Het is naar mijn idee en wijd verspreid misverstand dat macro's programmeren een vereiste is voor het omgaan met office programma's. Ik stam ook uit de tijd dat het leren van BASIC een vereiste was maar office programma's bieden echt veel mogelijkheden om macro's te vermijden. Dit is niet een idee van mij afkomstig nee integendeel: ik heb dat ook voornamelijk geleerd op het Engelse forum. In de tijd op het Engelse forum heb ik mij grondig verdiept in wat heet de API. Het was niet de complete API maar het gedeelte wat de formulier en aanverwante zaken beschrijft. In die tijd heb ik ook de bijdragen van Villeroy gewaardeerd. Villeroy kent bijna alle onderdelen van OpenOffice en is buiten gewoon goed in het vermijden van macro's. Maar weet indien noodzakelijk kleine macro's te maken om op die manier moeilijke opdrachten aan te roepen.
URL commando'sOpenOffice kent het begrip URL commando's. Hier onderstaan de adressen voor ApacheOffice en LibreOffice:
Framework/Article/OpenOffice.org 3.x Commands - Apache OpenOffice WikiDevelopment/DispatchCommands - The Document Foundation WikiDe twee lijsten zijn min of meer gelijk maar het is zo dat de lijst van LibreOffice toch steeds aangepast wordt met nieuwe mogelijke en zeer oude worden geschrapt.
De opdrachten kunnen gebruikt worden in macro's. Ze kunnen zowel in de dispatch macro's gebruikt worden maar ook in opdrachten waarin een URL gevraagd wordt.
Het was mij nog niet zo lang duidelijk dat feitelijk deze URL commando's de basis zijn van alle menu opdrachten en werkbalken die er zijn, ook kent OpenOffice mogelijkheden om de menu's en werkbalken naar wens aan te passen. De gehele lijst met URL's wordt tijdens het aanpassen van een menu of werkbalk getoond met een Nederlands naam en vaak ook een beschrijving. De lijst is ook nog gesorteerd op een soort doel met een Nederlandse.
HyperlinksBoven genoemde URLs kunnen ook gebruikt worden bij het maken van een hyperlink. Deze hyperlink kan twee vormen krijgen: tekst of een knop.
Gebruik maken van URL'sVoor een mooie toepassing lijkt het mij verstandig om eerst goed de gegevens en de omgang met deze gegevens te organiseren. Voor het eind product is het toevoegen van speciale werkbalken en of menu opties voor de meeste mensen gemakkelijker dan het schrijven van macro's zelfs als dit eenvoudige macro's zijn. OpenOffice staat toe aparte werkbalken en menu's apart voor elke document te maken.
Werken volgens de methode van OpenOffice.Ik heb het idee dat op deze ook, min of meer, wordt afgedwongen om te werken volgens een methode die het best past bij OpenOffice. Ik heb ook het idee dat wanneer programmeurs die zowel OpenOffice als ook Excel gebruiken waarschijnlijk dezelfde werk methode kunnen toepassen in Excel en minder op macro's vertrouwen.
Opmerkelijk voor dialogsDe knoppen in een dialog zijn niet gelijk aan de knoppen in een formulier.
Knoppen in een formulier hebben de mogelijkheid voor het afhandelen van een URL.
De knoppen in een Dialog kunnen een URL niet afhandelen.
Het niet kunnen afhandelen van de dispatcher command zou wel kunnen betekenen dat in een dialog minder tot geen URL's afgehandeld kunnen worden.Verschil tussen dialogs in Excel en Calc
Het is mij wel eens vaker opgevallen dat Excel programmeurs grote moeite hebben de beperkingen in OpenOfice dialogs te begrijpen. Mijn eerste indruk van het zien van dit soort dialogs is meestal dat wil niet werken zonder dat ik weet waarom het niet wil werken.