OO kan geen JRE vinden

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
BertvdBoom
Berichten: 3
Lid geworden op: do dec 17, 2020 4:25 pm

OO kan geen JRE vinden

Bericht door BertvdBoom »

Ik gebruik Windows 10 Versie 20H2 x86, Apache Open Office_4.1.8_Win_x86 en JRE-8u271-windows-i586.
Ik wil graag mijn datebase weer gebruiken maar OO kan geen JRE vinden.
Als ik met toevoegen een pad opgeef naar de JRE (Javapath) dan zegt OO dat die map geen JRE bevat.
Apache Open Office_4.1.8_Win_x86 op Windows10 Versie 20H2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: OO kan geen JRE vinden

Bericht door RPG »

In het Engelstalig bericht staat een link en een uitleg over wat te doen. Troubleshooting Open/LibreOffice and Java (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum

Kort samengevat je ApacheOffice heeft een 32bits java nodig en waarschijnlijk is dat niet beschikbaar op jouw computer.

Schakel niet over naar FireBird
Het installeren van een 64bits versie van LibreOffice lost waarschijnlijk alle problemen op maar de huidige versie vraagt ook om over te schakelen naar een nieuwe Database. Ik geloof niet dat het verstandig is om over te stappen naar Firebird en ik heb het idee dat die mening gedeeld wordt op het Engelse forum: niemand kan je vragen beantwoorden als je die hebt aangaande FireBird.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BertvdBoom
Berichten: 3
Lid geworden op: do dec 17, 2020 4:25 pm

Re: OO kan geen JRE vinden

Bericht door BertvdBoom »

Dank je wel RPG.
De Java installatie heb ik als 32 bit versie gedownload, mijn Windowsversie is ook 32 bit.
Dan zou het toch eigenlijk moeten werken?
Apache Open Office_4.1.8_Win_x86 op Windows10 Versie 20H2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: OO kan geen JRE vinden

Bericht door RPG »

Ik lees op het Engelse forum veel berichten dat versie 4.1.8 niet geïnstalleerd wil worden maar feitelijk is er weinig veranderd.
MS Windows (View forum) • Apache OpenOffice Community Forum Is het forum speciaal voor problemen van ApacheOffice onder Windows( nu merendeels 10)

[Solved] OpenOffice 4.1.8 won't accept my JRE (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum In deze link wordt iets gezegd om JRE in de goede map te zetten.

ApacheOffice
ApacheOffice is niet echt modern en heeft zodoende ook allerlei problemen.
*) Het kan niet zo goed Windows 10 volgen.
*) ApacheOffice moet in zijn geheel afgesloten worden. Ook de snelstarter zie rechts in het vakje voor kleine programma's. Dan pas op nieuw installeren. Je kunt het ook afsluiten via de taskmanager
*) Soms wil het heropstarten van de computer helpen om problemen te verhelpen
*) Soms wil het tijdelijk opstarten in veilige mode ook wel eens wat helpen.
*) Soms kan het goed zijn om ApacheOffice in veilige mode te installeren en te proberen.
*) Ik weet ook wel dat een deel van de adviezen ouderwets is maar ApacheOffice kent de afgelopen 10 jaar ook niet veel ontwikkeling.

Als je dat allemaal niet wilt, schakel dan over naar LibreOffice maar blijf bij de HSQLDB database. LibreOffice is min of meer de nieuwe versie van ApacheOffice.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: OO kan geen JRE vinden

Bericht door RPG »

Ik heb nog even gezocht op het Engelse forum en daar wordt vermeld dat Windows Defender misschien ook kan verhinderen dat ApacheOffice goed functioneert.

File '…' locked for editing by: … Open read-only or …? (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum

Ik denk dat diverse anti-virus programma's en andere programma's die voor de veiligheid zorgen voor problemen kunnen zorgen. Dat betekent niet dat die programma's slecht zijn maar misschien in het betreffende programma aan gegeven moet worden dat er met ApacheOffice gewerkt mag worden. Voor zover ik nog iets van Windows weet is het mogelijk in Windows defender en of de firewall aangegeven moet worden dat ApacheOffice toegestaan is.

Hier is een algemene uitleg over het toestaan van een programma voor Windows defender:
Veilige programma’s toevoegen aan Windows Defender | SeniorWeb
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
BertvdBoom
Berichten: 3
Lid geworden op: do dec 17, 2020 4:25 pm

Re: OO kan geen JRE vinden

Bericht door BertvdBoom »

Nogmaals bedankt voor je moeite RPG.
Tijdens het installeren van OO en van JRE had ik de virusscanner en ook de firewall uitgeschakeld, dat hielp niets.
Nu ben ik overgestapt naar LibreOffice en alles functioneert prima, ik kan ook gewoon mijn oude database gebruiken. :super:
Apache Open Office_4.1.8_Win_x86 op Windows10 Versie 20H2
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: OO kan geen JRE vinden

Bericht door RPG »

Het is mooi dat de database nu weer werkt.

Het verschil tussen ApacheOffice en LibreOffice is niet extreem groot maar wanneer je gebruik maakt van nieuwe mogelijkheden dan kun je zo'n document beter niet meer gebruiken in ApacheOffice. De nieuwe mogelijkheden waar ik nu op doel , hebben dan vooral betrekking op hoe gegevens worden opgeslagen. In de database merk je er naar mijn idee weinig van. Belangrijk voor de database is dat de nieuwe rapport generator is ingebouwd.

Eenvoudige documenten kunnen waarschijnlijk wel wisselend in ApacheOffice en LibreOffice bewerkt worden. Voor grote en meer eisende documenten zou ik een keuze maken. Naar mijn idee is het nooit verstandig een belangrijk en groot document met twee verschillende programma's te bewerken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie