installatie split_hsqldb_2.3.2_wizard.odb op macos blijft ha

Bespreek het databaseprogramma
bartjeb2
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 23, 2021 3:47 pm

installatie split_hsqldb_2.3.2_wizard.odb op macos blijft ha

Bericht door bartjeb2 »

Ik heb een Open Office (4.1.8) op mijn Imac (macOS Big Sur 11.1) waar ik Base wil gebruiken.
Hierbij wil ik gebruik maken van een trigger.
Als ik dit probeer uit te voeren bij Tools/SQL krijg ik een foutmelding.
Als ik dit opzoek blijkt dat de trigger niet gebruikt kan worden in de standaard HSQL die achter OpenOffice hangt.
Dit is 1.8.0.10 en zou minimaal 2.x moeten zijn.

Als oplossing werd aangeraden de split_hsqldb_2.3.2_wizard.odb (https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... t=61183%3E) te gebruiken, waarbij niet alleen de hogere versie gebruikt wordt maar tevens een split database.
Ik heb ook nog een oude PC met Windows 10 Home en daar heb ik de windows-versie neergezet en jawel, ik kan nu een trigger aanmaken.
Als ik echter op mijn Imac de macOS-versie neerzet en volgens de documentatie ( eerst in OpenOffice bij opties-OpenOffice-Beveiliging-Macroveiligheid op medium gezet, bij opties-OpenOffice-Java het Klassepad gecheckt (leeg), de .odb-file in een nieuwe directory gezet) probeer te installeren (met Macros ingeschakeld bij de popup) blijf de installatie hangen, de 'driver'-directory wordt wel aangemaakt (incl hsqldb.jar en sqltool.jar) maar nog geen 'database'-directory, ik krijg een OpenOffice Base-scherm met de formulieren-tab geopend, ik kan klikken wat ik wil maar er komt geen reactie, ik krijg de applicatie alleen nog maar gestopt met 'forceer stop'.

Als ik dit probeer op te zoeken (waar zouden we zijn zonder google) vind ik op de engelse OpenOffice forum
(https://forum-test.openoffice.org/en/fo ... 13&t=74751) wel iemand met een zelfde probleem (alleen dan op Kubuntu) maar geen oplossing. (er staat wel dat een reset van user profile soms zou kunnen helpen, maar dit heeft in mijn geval niet geholpen.

Dus heeft iemand een idee hoe ik de split_hsqldb_2.3.2_wizard.odb draaiende kan krijgen.
Ik probeer dit dus op mijn Imac (macOS Big Sur 11.1) met Open Office (4.1.8).

Alvast bedankt!
OpenOffice 4.1.3 op windows 10 Home en OpenOffice 4.1.8 op macOS Big Sur 11.1
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2108
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: installatie split_hsqldb_2.3.2_wizard.odb op macos blijf

Bericht door floris v »

Waarschijnlijk is dit een probleem met de Mac. Het Nederlandstalige forum is bedoeld voor gebruikers die de Engelse taal niet machtig zijn, en ik lieg waarschijnlijk niet als ik zeg dat alle mensen die hier actief vragen beantwoorden, ook actief zijn op het Engelse forum, maar het zijn er maar een paar, ze zijn er niet altijd, ze weten niet alles en ze moeten maar net een Mac hebben om het op te proberen (ik in elk geval niet). Ik zou daarom zeggen: stel een vraag in de sectie Mac.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: installatie split_hsqldb_2.3.2_wizard.odb op macos blijf

Bericht door RPG »

Ik ben het met het bericht van Floris v eens.

Er is een nieuwe versie van ApacheOffice waar ze bij hopen dat de fouten voor BigSur er uit gehaald zijn. Als je nog fout vindt in de nieuwe versie speciaal voor Mac en BigSur zouden de makers misschien wel blij zijn met de rapporten daarover. Maar zo als hierboven geschreven het Engelse forum is het beste voor de communicatie en misschien de devolp. mail-list

https://dist.apache.org/repos/dist/dev/ ... /binaries/
Je kunt de test versie vinden in de link volg wel het pad naar het gewenste.
of
https://dist.apache.org/repos/dist/dev/ ... naries/nl/
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
bartjeb2
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 23, 2021 3:47 pm

Re: installatie split_hsqldb_2.3.2_wizard.odb op macos blijf

Bericht door bartjeb2 »

Floris v en RPG bedankt.
Ik heb 4.1.9 geïnstalleerd maar helaas nog geen verbetering.
Ik heb de vraag nu in de sectie Mac gesteld.
OpenOffice 4.1.3 op windows 10 Home en OpenOffice 4.1.8 op macOS Big Sur 11.1
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: installatie split_hsqldb_2.3.2_wizard.odb op macos blijf

Bericht door RPG »

[Solved] Install split_hsqldb_2.3.2_wizard.odb fails (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum is de Engelse draad voor het oplossen van het probleem.
Villeroy die de antwoorden geeft in de draad, geeft daar een stap voor stap oplossing.

Mijn advies maak altijd een backup van de database zodat je erop terug kunt vallen.
Maak ook niet grote veranderingen want het gaat soms om het plaatsen van een eenvoudige pointer. Voor de meeste zaken heeft Villeroy een script geschreven.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie