Nederlandse taal module installeren

Bespreek installatiekwesties — Voeg spellingcontrole, taalmodule toe
frivo
Berichten: 2
Lid geworden op: do sep 20, 2018 6:01 pm

Nederlandse taal module installeren

Bericht door frivo »

Na installatie van OO 4.1.6 krijg ik op geen enkele manier de bijbehorende Nederlandse language voor spellingcontrole erbij geïnstalleerd. User veranderen in userold wil ook niet. Opnieuw opstarten van OO, instellingen onder extra taal enopties checken ook niet.
Suggesties!?
Openoffice 4.1.5 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nederlandse taal module installeren

Bericht door RPG »

Het beheren van computers wordt steeds moeilijker. Ik weet niet of jouw probleem verband houdt met nieuwe beveiligings-instellingen van Windows 10.

Ik begin mij ondertussen af te vragen of eenvoudige thuisgebruikers er niet beter aan doen om over te stappen naar web programma's zoals Google docs. Microsoft heeft waarschijnlijk een soortgelijk programma.

Als je door wilt gaan met Apache Office zou ik eerst eens het gebruikers profiel vernieuwen.
Gebruikers of users profiel
Lees de link voor informatie. Probeer eens het user profiel te vernieuwen. Het is soms een oplossing voor allerlei problemen. Lees wel goed de aanwijzingen delete niet het userprofiel maar geeft het een andere naam nadat je OpenOffice hebt afgesloten incluis de snelstarter die rechts onder op de toolbar staat. En lees de link voor informatie


Opnieuw installeren
Het opnieuw installeren heeft meestal niet zoveel resultaat. Het user profielvernieuwen is in het algemeen beter maar ik weet niet of het de oplossing is voor dit probleem.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nederlandse taal module installeren

Bericht door RPG »

Ik maak nog al eens gebruik van het Engelse forum voor het verzamelen van kennis. Speciaal als het betrekking heeft op Windows. Ik gebruik allang geen Windows meer maar de Engelse gebruikers hebben ook eenvoudig meer kennis over het onderwerp dan ik heb en zijn bovendien ook beter in staat om het over te dragen.

[Tutorial] Profile reset on Windows 10 - with images (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum Geeft een mooie uitleg over het vernieuwen van het gebruikers profiel.
Het profiel is succesvol vernieuwd wanneer er naar de naam van de gebruiker gevraagd wordt.

Een ander veel voorkomen probleem is geen toegang tot de documenten. In [Tutorial] Problems with Windows Defender under Windows 10 (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum geeft John_Ha een mooie uitleg over het weer krijgen van toegang tot documenten. Ik weet ook niet hoe dat precies opgelost moet worden. Het is een Windows probleem en ik denk dat het ook wel veelvuldig op Nederlandstalige Windows forum uitgelegd zal zijn.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nederlandse taal module installeren

Bericht door floris v »

Wat heb je precies gedaan? Heb je Nederlandse versie van het installatieprogramma en zijn de menuteksten in het Nederlands of zijn ze in het Engels? Heb je een woordenboek voor Nederlands gedownload en wil OpenOffice hrt niet installeren of is het geïnstalleerd maar werkt het niet?
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Fjlv
Berichten: 2
Lid geworden op: zo sep 08, 2019 4:48 pm

Re: Nederlandse taal module installeren

Bericht door Fjlv »

Ik heb eerrst OO 4.1.6 geïnstalleerd, na dat ik de verdie 4.1.2 verwijderd had. Daarna heb ik de bijbehorende Nederlandse taal versie gedownload en ook geïnstalleerd. Alle vinkjes staan, denk ik, goed onderaan staat Nederlands. Helaas wordt er geen spellingcontrole gedaan. Het lukt me niet om in de verkenner de map application data te wijzigen om users in usersold te veranderen. Windows geeft me daar geen toestemming voor, omdat dst ik onder eigenschappen de administratir bevoegdheid niet kan wijzigigen. De mao applivaction data blijft dus licht geel. Wat te doen?
Open office 4.1.6, Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nederlandse taal module installeren

Bericht door floris v »

Je kunt de spellingcontrole niet instellen voor bestanden die je maakt vanuit Windows verkenner met [rechtsklikken in het bureaublad] > Nieuw > OO document. Dat komt door een bug in de Windows Verkenner-extensie. Verder kun je het gebruikersprofiel alleen resetten als OpenOffice geheel afgesloten is, ook de Snelstarter. Als je een echte leek bent op computergebied, kun je het best de computer herstarten en dan meteen het gebruikersprofiel resetten. Daarna moet je trouwens zorgen dat je geen leek blijft op computergebied. Als je goed wil kunnen werken met een programma als OpenOffice, moet je je er echt een beetje in verdiepen, anders verspil je veel tijd met zoeken, om hulp vragen, enz, en je raakt geweldig gefrustreerd.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
Fjlv
Berichten: 2
Lid geworden op: zo sep 08, 2019 4:48 pm

Re: Nederlandse taal module installeren

Bericht door Fjlv »

Even misschien wat ter verduidelijking :
Ik heb OO en het bijbehorende Nederlandse taalpakket gewoon via Apche Open office site gedownload. Daarna OO geïnstalleerd en daarna het taalpakket. OO toen gestart met het nieuwe bureaublad pictogram, spellingcontrole aangezet en onder extra bij taal Nederlands aangevinkt. Bij extra, opties, taalinstellingen, staat onder talen gebruikersinterface Nederlands en Locale instelling ook Nederkands(nl).

Ik begreep uit eerdere reacties dat je bij applications, open office, app data, users op usersold zou moeten zetten om je eerdere profiel te resetten. Ook dit lukt niet omdat ik geen toegang krijg tot deze (verborgen) map. Kennelijk ben ik niet de enige met dit probleem?
Maar begrijp ik nu uit uw antwoord, dat dit een bug is in windows?

Jammer dat u enigszins denigrerend reageert op mijn pogingen om dit probleem op te lossen...... Ik werk al jaren met OO en sinds de voorlaatste versie doet zich dit pas voor bij mij.
Misschien is het mogelijk om dan voor de dummies onder ons een in punten stapsgewijze oplossing te geven? Mocht dit aleens gedaan zijn voor deze versie, dan zomogelijk een verwijzing of een persoonlijke mail?
Open office 4.1.6, Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nederlandse taal module installeren

Bericht door RPG »

Ik weet niet of er zo gemakkelijk een stapsgewijze oplossing is aan te bieden door mensen die zelf niet meer over Windows beschikken. Dat is ook mede de reden dat ik naar het Engelstalig forum verwijs.

Zorg eerst dat de snelstarter van OpenOffice is uitgeschakeld.
Leer hoe je met Windows adminin rechten kunt werken. Dit is beter te leren op een Windows forum.

Floris v geeft ook aan dat het mogelijk beter is om eerst OpenOffice op te starten en het document te openen vanuit OpenOffice.

Ik ben ook wel een beetje voorzichtig om een uitleg te geven over het verkrijgen van admin rechten voor Windows 10 want de gedachten die achter de huidige bescherming zitten zijn nogal complex. Jaren geleden ben ik met een soortgelijk iets onder Linux bezig geweest. Het is mij gelukt om een deel van de harde schijf te beschermen. Het werkt uitstekend maar het lukt mij niet meer om het te veranderen of ik moet weer een paar uur studeren. Wel is zo dat de bescherming voor zover ik weet gewoon meegaan met kopiëren en plakken. Ook schijnt het uitgebreid te worden naar sub-mappen. Ik wil maar aangegeven iets kan wel goed zijn maar niet zo gauw begrepen door goedwillende thuisgebruikers. Ik denk dat Microsoft het noodzakelijk vindt om deze extra stap te maken in de bescherming van de computers.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nederlandse taal module installeren

Bericht door RPG »

Als ik het een en ander goed begrepen heb moet het eenvoudig zijn om admin rechten te krijgen.

Zoek in het menu naar een link naar de Verkenner of op zijn Engels Explorer.
Klik met de rechter muis knop op de link.
Kies in het menu voor: Openen met Admin rechten( of iets soortgelijks)
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nederlandse taal module installeren

Bericht door floris v »

Sorry als het de igrerend overkwam, dat was niet de bedoeling, maar je wil niet weten hoeveel mensen op vooral het Engelse forum zeggen dat ze niks van computers weten en verlangen dat het in jip en janneke taal wordt uitgelegd.
Verborgen bestanden zichtbaar maken is een optie die ergens in het menu van de Windows Verkenner kunt instellen. Ik ben van Windows af, maar als je op Help (F1) drukt, kun je zoeken naar 'verborgen bestanden', en direct googelen naar 'verborgen bestanden Windows' zal ook wel de nodige hits opleveren.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Nederlandse taal module installeren

Bericht door RPG »

In deze draad worden verschillenden problemen tegelijk aangeroerd. Mogelijk zijn er twee methodes die naar een oplossing leiden.
a) Het vernieuwen van het gebruikers profiel
b) Het programma Soffice toevoegen aan de lijst van vertrouwde programma in Windows Defender. Als zowel ApacheOffice als ookLibreOffice geinstalleerd zijn dan moeten beide programma's toe gevoegd worden.

Wanneer kiezen voor alleen het gebruikersprofiel vernieuwen en wanneer moet er wat veranderd worden in Windows Defender. Sinds maart 2019 is in de updates van Windows 10 blijkbaar een uitbreiding van de bescherming toegevoegd. AOO en LO gebruikers schijnen dit te merken door het feit dat hun documenten niet meer toegankelijk zijn via recente documenten. Wanneer dit het geval is lijkt mij het raadzaam om de Engelstalige aanwijzingen te volgen in de volgende link. [Tutorial] Problems with Windows Defender under Windows 10 (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum. Aangezien op dit forum weinig tot geen Window gebruikers zijn is het beter om assistentie te vragen op een Windows forum. De vraag daar gesteld moet worden is naar mijn idee : "Hoe voeg is ApacheOffice of LibreOffice toe aan de lijst van programma's toegestaan door Windows Defender, Ik kan zelf geen link vinden die geheel duidelijk is. Ik blijf de voorkeur houden voor de gegeven Engelse link.

De link voor het vernieuwen voor het gebruikers profiel staat al eerder in deze draad en een wat nadere uitleg.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie