Muziek ja de zoveelste

Bespreek het databaseprogramma
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Muziek ja de zoveelste

Bericht door OldMan60 »

Hallo Allemaal,

Daar was ik weer. Ben een beetje aan het knutselen geweest met Calc. Daar heb ik een muziekcollectie gemaakt die simpel is. Nu heb ik een Base deze collectie over gezet hier in door 2 tabellen en de wizard voor formulieren.
Mijn vraag is: gaat dit werken? Ik weet het. Voor mij moet het echt eenvoudig zijn en gaat deze werken.......
Map1 is hem in Calc
Nieuwe Database is zelf gecreeerd.
Music is door iemand gemaakt, maar ingewikkeld.

Han
Bijlagen
music.odb
(42.78 KiB) 103 keer gedownload
Map1.ods
(14.12 KiB) 102 keer gedownload
Nieuwe Database.odb
(12.44 KiB) 100 keer gedownload
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door RPG »

Gewoon doorgaan met oefenen. Maak de tabel mooi in een werkblad en plak het in een database met alle gegevens en zorg dat een PrimaryKey in komt. Deze moet zich automatisch verhogen.

Later kun je met de Wizard of Assistenten mooie formulieren maken. Maak voorlopig eenvoudige tabellen en zorg dat je gegevens kunt intypen. Voorlopig is het intypen van gegevens belangrijker dan een mooi formulier. Je moet in de eerste plaats plezier krijgen in het verzamelen van gegevens.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door RPG »

Wanneer je een databasebase voor je muziekverzameling wilt maken is het saai in typen van tabellen een eerste vereiste. Dan ontdek je ook wat je wilt verzamelen. Je wilt misschien de namen van een groep maar ook de verschillende leden van een groep. Dit valt onder het ontwerpen van tabellen. Je kunt deze tabellen eerst maken in een werkblad en later kopieren naar een database. Misschien is het verstandig om deze tabellen gelijk in een database te maken. Voor jou kan het wel heel verstandig zijn om door te gaan met de tabellen die al in je databasecocument zijn. Het is ook niet zo moeilijk om een tabel uit te breiden met nieuwe velden zolang je de standaard database gebruikt. Ook wanneer je LibreOffice gebruikt blijft het verstandig om HSQLDB te gebruiken en niet overstappen naar Firebird, deze waarschuwing geldt niet voor mensen die al met plezier Firebird gebruiken.

Tabellen aanpassen of aanmaken
Selecteer een tabel en klik op de rechter muisknop.
Selecteer en kies het gewenste: in dit geval: Edit
Je kunt daar de aanwezige gegevens aanpassen of aanvullen.

Leer klikken
Leer klikken op allerlei onderdelen ook al verandert er niets aan de muis-aanwijzer.
Na de eerste keer klikken wordt er vaak geselecteerd waarna met de rechtermuis knop een keuze gedaan kan worden.
Het selecteren kan soms ook achter gelaten worden door gelijk op de rechtermuisknop te klikken wanneer de muis-aanwijzer daar is.
Soms werkt het klikken soms werkt het niet. Zo is het nu eenmaal

checkpoint defrag;
Moet af en toe uitgevoerd worden in de de SQL opdracht box. Dan wordt in de database allerlei overbodige rommel weggegooid.


Gegevens intypen in tabellen
Wanneer je de tabellen in de database aanpast aan je eigen wensen kun je langzamerhand je gegevens daar gaan intypen. Het gaat net zo als intypen in een werkblad. Je losse gegevens worden dan langzaam een database. Dit is iets wat je zelf moet doen. Er is wel een verschil een tabel in een database doet heel strikt wat er gevraagd wordt.

Ontwerpen van tabellen
Het ontwerpen van tabellen is de eerste stap in het maken van een mooie database. Wanneer je dat niet zelf kunt zal hulp van een ander ook niet veel helpen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Bedankt, voor de zoveelste keer.
Ik heb 2 tabellen gemaakt. En deze voorzien van 1 op alles relatie. Da's al goed.
Met hulp van de wizard, heb ik een formulier gemaakt. Prima, tot zo ver.
Alleen, in de tabel TblArtiesten blijft de ingestelde breedte van een kolom het zelfde. Maar in de Frm Artiesten, lukt het niet om de breedte in te stellen. Ik stel een bepaalde breedte in, sla het op en vervolgen bij het opnieuw openen kolombreedte smal.... Frustratie........

Han
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door RPG »

Je moet gewoon doorgaan met oefenen. Dat oefenen geeft je ook een idee wat je zelf wilt en wat je zelf kunt. De mooie vergezichten van het zelf ontwikkelen van een database is naar mijn idee voor de meesten te hoog gegrepen. Ook voor mij is het langzaam onderzoeken wat ik zelf wil en wat ik kan. Je hebt gemerkt wanneer anderen iets voor jouw maken dat het moeilijk is om daar grip op te krijgen.

Het zou misschien ook een goed idee zijn om te oefenen met een keuzelijst of listbox. Doe dat met twee tabellen waar niet veel gegevens instaan. Je kunt ook zorgen voor een goede kopie van de gegevens.

Wanneer iets niet goed verloopt is het soms gewoon accepteren. Als je lang genoeg oefent komt er vaak een oplossing. Met oefenen denk ik niet in uren maar eerder in weken of maanden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Altijd opbeurend. Mooi.. Ik ben bezig de tabel met TblSingles te vullen met songs van 1 groep. Veel werk, dus veel kopieeren en plakken. Maar het gaat. Langzaam, maar het gaat.

Han
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door RPG »

Je hebt nog nergens vertelt hoe groot jouw lijsten zijn. Tot dusver zie ik lijsten die niet veel tijd hebben gekost voor het inbrengen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door OldMan60 »

RPG,
Ok, hier wat gegevens.
31.4GB Groot , 4740 bestanden.
Gaat dus over enkele honderden Artiesten-Groepen en duizenden nummers. Alles getagged en volgens voorbeeld hier , in Calc gezet.

Han
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door RPG »

Je hebt blijkbaar al een grote hoeveelheid gegevens verzameld. Ik had dat niet verwacht. Het veranderd ook de zaak maar wordt eerder moeilijker dan gemakkelijker.

Blijkbaar is je probleem ook het mooi ordenen van gegevens in tabellen. Het is best mogelijk om je gegevens mooi te ordenen in een spreadsheet/werkblad(en). Het hebben van de gegevens in een database is beter maar ik denk dat het verstandig is om eerst de gegevens mooi in tabellen te plaatsen in werkbladen en daarna pas naar een database over te stappen.

Gebruik maken van Base.
Ook al staan de gegevens in een werkblad Base biedt ook wel mogelijkheden om dat mooi te tonen. Dat helpt je ook te wennen aan Base zelf. Als ik het goed heb gebruik je LibreOffice. LibreOffice heeft ook het database onderdeel voor de dbase tabellen licht verbeterd. Dit maakt misschien mogelijk om langzaam naar meer database-achtige werkwijzen over te stappen.

Misschien het zelfde anders gezegd. Je eerste taak is waarschijnlijk om de gegevens mooi in tabellen te plaatsen het beste kan kan waarschijnlijk in een werkblad gebeuren. Deze tabellen moeten mooi met elkaar kunnen samen werken. Je tweede taak is leren hoe het beste met gegevens gewerkt kan worden. Belangrijk hierbij zijn de kleine tussen tabellen die andere tabellen met elkaar verbinden. In het voorbeeld wat door een kennis is gemaakt voor jou staat zo'n kleine tabel met alleen maar getallen. Deze kleine tabellen die maken vaak de kracht van een database. In een database wordt dat werk hoofdzakelijk op de achtergrond gedaan. Het is ook mogelijk om dat te doen in een werkblad maar dan moeten we het zelf uitzoeken. In een database programma zijn veel hulpmiddelen maar voor leken zijn ze niet direct duidelijk. Ik heb er ook veel moeite mee gehad. Vaak begrijp ik ook maar een klein deel.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Dank voor je reactie. Ik zet eerst alles in de 2 tabellen wat ik gemaakt heb. En zie dan wel weer verder. Het Formulier heb ik gemaakt met de wizard en ik hoop dat dit zo werkt.

H.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door RPG »

Het is mij nog niet complete duidelijk hoe alles is georganiseerd maar ik krijg het idee dat alles in verschillende losse documenten is opgeslagen. Villeroy op het Engelse forum heeft verschillende routine's geschreven waaronder ook een om gegevens uit verschillende losse documenten te verzamelen in een enkel werkblad. Je kunt hierbij zelfs kiezen welk blad nummer verzameld moet worden. Mogelijk werkt het ook voor jouw. Je moet het wel goed toepassen en goed lezen. Ik heb uitgeprobeerd en het lijkt te werken.

Neemt niet weg dat je ook nog een probleem heb met andere bestanden de muziek zelf en foto's. Daar moet ook een oplossing voor gevonden worden.

Probeer niet gelijk alle bestanden maar eerst op enkele want het zou kunnen lijken dat de computer niet meer werkt. Soms heeft de computer enige tijd nodig als er veel werk gedaan moet worden. Je kunt ook oefenen met weinig bestanden.

De link waar je het bestand kunt downloaden
Merge sheets of spreadsheet documents (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Ik hoe het voorlopig zo. Ik heb het stukje (proberen) te lezen. Maar , eerlijk, ik snap er niets van. Ik doe het handmatig en ik zie wel hoe ver ik kom. Duurt wat langer, denk ik.... :D :D

Wat Villeroy gemaakt heeft bestaat uit 3 formulieren en het zou al mooi zijn als dat 1 formulier kon worden. Die wat ik geknutseld heb, werkt wel. Misschien niet volgens de regels, maar het werkt. :mrgreen:

Han
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door RPG »

Ik denk dat het langzaam doen voor jouw het beste is. Neem de tijd en start een andere draad wanneer je een stap verder bent.

In de laatste post bedoel ik niet een database formulier maar een hulpmiddel wat al het over zetten min of meer automatisch doet. Het vookomt veel kopieren en plakken. Daarna moet je nog steeds formulieren maken.

Je moet de map opzoeken waar de bestanden staan. Ik weet niet zeker of dan ook door alle submappen gekeken wordt.
Je moet aangeven welk bladnummer het is: 0
Je moet aangeven of er rijkoppen zijn: 1
Op de knop klikken GO en daarna enige tijd wachten afhankelijk van de hoeveelheid.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door OldMan60 »

Ik denk dat de langzame, record voor record, invullen gewoon de beste manier voor mij is. Ik heb het zip file bekeken, maar dat is te technisch voor mij. Hier snap ik echt niks van. Dit voor de techneuten hier op de Forum. Ik ben enkel een gebruiker die mijn muziekcollectie in een werkende database wil zetten. Dat lukt aardig. En ik zal vast en zeker wel een keer vast lopen ergens mee.
H.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door RPG »

De zip file waar jij het over hebt komt van een ander forum: Muziek verzameling maken, wie kan helpen?. Het is ook voor Access en dat heeft niets met welke vorm van OpenOffice te maken.

Misschien moet je de boel langzaam in voeren en ook ophouden met steeds de zelfde vraag op forums neer te leggen. Je moet misschien gewoon aan het idee wennen dat hoe het nu is het enige is wat haalbaar is voor jouw.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Ik ben heeellllll langzaam. Ga rustig mijn gang. Heb inmiddels foto 's geïmplanteerd in de verzameling. Dus langzaam gaan we in de goede richting. Eens gekeken naar een listbox, maar dat laat ik nog wel even. Zal eens rusting frame voor frame (youtube) zo'n les gaan bekijken en opschrijven. Het is alleen lastig dat alles in het engels is.

H.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door RPG »

Het is goed om het in eigen tempo te doen. Dat geeft ook een gevoel dat je weet wat je met je eigen gegevens kunt doen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door OldMan60 »

RPG,

In ieder geval bedankt voor je hulp. :super:

H.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Muziek ja de zoveelste

Bericht door RPG »

Hier nog een wat verlate reactie.

Misschien moet je alle muziek-bestanden in zijn geheel als een soort database zien. Al heel lang maak ik gebruik van allerlei zoek mogelijkheden die er zijn voor bestanden. Hier voor zijn wel verschillen tussen Windows en Linux maar fundamentele verschillen zijn er naar mijn idee niet.

De reden van dit antwoord is dat ik op mijn eigen systeem "Catfisch" gevonden heb.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie