Label en Tekstvak gaan fout.....

Bespreek het databaseprogramma
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Label en Tekstvak gaan fout.....

Bericht door OldMan60 »

Hallo,
Ik wil een Label en Tekstvak toevoegen aan mijn verzameling. Ik weet hoe je een label en tekstvak moet maken in de ontwerpfase. Maar ik krijg de tekstvelden , Eigenschappen Tekstvak en Label Eigenschappen Titelveld niet voor elkaar om het werkend te krijgen.
Als ik Formulier-navigator open: dan staat er dit in.

Formulieren
MainForm
SubForm
lblArtist
txtArtist
Navigation Bar 1
lblCountry
comboCountry
Afbeeldingselement 1
lblMP.3 Music Collection. NOOT: de laatste 2 zijn door mij zelf toegevoegd. De database is jaren geleden door iemand anders geknutseld, vandaar.

Ik wil nml. Location toevoegen. Staat in de Tabel: Media.Ik weet hoe je een label en tekstvak moet maken. In ontwerp fase en klik op de 2 iconen in de linker zijbalk.
Maar ik krijg het niet werkend. Ik kan niets meer aanvullen, Artiesten etc.

Wat gaat er fout......

H.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Label en Tekstvak gaan fout.....

Bericht door RPG »

OldMan60 schreef:k wil een Label en Tekstvak toevoegen aan mijn verzameling.
Moet ik hier uit begrijpen dat je een verzameling van Labels en tekstvakken wilt gaan aanleggen?
OldMan60 schreef:Maar ik krijg de tekstvelden , Eigenschappen Tekstvak en Label Eigenschappen Titelveld niet voor elkaar om het werkend te krijgen.
Als iets niet werkt is de oplossing vaak: gebruik de rechtermuis knop op de goede plaat.
Je moet ook uit gebreid lezen wat de sneltoetsen doen en de toets combinatie van toetsen bord en de muis.

Aan welk formulier, welke je ziet in de formulier navigator, worden de twee besturings elementen toegevoegd. Je kunt ze in de formulier navigator gewoon verplaatsen.

wanneer ze in het goede formulier staan kun je ze verbinden met een veld uit de bijbehorende tabel

Het is verstandig om te leren hoe de helpfile werkt en ook de helpfile uit gebreid te lezen. Je kunt geen database formulier maken zonder langdurig de helpfile te lezen. Het is belangrijk om te weten welke eigenschappen een besturingelement heeft.

Voorlopig wil ik het hierbij laten want ik weet niet of meer tekst het geheel wel duidelijker maakt.
Ik denk dat het wel verstandig is om meer tijd te besteden aan het opschrijven van je vragen. Je maakt bijvoorbeeld niet duidelijk waar precies het label en tekstvak moeten komen en wat het probleem is.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Label en Tekstvak gaan fout.....

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Dank voor je info, maar kap er voorlopig mee. Ga verder met Calc. De collectie laat ik voorlopig zo en voeg niks meer toe. Heb pogingen gedaan. Nada.

H.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Label en Tekstvak gaan fout.....

Bericht door RPG »

Ik krijg ook het idee dat je beter door kunt gaan met het intypen van je gegevens in Calc. Het is al lang geleden dat ik de overstap naar een echte database heb gemaakt en het geheel kostte mij denk ik wel twee jaar. In die tijd heb ik uitgebreid van alles gelezen. Ook de help file en in die tijd was er nog niet zo veel vertaald en het internet begon pas.

Begin met het verzamelen van je gegevens en neem de andere adviezen ook aan.

Ook calc wil je uitgebreid helpen met het inbrengen van gegevens.

Lees de help file en wat ik geschreven heb over databasebereik.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Label en Tekstvak gaan fout.....

Bericht door RPG »

Als aanvuling op de vorige opmerking wanneer je eenmaal een wat grotere gegevens verzameling hebt en weet wat je er mee wilt doen is het lezen van de help file ook gemakkelijker. Het lezen van het forum kan je mogelijk ook helpen daar er soms ongevraagd zaken verteld worden die het werken met OpenOffice vereenvoudigen. Als je regelmatig mijn berichten gelezen had dan had je ook een verandering kunnen opmerken namelijk dat ik steeds meer gebruik ben gaan maken wat OpenOffice biedt. Ik gebruik vaak de naam OpenOffice maar dit is waar voor elk office programma ApacheOffice, LibreOffice maar ook MicroSoftOffice. Ik gebruik geen GoogleDocs maar ik krijg het idee dat het ook een mooi programma is voor het verzamelen van gegevens.

Voor welk programma je ook gebruik het herhaaldelijk lezen van de helpfile is onontbeerlijk. Het is alleen al noodzakelijk voor het stellen van goede vragen en het begrijpen van de antwoorden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Label en Tekstvak gaan fout.....

Bericht door DiGro »

Als je de betreffende vakken niet ziet als je de Formuliernavigator opent lijkt erop dat de betreffende vakken niet zijn toegevoegd aan het formulier?

Als je ze wel ziet, nadat je het formulier met de toegevoegde vakken hebt opgeslagen, zou je ze moeten zien.
Als je dan in de Formuliernavigator met rechts klikt op het betreffende vak zou je bij de Eigenschappen moeten kunnen.

Zou je nog een exemplaar van de database zoals die er nu uitziet kunnen posten?
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Label en Tekstvak gaan fout.....

Bericht door RPG »

Ik heb er in het begin niet aan gedacht en er zijn waarschijnlijk twee eenvoudige oplossingen
De uitbreding moet mogelijk in het tabelobject komen. Klik met de rechtermuisknop op het tabelobject. Tabelobject is wat lijkt op een werkblad.
Je kunt ook het tabelobject wissen en een nieuwe tekenen.

Assistenten
Op de werkbalk is een knop voor het actief zijn van de assistenten.

Begin gewoon opnieuw met het formulier
Het gewoon opnieuw beginnen met een nieuw formulier werkt ook altijd geweldig. Je gegevens komen er gewoon in te staan. Voordat je een nieuw formulier maakt kijk je nog even naar de tabel en definieer goed hoe alles er moet komen te zien. Ik denk hierbij aan datum, getallen, geldbedargen en andere kleine vormgeving. Alles wat je aan het begin definieert bij het maken van een tabel wordt vaak later gebruikt. Het wordt voor zover ik weet op twee verschillende plaatsen opgeslagen.
Echte tabel gegevens gaan naar het databaseprogramma. Vormgeving zaken worden opgeslagen in het databasedocument.

Het belangrijkste voor tabellen is: In een zo vroeg mogelijk stadium vastleggen wat belangrijk is. Wat het vroege stadium is, is afhankelijk welk soort gegevens het zijn.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie