"kolomgroepen" maken

Bespreek het rekenblad
soppel
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 04, 2020 9:58 am

"kolomgroepen" maken

Bericht door soppel »

Ik twijfel of de term kolomgroepen wel juist is, want de zoekfunctie levert me niks op.
Dus ofwel het kan niet wat ik wil, of er is een andere naam voor.

Calc heeft oneindig veel kolommen maar ik heb er maar 4 nodig.
Nou wordt mijn kolom erg lang dus zou ik graag naast die 4 kolommen opnieuw 4 kolommen maken.
Die 2e groep moet dan gescheiden blijven van de eerste groep.
Als ik dus bv regel 5 wil wissen moet ie dat alleen in de eerste groep doen. (of wanneer ik in de rechter groep een regel wil verwijderen moet ie de linker groep ongemoeid laten)
LibreOffice 5.2.7.2 op Linux 9. PC-taal: Engels
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: "kolomgroepen" maken

Bericht door RPG »

Wat je vraagt is naar mijn idee niet mogelijk en ook niet wenselijk.

Het is niet wenselijk om dat je dan veel mogelijkheden die juist belangrijk zijn onmogelijk maakt.

Naar mijn idee moet je gewoon simpel je gegevens verzamelen in een tabel die steeds langer wordt. Voor bepaalde doelen kan het nuttig zijn om je gegevens anders te tonen. Is het mogelijk om een voorbeeld met gegevens te plaatsen en beschrijven wat je precies wilt.

Het zou best kunnen dat de vraag wel eens behandeld is op het Engelse forum. Op het Engelse forum word vaak een vraag gesteld over spel interfaces als het daar over gaat zoek op de naam van je spel.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: "kolomgroepen" maken

Bericht door eremmel »

soppel schreef: Die 2e groep moet dan gescheiden blijven van de eerste groep.
Als ik dus bv regel 5 wil wissen moet ie dat alleen in de eerste groep doen. (of wanneer ik in de rechter groep een regel wil verwijderen moet ie de linker groep ongemoeid laten)
Als ik je goed begrijp is de twee groep van 4 kolommen de voortzetting van de eerste groep, alleen je wilt niet te ver door je werkblad heen naar beneden. Logisch gezien is het beter alles onder elkaar te houden. Helaas heeft Calc geen presentatie mode waarin je een lange groep van kolommen naast elkaar kunt presenteren.
Op deze manier kun je bv niet sorteren tussen de kolomgroepen als je dat zou willen.

Als je dit idee zelf wilt vormgeven kan dat best. Allen moet je je werkwijze aanpassen. Bij het toevoegen/verwijderen van 4 velden in een kolomgroep moet je deze 4 velden selecteren en dan via rechtermuisknop invoegen/verwijderen kiezen. Je krijgt dan een mogelijkheid om aan te geven hoe dat moet gebeuren.

P.S.
De 'namen' moet je ruim lezen, omdat ik geen NL versie maar EN gebruik.
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
soppel
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 04, 2020 9:58 am

Re: "kolomgroepen" maken

Bericht door soppel »

Geniaal! :super:

Inderdaad als ik 4 velden selecteer en kies delete dan krijg ik een keuse menu standaard staat 'shift shells up' (schuif de cellen omhoog) aangevinkt.
En dat is precies wat ik nodig heb

PS. ben met je eens dat alles onder elkaar logischer is bij normaal gebruik van Calc.
Mijn toepassing is 'not calc'.....'t is feite maar een boodschappenbriefje, met bestelnummers en schap. ;)
LibreOffice 5.2.7.2 op Linux 9. PC-taal: Engels
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: "kolomgroepen" maken

Bericht door RPG »

Als ik alle mogelijkheden van OpenOffice goed begrijp moet het gevraagde zonder enige handeling gewoon werken. Laat ik voorop stellen ik wist het ook niet. Ik denk dat dit voor alle versies van OpenOffice geldt. Ik heb het getest in LibreOffice en in ApacheOffice 4.2 welke een test versie is.

Tabel herkenning
Elk gegevens blok omgeven door lege velden wordt herkend als een kleine tabel.

Sneltoetsen
De pijltjes toetsen en de toetsen +-* op het nummerieke toetsen bord zijn erg behulpzaam in het selecteren, invoegen, verwijderen van cellen in een werkblad. Hierbij moet ook afwisselende gelijktijdig de control en of de shift toets worden ingedrukt. Dit wordt beschreven in de helpfile. De gehele lijst van sneltoetsen is te vinden in de helpfile en kan gevonden worden wanneer gezocht wordt op sneltoetsen. De pijltjes toetsen in combinatie met de control toets maakt snel navigeren door een iets grotere combinatie van kleine tabellen gemakkelijk.

Selecteren
Het is toch wel belangrijk om op te merken dat er een verschil kan zijn in het selecteren van een gehele tabel en het selecteren van een kolom of rij uit zo'n tabel. Er wordt gezocht naar de eerst volgende lege cel.

SnelToetsen en tabelherkenning
Veel acties in OpenOffice worden uitgevoerd op de geselecteerde gegevens. De twee eigenschappen van Tabelherkenning en het selecteren van deze tabel of delen daarvan maak het ook mogelijk om snel andere bewerkingen te doen bijvoorbeeld sorteren

Bescherming van gegevens
Gezien het feit dat sommige lezers met geheel oude versies van OpenOffice werken is het toch wel raadzaam het een en ander eerst goed uit te testen voor dat het op een grote gegevens verzameling toegepast wordt. Het hebben van backups van een grote gegeven verzameling is altijd belangrijk. Maar het toepassen op een eenvoudig lijstje is niets op tegen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie