Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bespreek het rekenblad
Wortel2
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 05, 2019 12:27 pm

Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door Wortel2 »

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Een paar weken geleden is mijn computer ongewenst geupdate naar Windows 10. Ik heb dat steeds geweigerd maar het werd ineens gedaan bij een nieuwe opstart van de computer.
Sindsdien is mijn computer extreem traag. Ik heb programma's die op de achtergrond draaiden uitgezet en bestanden verwijdert. Het enige wat nog steeds gebeurt is dat Google Chrome steeds vastloopt.
Nu vraag je je misschien af, wat heeft dat met Open Office calc te maken?

Ik heb gister gekeken of ik Chrome moest updaten maar ik had gewoon de nieuwste versie.
Vanochtend liep Chrome weer vast. Computer opnieuw opstart. Programma's geopend waaronder een Open Office calc die ik afgelopen maanden elke dag heb gebruikt, een nieuw gegeven ingevoerd, bestand opgeslagen enzovoort.
Nieuwe gegevens ingevoerd. Bestand opgeslagen. Iets op internet gedaan. En weer liep Chrome vast.

Computer opnieuw opgestart. Chrome doet het weer. Ik open de Open Office Calc. Bestand leeg.

Alle data van 7 tabbladen weg. Alles is weg.

Zelfs al had ik vandaag die data niet opgeslagen, dan had de data van gister er nog moeten zijn. Maar het bestand is leeg, alle gegevens zijn weg. Alles is weg.
Er is een optie in het menu van het bestand om eerdere versie te openen. Maar dan zegt hij dat er geen eerdere versies zijn.

Ik weet niet wat er is gebeurd en wil graag mijn data terug. Is er iets aan te doen? En nee, ik heb geen kopie anders vroeg ik het natuurlijk niet.

Iemand die alsjeblieft kan helpen?

Groetjes, Marleen
OpenOffice 4.1.6 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door RPG »

Ik herinner mij een bericht van Alex waarin hij aangeeft dat Windows een mogelijkheid kent van het herstellen van een bestand naar een vorige versie.
  • Wacht niet te lang om dit te proberen
  • Open de verkenner
  • Zoek het bestand op
  • Selecteer het bestand en klik op de rechter muisknop en kies in de popup voor: Herstellen vorige versie. De tekst kan iets afwijken
Ik heb geen ervaring met deze mogelijkheid

Het bovenstaande is een samenvatting van Alleen een enkele kolom gesorteerd (Toon onderwerp) • OpenOffice.org

Een andere mogelijkheid is dat het nog in de backup map staat van OpenOffice gebruikers profiel.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Wortel2
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 05, 2019 12:27 pm

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door Wortel2 »

Bedankt voor het meedenken.
RPG schreef:Ik herinner mij een bericht van Alex waarin hij aangeeft dat Windows een mogelijkheid kent van het herstellen van een bestand naar een vorige versie.
  • Wacht niet te lang om dit te proberen
  • Open de verkenner
  • Zoek het bestand op
  • Selecteer het bestand en klik op de rechter muisknop en kies in de popup voor: Herstellen vorige versie. De tekst kan iets afwijken
Ik heb geen ervaring met deze mogelijkheid
Wortel2 schreef: Er is een optie in het menu van het bestand om eerdere versie te openen. Maar dan zegt hij dat er geen eerdere versies zijn.
Ik had dat geprobeerd maar dan krijg ik dat er geen eerdere versie is.
RPG schreef:Een andere mogelijkheid is dat het nog in de backup map staat van OpenOffice gebruikers profiel.
Hoe kom ik daar?
Is dat als je een open office opent dat je dan zegt ik wil een eerder geopend bestand openen?
Dat heb ik geprobeerd. Dan opent het bestand in writer ipv calc en krijg ik allemaal rare tekens.

Groetjes, Marleen
OpenOffice 4.1.6 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door RPG »

Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie

In de link in het bovenstaande stukje tekst staat beschreven hoe je bij het gebruikers profiel kunt komen en ook hoe je kunt komen bij die map via de verkenner. Je moet alleen wel de goede naam van die map weten te weten. Die kun je dus vinden het gedeelte voor de padnamen. Verander niets in de padnamen maar gebruik om te weten waar je naar toe moet in de verkenner.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Wortel2
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 05, 2019 12:27 pm

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door Wortel2 »

Dank je wel.

Ik heb het user profiel vernieuwen stap voor stap gevolgd en ook de map backup gevonden.

In de map backup staan alleen hele oude bestanden. Maar niet dit excel.
Het nieuwe profiel maken heeft ook niet geholpen.

Ik krijg zo'n scherm van hoe je de inhoud over de kolommen wilt verdelen. Maar er is geen data.

Volgens mij ben ik alles kwijt.

Groetjes, Marleen
OpenOffice 4.1.6 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door RPG »

Ik denk dat je dan alles kwijt bent en dat is jammer.

Misschien doe je er goed aan om te zorgen dat je computer weer stabiel gaat reageren. Ik ben geen Windows gebruiker en heb ook wel bezwaren tegen Windows maar je kunt ook niet zeggen dat het een slecht systeem is. Wanneer je kiest voor het gebruiken van Windows dan is het zorgen voor een goed en stabiel systeem belangrijk maar dat moet ik ook doen voor mijn openSUSE systeem daarin is geen verschil.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Wortel2
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 05, 2019 12:27 pm

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door Wortel2 »

Ja eens. Maar hoe? Ik heb pas sinds kort windows 10 en ben sindsdien bezig geweest om de boel op orde te krijgen.
Door uit te zoeken waarom het traag is, topics op fora en computersites daarover te lezen en o.a. de onnodige programma's op de achtergrond uit te schakelen.

Ook met Chrome was ik bezig door te kijken of ik misschien moest updaten ofzo.

Maar als je open office bestanden opslaat en open office niet crashed verwacht ik niet dat ik van de ene op de andere computeropstart een half jaar data kwijt ben.

Het bestand lijkt kapot. Als ik dubbelklik op het bestand krijg ik zo'n scherm met hoe ik de data over de kolommen wil verdelen. Maar er is geen data.
Dataverdelen.jpg
Als ik open office calc open en zeg dat ik dat bestand wil openen, dan krijg ik een raar filterscherm. Mijn spraak/taal staat op Noors, dat klopt. Maar snap dat dat lastig is voor jullie.
Filterkeuze.jpg
Als ik dan op ok klik opent het in Writer en krijg ik rare tekens.
ODS.jpg
Ik begrijp er niets van. Hoe kan een chrome die vastloopt ineens al je data verwijderen?

Het bestand is sinds de crash ook nog maar 146 kb.
Nou weet ik dat tekst niet veel ruimte inneemt maar ik neem aan dat 7 tabbladen en een grafiek wel meer is dan 146 kb.

Groetjes, Marleen
OpenOffice 4.1.6 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door RPG »

Het plaatje met alleen ###### is de meest duidelijke aanwijzing dat er alleen nullen zijn. Ik heb de gewoonte om na elke grote wijziging toch wel een andere naam aan mijn bestand te geven. Op die manier heb ik altijd veel backups en het kost weinig moeite. Dat komt misschien door dat ik mijn eerste bestanden nog opsloeg op cassette bandjes.

De vraag waarom de computer instabiel wordt is niet gemakkelijk te beantwoorden. Soms laat ik weleens de gehele harde schijf controleren op slechte sectoren.

Van FireFox de browser verwijder ik regelmatig delen van de geschiedenis als FireFox traag wordt. Ik doe niet zoveel meer aan het onderhoud van Windows computer maar mijn eerste gedachte is vaak nog om met CCleaner veel uit te schakelen en programma's te wissen. Vaak kwam dat er op neer om al die programma's uit te schakelen die ik niet kende en die de eigenaar ook niet kende. Zoeken met Google gaf vaak de doorslag als een betreffend programma hoog te voorschijn kwam in de resultaten lijst.

Het echt verwijderen is dan nog steeds niet gemakkelijk. Ook het weg krijgen van het opnieuw installeren van hinderlijke programma's is belangrijk.

Wanneer ik bezig was met een trage computer zocht ik niet speciaal een probleem maar was meer gericht op het algemene: wat vind ik niet goed aan deze computer en los ik dat kleine probleem op. Wanneer dat 20 kleine problemen zijn kan het eind resultaat wel zijn dat de computer beter functioneert.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door floris v »

Helaas. Als er alleen nog ### in een bestand staat, is het verloren. Dat komt vooral voor als de computer te snel wordt afgesloten, voordat alle gegevens die nog in het cachegeheugen staan, naar de vaste schijf zijn geschreven, bijvoorbeeld bij een crash waarna je de computer uitzet met de aan/uitschakelaar in plaats van de opdracht Computer uitzetten. Het komt ook wel voor als OpenOffice crasht terwijl het een bestand opslaat. Kennelijk schrijft het eerst een rij nullen, en dan pas de eigenlijke data.

Mijn ervaringen met Windows 10 zijn zodanig dat ik nu alleen nog Linux Mint op mijn (nieuwe) pc heb. W10 was traag, OO was supertraag, ik vroeg me de hele tijd af wat voor zooi er op de achtergrond draaide dat de boel zo vertraagt. Al moet ik erbij zeggen dat OO op Linux ook niet echt snel start.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Wortel2
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 05, 2019 12:27 pm

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door Wortel2 »

Bedankt voor je reacties RPG,

Juist als iets mis gaat en je in paniek bent zijn snelle, rustige en duidelijke reacties van jou erg fijn. Dank je wel.

Ik heb eerlijk gezegd zelden problemen met mijn computer. Ik gebruik misschien maar een stuk of 6 programma's en that's it.

Ik heb de update van windows 10 steeds geweigerd omdat ik er veel negatiefs over hoorde.
Maar sinds die update, werkelijk niet normaal, ik heb zeker weten mijn laptop de afgelopen 2 weken vaker opnieuw moeten opstarten dan in de 1,5-2 jaar daarvoor.
Niet normaal hoe traag en hoe alles continu vastloopt.

Daarvoor vrijwel nooit problemen gehad. Mijn computer liep nooit vast. Nergens problemen mee. Computer 's avonds op sleep, volgende dag weer verder. Ging prima.

Nu gaat dat niet. Uit de sleepstand bij de eerste paar klikken loopt het vast. Opnieuw opstarten. Open ik chrome. Loopt weer vast. Ik ben gewoon een uur bezig met alleen gewoon opstarten.

Niet normaal.

Ik heb fouten herstellen laten draaien, kan geen fouten vinden. Virusscanner vindt niks. Achtergrondprogramma's zijn uitgezet. Overbodige programma's verwijdert.

Het enige wat nog steeds mis ging was Chrome.

En sorry maar dan verwacht ik niet dat opeens mijn calc-bestand leeg is. :crazy: :crazy: :crazy:
Het is geen belangrijke data en deels ook wel vervangbaar, ik voel me gewoon even heel boos/verloren/machteloos. Sorry.
floris v schreef: Mijn ervaringen met Windows 10 zijn zodanig dat ik nu alleen nog Linux Mint op mijn (nieuwe) pc heb. W10 was traag, OO was supertraag, ik vroeg me de hele tijd af wat voor zooi er op de achtergrond draaide dat de boel zo vertraagt.
Bedankt. Programma's op de achtergrond zijn makkelijk uit te zeggen. Ik weet niet wat er gebeurd met de computer. Hij is nu wel weer redelijk op oude snelheid, als alles werkt. Maar daarvoor moet ik dus eerst een paar keer computer opnieuw starten. Elke dag.
Omdat hij de eerste 2-3 keer gewoon heel lang er over doet en chrome eerst drie keer vastloopt. Maar daarna werkt hij de rest van de dag prima.

Groetjes, Marleen
OpenOffice 4.1.6 op Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door floris v »

Slaapstand? Dat kan een verklaring zijn. We raden sterk af om bewerkte maar nog niet opgeslagen bestanden open te hebben in OpenOffice als je de pc in de slaapstand laat gaan, dat kan rampzalig uitpakken.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Wortel2
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 05, 2019 12:27 pm

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door Wortel2 »

floris v schreef:Slaapstand? Dat kan een verklaring zijn. We raden sterk af om bewerkte maar nog niet opgeslagen bestanden open te hebben in OpenOffice als je de pc in de slaapstand laat gaan, dat kan rampzalig uitpakken.
Het is een bestand wat ik al maanden gebruik. Uiteraard heel vaak opgeslagen. En afgelopen tijd bijna elke dag de computer meerdere keren opnieuw opgestart en elke keer gewoon het bestand weer kunnen openen.
Ik heb het vanochtend ook nog geopend. Daarna weer een Chrome crash. Laptop opnieuw opgestart. En toen was alles weg.

Ik klik zo'n beetje 10.000 keer per dag op CTRL + S om niets verloren te laten gaan.
Na elke data die ik heb ingevoerd, sla ik het meteen op. Vaak met CTRL + S maar regelmatig ook via het menu.

Ik toets zo vaak CTRL + S dat het mij regelmatig gebeurt dat ik per ongeluk websites wil opslaan.

Dus daar ligt het niet aan. Lijkt mij.

Groetjes, Marleen
OpenOffice 4.1.6 op Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door floris v »

Het is een nare toestand, ik leef met je mee, maar op het Engelse forum kan ik niets vinden dat Chrome en crashes in verband brengt met dataverlies in OpenOffice. Je hebt daarom waarschijnlijk heel erge pech, of er is iets op je pc niet in orde. Alleen kan ik je op dat terrein niet helpen,
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Wortel2
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 05, 2019 12:27 pm

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door Wortel2 »

Dank je wel.

Mensen die meedenken en proberen te helpen en meeleven zijn ook al heel fijn.
De wereld vergaat niet maar het is gewoon niet leuk als je ergens hard aan werkt en opeens is het weg.

Natuurlijk, backups, maar ja. Je kan gewoon niet elke keer met elk nieuw getalletje een back up maken.
Er zijn ook geen problemen met Open Office, dus je verwacht zoiets gewoon niet.

Misschien is er met opnieuw opstarten iets misgegaan. Ik weet het niet.

Bedankt voor jullie snelle reacties, meedenken, steun enzovoort. Dat is heel fijn.

Groetjes, Marleen
OpenOffice 4.1.6 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Opgeslagen Calc bestand leeg na crash internet browser

Bericht door RPG »

Het lijkt mij toch nog goed om een advies te plaatsen om te zoeken op het forum over het gebruik van een kleine database. Dit moet niet een embedded database. Gegevens in een database zijn in het algemeen beter beschermd naast andere voordelen. Enig zoeken op het forum zal al informatie naar boven brengen anders is een nieuwe draad aan te bevelen.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie