Page Preview vanuit dialoogscherm (Closed)

Bespreek het rekenblad
Hans52
Berichten: 1
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 6:07 pm

Page Preview vanuit dialoogscherm (Closed)

Bericht door Hans52 »

Ik start een dialoogscherm op vanuit een tabblad m.b.v. een CommandButton. Het dialoogscherm heeft 1 CommandButton met een macro waar ik van een bereik een "Page Preview" wil.
Het resultaat is dat er alleen een "flikkering" op het scherm te zien is, maar geen "Page Preview". In de bijlage heb ik alleen het noodzakelijke dialoogscherm met bijbehorende macro's van mijn probleem gezet.
Hoe kan ik toch een Page Preview op het scherm krijgen?

Reden sluiten:
Geheel in Base gerealiseerd.
Bijlagen
OO Dialog PrintPreview.ods
Voorbeeld Dialog met Page Preview
(14.8 KiB) 246 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Hans52 op di mei 19, 2020 4:18 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Windows 10, Apache OpenOffice 4.1.7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Page Preview vanuit dialoogscherm

Bericht door RPG »

Voorheen Excel gebruikers doen er goed aan om eerst gewoon het nieuwe programma te bestuderen. Ik weet niet wat je wilt maar kijk eens wat je kunt doen:
  • Met printbereik
  • menu Beeld --> Normaal en de optie daar onder
Voor een lijstje van huishoudelijke bezittingen lijkt mij het studeren van macro's geen goed idee
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Page Preview vanuit dialoogscherm

Bericht door RPG »

Ik heb de uitleg over lockcontroller ook nog maar even opgezocht.
[OPGELOST] Knipperend beeldscherm bij uitvoeren macro, Calc (Toon onderwerp) • OpenOffice.org
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Page Preview vanuit dialoogscherm

Bericht door RPG »

Graag wel de discussie op het forum houden en geen prive berichten sturen wanneer het niet noodzakelijk is.
Hallo RBC,

Dank voor je reactie.

Ik heb als test huishoudelijke dingen neergezet, maar het is voor een geheel ander doel, voor een winkel met alleen maar vrijwilligers nl. Deze gegevens zijn puur ingevoerd om testgegevens te hebben, want in de praktijk zullen dat geheel andere gegevens zijn en deze wil ik niet gebruiken. Het gaat mij eigenlijk alleen maar om de techniek om een Page Preview vanuit een dialoogscherm in beeld te krijgen zoals in mijn voorbeeld. Jij geeft als oplossing de "lockcontroller", maar deze zit alleen het scherm even stil tot deze unlocked wordt.

Zoals je ziet wordt de Page Preview in mijn voorbeeld niet weergegeven en daar probeer ik een oplossing voor te vinden. Het gaat mij dus alleen om de techniek.

Groet

Hans
Ik heb er ook verder naar gekeken en ook het bovenstaande maakt dat ik het idee heb dat wat je wilt waarschijnlijk te moeilijk voor je is aangezien je het wilt oplossen met methodes die je kent van uit Excel. Het is naar alle waarschijnlijkheid ook te moeilijk voor mij want ik ben ik gewoon een gebruiker.

Het gevraagde is voor een goede kenner van programmeren waarschijnlijk niet moeilijk maar die zal een database gebruiken. Ik voorzie niet dat je het mijn hulp kunt redden en ben ik voorzichtig om mij daar aan te verbinden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Page Preview vanuit dialoogscherm

Bericht door RPG »

Lessen in programmeren
De les die ik geleerd heb in programmeren is feitelijk simpel als iets niet werkt zijn er enkele mogelijkheden
  • Er is een kleine fout gemaakt,
  • De programmeur begrijpt het nog niet,
  • Het geen wat geprobeerd word is gewoon op een of andere manier onmogelijk.
Beginnende programmeurs in OpenOffice vinden vooral van de laatste heel veel mogelijkheden die ik ook niet weet. Het heeft mij altijd geleerd om naar een andere oplossing te zoeken en op die manier heb ik veel geleerd. Dit heeft ook gemaakt dat ik zelfstudie belangrijk vind.

Gebruik het programma
Heel veel beginners denken dat het de kunst is om veel formules macro's en opmaak te gebruiken. Ik krijg steeds meer het idee dat beginners in het geheel geen macro's moeten gebruiken en spaarzaam moeten zijn met formules. De opmaak komt naar mijn idee pas aan de orde in een zeer laat stadium misschien bij het printen. Voorwaardelijk opmaak moeten beginners naar mijn idee in het geheel vermijden daar voorwaardelijk opmaak alles veel moeilijker maakt. Ik denk dat office programma's veel bieden zonder zelf te moeten ontwikkelen.

Voor ongeoefende gebruikers
Ik denk dat een ongeoefende programmeur die iets probeert te maken voor ongeoefende gebruikers beter met de gebruikers kan samen werken dan zich te beschermend moet opstellen. Ik heb het idee dat aanpassingen dan ook gemakkelijker door gevoerd kunnen worden.

Kiezen van de tools
Met het kiezen van de tools worden al veel problemen opgelost. Het kiezen van een database lost al het probleem op dat een ongeoefend gebruiker maar zo alle gegevens kan wissen. Zelfs de eenvoudige database die gebruik maakt van DBF bestanden kan al zoiets maar beter is een echte database.

Engels Forum
Het Engelse forum biedt ook veel ondersteuning. De mensen daar hebben ook meer kennis dan ik heb.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Page Preview vanuit dialoogscherm

Bericht door RPG »

Ik denk dat het simpel weg niet de bedoeling is dat de probleem opdracht via een dialog uit gevoerd kan worden. Over het waarom heb ik geen idee.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Page Preview vanuit dialoogscherm

Bericht door RPG »

Het is naar mijn idee en wijd verspreid misverstand dat macro's programmeren een vereiste is voor het omgaan met office programma's. Ik stam ook uit de tijd dat het leren van BASIC een vereiste was maar office programma's bieden echt veel mogelijkheden om macro's te vermijden. Dit is niet een idee van mij afkomstig nee integendeel: ik heb dat ook voornamelijk geleerd op het Engelse forum. In de tijd op het Engelse forum heb ik mij grondig verdiept in wat heet de API. Het was niet de complete API maar het gedeelte wat de formulier en aanverwante zaken beschrijft. In die tijd heb ik ook de bijdragen van Villeroy gewaardeerd. Villeroy kent bijna alle onderdelen van OpenOffice en is buiten gewoon goed in het vermijden van macro's. Maar weet indien noodzakelijk kleine macro's te maken om op die manier moeilijke opdrachten aan te roepen.

URL commando's
OpenOffice kent het begrip URL commando's. Hier onderstaan de adressen voor ApacheOffice en LibreOffice:
Framework/Article/OpenOffice.org 3.x Commands - Apache OpenOffice Wiki
Development/DispatchCommands - The Document Foundation Wiki
De twee lijsten zijn min of meer gelijk maar het is zo dat de lijst van LibreOffice toch steeds aangepast wordt met nieuwe mogelijke en zeer oude worden geschrapt.

De opdrachten kunnen gebruikt worden in macro's. Ze kunnen zowel in de dispatch macro's gebruikt worden maar ook in opdrachten waarin een URL gevraagd wordt.
Het was mij nog niet zo lang duidelijk dat feitelijk deze URL commando's de basis zijn van alle menu opdrachten en werkbalken die er zijn, ook kent OpenOffice mogelijkheden om de menu's en werkbalken naar wens aan te passen. De gehele lijst met URL's wordt tijdens het aanpassen van een menu of werkbalk getoond met een Nederlands naam en vaak ook een beschrijving. De lijst is ook nog gesorteerd op een soort doel met een Nederlandse.

Hyperlinks
Boven genoemde URLs kunnen ook gebruikt worden bij het maken van een hyperlink. Deze hyperlink kan twee vormen krijgen: tekst of een knop.

Gebruik maken van URL's
Voor een mooie toepassing lijkt het mij verstandig om eerst goed de gegevens en de omgang met deze gegevens te organiseren. Voor het eind product is het toevoegen van speciale werkbalken en of menu opties voor de meeste mensen gemakkelijker dan het schrijven van macro's zelfs als dit eenvoudige macro's zijn. OpenOffice staat toe aparte werkbalken en menu's apart voor elke document te maken.

Werken volgens de methode van OpenOffice.
Ik heb het idee dat op deze ook, min of meer, wordt afgedwongen om te werken volgens een methode die het best past bij OpenOffice. Ik heb ook het idee dat wanneer programmeurs die zowel OpenOffice als ook Excel gebruiken waarschijnlijk dezelfde werk methode kunnen toepassen in Excel en minder op macro's vertrouwen.

Opmerkelijk voor dialogs
De knoppen in een dialog zijn niet gelijk aan de knoppen in een formulier.
Knoppen in een formulier hebben de mogelijkheid voor het afhandelen van een URL.
De knoppen in een Dialog kunnen een URL niet afhandelen. Het niet kunnen afhandelen van de dispatcher command zou wel kunnen betekenen dat in een dialog minder tot geen URL's afgehandeld kunnen worden.

Verschil tussen dialogs in Excel en Calc
Het is mij wel eens vaker opgevallen dat Excel programmeurs grote moeite hebben de beperkingen in OpenOfice dialogs te begrijpen. Mijn eerste indruk van het zien van dit soort dialogs is meestal dat wil niet werken zonder dat ik weet waarom het niet wil werken.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Page Preview vanuit dialoogscherm

Bericht door floris v »

Nou, laat ik maar beginnen met zeggen dat ik al een tijd niet veel meer programmeer en dat ik nooit veel met de macrotaal van OpenOffice heb gedaan. 8-) Maar als ik kijk naar de code van de macro's, valt me op dat de dispatcher in de macro ShowDialog wordt geïnitialiseerd voor gebruik en in de macro PrintScherm niet. Het zou mij niks verbazen als het dispatcher-object na afloop van een macro wordt opgeruimd, en dat je aan het begin van PrintScherm dus met een niet geïnitialiseerd object aan de haal gaat - of liever, dat object gaat met de gebruiker aan de haal. Ik heb dat in Pascal wel meegemaakt, dan verschenen er doodenge foutmeldingen op het scherm.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Page Preview vanuit dialoogscherm

Bericht door RPG »

floris v schreef:Maar als ik kijk naar de code van de macro's, valt me op dat de dispatcher in de macro ShowDialog wordt geïnitialiseerd voor gebruik en in de macro PrintScherm niet. Het zou mij niks verbazen als het dispatcher-object na afloop van een macro wordt opgeruimd,
Ik denk niet dat dit het probleem is. De URL voor het maken van het print bereik werken. Dit betekent dat de gedachte van mij dat ze niet werken fout is. Er kwam een ander woord bij mij op: Dialogs zijn Modal
Modal window - Wikipedia
Het onderliggend venster kan niet veranderd worden. Dit heb ik niet paraat maar ik handel er blijkbaar wel altijd naar.

[Solved] Modal or modeless dialog boxes (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum

https://wiki.openoffice.org/wiki/Danny.OOo.DialogLib.py
https://wiki.openoffice.org/wiki/User_E ... sageSystem

Modal & Nonmodal Dialogs: When (& When Not) to Use ThemIs een mooie lange uitleg. Overigens heb ik geen oplossing,
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Page Preview vanuit dialoogscherm

Bericht door RPG »

Namen en AfdrukBereiken

Soms is een vraag op dit forum opnieuw een stimulans om iets te onderzoeken. In deze vraag die begon met een niet uitgevoerd opdracht in een dialoog komt meer in samen dan het geven van eenvoudige antwoord wat. Het eenvoudige antwoord is: het wil niet en daar leg ik mij bij neer zoals ik altijd doe. De uitleg in deze gehele draad is in feite; hoe om te gaan met office programma's.

Ik behoor zelf ook tot de generatie die begonnen is met BASIC, zelfs nog in mnemonics geprogrammeerd, maar ik denk dat het voor de meesten onder ons het beter is om gebruik te maken wat office programma's standaard bieden. De laatste tijd heb ik de neiging om niet alleen BASIC voor macro's af te raden maar ook het uitbundig gebruik van functies. Het voorgaande neemt niet weg dat ik bewondering heb voor mensen die meer kunnen als ik en die mijn hulp voor BASIC. macro's en functies niet nodig hebben. Functies in werkbladen hebben zeker voor mij ook een toegevoegde waarde.

Gemaakt voor eenvoudig gebruik
Met het beter bestuderen en gebruik van een office programma wordt het mij steeds opnieuw duidelijk dat die office programma's echt gemaakt zijn om ze zonder veel moeilijkheden gewoon te gebruiken. Het is wel noodzakelijk om bepaalde richtlijnen van die office programma's te volgen. LibreOffice heeft naar mijn toch een voorkeur boven ApacheOffice alleen al vanwege bepaalde standaard instellingen. Wanneer we afwijken van de standaard wordt het eenvoudig gebruik steeds moeilijker.

Afdrukbereiken
Wanneer we goed gebruik maken van afdrukbereiken wordt het programmeren gemakkelijker. Een opgegeven afdrukbereik wordt automatisch aangepast door Office. Office kent toewijzingen voor het gehele blad waarmee gewerkt wordt alsook voor een gebied. Het is verstandig om in de help file te lezen wat de verschillende mogelijkheden zijn. Wanneer het afdrukbereik groot is dan kan aangegeven worden dat de rijhoofden en of kolomhoofden herhaald moeten worden op elke pagina. Aangegeven moet worden welke rij of kolom herhaald moet worden. Dit opgeven kan kan gebeuren door het opgeven van de gewenste waarden in de daarvoor bestemde velden. Ook kan men de vooraf gedefinieerde namen met bijbehorende waarden kiezen om die te gebruiken.

Namen
Alle Spreadsheet programma's kennen mogelijkheden om cellen of hele gebieden namen te geven. Deze Namen maken het omgaan met werkbladen gemakkelijker. Deze Namen kunnen vaak ook in macro's gebruikt worden maar dat gaat buiten deze uitleg. Deze uitleg wil zich richten op het gebruik van Namen voor een AfdrukBereik.

Meer optie in de popup
Wanneer geklikt wordt op de knop Meer worden de onstaande mogelijkheden zichtbaar.

Naam voor afdrukbereik
Eigenlijk is dat wel eenvoudig. Het gebied wat afgedrukt moet worden moet benoemd worden. De betreffende naam kan dan geselecteerd worden in de dialoog voor het afdrukbereik. Markeer alleen afdruk bereik.

Naam voor Kolom herhalen
Selecteer het gebied wat herhaald moet worden. In afdrukbereiken wordt alleen de kolom aanduiding gebruikt. Markeer alleen kolom herhalen.

Naam voor Rij herhalen
Selecteer het gebied wat herhaald moet worden. In afdrukbereiken wordt alleen de rij aanduiding gebruikt. Markeer alleen rij herhalen.

Ik heb mij een tijd afgevraagd hoe ik de Namen voor Afdrukbereik, Kolom herhalen en Rij herhalen moest definieren en toepassen maar het is echt zo eenvoudig als in het helpbestand staat. Maar het duurde even voordat ik het goed doorhad. Ik weet niet of de betreffende namen nog ergens anders kunnen opduiken.
Het toepassen van het bovenstaande maakt alles naar mijn idee veel eenvoudiger.

Het is naar mijn idee ook zo dat het in Excel op de zelfde manier werkt maar vanwege de heel uitgebreide VBA is het mogelijk om er aan voorbij te gaan. OpenOffice heeft een API die voor de meeste mensen niet toegankelijk is en dat alles maakt het ook gelijk veel moeilijker.

Voor veel details blijft het verstandig om de help file te raadplegen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Page Preview vanuit dialoogscherm (Closed)

Bericht door RPG »

Op het Engelse forum is een vraag gesteld over het gebruik van Dialogs. Ik denk dat het wel interessant kan zijn voor diegenen die dialogs meer willen gebruiken.
[Python] Display Calc chart in dialog (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum. De vraag gaat over Python maar het antwoord word gegeven in BASIC. Voorlopig begrijp ik er niets van maar misschien kan het verschillende zaken duidelijk maken. Villeroy, die daar antwoord geeft, is buitengewoon scheutig met het geven van bijkomende informatie als de draad voorgezet wordt.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Page Preview vanuit dialoogscherm (Closed)

Bericht door RPG »

Op het Engelse forum is de laatste dagen veel geschreven over Dialogs en wel speciaal over non-modal dialogs. JeJe voegde daar extra kennis toe. Ook voegde hij nog wat samen over Resizable dialog toe. Het is een mix van nieuwe en oude links.
[Solved] Non-modal Dialog (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum
OOBasic Dialog Resizing button
[BASIC] Resizable dialog

Code Snippets is een klein deel van het Engelse forum niet bedoeld voor vragen maar waar vaak mooie kant en klare routine's geplaatst worden.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie