koppeling writer

Bespreek de tekstverwerker
hanssss

koppeling writer

Bericht door hanssss »

Beste allemaal,

Nog niet zo lang actief met Openoffice, maar wel redelijk thuis in MS Office.

Ik wil in OpenOffice domweg velden/gegevens uit een bestand (gemaakt door database/calc) invoegen en/of bijwerken in een of meerdere verschillende sjabloonbestanden in writer (zodat ik niet elke keer hetzelfde tig keer moet typen). Dit was in MS Office goed te doen maar zoiets dergelijks kan ik vooralsnog niet in OpenOffice vinden.

Ik heb dus een bestand met velden (zoals projectnummer, omschrijving project, plaats project, etc). De inhoud van deze velden wil ik bij elk nieuw document kunnen gebruiken in mijn diverse sjablonen (hoe ?). Dus iedere keer bij een nieuw document (zoals rapport, brief, e.d.) moet hetzelfde bestand en velden/gegevens worden gebruikt (via macro en/of basic-code ?), zodat de inhoud van de velden op vaste plaatsen in de sjablonen en bijbehorende documenten gebruikt kunnen worden. De koppeling met het bestand moet dus in elke willekeurige sjabloon aanwezig zijn en via bijwerken (hoe ?) in de documenten komen te staan.

Iemand een idee ? Het lijkt op mailmerge maar dat is niet precies wat ik bedoel.

Hanssss
OpenOffice 3.1 op Windows XP
RPG

Re: koppeling writer

Bericht door RPG »

Hallo

Maak een tabel met een spreadsheet of database.
Registreer het gemaakte in Openoffice als database als het een spredsheet is.
Voor brieven volg verder of het een mailmerge is met maar een ontvanger.
Je kunt met velden werken of de gegevens in de brief slepen vanuit de beamer. Dat is het venster wat zich opent met de F4 toets.
Eventueel kun je ook een adresboek maken of er een gebruiken die al op de computer is.
zie hier of hier

Van sjablonen weet ik niet zoveel maar misschien vertelt floris v daar wat over.

Ik denk zoals je merkt uit het antwoord dat het wel een mailmerge is. Het kan best zijn dat er ook een andere en beter oplossing is.

Romke
LibreOffice 24.2.4.2 op openSUSE Leap 15.6
GerardV

Bericht door GerardV »

Je kunt velden via een macro invullen.
Klein voorbeeld hiervan:

Code: Selecteer alles

sub TeksVeldWijzigen
   oDoc = ThisComponent
   Dim oTextFieldMaster
   oWaarde = oDoc.getTextFieldMasters()
	oTekstveld = "com.sun.star.text.FieldMaster.User." & "NaamTekstVeld"
	oTextFieldMaster = oWaarde.getByName(oTekstveld)
	oTextFieldMaster.Content = "Tekstwaarde"
	oDoc.getTextFields.refresh()
end sub
OpenOffice 3.1 op Windows Vista
Nog niet gehinderd door enige vorm van kennis....
hanssss

Bericht door hanssss »

Ja dat gaat de goede richting op, maar ik mis volgens mij nog de verwijzing in de macro naar het
desbetreffende bestand met de vaste gegevens/velden erin. Het idee is dat dit bestand per project
op dezelfde plaats staat, zodat ik het voor ieder document kan gebruiken binnen dat project (dus brief, fax, rapport etc).

Op zich kom ik er denk ik wel uit, thanks sofar, maar als iemand nog aanvullende tips heeft dan hoor ik dat natuurlijk
graag. Tevens zal ik, zodra klaar en werkend, mijn browsel nog posten.

Met groeten,

Hanssss :D
OpenOffice 3.1 op Windows XP
Plaats reactie