fatal error // bad allocation

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
eve1972
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 21, 2021 10:48 am

fatal error // bad allocation

Bericht door eve1972 »

Beste Forum leden, ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Het gaat om: een fatal error met als reden een bad allocation. (in Calc)

Ik heb dit probleem al eens aangekaart op het internationale forum maar helaas lukt het niet om het op te lossen.
Waarom direct naar internationaal? Omdat ik het hier (nu nog steeds niet) op het forum tegen kom en daar wel. Helaas ook bij de andere gebruikers "daar" nog geen echte oplossing gevonden.
Ik gebruik OO al vanaf dat ik mijn bedrijf begon en het heeft op meerdere laptops / pc's prima gewerkt. Dus zeg grofweg een jaar of 10. Waarom deze info, omdat ik inmiddels het gevoel heb dat het iets met de HP Spectre te maken heeft. Maar uiteraard hoop ik dat het een dingetje in OO is zodat het opgelost kan worden.

Wat gebeurt er,
Zonder enige aanleiding, niet actie of tijd gerelateerd. Geeft Calc de foutmelding fatal error // bad allocation. Alles wat niet opgeslagen is, is dan ook weg. Ik ben inmiddels een pro in het ctrl s drukken zoals je zal begrijpen. En helaas ook een pro in het opnieuw typen van al reeds verwerkte data als ik dan toch crtl s vergeten was. Dit is de grootste frustratie. Het recover systeem van open office werkt niet altijd of eigenlijk altijd te laat dus herstellen geeft data verlies.

Wat doe ik met OO:
Ik gebruik calc voor het maken van facturen er zitten simpele formules in die niet veel verder gaan als kolommen optellen en vermenigvuldigen van rijen, de meest geavanceerde formule is de btw tarief controle =SOM.ALS($H$17:$I$38 ;21;$I$17:$I$38) dus daar zal het allemaal niet aan liggen.
Het bestand bestaat uit gemiddeld 13 bladen in gebruik zijn 2698 cellen op 12 pagina's dus allemaal lekker licht en snel in te laden. Ik gebruik deze sheets al jaren en kopieer en plak ze elke keer weer. Dus als je denkt dat de fout in de spreadsheet zit dan wil ik deze graag delen.

Ik hoor graag jullie reactie,
Mvg
Erik van Eijk

Info OS en hardware:

Editie Windows 10 Home
Versie 20H2
Installatiedatum ‎14-‎3-‎2021
Build van besturingssysteem 19042.985
Ervaring Windows Feature Experience Pack 120.2212.2020.0

Apparaatnaam DESKTOP-NI2QN21
Processor Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz 1.99 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 16,0 GB (15,9 GB beschikbaar)
Apparaat-id 6EB18912-AF52-4692-9965-8A6C43ACBB3E
Product-id 00325-96199-89715-AAOEM
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Pen en aanraken Ondersteuning voor pen- en aanraakinvoer met 10 aanraakpunten
OPENOFFICE 4.1.10 // OS win10 64-bit // HP spectre I7-8550 16GB ram
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: fatal error // bad allocation

Bericht door RPG »

Voor echt informatie ga ik toch altijd zoeken op het Engelse forum omdat daar echt de kennis is. Kort gezegd komt de informatie er op neer:
a) Gebruikers profiel vernieuwen.
b) Windows 10 volledig updaten wanneer dit niet automatisch gebeurd.
c) Overstappen naar LibreOffice

ApacheOffice schijnt echt een fout in het programma te hebben die niet opgelost is en deze fout aangeeft.
https://bz.apache.org/ooo/show_bug.cgi?id=125006

Een post uit 2019
Calc crashes with fatal error - Bad allocation (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum
Bovenstaande links zegt dat het mogelijk een fout in Windows 10 zou kunnen tengevolge van een verkeerde update. Microsoft herstelt deze update later en dan moet het progbleem verholpen zijn. Een oplossing zou kunnen zijn om Windows 10 volledig bij te werken.

LibreOffice
LibreOffice is een afsplitsing van ApacheOffice maar wordt veel actiever onderhouden. Het zou best kunnen dat de aangegeven fout bij hun is opgelost enkele berichten op het Engelse forum geven aan dat na overstappen het probleem opgelost was. Wanneer je overstapt naar LibreOffice is het niet verstandig om de zelfde bestanden later nog weer in ApacheOffice te gebruiken. LibreOffice gebruikt een nieuwere versie van ODF dan ApacheOffice.

Bestanden niet opslaan met een Microsoft extentie want dat kan ook een probleem geven.

Wanneer je echt door wilt gaan met ApacheOffice dan is het Engelse forum toch aan te raden aangezien daar mensen zijn met echte kennis. Nederlandse forum leden die er wat over kunnen vertellen komen daar ook wel. Ook las ik in een bericht dat de functie som.als iets verander was en op die manier het probleem oplostte. Ik denk in dit geval dat de functie vermeden moet worden om dat hij niet veranderd kan worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eve1972
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 21, 2021 10:48 am

Re: fatal error // bad allocation

Bericht door eve1972 »

Beste RPG,

De oplossingen die je geeft heb ik inderdaad ook al van het Engelse forum. En ook toegepast, jammer dat die niet toereikend zijn.
Ik had goede hoop na de recente update van oo.
Blijkbaar is libre de enige oplossing.
Ik had eigenlijk de hoop dat er iemand is die weet waar het probleem zit een de oplossing weet.
Bedankt voor je meedenken in ieder geval.
Mvg
Erik
OPENOFFICE 4.1.10 // OS win10 64-bit // HP spectre I7-8550 16GB ram
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: fatal error // bad allocation

Bericht door RPG »

Ik gebruik al een tijd een versie Apache 4.2 en in principe werkt dat betrouwbaar. Ook op het Engelse Forum zijn er mensen die versie 4.2 gebruiken. Maar heel veel nieuws zit er ook niet in. ApacheOffice heeft de laatste 10 jaar weinig ontwikkeling gekend.

https://home.apache.org/~mseidel/AOO-bu ... -420-Test/
Bovenstaand zijn nieuwe test versie voor windows. Ik weet ook niet of die door de veiligheids controle komen. Ik gebruik ontwikkelings versies en die komen ook niet door de veiligheids controle maar dat omzeil ik. Ik werk allang met alleen Linux.

In een lange draad op het Engelse forum worden verschillende mogelijkheden aangedragen. Mijn idee is dat iemand die een bedrijf heeft, het beste gewoon betrouwbare, goed werkend, software kan gebruiken en zich niet moet verdiepen in allerlei moeilijkheden. Op dit moment is LibreOffice het meest betrouwbare. Je kunt nog wel kiezen tussen Fresh en Still. dat is met meer of minder kans op fouten.
https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/
https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-rustig/
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eve1972
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 21, 2021 10:48 am

Re: fatal error // bad allocation

Bericht door eve1972 »

Hi RPG,

Ik probeerde tussen neus en lippen door 4.2 installeren maar zag dat het installatie prog wat last had van de eerdere installatie dus die moet ik eerst verwijderen. Komt nog wel als ik tijd heb. Ik zal ook libre ernaast installeren kijken of dat wat voor mij is. Dus bedankt voor de linken naar libre en de folder naar apache 4.2.

Ik snap je opmerking dat een bedrijf beter af is met een goed werkend prog. Ik snap ook wat een dergelijk programma kost op gebied van ontwikkeling en onderhoud. Maar ik vind de kosten (abbo of anders) van dergelijk programma te hoog voor nog geen 20 facturen in een jaar. Ik kies er dus zelf voor om met een open format prog te werken en accepteer volledig dat er bugs zijn. Daarnaast vind ik het ook nog wel een uitdaging om te frutten een probleem op te lossen. Ik kom van lotus 123 en Quattro naar excell naar open office, daar zijn door de tijden heen heel wat bugs gepasseerd en eigenlijk allemaal opgelost door instellingen aan te passen soms zelf simpel in het register een aanpassing te maken maar meestal met melden en dan updates. Deze lukt dus nu al een paar jaar niet. Jammer. Misschien ooit komen ze erachter want er zijn toch wel wat meer gebruikers met deze error. We wachten af.

RPG bedankt voor je info.
Leuk om een forum tegen te komen welke nog "leeft" meeste fora zijn zo dood als een pier.

mvg
Erik



RPG schreef:Ik gebruik al een tijd een versie Apache 4.2 en in principe werkt dat betrouwbaar. Ook op het Engelse Forum zijn er mensen die versie 4.2 gebruiken. Maar heel veel nieuws zit er ook niet in. ApacheOffice heeft de laatste 10 jaar weinig ontwikkeling gekend.

https://home.apache.org/~mseidel/AOO-bu ... -420-Test/
Bovenstaand zijn nieuwe test versie voor windows. Ik weet ook niet of die door de veiligheids controle komen. Ik gebruik ontwikkelings versies en die komen ook niet door de veiligheids controle maar dat omzeil ik. Ik werk allang met alleen Linux.

In een lange draad op het Engelse forum worden verschillende mogelijkheden aangedragen. Mijn idee is dat iemand die een bedrijf heeft, het beste gewoon betrouwbare, goed werkend, software kan gebruiken en zich niet moet verdiepen in allerlei moeilijkheden. Op dit moment is LibreOffice het meest betrouwbare. Je kunt nog wel kiezen tussen Fresh en Still. dat is met meer of minder kans op fouten.
https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/
https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-rustig/
OPENOFFICE 4.1.10 // OS win10 64-bit // HP spectre I7-8550 16GB ram
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: fatal error // bad allocation

Bericht door RPG »

Voor de goede orde: met een goed werkend programma heb ik niet direct een gekocht programma bedoeld. LibreOffice is een goed werkend programma wat ook gratis is. Ik blijf ook wel bij het advies van gebruik libreOffice.

In het geval dat je toch ook wat wilt uitzoeken is het volgende
Ik heb later ook nog wat meer gelezen en dat geeft ook nog wel andere aanknopingspunten.
a) Als ApacheOffice goed wil werken in veiligemode dan is het er een groot vermoeden dat het probleem niet ligt aan ApacheOffice; zo wordt ook wel geschreven door Engelse forumleden.

b) Mijn idee is dat een toepassing in ApacheOffice zoveel mogelijk moet werken naar de gedachten van ApacheOffice. Dat betekent ook niet overdadig veel formules en werkbladen.

c) Aangezien er dus ook een vermoeden is dat Windows niet goed is moet dat ook gecontroleerd worden.

Ik neem aan dat voor een deel het bovenstaande ook wel gedaan is. Ik denk dat mijn advies een eindeloze zoektocht is met weinig kans op resultaat, vandaar ook het advies overstappen naar LibreOffice. Ik ben een eenvoudige thuisgebruiker maar het advies overstappen naar LibreOffice wordt gedeeld door belangrijke gebruikers van het Engelse forum.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie