Onderdelen apart installeren

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
Ropkejc
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 9:47 am

Onderdelen apart installeren

Bericht door Ropkejc »

Geacht Forum,

Ooit was het mogelijk om de onderdelen uit het totaalpakket afzonderlijk te installeren. Ik kon mijn O.Off. beperken tot de installatie van Tekstdocument en Werkblad. Meer heb ik niet nodig. Ik krijg de indruk dat die mogelijkheid niet meer bestaat. Mocht dat wel zo zijn, dan hoor ik graag van U welke handelingen ik moet verrichten.
Groet, Ropke
O.Office versie 4.1.7. op iMac
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Onderdelen apart installeren

Bericht door RPG »

Ropkejc schreef:Ooit was het mogelijk om de onderdelen uit het totaalpakket afzonderlijk te installeren.
Voorzover ik weet is dat nog steeds mogelijk.

Het verschil met maar een deel installeren levert je weinig voordeel op het is alleen leuk voor het leren naar fouten zoeken die niemand kan verklaren. Als je het leuk vind om naar onbekende fouten te zoeken zonder hulp is dat het wel mooi om maar een klein deel te installeren.

Een andere mogelijk is dat er Apple zoveel veranderd heeft terwijl Apache Office dat niet kan bijhouden.

Het advies is installeer LibreOffice van wege het kunnen volgen van de ontwikkelingen in de diverse operating systemen.

Voor het geval je graag op zoek gaat naar onbekende dingen. Apache Office is nu zelfs bezig met het ontwikkelen van een 64 bits versie misschien vind je het wel leuk om dat te proberen met kans op allerlei onbekende fouten.
http://home.apache.org/~jim/AOO-builds/ ... t/Dev2-m2/

Ik gebruik al lange tijd zo'n test versie en er zijn meer die zo'n test versie gebruiken maar die was er nog steeds niet voor de MAC

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Ropkejc
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 9:47 am

Re: Onderdelen apart installeren

Bericht door Ropkejc »

Dank voor je snelle reactie, Romke. Ik ben niet de veronderstelde ontwikkelaar die op zoek is naar fouten binnen een systeem of programma, ik ben een gebruiker die verlangt naar eenvoud om prettig te kunnen werken. Het uitsluiten van datgene wat ik niet gebruik is om dezelfde reden. LibreOffice heb ik even gebruikt om een indruk te krijgen van de mogelijkheden, maar ik werd er panisch van. Niet vinden wat je zoekt, en niet krijgen wat je wilt vond ik overtuigend genoeg om gauw terug te keren naar Apache's O.Office. Bovendien is LibreOffice groter in omvang is dan O.Office. En ik wil juist kleiner. :)
Groet, Ropke
O.Office versie 4.1.7. op iMac
Gebruikersavatar
DiGro
Berichten: 86
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 4:57 pm
Locatie: Hoorn NH

Re: Onderdelen apart installeren

Bericht door DiGro »

Ropke,
ik weet niet of dit op een iMac mogelijk is maar in Windows werkt het als volgt.

Zoek in de map voor de programma's naar OpenOffice.
In Windows heb je daar een optie Wijzigen (naast Verwijderen)
Als ik kies voor Wijzigen krijg ik een installatieprogramma voor OpenOffice met
de mogelijkheden Wijzigen, Repareren en Verwijderen.
Kiezen voor Wijzigen opent en dialoogvenster waar ik kan kiezen welke onderdelen ik wil installeren
Ik kan daar voor de onderdelen die ik niet zou willen installeren kiezen voor:

Dit onderdeel wordt niet geïnstalleerd.
Optie voor niet installeren van module
Optie voor niet installeren van module
Nogmaals, ik weet niet of het op mac ook zo werkt, maar misschien heb je er iets aan.
DiGro

----------------------------------------------------
Windows 11 en AOO 4.1.15
Gescand door Ziggo Safe Online (F-Secure)
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Onderdelen apart installeren

Bericht door RPG »

Ropkejc schreef: Bovendien is LibreOffice groter in omvang is dan O.Office. En ik wil juist kleiner. :)
Ik vind deze wens wel begrijpelijk. Ik zie dat LibreOffice steeds meer uitbreidingen krijgt die voor veel gebruikers het niet gemakkelijk maken.
ApacheOffice en de Mac computer
Als het probleem van installeren samen hangt met de standaard problemen die de Mac al kent met het installeren van ApacheOffice dan wordt het probleem anders want daar is wel een oplossing voor zie nieuwe versie start niet op de MacBook Pro "is geen Apple" (Toon onderwerp) • OpenOffice.org. Maar hoe alleen Calc en Writer installeren op een Mac computer is een ander probleem. Bij Windows en Linux is het kiezen van de gewenste onderdelen en ik weet dat mijn linux er dan vaak nog de noodzakelijke onderdelen bij doet. Wanneer het nog niet werkt kies ik nog wat aanvullende onderdelen net zo lang tot het werkt. Een betere oplossing weet ik niet.
Een klein en eenvoudig systeem
Ik ben zelf ook wel van een klein en eenvoudig systeem daarom gebruik ik XFCE als Window manager. Je zou kunnen kijken of Gnumeric en Abiword werken voor de Mac computer. Ik geloof niet dat beide veel ontwikkelingen kennen maar op het Engelse forum worden ze soms aangeraden aan mensen die weinig op de computer willen plaatsen.
Wat ook belangrijk is: wat is er nodig om het te kunnen laten werken: Ik moest nog ongeveer 100 MB installeren maar dat is anders voor elke computer
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Ropkejc
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 9:47 am

Re: Onderdelen apart installeren

Bericht door Ropkejc »

[quote="DiGro"]Ropke,
ik weet niet of dit op een iMac mogelijk is maar in Windows werkt het als volgt.

Beste DiGro,

Dankzij je bijlage herinnerde ik me de aangegeven optie weer, uit de tijd dat ik ook Windows gebruikte. Binnen de Mac vond ik wel een vergelijkbaar pad, maar ik durfde niets te verwijderen, omdat dit in deze setting uitdraaide op het op goed geluk verwijderen van icoontjes, die door hun formaat van een paar Kb's doen vermoeden dat het inderdaad niets anders is dan wat icoontjes...
Die icoontjes zijn trouwens maar het topje van de programma-ijsberg van Open Office. Door alle mappen binnen de mappen binnen de mappen binnen de mappen zie je door de bomen het bos al helemaal niet meer... Ik vermoed dat ik het allemaal kan vergeten. Eerlijk gezegd, en dat geldt ook voor de anderen, is het niet zozeer een computertechnische noodzaak om de voor mij zinloze elementen binnen O.Office te verwijderen, maar meer een psychologische... Ik kom er wel overheen. :D
Fijn weekend allemaal.
Groet, Ropkejc
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-05-01 om 18.32.23.jpg
O.Office versie 4.1.7. op iMac
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Onderdelen apart installeren

Bericht door RPG »

Ropkejc schreef:Ik vermoed dat ik het allemaal kan vergeten.
Ik denk dat het een goede keuze is om het programma gewoon standaard te installeren. Voor eventueel gewenste aanpassingen lijkt mij aanpassingen van de menu's beter. Het kunnen de menu's zijn van Operating Systeem voor de actuele gebruiker of het menu van het programma ook voor de eventuele gebruiker.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Ropkejc
Berichten: 4
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 9:47 am

Re: Onderdelen apart installeren

Bericht door Ropkejc »

:super: Thanx Romke! Fijn weekend!
O.Office versie 4.1.7. op iMac
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Onderdelen apart installeren

Bericht door RPG »

Met het beter uitwerken van deze vraag wordt het mij opnieuw duidelijk hoe belangrijk het is om een programma zoals OpenOffice gewoon te bestuderen soms ook van die onderdelen die niet belangrijk lijken te zijn. Wat ik nu geleerd heb is hoe alle menu opdrachten, de zogenaamde URL commando's, de werkbalken, dispatch opdrachten en het gebruik van de URL commando's in hyperlinks feitelijk hetzelfde zijn.

De lijst met URL commando's is hier te vinden: Development/DispatchCommands - The Document Foundation Wiki. Ik krijg het idee dat ik de zelfde mogelijkheden terug vindt in: menu --> Aanpassen --> gewenst tabblad. Ik heb het idee dat daar de zelfde opdrachten staan maar beter geordend en met betere namen voor zien. De namen worden zelfs vertaald.

Met het aanpassen van het menu, werkbalken of het gebruik van knoppen is het mogelijk de steeds toegevoegde mogelijkheden toch te vereenvoudigen. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar dit lijkt mij toch een veel eenvoudiger weg dat de vele macro's die geprobeerd worden. Ik maak zelf ook uitgebreid van de vele sneltoetsen die er zijn.

Ik vergelijk het bovenstaande voor mezelf wel met het kopen van een eenvoudige afstandbediening voor een nieuwe moderne TV. Onlangs kocht ik voor een ouder iemand,87 jaar, een nieuwe TV met een eenvoudige afstandbediening. Ze was blij met de eenvoudige afstandbediening daar dat voor haar voldoende is. De bijbehorende moeilijke afstandbediening ligt veilig in de kast voor het geval deze toch nodig is door iemand die er mee om kan gaan.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie