Switchboard in Base

Bespreek het databaseprogramma
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Switchboard in Base

Bericht door BartSr »

Zoals ik hier viewtopic.php?p=15930#p15930 heb verteld, ben ik van plan mijn Nederlandse boekhoudpakket om te zetten naar Libre Office Base.
Het genoemde pakket heeft dit formulier https://app.box.com/s/lwakiwdusud4pxj92a67p1fhtbu4xo2e dat automatisch start en van waaruit de benodigde formulieren, rapporten en functies kunnen worden gestart. Maar hoe maak ik zo'n schakelbord in Base?
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Switchboard in Base

Bericht door RPG »

Naar mijn idee is het gebruiken van het databasedocument als Switchboard misschien wel de beste gedachte. Het zou ook wel eens zo bedoeld kunnen zijn.

Wat een databasedocument naar mijn idee ook op een switchboard doet lijken is het feit dat formulieren en rapporten georganiseerd kunnen worden in een mappen systeem. Bij Formulieren en Rapporten is de mogelijkheid tot het invoegen van een Map actief
menu --> Invoegen --> Map
De mappen voor deze Formulieren en Rapporten werken op de zelfde manier zo in de verkenner. Het is niet noodzakelijk dat Formulieren opgeslagen worden in een databasedocument maar rapporten wel.

Aangezien het schrijven van Macro's niet aangeraden wordt is het wel noodzakelijk om de mogelijkheden van de gebruikte Database Engine goed te verkennen. Het resultaat hiervan is hopelijk dat er minder met macro's gewerkt kan worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Switchboard in Base

Bericht door BartSr »

Bij Formulieren en Rapporten is de mogelijkheid tot het invoegen van een Map actief
menu --> Invoegen --> Map
Dit begrijp ik niet, Waar moet ik beginnen?
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Switchboard in Base

Bericht door RPG »

Voorlopig ga ik er vanuit dat de formulieren die gebruikt worden voor het gewenste switchboard staan in het databasebasedocument. In dit databasedocument staan ook de rapporten en queries. De tabellen staan er ook in maar dit vergt wat meer uitleg wat niet in deze draad hoort.

Het is blijkbaar zo dat er in Acces een onderdeel bestaat voor het maken van een Switchboard. Het is erg belangrijk om te realiseren dat zo'n hulpmiddelen hier niet bestaat. De gedachte over een Switchboard is feitelijk niet behulpzaam. Naar mijn idee werken alle onderdelen in een databasedocument; samen als een soort switchboard. Het is misschien ook belangrijk om te accepteren dat het er anders uitziet.

Losstaand switchboard
Wanneer we werken met formulieren die niet in een databasedocument staan dan kunnen die losstaande formulieren gewoon met links verbonden worden.
menu --> Invoegen --> Hyperlink
Lostaande formulieren worden op de Engelse forums als standalone-forms aangeduid.

BartSr schreef: vr jul 29, 2022 11:29 am Bij Formulieren en Rapporten is de mogelijkheid tot het invoegen van een Map actief
menu --> Invoegen --> Map

Dit begrijp ik niet, Waar moet ik beginnen?
Werk je wel met een databasedocument?
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Switchboard in Base

Bericht door BartSr »

Werk je wel met een databasedocument?
Je bedoelt dit?
Schermafdruk van 2022-07-29 14-28-45.png
Schermafdruk van 2022-07-29 14-28-45.png (91.63 KiB) 2080 keer bekeken
Hier komt in Invoegen voor:
Formulier
Rapport
Rapportassistent
Query

etcera, maar geen
Hyperlink
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Switchboard in Base

Bericht door RPG »

De afbeelding die je nu stuurt is van een databasedocument. Een databasedocument is op zichzelf al een Switchboard.
https://support.microsoft.com/en-us/off ... b1565f5471
Ik heb dat vandaag voor het eerst ook opgezocht. Het lijkt nog meer op een Microsoft Switchboard dan dat ik langzamerhand begon te denken.

In de opgestuurde afbeelding is nu "Tabellen" geselecteerd. Daar zijn geen mappen te maken. Mappen zijn te maken wanneer je "Formulieren" of "Rapporten" selecteert.
Hyperlinks zijn hier niet te maken daarvoor moet je gewoon een ander document maken. Zo'n document heeft niets te maken met een databasedocument. Het kan zijn dat gewone documenten die niet zijn opgeslagen in een databasedocument wel de tabellen en queries benaderen in een databasedocument. Maar dan komen we ook langzamerhand in moeilijk woord gebruik.

Formulier
Het woord formulier wordt zowel gebruikt voor documenten; Stand-alone formuliren of formulieren in een databasedocument. Waar het woord ook gebruik wordt is in de form-navigator. Formulieren in formnavigator benaderen tabellen en of queries en de bestuurelementen(controls op zijn Engels). Om deze twee uit elkaar te houden gebruiken we soms ook
doc-form voor documenten
data-form voor wat je ziet in de form-navigator.

Als je dit langzamerhand kunt begrijpen dan komt er ook enige controle over een hetgeen je wilt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Switchboard in Base

Bericht door BartSr »

Na wat zoeken kreeg ik, niet onder Invoegen , maar onder Extra, Invoegtoepassingen
dit
Schermafdruk van 2022-07-30 13-54-01.png
Schermafdruk van 2022-07-30 13-54-01.png (104.42 KiB) 2048 keer bekeken
Maar hier kan ik nietsmee.:crazy: Want: waar vind ik die Base GUI?
Intussen heb ik in Windows ook Libre Office geinstalleerd, maar daar kom ik ook niet verder. Daar moet je eerst nog weer Java JRE installeren Dus stop ik er maar mee. :roll:
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Switchboard in Base

Bericht door RPG »

Je verwacht te veel en waarschijnlijk ook de verkeerde zaken. Nadat je de tabellen gemaakt heb is waarschijnlijk het best om te beginnen met het maken van formulieren. De formulieren kun je organiseren in mappen. Er is blijkbaar nog steeds geen begrip dat er geen handeling nodig is voor het maken van een Switchboard: Je databasedocument is feitelijk het switchboard als je het vult met tabellen, queries, formulieren en rapporten

Ik denk dat het verstandig is om verder in deze draad alleen te praten over de mogelijkheden van een databasedocument en ook alleen nog maar over de mogelijkheden die dat document geeft. Dat betekent dus dat we het niet meer over hyperlinks hebben. Folders komen alleen ter sprake wanneer je de gemaakte formulieren op een bepaalde manier wilt ordenen.

Het nut van folders
Folders in een databasedocument geven de mogelijkheid om een structuur te geven in formulieren en of rapporten. Wat er mogelijk is met de formulieren of rapporten is een andere probleem. Het is ook mogelijk om onderdelen in deze structuur te verplaatsen van het ene onderdeel naar een ander onderdeel. Maar er blijft altijd een verschil tussen een rapport en een formulier. Ik weet niet of ze versleept kunnen worden van een rapport naar een formulier maar het lijkt mij niet verstandig.

Tabellen
Tabellen maar ook views hebben niet de mogelijkheid om daar folders in aan te brengen. Feitelijk staan tabellen wat los van een databasedocument. Tabellen worden beheert door de database-engine en niet door het Base-programma. Wat wel mogelijk is het in databasedocument is: kiezen of een aanwezige tabel al of niet getoond moet worden.
menu --> Extra -- TabelFilter

Het is verstandig om alle menu opties goed te bekijken. Belangrijk is ook om te zien en te ontdekken wanneer welke optie al of niet actief zijn. Zo is de menu optie voor het maken van een folder in een databasedocument alleen wanneer ook formulieren of rapporten getoond worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Switchboard in Base

Bericht door RPG »

In het help deel van LibreOffice staat ook een link naar veel documentatie ook naar een inleiding tot Base.
https://documentation.libreoffice.org/e ... mentation/

Dit is voor het PDF document
https://documentation.libreoffice.org/a ... eGuide.pdf
Het is 483 bladzijden
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Switchboard in Base

Bericht door RPG »

Wanneer je zo iets wilt maken zoals getoond in een van je links dan is het waarschijnlijk alleen mogelijk door gebruik te maken van macro's. Dat komt ook door het feit dat je kiest voor het gebruik van een databasedocument. Op het Engelse forum staan wil macro's die formulieren of andere onderdelen van een databasedocument openen. Er is steeds minder bereid om macro's voor anderen te schrijven.
Persoonlijk heb ik besloten om op het Nederlandse forum buitengewoon spaarzaam iets te vertellen over macro's en op het Engelse forum ben ik niet zo veel actief meer. Misschien dat anderen een poging willen wagen maar ik geef je weinig hoop.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Switchboard in Base

Bericht door RPG »

Ik heb ook nog gezocht voor switchboards voor libreoffice.
Standalone switchboard in LibreOffice Base with out toolbar display possible? - English - Ask LibreOffice is eeen verwijzing naar het LibreOffice forum waar een antwoord wordt gegeven hoe de toolsbars te verwijderen; niet tonen. In die bijdrage staat een link naar Youtube naar een filmpje van TheFrugalComputerGuy.com waarin getoond wordt hoe een Switchboard te maken. In dit voorbeeld wordt uitgegaan van een databasedocument maar de formulieren staan niet in het databasedocument. Het zijn stand-alone formulieren daarom kan het ook zonder macro's

MyRecipes » Extensions is een complete database voor LibreOffice waarin ook een Switchboard is gemaakt. Dit werkt voorzover ik kan zien ook met formulieren en rapporten die op geslagen zijn in het databasedocument. Dit maakt dat er ook gebruikt gemaakt wordt van macro's. Er zijn maar een paar simpele macro's waaronder een direct na het opstarten van het databasedocument.

Ik denk dat de eerste en de tweede link samen voldoende aanknopingspunten geven om met een switchboard te werken.

Toch blijf ik bij de gedachte dat het verstandig is om het gehele ontwerp eerst klaar te maken en daarna pas te denken aan het maken van een zelf ontworpen Switchboard. Het maken van de formulieren en rapporten geeft vertrouwheid met het programma base.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Switchboard in Base

Bericht door BartSr »

Ik stop er mee.
Inmiddels was ik begonnen met het in Odb importeren van access-sql's en dat lukt totaal niet. Omdat die queries essentieel zijn, heeft het weinig zin om verder te gaan. Dank voor je hulp :super:
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Switchboard in Base

Bericht door RPG »

Het omschakelen van het ene programma naar een ander programma is echt niet gemakkelijk. Naar mijn idee is de werkwijze van LibreOffice-base op het eerste gezicht anders maar dat valt soms ook wel mee als de andere manier ook geaccepteerd wordt. Voor de tabellen en queries is het naar mijn idee betrekkelijk gemakkelijk zolang er met Windows op de zelfde computer gewerkt wordt. LibreOffice kan gemakkelijk aan Access gekoppeld worden. Sinds vanmorgen ben ik ook echt eens actief naar de tabellen en queries gaan kijken en in principe laten die zich inlezen. Ik moest een script iets aan passen aangezien er vroeger mdb als extensie was en nu accdb. Ik heb de tabellen nu als CSV.

Dus ik kan de gegevens onder Linux zelfs inlezen. Ik heb het idee dat zelfs HSQLDB 1.8.10 alles wel aan kan. Ik heb niet geprobeerd maar misschien probeer ik nog eens of de MDBtools als driver willen werken voor een database.
Zolang je met Windows werkt en er nog Acces op je computer staat moet het allemaal wel kunnen werken. Geen problemen maken die er niet zijn.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Switchboard in Base

Bericht door BartSr »

Even opnieuw.
Hier https://app.box.com/s/aag348tejxgdacc00n5ri3l9txa5bwwn
kun je het naar Base te porten pakket Boeket.accdb downloaden.
Als je dit opent kom je automatisch in dit startscherm:
Schermafdruk van 2021-03-15 10-49-02.png
Schermafdruk van 2021-03-15 10-49-02.png (67.36 KiB) 2005 keer bekeken
Kun je voor mij
- een aanzet tot hetzelfde startscherm en
- het form Rekeningen raadplegen (de eerste van rij drie)
maken? Dan kan ik verder.
Bart
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Switchboard in Base

Bericht door RPG »

De *.accdb bestanden werken niet op mijn computer. Ik kan alleen de bestanden met een ander programma min of meer uitpakken. Ik kan alle gegevens bestanden om zetten naar een CSV file. Ook de queries kan ik eruit halen en dat worden dat tekstbestanden. Daarna kost het veel moeite voor mij om er wat mee te doen elke bestand moet ik apart inlezen en behandelen. Ik heb voortdurend aangegeven dat het moeilijk zal worden zeker naar de dingen die je vraagt. Dat komt ook doordat je blijkbaar onvoldoende bewust bent van de beperkte mogelijkheden die er in Base zijn en wat wel mogelijk is stelsel matig negeert.

Je richt je met je doelgroep op Window gebruikers want dat is 90% van alle LibreOffice gebruikers. Die hebben voorlopig ook waarschijnlijk Access. Dus waarom zou je alles geschikt maken voor LibreOffice onder Linux, die groep heeft andere gedachten.

Met het volgende script haal ik de gegevens en queries er uit.
#!/bin/bash
# this script is only working with linux.
# the purpose is that this scrip export all files from the mdb database as CSV
# The option I use
#a) Only data files are exported.
#b) Date are exported in year month day style for using in HSQLDB style
#c) Numbers are exported with a point as decimal separator
#
#The script take care all MDB files are exported as a CSV.
#For each MDB file there is made a new MAP.
#
#I have select this method there it was the most easy way to import data in CALC.
#When you still have MS Acces use MS Acces for exporting dat to a CSV. I think this is the best method.


# start this script up from the place where the MDB files are. Then the files are stored in the same map.
# It is not important where this script is.

# Set the field separator to one line
Extentie=.accdb

IFS=$'\n'

for database in $(ls -1 *.accdb )
do
DirNaam="${database%*$Extentie}" # Strip extension from the file name and make the map name

test -d "${DirNaam}" || mkdir "${DirNaam}" # Maak eventueel een map


for query in $(mdb-queries -1 "${database}")
do
#echo "Ik werk aan deze : $database $query"
#echo "Processing this : $database $query"
# etract the query
mdb-queries "${database}" $query >$DirNaam/$query.query
#mdb-prop "${database}" $query >$DirNaam/$query.query.prop # this gives properties of the query and i do see it help you

done




for tabel in $(mdb-tables -1 "${database}")
do
#echo "Ik werk aan deze : $database $tabel"
#echo "Processing this : $database $tabel"
# There are three lines in this script select the line you need
# American month day year
# Europe day month year
# HSQLDB year month day
# mdb-export -D "%m-%d-%y" "${database}" "$tabel" >"${DirNaam}/${tabel}.csv"
# mdb-export -D "%d-%m-%y" "${database}" "$tabel" >"${DirNaam}/${tabel}.csv"
mdb-export -D "%Y-%m-%d" "${database}" "$tabel" >"${DirNaam}/${tabel}.csv"
#mdb-prop "${database}" "$tabel" >"${DirNaam}/${tabel}.table.prop"
done
done
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BartSr
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 4:01 pm

Re: Switchboard in Base

Bericht door BartSr »

Bijgesloten het odb met de voornaamste bestanden
boeket.odb
(41.89 KiB) 72 keer gedownload
OpenOffice 2.4 op Ubuntu 9.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Switchboard in Base

Bericht door RPG »

Het is niet mijn doel dat ik het werk overneem maar het doel isdat de gebruiker zijn eigen werk doet. Het zou een idee zijn om met standalone formulieren te gaan werken. In dat geval kun je werken met het invoegen van hyperlinks naar een document. Het kost dan wel enige moeite om dat form te geven. Dat is allemaal de reden dat ik bij het advies blijf om het databasedocument te gebruiken als gebruikers interface. Dat is ook de manier hoe ik zelf werk. Het is wel zo dat ik knoppen en macro's gebruik in formulieren om andere onderdelen te gebruiken. Het blijft naar mijn idee goed om eerst het geheel te ontwikkelen aangezien er dan ook een beter idee ontstaat hoe Base werkt met zijn beperkingen maar misschien zijn er mogelijkheden die nieuwe wegen openen.

Stand-alone formulieren zijn gewoon writer documenten niet onderdeel van een databasedocument. Het voordeel van deze stand-alone formulieren is dat gegevens uit verschillende databasedocumenten gebruikt kunnen worden. Maar dan kom je veel meer terecht op het omgaan met een database-engine wat ook niet het onderwerp van deze draad is.

Voorlopig lijkt het mij verstandig om deze draad te sluiten aangezien ik er niet veel meer aan toe te voegen heb.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Switchboard in Base

Bericht door DiGro »

Bart,

bijgaand twee documenten:
switch.odt = het schakelbord zoals jij dat in Access hebt (denk ik)
rekeningkaart.odt = het formulier dat nu nog is gekoppeld aan alle knoppen in switch.odt

Voordat je ze kunt gebruiken moet je ze nog koppelen aan je database:

Dat staat uitgebreid vermeld in dit draadje:
https://forum.openoffice.org//en/forum/ ... hp?t=40493

maar dit is het in het kort:

Sla eerst de bestanden op op je computer (ik zou ze bij Boeket.odb zetten, misschien in een map Formulieren)

Open switch.odt en selecteer Beeld > Werkbalken > Formulierontwerp
Schakel Ontwerpmodus "in" op de werkbalk Formulierontwerp (tweede pictogram vanaf links).

Schakel de FormulierNavigator "in" (vijfde pictogram vanaf links).

In het pop-upvenster 'FormulierNavigator', klik met rechts op ELK Formulier (MainForms en SubForms) en klik op Eigenschappen.
Opmerking: Het venster FormulierNavigator laat de structuur van de 'Forms' zien wat elk aantal "MainForms" en hun geassocieerde "SubForms" kan zijn.

Elk MainForm en SubForm kan worden gekoppeld aan een afzonderlijke Gegevensbron (.odb-bestand geregistreerd in OOo/LibO), Type inhoud (Tabel, Query, of opdracht van SQL), en Inhoud (geselecteerd op naam Tabel/Query of handmatig invoeren van SQL).
Opmerking: Je kunt je bestanden van Base (.odb) in OOo/LibO registreren door te klikken op: Extra > Opties... > Base > Databases

In het popupvenster 'Formuliereigenschappen' selecteer de tab Gegevens, en ga dan door met het selecteren van een Gegegevensbron, Type inhoud, en Inhoud voor elk MainForm en SubForm in uw venster van FormulierNavigator.

Als je gereed bent, sluit dan FormulierNavigator, schakel Ontwerpmodus uit en sla het bestand weer op.

Doe nu hetzelfde met Rekeningkaart.odt

Koppel het Mainform (Rekeningkaart) voor Inhoud aan qry_T_Grootboek en SubForm aan qry_T_Boekingen

ps: ik kan Boeket.accdb niet openen en heb dus geen idee hoe de formulieren er in het echt uitzien.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Bijlagen
switch.odt
Schakelbordje
(14.45 KiB) 62 keer gedownload
rekeningkaart.odt
Formulier Rekeningkaart
(12.78 KiB) 62 keer gedownload
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
Plaats reactie