afbeeldingen Draw en Writer probleem

Bespreek de tekstverwerker
ColumboNL
Berichten: 3
Lid geworden op: zo sep 01, 2019 10:52 am

afbeeldingen Draw en Writer probleem

Bericht door ColumboNL »

Goedendag,

Ik ben nu al enige tijd bezig om bewerkte afbeeldingen uit OpenOffice Draw te importeren in OpenOffice Writer echter loop ik tegen de volgende problemen aan.
De afbeelding is maar deels zichtbaar als ik 'm geroteerd heb..... in Writer roteren gaat volgens mij niet?

En dan heb ik nog het probleem als ik een afbeelding erin plak dat m'n hele layout wijzigt van de opvolgende pagina's....kan ik dat vastzetten dat alleen de huidige pagina bewerkt wordt

https://1drv.ms/u/s!AlcxE6tGedXJhTizxT- ... d?e=3Q6JeF

https://1drv.ms/u/s!AlcxE6tGedXJhTfmXoZ ... F?e=bRvDiX

Alvast bedankt!

Met vr.groet,
Geert
OpenOffice 4.1.2 Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: afbeeldingen Draw en Writer probleem

Bericht door floris v »

Welkom. Je kunt beter geen screenshots plaatsen, die verduidelijken vaak wel een probleem, maar zeggen niets over de oorzaak. Verder neem ik - zonder de afbeeldingen gezien te hebben - aan dat als je ergens een afbeelding invoegt, de tekst onder het invoegpunt opschuift. Dat kan niet anders.
 Edit: Bedenk dat Writer geen opmaakprogramma is en dat als ergens een figuur invoegt, het autonatisch zoveel ruimte maakt als nodig is om hem te plaatsen. Doffe ellende. Met MS Word was het ook een ellende. De beste manier om dat ops huiven te voorkomen is waarschijnlijk eerst frames in te voegen waarvan je dan de grootte, verankering en positie eerst instelt en dan pas de afbeelding erin zet. 
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
ColumboNL
Berichten: 3
Lid geworden op: zo sep 01, 2019 10:52 am

Re: afbeeldingen Draw en Writer probleem

Bericht door ColumboNL »

Bedankt voor de reactie, ik had zoiets al verwacht, het was inderdaad bij MS ook zo....maar goed je weet het niet....
Maar nu nog het eerste probleem oplossen.

Met vr.groet,
Geert
OpenOffice 4.1.2 Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: afbeeldingen Draw en Writer probleem

Bericht door floris v »

Je kunt hem toch makkelijk in Draw roteren? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
ColumboNL
Berichten: 3
Lid geworden op: zo sep 01, 2019 10:52 am

Re: afbeeldingen Draw en Writer probleem

Bericht door ColumboNL »

Dat is het probleem ook niet, maar zodra als je 'm invoegt in Writer is ie maar deels zichtbaar.
Zie eerste bericht daar heb ik links van screenshots....
OpenOffice 4.1.2 Windows 10
Gebruikersavatar
floris v
Berichten: 2107
Lid geworden op: za apr 11, 2009 3:30 pm
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: afbeeldingen Draw en Writer probleem

Bericht door floris v »

Ja, en de ellende is dus dat je aan een screenshot niet goed kunt zien wat je precies gedaan hebt waardoor de afbeelding niet compleet zichtbaar is. Ik heb zelf wat geëxperimenteerd en kan een in Draw gedraaide afbeelding over een andere afbeelding in Writer zetten zodat de gedraaide afbeelding helemaal zichtbaar blijft. Dus het kan. Het beste kun je een voorbeeldbestand uploaden als bijlage met wat kleine afbeeldingen erin waaraan het probleem te zien is.
* AOO 4.1.11 en LibreOffice 7.6.1.2 op Ubuntu 20.x
* Heb je de survival guide voor het forum al gelezen?
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: afbeeldingen Draw en Writer probleem

Bericht door RPG »

Ik heb de zelfde ervaring als Floris v. Ik kan het moeiteloos gedraaid plakken in een tekst bestand terwijl ik ApacheOffice daarvoor gebruik.

Let wel dat het object het best verankerd kan worden aan een alinea. Ook in een tekst documentkan een object gedraaid worden.
  • Selecteer object
  • Klik op de Rechtermuisknop
  • Kies voor Positie en grootte in de lijst die verschijnt.
  • In het tabblad Rotatie heb je verschillende mogelijkheden kies het gewenste.
Het is belangrijk om ook de rechtermuisknop goed te leren gebruiken. Hier verschijnen vaak mogelijkheden die je niet in het menu kunt vinden.

LibreOffice heeft bij mij wel een menu optie.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
cornouws
Berichten: 135
Lid geworden op: do mei 14, 2009 12:43 am
Contacteer:

Re: afbeeldingen Draw en Writer probleem

Bericht door cornouws »

ColumboNL schreef:in Writer roteren gaat volgens mij niet?
LibreOffice ondersteunt dat sinds enkele versies.
Je kunt het instellen in de Zijbalk, onder Positie en Afmetingen, of in het venster Afbeeldingen onder de tab Afbeelding.
- altijd de meest recente LibreOffice (en soms OpenOffice) op Ubuntu -
extensies fastNAW & CT2N / https://www.mijncloudoffice.nl
Plaats reactie