Slechte kwaliteit na exporteren als PDF

Bespreek door derden ontwikkelde extensies voor OpenOffice.org
Shireen
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 08, 2022 7:59 pm

Slechte kwaliteit na exporteren als PDF

Bericht door Shireen »

Beste forumleden. Ik ben al een tijdje een redelijk tevreden OO gebruiker en kan er heel behoorlijk mee omgaan. Heb sinds gisteren een nieuwe notebook en heb uiteraard direct OpenOffice gedownload en geinstalleerd. Ook heb ik op deze nieuwe notebook Windows 11 geinstalleerd. Na het maken een een document in Writer heb ik, zoals gewoonlijk, het bestand geëxporteerd als PDF. En vreemd genoeg ziet dit er niet als normaal. De letters zijn wazig en vloeien in elkaar over. Het rare is, dat als ik PDF's open die op mijn oude laptop zijn gemaakt, deze er wel normaal uitzien. Iemand enig idee?

Update: Probleem is opgelost, zie mijn laatste posting. Bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Shireen op ma jan 10, 2022 9:19 am, 2 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 4.1.11 op Windows 11
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Slechte kwaliteit na exporteren als PDF

Bericht door RPG »

Ik heb ook gezocht op het Engelse forum of daar het probleem ook gemeld is maar ik kan het niet vinden. Ik kan niet een oorzaak aan wijzen maar krijg het vermoeden dat de oorzaak wel eens zou kunnen liggen in de lettertypes die door de verschillende programma's gebruikt worden.

Een oplossing is misschien het maken van een nieuw document waarbij je kiest voor een lettertype waarvan je zeker weet dat het op je nieuwe computer aanwezig is. Maak daarvan een klein document en ook een PDF. Als het resultaat goed is weetje wat je te doen staat. Als het reslutaat slecht blijft dat kun je overwegen het gebruikers profiel te vernieuwen.

Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geef het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie.

Het zou best kunnen dat het bovenstaande niet geholpen heeft en dan moet je misschien ook iets meer vertellen maar het eenvoudigste is misschien dan wel het overstappen naar LibreOffice
https://www.libreoffice.org/download/download/
Je kunt kiezen tussen de nieuwste versie en de iets oudere versie. Dat is het verschil tussen fresh en stable. De oudere, stable versie, moet in principe minder kans op fouten geven.

In WINDOWS 11 (Toon onderwerp) • OpenOffice.org staat iets over het verschil tussen ApacheOffice en LibreOffice.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: Slechte kwaliteit na exporteren als PDF

Bericht door eremmel »

Ik denk dat je in W11 direct kunt printen naar PDF. Dus ipv de conversie van AOO te gebruiken via print functie eens proberen. Ik gebruik al jaren een aparte PDF printer met zonder problemen (ik zit nog niet op W11 echter).
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
Shireen
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 08, 2022 7:59 pm

Re: Slechte kwaliteit na exporteren als PDF

Bericht door Shireen »

Een update.
Ik heb geprobeerd:
- Nieuw profiel, hielp niet
- Nieuwe fonts downloaden (open sans), hielp niet
- LibreOffice geïnstalleerd. Oude en nieuwe versie.De geëxporteerde PDF was wel te lezen, maar niet met het juiste font.
Toen was mij wel duidelijk dat het probleem bij Windows 11 lag. Ik heb dus een roll back uitgevoerd naar Windows 10.
Alles werkt weer zoals voorheen, dus ik ben blij. Ik wacht dus nog even met de update naar 11 en hoop dat Microsoft dan het probleem opgelost heeft.
OpenOffice 4.1.11 op Windows 11
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Slechte kwaliteit na exporteren als PDF

Bericht door RPG »

Het is jammer dat het probleem niet is opgelost. Ik weet niet of het een probleem is van Windows11. Het zou best kunnen dat het een probleem is van een samenspel van Windows 11 , ApacheOffice of libreOffice, het PDF programma en je eigen document. Het gebruikte font en de bereikbaarheid hiervan voor het betreffende programma speelt, naar mijn idee, hierbij de hoofdrol.

Op het Engelse forum vond ik een soortgelijk probleem maar van ver voor de tijd van Windows 11.
PDF in OpenOffice, font problem (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum

John_Ha die daar het antwoord gaf geeft ook enkele opmerkingen die nog steeds gelden, zeker voor ApacheOffice maar waarschijnlijk ook voor LibreOffice.

Het zou ook kunnen dan Eremmel en Floris v nog enkele opmerkingen hebben. Het is natuurlijk zo dat er nog niet zoveel mensen zijn die Windows 11 combineren met ApacheOffice.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie