punten bewerken werkbalk

Bespreek het rekenblad
bartm
Berichten: 5
Lid geworden op: do jan 20, 2022 1:32 pm

punten bewerken werkbalk

Bericht door bartm »

Bij het maken van een gekleurd vlak met vloeiende lijn wil ik graag de punten veranderen van plek, echter de bogen die je eerder hebt ingesteld veranderen niet vanzelf mee.
Nu heb ik het gebied geselecteerd en punten bewerken aangevinkt in de tekening werkbalk en dan kan je die punten dus individueel verplaatsen. Soms komen er ook vectoren in beeld als ik hem op punten bewerken zet en dan nog dubbelklik op een punt, maar meestal niet. Hoe kan je ervoor zorgen dat je die vectoren aankrijgt?
Heb voorbeeld met gebied toegevoegd, hierop zijn wel de punten te zien en kan je zien dat de lijn gekarteld raakt terwijl ik die mooi glad wil maken door de vectoren te veranderen.
In het verleden vaak gedaan, nu heb ik open office 4.1.6, ik meen dat ik het daarin ook al een paar keer gedaan heb. Het is alleen iedere keer per ongeluk dat die vectoren in beeld komen, krijg het nu niet voor elkaar, kan er dus ook geen plaatje van bijvoegen.
Bijlagen
punten bewerken zonder vectoren
punten bewerken zonder vectoren
Open Office 4.1.6
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: punten bewerken werkbalk

Bericht door RPG »

De getekende lijn lijkt op een "vrije handlijn". Wanneer deze lijn geselecteerd is dan zijn met de rechtermuisknop verschillende mogelijk bereikbaar. Een van deze mogelijkheden is: Punten bewerken.

Die mogelijkheid wordt ook geboden met een knop op de toolbar Tekening . De naam van die knop is: Punten
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: punten bewerken werkbalk

Bericht door RPG »

Ik heb het idee dat hetgeen je vraagt nogal moeilijk is. Voeger ben ik er wel eens tijden mee bezig geweest voordat ik een idee kreeg waar al de figuurtjes voor dienden die verschijnen wanneer je in een bepaalde bewerking mode bent. Het wordt nog moeilijker wanneer punten ingevoegd of verwijderd worden.

Het wordt wel in de helpfile beschreven zowel in calc als in draw onder de: Lijnen tekenen. Dat kun je opzoeken in de Index van het betreffende onderdeel. Als je echt een soort technische tekening wilt maken dan is een ander programma aan te raden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
bartm
Berichten: 5
Lid geworden op: do jan 20, 2022 1:32 pm

Re: punten bewerken werkbalk

Bericht door bartm »

Dank voor de reactie, het is niet echt een technische tekening die ik wil maken, wil meer een gebied in een grafiek arceren.
nu is het per ongeluk na 100x klikken weer even gelukt, als ik het gebied dan deselecteer en opnieuw selecteer werkt het niet meer ... en weer eindeloos klikken tot het per ongeluk goed gaat.
Zie voorbeeld, heb stipje links veranderd door hiervan de vector omhoog te trekken, op andere afbeelding 1 horizontaal opzij getrokken.

Eerst gekeken in de hulp file, die heeft het over een punten bewerken werkbalk die in beeld zou moeten komen nadat je op een figuur op punten bewerken hebt geklikt. Die werkbalk komt bij mij echter helemaal niet in beeld ...

Mocht iemand een idee hebben hoe je opzettelijk die vectoren in beeld krijgt hoor ik het graag :D
Bijlagen
Vraag forum2.jpg
Vraag forum1.jpg
Open Office 4.1.6
bartm
Berichten: 5
Lid geworden op: do jan 20, 2022 1:32 pm

OPGELOST Re: punten bewerken werkbalk

Bericht door bartm »

Misschien zelf iets vaker moeten proberen, het lijkt me nu keer op keer te lukken:

Eerst gebied van de vrijelijn selecteren,
dan dubbel klikken in het gebied, zodat je tekst in het gebied kan schrijven (knipperende verticale lijn in midden van gebied),
(daarna heb je als het goed is een cursor van 4 pijltjes in beeld om iets op te schuiven)
Als je dan met die cursor met de linkermuisknop precies op 1 van de puntjes van je lijn van je gebied klikt, dan krijg je vectoren bij dat punt en kan je daarna ook de andere punten aanklikken. (als je niet precies op een punt klikt maar op de lijn gebeurd er niets, dus je kan net zolang klikkend opschuiven met je cursor tot je op een punt klikt of eentje in een hoek kiezen)

Sorry voor het lastig vallen, hopelijk heeft iemand anders er ook wat aan. (anders ik wel als ik het weer vergeten ben over een jaar :P)
Open Office 4.1.6
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: punten bewerken werkbalk

Bericht door RPG »

De verschillende platte gebieden in een grafiek die de naam hebben van diagramwand en diagramgebied laten zich zonder veel problemen een standaard achtergrond geven. Ik weet niet of de standaardlijst is uit te breiden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: punten bewerken werkbalk

Bericht door RPG »

Ik heb nu wat meer een idee gekregen waar het probleem zich bevind en het is nu ook bij mijn eigen versie van Apache voor het onderdeel Calc zo dat de werkbalk voor het bewerken van punten niet meer getoond wordt. Het werkte eerst goed en nu niet meer. Als ik aan het zoeken ben op het internet is dit ook al langer bekend en er lijkt geen oplossing voor. Het zou kunnen zijn dat het vernieuwen van het gebruikers profiel een tijdelijk oplossing is. Ik krijg het vermoeden dat wanneer de werkbalk voor het bewerken van punten wordt uitgeschakeld via het kruisje op de werkbalk dat dan het probleem ontstaat. Een overstap naar LibreOffice kan tijdelijk helpen maar ik weet niet of daar de oorzaak echt opgelost is.

b]Gebruikers of users profiel[/b]
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geef het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: punten bewerken werkbalk

Bericht door RPG »

Ik heb het idee dat hier verschillende problemen door elkaar heen lopen. Het zou wel eens kunnen zijn dat Draw het beste onderdeel is waar het gewenste uitgevoerd moet worden ook al is het een grafiek wat werkt met gegevens uit een werkblad. Helaas is dat niet duidelijk vermeld. Aangezien OpenOffice een geïntegreerd pakket is het uitwisselen van deze onderdelen niet zo'n probleem.

Er is nog een ander probleem en dat is met Bezierlijnen. Het kan best zo dat er een vrije handlijn getekend wordt maar dat niet alle onderdelen een Bezierlijn zijn. Als ik het goed zie wordt dat voor onderdelen tijdens het tekenen bepaald. Dit klopt ook met de uitgebreidde beschrijvingen in de handleiding van Draw.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
bartm
Berichten: 5
Lid geworden op: do jan 20, 2022 1:32 pm

Re: punten bewerken werkbalk

Bericht door bartm »

Dank voor het verder onderzoeken, zal de user profile vernieuwing eens proberen, kijken of ik daar uit kom. In draw heb ik wel direct de vector lijnen bij een punt, maar dan heb ik weer niet de rest van mijn geschreven tekst erbij en de grafiek moet ik dan ook als plaatje invoegen. Kan ik het als los plaatje in draw maken en invoegen, krijg ik alleen dubbele documenten.
In ieder geval heb ik nu wat oplossingen, dank.
Open Office 4.1.6
RPG
Berichten: 4670
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: punten bewerken werkbalk

Bericht door RPG »

Ik ben na het laatste bericht nog verder aan het zoeken geweest en dan blijkt dat het niet zo gemakkelijk is daar ik nu alleen weet dat je een lijn wilt tekenen die iets met een grafiek te maken heeft. Voor een echt verder zoeken is het misschien beter om een echt voorbeeld te maken waarin ook aan gegeven wordt wat precies beoogd wordt.

Bij bijgevoegd heb ik een simpele gedachte hoe ik het begreep dat het probleem was.
Maak de vormgeving compleet met de grafiek.
Alleen wordt er nog een tekst toegevoegd.
Bijlagen
GrafiekVoorbeeld.ods
Klein voorbeeld
(13.76 KiB) 90 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie