Alle Returns in een alinea in Writer verwijderen.

Bespreek de tekstverwerker
idede
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jun 23, 2021 12:31 pm

Alle Returns in een alinea in Writer verwijderen.

Bericht door idede »

Alle Returns in een alinea in Writer verwijderen.

Als ik tekst uit een .pdf in een .odt plak, staan daar veel harde Returns (Enters, regeleinden) in, op onlogische plaatsen, die het moeilijk leesbaar maken.
Is het mogelijk om een alinea te selecteren en daar (met een macro?) in 1x alle Returns uit te verwijderen? Zodat het een mooi blok tekst wordt.
Ik kan die macro niet schrijven want een Return zoeken wil hij niet doen.
Ik heb nu: 'End, Spatie, Delete, Regel omlaag'. Dat verwijdert ze niet allemaal (vooral bij korte zinnetjes), en steeds maar 1 regel tegelijk.
Vast dank voor je antwoord.
Windows 10 OpenOffice 4.1.6
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Alle Returns in een alinea in Writer verwijderen.

Bericht door RPG »

Op het Engelse forum staan heel veel nuttige kleine macro's gemaakt door mensen die goed begrijpen waar het over gaat. Ik heb het idee dat bijgevoegde link ook daarbij hoort en ook doet wat je wilt.

Convert ASCII text files by deleting extra paragraph breaks (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum

Zorg dat je op tijd kopieën heb. Maak gebruik van een extensie op tijd gebaseerde backups maakt.
in de link vind je informatie daarvoor: TimeStamp Backup (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum

Ik heb de macro alleen als code bekeken en er zijn enige instellingen mogelijk. Misschien moet je dat gewoon uitproberen wat het beste werkt. Het lijkt mij dat in alle gevallen er een definitieve opmaak toegepast moet worden.

Het lijkt mij verstandig om de draad te lezen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Alle Returns in een alinea in Writer verwijderen.

Bericht door RPG »

In vond later ook deze draad nog met een voorbeeld van zoeken en vervangen.
[Tutorial] How do I remove end_of_paragraph marks?
Ook wordt daar aangegeven hoe OOoFBTools te gebruiken.

John_Ha maakt daar ook de opmerking dat het een wat slecht gekozen naam is waar ik mee kan instemmen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Alle Returns in een alinea in Writer verwijderen.

Bericht door RPG »

De eerste proef die ik gedaan heb met OOoFBTools was op een geheel document. Het werkt goed maar het document en de keuze die ik gemaakt had maakt er een enkele aline van en dat lvert vaak problemen op met de 64.000 tekens limieten die er in OpenOffice zijn. Het zou best kunnen dat in 64 bits versies van de limiet van 64.000 tekens per alinea er niet meer is en er dan geen probleem is.

Maar een enkele grote aline laat zich niet opmaken.

Bij een latere proef en beter kijken lijkt mij dat OOoFBTools geweldig werkt in de volgende modes:
a) Join broken lines of a paragraph
b) Manual processing of paragraphs

Join broken lines of a paragraph
Pak redelijk grote stukken tekst.
Plak die in een leeg document.
Laat de OOoFBTools het gewenste werk doen en plak het resultaat in een ander document.

Manual processing of paragraphs
Dit werkt op geselecteerde tekst in een document. Het verwijderd veel ongewenste paragraph breaks.

Er zijn veel instellingen die niet in OOoFBTools beschreven worden maar naar mijn idee volkomen gelijk lopen met wat er van een normaal goed opgemaakt ODF document verwacht wordt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
idede
Berichten: 2
Lid geworden op: wo jun 23, 2021 12:31 pm

Re: Alle Returns in een alinea in Writer verwijderen.

Bericht door idede »

Hartelijk dank! Ik ga er mee aan de slag.
Windows 10 OpenOffice 4.1.6
Plaats reactie