datumveld groeperen op jaartal

Bespreek het databaseprogramma
Pd1aol
Berichten: 3
Lid geworden op: do jul 23, 2020 4:30 pm

datumveld groeperen op jaartal

Bericht door Pd1aol »

Ik ben een ervaren ms access gebruiker en wil nu overstappen op base van OpenOffice. nu wil ik in een datum-tabel de gegevens groeperen op jaartal. hoe doe ik dat in OpenOffice base?
Windows 10 OpenOffice 4.1.7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: datumveld groeperen op jaartal

Bericht door RPG »

Ik denk dat de beste manier is om een query te schrijven. De query is wel afhankelijk van het gebruikte database programma, zie links onder in het venster van je database document

Code: Selecteer alles

SELECT year("Datum")as "jaar"   , count ("Datum") as "aantal dagen", COUNT( "Bedrag" ) as "aantal bedragen" FROM "DoeNamen" GROUP BY year("Datum")
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Pd1aol
Berichten: 3
Lid geworden op: do jul 23, 2020 4:30 pm

Re: datumveld groeperen op jaartal

Bericht door Pd1aol »

Bedankt ik ben een stukje verder gekomen.
SELECT YEAR( `Datum` ) AS `Jaar`, MIN( `Meterstand` ) AS `Electra` FROM `Meterstanden` WHERE `Type verbtuik` = 'Electra' GROUP BY YEAR( `Datum` )
Windows 10 OpenOffice 4.1.7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: datumveld groeperen op jaartal

Bericht door RPG »

Mogelijk moet je het niet in een database analyseren maar door middel van een draaitabel. Een draaitabel laat zich direct verbinden naar een query of een tabel.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Pd1aol
Berichten: 3
Lid geworden op: do jul 23, 2020 4:30 pm

Re: datumveld groeperen op jaartal

Bericht door Pd1aol »

Daar ben ik inderdaad ook naar op zoek. Maar eerst zoek ik hoe ik in een query een kruistabel kan maken, en het groeperen is daar een onderdeel van. In de Engelstalige handleiding kan ik dit niet vinden.
Windows 10 OpenOffice 4.1.7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: datumveld groeperen op jaartal

Bericht door RPG »

Ik weet niet wat je precies wilt doen want wat ik doe is raden naar je bedoelingen. Mijns inziens werkt het zo:
Je verzamelt je gegevens in een database in één of meer tabellen. In een query verzamel je al de gegevens die je nodig hebt in een mooie platte tabel. Het kan zijn dan je nog wat namen aan past en andere zaken.

De draaitabel lijkt mij in de volgende stap het aangewezen middel om de tabel te analyseren. De draaitabel heeft mogelijkheden voor het ontwerpen in de beginfase die gelijk getoond wordt. Wanneer al gegevens getoond worden is het mogelijk om het uiterlijk en het tonen van gegevens aan te passen. Dit aanpassen wordt feitelijk nergens beschreven en veel gebruikers verwachten dat ook niet dat een draaitabel zich zo laat aanpassen. Het heeft mij ook veel tijd gekost om dat te leren zien. In de helpfile voor OpenOffice staat:

Het wordt wel voor een deel in de help file beschreven onder de noemer groepen.
Je kunt groeperen:
  • datums( In deze draad)
  • Getallen
  • Geselecteerde gegevens die je bij elkaar in een groep wilt hebben
Selecteer soms een enkel veld soms meerdere

in Tutorial over draaitabellen staat een link naar een 30 bladzijden Nederlandstalige uitleg voor draaitabellen voor MSO Excel. Alles werkt ook voor OpenOffice voor zover ik weet. Lees zowel de genoemde link als de helpfile.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie