Document is door anderen gewijzigd

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Document is door anderen gewijzigd

Bericht door Madiana »

Ik kreeg een vreemd bericht (in een venster) toen ik in een document een simpele wijziging had gemaakt en de wijziging wilde opslaan. Tussen de wijzigingen en het willen opslaan zaten hooguit 10 minuten.

Hieronder het berichtje:

(Titel) Document is door anderen gewijzigd

? Het bestand is gewijzigd sinds het werd geopend voor bewerking in OpenOffice. Opslaan van uw versie van het document zal de wijzigingen die door anderen zijn gemaakt overschrijven.

Wilt u toch opslaan?

Ik kan begrijpen dat het bestand is gewijzigd sinds het werd geopend voor bewerking in OpenOffice. Het is immers door mijzelf bewerkt. Maar waarom wordt er melding gemaakt over wijzigingen die door “anderen” zijn gemaakt?
En normaal krijg je een dergelijk bericht niet als je een wijziging in een document wil opslaan.

Ik snap er niks van. Maar ik schrik er toch behoorlijk van als er melding wordt gemaakt van “anderen”. Want als anderen iets hebben veranderd kan er alleen van buitenaf inbreuk op mijn pc zijn gemaakt. Dan zou iemand mijn pc moeten hebben gehackt, toch? Of is dit laatste onzin? In mijn woning heeft er in ieder geval 100% zeker niemand op mijn pc gewerkt.

Heeft iemand op het forum ook wel eens een dergelijk bericht gekregen?
Laatst gewijzigd door RPG op zo mar 27, 2022 10:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nieuwe titel geeft meer duidelijkheid RPG
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door RPG »

In Mysterious warning about overwriting changes made by others (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum wordt hetzelfde probleem beschreven.

Het lijkt mij niet verontrustend daar er mogelijk twee versie van OpenOffice tegelijk werken op het zelfde bestand. Het is overigens niet de bedoeling. Aangezien er maar een kleine wijziging is aangebracht is dat later gemakkelijk te controleren of dat is blijven staan.

Sluit voorlopig OpenOffice en sla ook zonodig te bestanden op. Herstart ook de gehele computer en misschien worden alle problemen op gelost.

Taakbeheer
In dien je instaat bent om taakbeheer op te starten is het misschien ook mogelijk om in taakbeheer OpenOffice geforceerd te sluiten nadat je het op een normale manier hebt geprobeerd. Voorzover ik weet moet je in taakbeheer zoeken naar soffice zoeken. Doe de procedure met taakbeheer als je er bekend mee bent en herstarten niet echt helpt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door Madiana »

Dank voor je reactie. Je bericht stelt me een beetje gerust.

Je schreef: Aangezien er maar een kleine wijziging is aangebracht is dat later gemakkelijk te controleren of dat is blijven staan.

Of er door anderen een kleine wijziging is aangebracht, of een grote wijziging, of geen wijziging, dat weet ik eigenlijk niet.
Ik ben zo stom geweest om het document op te slaan nadat ik wat informatie had toegevoegd. Achteraf bezien had ik het document beter niet op kunnen slaan. Dit omdat ik in het pop-up bericht las: 'Opslaan van uw versie van het document zal de wijzigingen die door anderen zijn gemaakt overschrijven.'

Nu kan ik dus niet meer achterhalen of er door anderen wijzigingen zijn gemaakt.
Aan de andere kant, het is een heel lang document dus wijzigingen die eventueel door anderen zijn gemaakt zou ik waarschijnlijk toch niet kunnen vinden.

In het betreffende document staat nogal veel persoonlijke informatie, zoals wachtwoorden. Vandaar dat ik me er zorgen over maak. Als er één document is waarvan ik niet wil dat het in handen komt van derden is het wel dit document.

In Taakbeheer zie ik twee keer OpenOffice staan. Een keer onder het kopje “Toepassingen” en een keer onder het kopje “Achtergrondprocessen”.

Onder het kopje “Toepassingen” staat: OpenOffice 4.1.7.(32 bits). Daarachter staat (8) (een 8 tussen haakjes dus).
Weet iemand misschien wat die 8 betekent?

Onder het kopje “Achtergrondprocessen” staat: OpenOffice 4.1.7.(32 bits). Daar staat geen 8 achter.

Ik heb verder gedaan wat je me aanraadde: OpenOffice afgesloten en de computer opnieuw opgestart.
Ik heb OpenOffice daarna ook nog een keer afgesloten via Taakbeheer. Daarna heb ik opnieuw ingelogd bij OpenOffice. Maar ik zie nu bij Taakbeheer OpenOffice niet meer staan. Niet bij Toepassingen en ook niet bij Achtergrondprocessen. Ik heb Taakbeheer wel afgesloten en opnieuw opgestart. Dus daar ligt het niet aan.

Ik heb verder geen problemen met mijn computer. Dus tja.... Ik kan alleen maar hopen dat niemand in mijn computer heeft ingebroken.
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door RPG »

Ik heb zelf ook naar ik vermoed wel eens zo'n bericht gehad maar ik heb er geen goede (heldere) herinnering aan. Dat is ook de reden dat ik daarom ga zoeken op het Engelse forum en die vertelden iets uitgebreider van wat ik vertelde. Ik geloof dat Keme in dat bericht een soort beheerder is van schoolcomputers. Hij heeft ook meer kennis dan ik heb als eenvoudig thuisgebruiker.

Snelstarter
Sluit voor dat je gaat werken met taakbeheer eerst ook de snelstarter. Dan kan op onderstaande manier
De snel starter is een klein onderdeel wat blijft werken als het ingeschakeld is. Het staat ergens rechts onder in een klein venstertje waar meer kleine programma's staan.
Je kunt het ook uit schakelen in OpenOffice zelf.
Menu --> Extra --> Opties
In de popup
OpenOffice uit breiden door op het driehoekje te klikken.
Naar geheugen gaan
Daar is de mogelijkheid om de snelstarter al of niet in te schakelen tijdens het opstarten.
Je kunt het vinkje weghalen en op die manier de snelstarter uitschakelen. Als het vinkje weg is wordt de snelstarter ook niet op gestart. Het afwezig zijn van de snelstarter merk je tegenwoordig niet meer en is de vraag of het ooit geholpen heeft.

Taakbeheer.
Je bent blijkbaar instaat om met taakbeheer om te gaan. Naar mijn idee is het beste nu. Nu je OpenOffice heb afgesloten incluis de snelstarter is het de bedoeling dat er in Taakbeheer geen Soffice meer voorkomt. Je kunt nu alle voorkomende versies geforceerd sluiten. Hoe het geforceerd sluiten werkt weet ik niet maar mogelijk moet je met de rechtermuisknop op die naam klikken. De 8 tussen haakjes ,(8) kan er wel opduiden dat er 8 verschillende versie tegelijk werkzaam zijn. Als ik in een zoek venster van taakbeheer office in type komen verschillende namen te voorschijn. Ik werk met linux en niet met Windows maar veel verschil is er ook niet.

Geforceerd afsluiten
Wanneer ik met de rechtermuisknop klikt op een naam komt er bij mij een keuze menu:
Stoppen
Beeindigen
Afbreken

Gevoelsmatig zit daar een stijgende lijn in. Afbreken staat voor mijn gevoel voor: geforceerd afsluiten.

Na zo iets heb ik de neiging om de computer te herstarten. Alle wijzigingen kunnen dan goed doorgevoerd worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door eremmel »

RPG schreef:... De 8 tussen haakjes ,(8) kan er wel op duiden dat er 8 verschillende versie tegelijk werkzaam zijn. ...
Iets scherper geformuleerd: er zijn 8 instanties van het zelfde programma actief. Ik heb zelf LO en als ik 2x writer en 1x calc open dan zie ik enkel 1x swriter.exe, 1x soffice.exe en 1x soffice.bin (dus zelfs geen aparte scalc.exe).
Maar het zou zo maar kunnen dat AOO een nieuwe trend volgt waarbij meerdere instanties actief zijn, zoals ook bij Chome of Firefox gebruikelijk is tegenwoordig.
Misschien kun je even experimenteren door ook 2 writer documenten te openen en een calc document en telkens even taakbeheer te raadplegen.
P.S.
Werk je met meerdere gebruikers op die PC en wissel je gebruikers zonder af te melden?
Wel goed dat je zo scherp bent op afwijkend gedrag! Gehackt worden zit h'm vaak in de kleine afwijkingen.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door Madiana »

Dank voor de reacties.

OpenOffice laden tijdens systeemstart stond niet aangevinkt bij mij.

Het woord Soffice ben ik niet tegengekomen bij Taakbeheer
Er staat gewoon OpenOffice 4.1.7 (32-bits) (8) en OpenOffice Writer (32-bits).
Ik weet inmiddels waar die 8 op slaat, nl. op het aantal documenten dat open staat.
Als ik in Taakbeheer met de rechtermuisknop op OpenOffice klik kan ik onder andere op beëindigen klikken. Ook op uitbreiden. Ik kan ook de Bestandslocatie openen. Daar staat wel het woord soffice.

Is het nu nog zinvol om OpenOffice geforceerd af te sluiten?
Ik heb het wel gedaan. Het document waar ik mee bezig was, werd natuurlijk afgesloten. Daar had ik niet stil bij gestaan. Gelukkig had ik het opgeslagen.

Verder is er weer iets heel vreemds gebeurd met het betreffende document.
Het is opeens veranderd in een document met extension PDF-XChange Viewer.

Dus eerst was het document opgeslagen als (bijv.): ov-chipkaart.doc – OpenOffice writer
En nu dus: ov-chipkaart – PDF-XChange Viewer.

Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door RPG »

Madiana schreef:Het woord Soffice ben ik niet tegengekomen bij Taakbeheer
De precieze woorden zijn in dit geval vaak moeilijk daar ik schrijf vanuit Linux en ook al lang geen Windows meer gebruik. Ook zit ik niet zo vaak meer achter een Windows computer. Maar ik heb wel het idee dat je op de goede weg zit.

Zoals ik al eerder geschreven heb OpenOffice moet compleet afgesloten zijn en dan mag er niets meer van OpenOffice in taakbeheer staan. Wanneer er nog wel iets staat in taakbeheer dan moet het afgesloten worden.
Madiana schreef:Als ik in Taakbeheer met de rechtermuisknop op OpenOffice klik kan ik onder andere op beëindigen klikken. Ook op uitbreiden. Ik kan ook de Bestandslocatie openen. Daar staat wel het woord soffice.
De soffice van de bestandslocatie moet je laten staan want die wordt gebruikt voor het opstarten van OpenOffice.
Madiana schreef:Is het nu nog zinvol om OpenOffice geforceerd af te sluiten?
Wanneer je OpenOffice op een normale manier afgesloten heb en het staat nog steeds in taakbeheer kan het geen kwaad om het geforceerd af te sluiten maar in principe staat er dan niets. Als er wel wat staat dan is dat het programma wat afgesloten moet worden omdat het niet normaal beëindigd wordt.
Madiana schreef:Verder is er weer iets heel vreemds gebeurd met het betreffende document.
Het is opeens veranderd in een document met extension PDF-XChange Viewer.
Mogelijk is dat een programma op jouw computer wat PDF's kan veranderen. Ik heb geen kennis van dat programma. Maar als je het weinig of niet gebruik kun je misschien ook verwijderen.
Het kan misschien ook een extensie zijn in een browser.
Laten we acties voor dit deel pas later doen nadat we het eerste probleem hebben opgelost.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door Madiana »

Hallo RPG,

Hartelijk dank voor uw reacties.

Soffice kwam in Taakbeheer niet voor. maar ik kwam het woord later wel tegen. Dus het was goed om te weten dat het woord Soffice met OpenOffice te maken heeft.

Ik heb de indruk dat het probleem inmiddels opgelost is...tenminste, tot op zekere hoogte. Ik weet niet wat ik verder zelf nog kan doen.

Ik maak me nog wel ongerust..... Eerst was er een melding dat het document door anderen is gewijzigd. En toen was het betreffende document opeens een Pdf-document geworden. Ik heb het persoonlijk nog nooit meegemaakt dat een document uit zichzelf een Pdf-document wordt. Dat gebeurt volgens mij niet zomaar vanzelf.

Er zijn de laatste dagen nog wel wat meer onverwachte dingen gebeurd in OpenOffice. Zo stond gisteren opeens een Help pagina voor OpenOffice open. Ik heb dat niet gedaan. En vandaag zag ik opeens het venstertje “Zoeken en Vervangen”... ook dat heb ik niet zelf opgeroepen.

Opeens herinnerde ik me dat een paar dagen geleden iemand iets had geschreven over OpenOffice. Die persoon meende (als ik het me goed herinner) dat er de laatste tijd veel storingen zijn bij OpenOffice (of iets dergelijks). Ik weet er het fijne niet meer van omdat ik het stukje enkel even vluchtig heb gelezen.
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door RPG »

Het zou best kunnen dat er wat onregelmatigheden gebeurd zijn welke je ziet in OpenOffice. Maar functioneel is er de laatste 10 jaar bijna niets veranderd in ApacheOffice. ApacheOffice is het programma wat door jou gebruikt wordt als ik het goed begrijp. In principe wordt ApacheOffice niet meer vernieuwd en is het vervangen door LibreOffice. LibreOffice wordt nog steeds vernieuwd.

Nu het probleem van ApacheOffice is opgelost voorzover ik het kan zien is het misschien de moeite waard om te kijken naar: PDF-XChange Viewer.

PDF-XChange Viewer
Ik ken het programma niet maar het schijnt ondertussen vervangen te zijn door PDF-XChange Editor. Het is niet een programma wat ik waarschijnlijk op mijn computer zou zetten. Het heeft ook niets te maken met ApacheOffice.

Misschien moet je jezelf afvragen of je een bepaald document, waarschijnlijk het document van de reisgegevens, hebt proberen te veranderen met behulp van PDF-XChange Viewer. Ik weet ook niet of het onder die naam staat op jouw computer. De vraag hier is: vindt je het een nuttig programma.

In een eerdere bijdrage in deze draad schreef je dat je het beter niet had kunnen opslaan. Je had het ook met een iets andere naam kunnen opslaan en dan had het later te vergelijken geweest. Aan de ene kant moet je scherp zijn op zulk soort problemen en aanwijzingen maar het is ook niet verstandig om verlamd achter de computer te blijven zitten. Als het vaag blijft moeten we doorgaan.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door Madiana »

Ik gebruik PDF-XChange Viewer al heel lang, af en toe. Maar u heeft gelijk, ik lees nu ook dat PDF-XChange Viewer sinds eind 2018 niet meer wordt ontwikkeld. Ik heb het programma daarom verwijderd.
Maar bij mijn documenten staan een aantal brochures en folders e.d. die met een PDF-Viewer moeten worden geopend. Dus ik heb zo'n programma wel nodig. Ik zie er verder ook geen bezwaar in. Ik heb nooit problemen gehad met de PDF-XChange Viewer. Het is kennelijk een stuk lichter dan Adobe Reader, die ik heel vroeger gebruikte.

U schreef: “Misschien moet je jezelf afvragen of je een bepaald document, waarschijnlijk het document van de reisgegevens, hebt proberen te veranderen met behulp van PDF-XChange Viewer. Ik weet ook niet of het onder die naam staat op jouw computer. De vraag hier is: vindt je het een nuttig programma.”

Ik begrijp niet goed wat u hier schrijft.
Het is geen document met reisgegevens, het is een document met veel persoonlijke informatie, o.a. wachtwoorden. Ik begrijp niet goed in welke zin het van belang kan zijn onder welke naam het staat opgeslagen? Of doelt u op de Viewer?

Als ik zou hebben geprobeerd het te veranderen met behulp van de PDF-XChange Viewer zou ik er geen vraag over hebben... ik moet wel zeggen, ik begrijp echt niet wat u bedoeld.

Normaal gesproken bewerk je een document, d.w.z. je vult het aan met nieuwe informatie, of je verwijdert oude informatie, en je slaat het op met een speciale knop (een soort radiootje op de balk). Voor het veranderen gebruik ik nooit PDF-XChange Viewer. Dat zou ik misschien doen als ik een document heb dat ik aan een ander wil geven, en als ik wil voorkomen dat die ander gegevens op het document verandert. In een PDF-bestand kun je namelijk geen gegevens veranderen. Daarom zijn brochures vaak in PDF. Dan kan Jan en alleman er niet van alles aan veranderen.
Maar als ik dat zou hebben gedaan, dus als ik zelf zou hebben geprobeerd het te veranderen met behulp van PDF-XChange Viewer (wat dus niet mogelijk is) dan zou ik er toch echt geen vraag over hebben.
(Ik gebruik de PDF-XChange Viewer alleen om een brochure of iets dergelijks mee te openen. Ik ben dus blij met een dergelijk programma. Anders zou ik toch een hoop brochures en folders e.d. op mijn computer niet kunnen lezen.)
Ik was overigens niet met het betreffende document bezig. Het stond gewoon opgeslagen tussen de andere documenten. En opeens viel het me op, dat het niet was opgeslagen als .doc document maar als pdf.
Raar maar waar.

Ik heb mijn computer daarna nog uitgebreid gescand op malware maar er is geen malware gevonden.

Ik gebruik inderdaad ApacheOffice. Ik vind het een prima programma. Wel even afwachten of het oké blijft. Bedankt voor de informatie dat het programma niet meer wordt vernieuwd.

Ik ben het met uw laatste zin eens, dat ik het met een iets andere naam had kunnen opslaan. Dan was het nog te vergelijken geweest. Het is wel een heel groot document, van 18 A4tjes. Ik denk dat ik het daarom maar snel heb opgeslagen. Maar achteraf bezien was het wel te doen geweest (het vergelijken) en dan had ik toch meer geweten. Jammer. Zo zie je maar weer, haastige spoed, zelden goed.
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door floris v »

De meest voor de hand liggende verklaring voor een PDF is natuurlijk dat iemand anders uit uw huishouden aan de pc heeft gezeten en toen dat bestand als PDF heeft opgeslagen. Of dat u het zelf (in een onbewaakt moment, per ongeluk of als experiment) hebt gedaan en dat vervolgens bent vergeten, dat zou mij goed kunnen overkomen. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat een hacker zoiets zou doen, maar zeg nooit "nooit".

Bestanden sla je in Writer op met de toetscombinatie Ctrl+S of door te klikken op een ikoontje dat een afbeelding is van een ouderwetse floppy disk, het oudste externe opslagmedium voor pc's, opslagcapaciteit 1,44 MB.

Er zijn heel wat (gratis) PDF-viewers die nog regelmatig worden bijgewerkt. Het lijkt me wel verstandig om iets te gebruiken dat nog wordt onderhouden, niet vanwege nieuwe features maar voor de veiligheid. Er zijn websites met besprekingen van PDF-viewers, bijvoorbeeld https://www.techradar.com/news/the-best-free-pdf-reader. Adobe staat daar op 1, Foxit op 2 en PDF-XChange Viewer op 5, dus zo slecht kan het niet zijn.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door RPG »

Ik geloof niet dat we hier veel meer over kunnen zeggen. Ik deel ook de bijdrage van Floris v.

Voor wachtwoorden zou ik toch een speciaal programma gebruiken. Ik gebruik al jarenlang op mijn computer het programma Gorilla en op de telefoon, android, iets van OpenIntens genaamd: OI kluis. Ik geloof niet dat Gorilla past bij Windows, ik denk dat er dan veel aanvullende software geïnstalleerd moet worden.

Ik gebruik beide programma's voor het bewaren van wachtwoorden als ik betreffende wachtwoorden niet in Firefox wil bewaren. Het zijn alleen maar de belangrijkste wachtwoorden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Madiana
Berichten: 52
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 10:34 am

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door Madiana »

Dank voor uw reacties. Het is altijd fijn als mensen meedenken.

Er komt niemand op mijn computer. Dat is ook de reden dat ik verontrust ben.
Ik werk al ruim 20 jaar met de computer en ik heb nog nooit een document opgeslagen als pdf. Dus dat is ook dit keer niet gebeurd. Ik zou niet eens weten hoe ik een document moet opslaan als pdf. Ik gebruik de PDF Viewer enkel om folders e.d. te kunnen lezen.
Ik denk ook niet dat een hacker zoiets zou doen (de extensie veranderen) maar het is wel opmerkelijk dat er twee keer iets vreemds gebeurt met een voor mij belangrijk document. Waarschijnlijk is er niks ernstigs aan de hand en is er ergens een storing.

Ik heb meteen een andere FDF Viewer geïnstalleerd. Ik wist niet dat de PDF-XChange Viewer niet meer wordt ontwikkeld. Dus fijn dat ik dat te weten ben gekomen. Ik hou mijn computer graag op orde en installeer altijd de laatste updates. Maar de PDF Viewer gebruik ik niet veel.
Ik heb nu een heel eenvoudige, lichte PDF Viewer. Deze voldoet prima voor het af en toe lezen van een brochure e.d.

Eh... het is mij bekend hoe ik een bestand in Writer opsla.
Ik wist dan weer niet dat het een afbeelding is van een floppy disc. Het ziet eruit als een radiootje of televisietje, maar ik geloof u meteen dat het een floppy disc is.

Ik doe op dit moment nog een dieptescan met een Internet security programma. Als daar niks uitkomt vraag ik een computerdeskundige eens naar mijn computer te kijken. Ik vind het niet prettig als er dingen gebeuren die ik niet kan verklaren.

Ik denk dat ik toch maar weer een virusscanner ga installeren. Een paar jaar geleden werd dat mij ontraden (o.a. door Microsoft). De standaard scanner van Windows, Defender, zou erg goed zijn, zo werd mij verzekerd. Maar ik lees nu toch andere dingen op Internet. Volgens de consumentenbond zijn er ook heel goede gratis virusscanners. Deze zouden zelfs niet veel onder doen voor de beste betaalde virusscanner.

RPG
Ik gebruik wel een wachtwoordmanager, LastPass, een digitale kluis voor wachtwoorden. Maar er kan altijd iets gebeuren met de computer. Als hij totaal crasht, en je er niet meer in kunt, ben je al je wachtwoorden kwijt. Als je ze in een document opslaat kun je ze altijd weer opzoeken via de back-up.
OpenOffice 4.1.7 / Windows 10 Home /Firefox 98.0.2 (64-bits)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Document is door anderen gewijzigd

Bericht door RPG »

Misschien ben ik ook wat handiger met de hardware van de computer. Ik plaats gewoon een harde schijf over van de ene computer naar een andere computer en soms werkt alles weer. Tegenwoordig is dat minder eenvoudig. De wachtwoord beheerders die ik gebruik slaan alles op in de computer en telefoon. Bij de telefoon zorg ik er voor het het op een geheugen kaart is.

Soms is de hulp van een computerdeskundige wel handig maar je moet ook afvragen of de kosten tegen de baten op wegen. Het moet ook nog de goede hulp zijn. Tot voor enkele jaren hielp ik in de echte wereld ook nog wel eens mensen met de computer maar de kinderen zijn gelukkig zelfredzaam geworden. Ook is de computerwereld veranderd. In die tijd liep ik soms gewoon even bij mensen binnen om iets te doen. Dat kon ook om dat ik in de buurt woonde en er een persoonlijke band was. Soms is zo'n soort hulp voldoende.
Ik kan mij herinneren dat ik een keer het probleem van een langzame computer voor een klein bedrijf heb opgelost door alleen de harde schijf te controleren. Vijf minuten iets intypen en twee uur wachten, rondwandelen in de stad.

Ik denk dat veel mensen meer moeten weten van de eenvoudige dingen van de computer. In de tijd toen in kennis maakte met computers en nieuwe programma's was een van de belangrijkste dingen het bestuderen van alle menu opties. Tegenwoordig is dat wel wat moeilijker vanwege de grote hoeveelheid menu opties. Ook is het herhaaldelijk lezen van de help file of een handleiding vaak aan te raden aangezien het normale gebruik ook maakt dat zulk soort informatie beter begrepen kan worden. Het is ieder mijn ervaring.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie