Stand alone Switchboard

Bespreek het databaseprogramma
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Stand alone Switchboard

Bericht door OldMan60 »

Hallo,
Na lange tijd Base weer eens uitgeprobeerd. Lukt iets meer. Nu zit ik met een probleempje. Ik wil een switchboard maken, zeg ik heb 3 knoppen gemaakt.
Knop1 - knop2 & knop3.
In Formulier een blad aangemaakt met 3 knoppen, via de push button. Gelukt. Op Youtube een tutorial gekeken en opgeschreven op papier. Uitgevoerd en niet gelukt. (op youtube: TheFrugalComputerGuy. Hoofdstuk 21 Standalone Forms). Op de Engelstalige OO Forum ook een tutorial gevonden, maar mij is niet duidelijk of het in Writer moet of in Base.

Ook iets gevonden met macro's, maar dat trek ik nog niet, maar bereid dit te leren.

Wie o wie kan mij op het goede spoor helpen. Ik heb in Base een proefje gemaakt. Tabellen etc is allemaal ok.
Ook 3 formulieren gemaakt en daar zitten de 3 knoppen nu op. Het onderwerp zit in 1 map.

Dus: hulp....help....
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Stand alone Switchboard

Bericht door RPG »

Als je een switchboard wilt maken is het beter om je zogenaamde standalone formulieren te maken. Je kunt dan gewoon links gebruiken
menu --> insert --> hyperlink

Standalone formulieren zijn gewoon Swriter documenten.

Aangezien je pas begonnen bent lijkt mij een Switchboard nogal wat veel gevraagd. Je kunt in principe gewoon je database document als switchboard gebruiken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Stand alone Switchboard

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Dank voor je eerlijke antwoord. Ik zal het hier bij laten.
En gewoom "switchen" tussen de 3 Formulieren.
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Stand alone Switchboard

Bericht door RPG »

Wanneer je drie formulieren al open zijn is de gemakkelijkste manier van schakelen tussen deze drie op de volgende manier

Druk de ALT toets in en houd deze ingedrukt
druk de TAB toets in en je ziet elke keer bij het indrukken van de TAB toets dat in een popup vensterje een ander onderliggende liggend venster benadrukt wordt.
Wanneer het gewenste venster benadrukt is laat je ook de ALT toets los.

Ik maak hier jaren gebruik van en soms wel met 10 onderliggende vensters.
Ik werk wel altijd met volledig scherm.

Bovenstaande werkwijze vergt wel enige gewenning maar is in principe gemakkelijk.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
OldMan60
Berichten: 27
Lid geworden op: vr jul 30, 2021 4:07 pm

Re: Stand alone Switchboard

Bericht door OldMan60 »

RPG,

Dank je voor de tip. Werkt, tis wennen......
Open Office 2.3 en Linux Mint 20.2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Stand alone Switchboard

Bericht door RPG »

Naar mijn idee is de eerste zorg van beginners dat de gegevens goed bewaard worden en blijven.

Het Splitsen van de database en het opschonen van de database
automatische backup van database odb wordt niet uitgevoerd (Toon onderwerp) • OpenOffice.org.

Het doel van het databasedocument is dat dit gemakkelijk gedeeld kan worden met anderen. Alle gegevens zitten in een enkel document. Het delen is zo eenvoudig gemaakt dat met een enkele opdracht het gehele document verstuurt kan worden.
menu --> Bestand --> Vezenden --> Document als email
Ik weet niet of het ook vaak gebruikt wordt hiervoor.

Bij mij wordt het gehele databasedocument verstuurd ook de gegevens als gewerkt wordt met een embedded database. Het werken met een embedded database wordt afgeraden daar het een zware belasting is voor de computer als het bestand groot wordt. Rapporten zitten nog steeds in het databasedocument maar voor formulieren is het een keus.

Opslaan van gegevens
In TimeStamp Backup (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum staat beschreven hoe je gegevens gemakkelijk kunt opslaan. Er wordt daar ook verwezen naar een extensie die bestanden opslaat met een datum. Het is aan te raden wanneer je met gegevens of bestanden werkt waar je al lang aan gewerkt hebt.

Alles in deze draad hoeft niet gelijk te gebeuren maar het kan niet verkeerd zijn om hier enige aandacht aan te geven.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie