som van uren en minuten tot dagen, uren en minuten

Bespreek het rekenblad
jaydee
Berichten: 2
Lid geworden op: vr nov 24, 2017 1:45 pm

som van uren en minuten tot dagen, uren en minuten

Bericht door jaydee »

Ik zoek een manier om een kolom met uren:minuten op te tellen in een totaal van dagen:uren:minuten.
Dit lukt met de notatie DD\:UU:MM, alleen moet ik in de formule het getal 30 aftrekken om een juist resultaat te bekomen: =SOM(B9:B25)-30
Bizar. Wat doe ik fout.
Windows 10 32bit - OpenOffice 4.1.5
Bijlagen
Voorbeeld.ods
(11.73 KiB) 269 keer gedownload
windows 10 home, openoffice 4.1.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: som van uren en minuten tot dagen, uren en minuten

Bericht door RPG »

Wanneer je gaat rekenen met tijden wordt het voor de meesten onder ons erg onoverzichtelijk.
Belangrijke punten om het te begrijpen:
  • Het wordt al gemakkelijk als we door hebben dat alle tijd aanduidingen opgeslagen worden als een getal.
  • Een dag staat gelijk aan het getal 1
  • Een gehele dag is onder verdeeld in 24 uur dus een halve dag wat gelijk staat aan 12 uur staat in de computer genoteerd als 0,5
  • Met de opmaak voor cellen kunnen we spelen hoe we een getal willen tonen en wat het dus voor ons moet betekenen.
Lees voor meer informatie onderstaande link
geld vermenigvuldigen met uren (Toon onderwerp) • OpenOffice.org
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: som van uren en minuten tot dagen, uren en minuten

Bericht door RPG »

Ik heb ook langer gekeken naar de jouw probleem. Ik weet niet wat je als uitkomst wilt hebben maar ik krijg het idee dat je niet kunt krijgen wat je wilt. Ook moet je op letten dat wat je toont klopt met wat normaal geacht wordt de door jouw getoonde manier van noteren brengt mensen in verwarring want dat staat voor uren , minuten en seconden. Een poosje langer langer proberen kan maken dat je de oplossing vind.
 Edit: Ik heb ook nog een poosje langer gestudeerd en vond voorlopig toegevoegde oplossing. 
Bijlagen
Voorbeeld(2)REG02.ods
Een mogelijke oplossing
(11.01 KiB) 264 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: som van uren en minuten tot dagen, uren en minuten

Bericht door eremmel »

jaydee schreef:Ik zoek een manier om een kolom met uren:minuten op te tellen in een totaal van dagen:uren:minuten.
Dit lukt met de notatie DD\:UU:MM, alleen moet ik in de formule het getal 30 aftrekken om een juist resultaat te bekomen: =SOM(B9:B25)-30
Bizar. Wat doe ik fout.
Windows 10 32bit - OpenOffice 4.1.5
Goed dat je de presentatie (notatie) gevonden hebt. Romke heeft al uitgelegd dat een dag 1.0 is en 12 uur gelijk is aan 0.5 (=12/24) enz.
Jij wilt tijd relatief gebruiken; zonder de koppeling aan een datum. Dat is echter niet mogelijk in Calc/Excel. Als je 1.0 invult (1 dag) dan is dat ook gelijk aan 1 dag na de datum 30/12/1899. Dus 31/12/1899. Daarom moest je er 30 aftrekken om op 1 uit te komen om een 1 te zien op de plek van je 'DD'.

Er is een speciaal formaat als je relatief met tijd wilt rekenen en dat is '[HH]' ipv 'HH'. Met '[HH]' krijg je alle uren te zien sinds 30/12/1899 00:59:59 (als je geen dag, maand jaar elementen gebruikt in het formaat). Maar ja dat zijn dan geen dagen.

Dus er blijft helaas niet veel over dan het idee van Romke, maar dat idee kun je iets mooier maken:

Code: Selecteer alles

=ROUNDDOWN(B20) & TEXT(C20,"\d\ HH:MM")
=ROUNDDOWN(SUM(B3:B19)) & TEXT(SUM(B3:B19),"\d\ HH:MM")
geeft '1d 17:30' (Alleen kun je er nu niet meer mee rekenen)
P.S.
Voor de volledigheid, je hebt [HH], [MM] en [SS] voor resp uren, minuten en seconden.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: som van uren en minuten tot dagen, uren en minuten

Bericht door RPG »

Ik krijg het idee dat de ontwerpers van dit programma gekozen hebben voor de volgende gedachte: Wanneer je uren op wilt tellen dan is het ook logisch om de uitkomst ook alleen in uren te vermelden. Dat geldt denk ik in alle spreadsheets wel. Er is zeker een groter overeenkomst in deze tussen Calc en Excel zoals Eremmel ook vermeld.
Ik heb allang de gedachte dat het als gebruiker heel verstandig is om de gewenste werk methode te accepteren.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: som van uren en minuten tot dagen, uren en minuten

Bericht door eremmel »

RPG schreef:Ik krijg het idee dat de ontwerpers van dit programma gekozen hebben voor de volgende gedachte: Wanneer je uren op wilt tellen dan is het ook logisch om de uitkomst ook alleen in uren te vermelden.
Dit wordt in details op deze help pagina beschreven (even naar beneden scrollen)
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: som van uren en minuten tot dagen, uren en minuten

Bericht door RPG »

eremmel schreef: RPG schreef:
Ik krijg het idee dat de ontwerpers van dit programma gekozen hebben voor de volgende gedachte: Wanneer je uren op wilt tellen dan is het ook logisch om de uitkomst ook alleen in uren te vermelden.


Dit wordt in details op deze help pagina beschreven (even naar beneden scrollen)
Bedoel je het gedeelte wat gaat over Natnum modifiers? Dat gedeelte heb ik in het weekend wel gezien maar heb ik gewoon overgeslagen als zijn niet bedoeld voor mij. Ik lees er nu in maar het is wel complex: zoiets moet ik wel een paar keer lezen voordat het doordringt. Maar het maakt wel opnieuw duidelijk dat LibreOffice wel veel ontwikkeling geeft aan het programma.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: som van uren en minuten tot dagen, uren en minuten

Bericht door eremmel »

Romke,
Ik was te snel. Het moet deze link zijn (In de link zit de applicatie verwerkt; de eerdere link was van WRITER. Slimme manier van help coderen overigens). Ik zal je de moeite van zoeken besparen. Daar staat:

Code: Selecteer alles

If you perform a calculation that involves one or more cells using a date format, the result is formatted according to the following mappings:

Initial Format	              Result Format
---------------------      -------------
Date + Date                   Number (Days)
Date + Number              Date
Date + Time                   Date&Time
Date + Date&Time           Number
Time + Time                   Time
Time + Number               Time
Time + Date&Time           Date&Time
Date&Time + Date&Time  Time
Date&Time + Number       Date&Time
Number + Number            Number
P.S.
Ik denk dat de race tussen LO en AOO gelopen is. De paar bugs van LO neem ik maar voor lief (al ken ik er op dit moment geen).
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: som van uren en minuten tot dagen, uren en minuten

Bericht door RPG »

Ik merk steeds opnieuw dat het goed is om de helpfile of de andere documentatie te lezen en te herlezen. Bij de draaitabellen kwam ik tegen dat het mogelijk is om teksten naar believen te groeperen. In deze draad werd mij duidelijk dat [natnum12] in de links van Eremmel ook wel speciale eigenschappen heeft. Ik doe er een voorbeeld bij. Ik wist dat het bestond als extensie maar nu een vast onderdeel van LibreOffice
Bijlagen
natnum12_001.ods
Getallen als tekst uit printen
(10.55 KiB) 238 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie