gebruiken van LibreOffice. Naar aanleiding van de opmerking over het meer geheugen is het mij nu op gevallen dat LibreOffice dat blijkbaar automatisch regelt. Er is niets op tegen om rustig de tijd te nemen voor het overstappen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
wimapon
Berichten: 5
Lid geworden op: wo sep 21, 2022 10:02 pm

Re: na verplaatsen dia's in diasorteerder verdwijnen dia's

Bericht door wimapon »

Hoi RPG,

Ik ga niet overstappen naar Libre office, want ik vind dat datgene waar je aan gewend bent, werkt het best.

Ik heb nu geen problemen meer. Dus het probleem is opgelost.

Nogmaals , hartelijk bedankt voor je hulp en aandacht.

groet

Wim Apon
Apache openoffice 4 op windows
Plaats reactie